HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Tube Regulated PSU
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2008/10/25 :  11:41:13  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Lta-mannen skrev till mig och undrade över hur man gör ett (enkelt) nätaggregat med rör. Pac-mannen hade en kompis som också funderade över ett reglerbart nätaggregat byggt med rör.
Både Pac och lta har fått svar men jag kan vidarebefordra ett tips till alla andra som gärna skulle vilja se lite mer röriga nätaggregat för att få en stabil spänning till en förförstärkare eller till skärmgallerna i utgångsrör t. ex.

AudioXpress bjussar på den här artikeln: http://www.audioxpress.com/magsdirx/ax/addenda/media/bicknell2890.pdf

Jag har en hoper 6#1060;5#1055; (ECL85) som är som klippta och skurna för att tjänstgöra som lågeffekts regulatorer.

(Fler gratisartiklar finns för övrigt här: http://www.audioxpress.com/magsdirx/ax/addenda/index.htm)

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2008/10/25 :  18:48:50  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message
EL84 är annars utmärkta serieregulatorer som man brukar ha liggandes, ECL82/ECL86 är trevliga för lite lägre effekter, skall vi fixa en HFTPSU kanske?

edit:
Visst är OA2 vanligast? då kan man använda den som referens eller så är man betydligt mer modern och tar en vanlig zenerdiod från ELFA
För att förenkla saker o ting kan man ju utgå från en 230-230V trafo, en vanlig isolationstrafo med andra ord, jag gillar figur två i pdf-filen du refererar till

Livet är för kort för mono

Edited by - mr. Triatic on 2008/10/25 18:53:31
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2008/10/25 :  20:37:01  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Man behöver kanske inte standardisera något, bara vara medveten om vad man hittar var. Just till småkretsar som drar lite ström och som man vill förse med en väldigt välreglerad spänning kan ju några rör på vägen vara bra.
Notera att i artikeln fanns inget av de rör man brukar finna, alltså lågohmiga trioder (och pentoder).
En regulator jag totalt glömt bort är en baserad på ECL85 (alla mina många rör):
ECL85 rörregulator
Go to Top of Page

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2008/10/25 :  21:52:10  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message
RzL har en universell konstruktion, men som alltid har man ju inte rätt trafo i junkboxen
Frag Jan Zuerst har en ganska passande järnklump, TRA400, för ¤55

schema:
http://www.bonavolta.ch/hobby/images/audio/reg4_1.gif

Edited by - mr. Triatic on 2008/10/26 08:40:01
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2008/10/26 :  08:30:26  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Käre Mr Triatric, kan du inte länka till bilden istället; det är så oerhört jobbigt när man tvingas horisontalskrolla. Snälla.
Go to Top of Page

Boergars
Member

1641 Posts

Posted - 2008/10/26 :  08:35:58  Show Profile  Visit Boergars's Homepage Send Boergars a Private Message
quote:
En regulator jag totalt glömt bort är en baserad på ECL85 (alla mina många rör):
ECL85 rörregulator

Använder jag till mitt försteg. Funkar utmärkt!

SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder
sammanfoga medelst smält metall
Go to Top of Page

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2008/10/26 :  08:39:43  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message
Zorry.. nu har jag fixat en länk istället

Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2008/10/26 :  11:18:20  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Tack, hemskt mycket tack!

Jag ska till att bygga Rozenblits röraggregat (som han beskrivit i Basics of Cors ... Tube amps eller nåt sånt). Fast jag har varit till ganska länge nu.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000