HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Köpa separat CD-spelare till mitt system eller ej?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Canon
Starting Member

31 Posts

Posted - 2002/12/29 :  23:00:10  Show Profile Send Canon a Private Message
Hejsan!

Jag kör nu med en Sony DVD-spelare som CD-spelare i mitt system. Det är en hyfsad spelare som funkar mycket bra till hemmabio. Stereoljudet var också ett lyft jämfört med min gamla Pioneer DVD som också fick leka CD-spelare.

Nu har jag köpt ett par hyfsade hörlurar (Philips HP 890) och funderar om jag kan få ännu mer kräm ur grejorna om jag investerar i en bagagnad separat CD-spelare i 1000kr-klassen? Jag kör med golvhögtalare annars, men kommer förmodligen att lyssna en del på hörlurar nu och vill nog ha en hörlursuttag på CD-spelaren.

Är det någon idé alls att satsa på en separat CD-spelare med mina grejor? Hade det krävt en bättre förstärkare då eller? Räcker en CD-spelares hörlursutgång till? TYckte jag fick dra på en hel del för att få upp volymen på hörlurarna....

Förstärkare: Pioneer RDS-808
DVD: Sony DVP-305
Högtalare: Infinity MkII reference

Många frågor, hoppas någon vänlig själ kan hjälpa mig i valet...

/Magnus Persson

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2002/12/29 :  23:17:15  Show Profile Send Timbre a Private Message

Hej Canon!
Det finns många vänliga själar på det här forumet men det är ju alltid svårt att ge köpråd.
Eftersom du nu befinner dig i den perfekta sitsen att ha skaffat ett par bra hörlurar, blir det faktiskt lite enklare.
Ta med dig lurarna, packa ner ett par skivor som du är inlyssnad på och bege dig ut i hifihandeln.
Sen är det ju bara att koppla på direkt! Prova olika volymer och du får svar på sista frågan först.
Bland det som blir kvar kör du en omgång till...
Go to Top of Page

Canon
Starting Member

31 Posts

Posted - 2002/12/29 :  23:30:28  Show Profile Send Canon a Private Message
Tackar! Får väl göra så också.. Några speciella CD-spelarmodeller som jag bör kolla extra på???

Såg att en kille på blocket säljer en "Cambridge Audio D500".. Han vill ha 3000:- för den. Lite mer än jag tänkt mig, men det låter lite spännande att CD-spelare i den kalibern är nere på de summorna. Kanske kan man få något riktigt bra för 1500-2000?

/Magnus Persson
Go to Top of Page

SZR
Guran!

1515 Posts

Posted - 2002/12/29 :  23:47:20  Show Profile  Visit SZR's Homepage Send SZR a Private Message
En Sony xb930 borde du kunna få för ca 2.000:- en mycket bra spelare.
En kompis till mig har en, jag har dock inte testat hörlursutgången.
Hörlursutgången på Pioneer 808 är värdelös (jag har haft en), testa med en separat hörlursförstärkare om inte hörlursutgången på CD-spelaren duger. Du borde kunna hitta en beggad Creek el dyl för en tusenlapp.

//StefanZ

"..are all these your guitars..?"
Go to Top of Page

Conan
Member

525 Posts

Posted - 2002/12/29 :  23:56:48  Show Profile Send Conan a Private Message
Jag tror inte du kommer att tjäna ljudmässigt på en begagnad CD för tusenlappen. Den inbygda D/A:n i Sony-maskinen är nog bättre än så. Mitt råd är istället att ligga lågt nåt år med investeringen tills du får råd med en DVD-A/SACD-spelare. VSX-808 RDS (heter den väl?) har ju analog 5.1-ingång så det borde ju bli kanon.

Vill du ändå jaga upp CD-ljudet är nog bästa botemedlet att kliva på en separat D/A-omvandlare, och mata den från en av digitalutgångarna. Kan du få tag i en begagnad Sentec DiAna så är det bara att slå till, men då spricker budgeten ganska rejält...

Lycka till!

Militant Ljudrättsaktivist
Go to Top of Page

Canon
Starting Member

31 Posts

Posted - 2002/12/30 :  00:09:26  Show Profile Send Canon a Private Message
Man tackar för alla tips! Det var ju otrevligt att höra att hörlursutgången på 808an var kass.. ;( Får väl kolla runt lite på begagnatmarknaden efter en separat hörlursförstärkare eller något... Är lite sugen på en fet CD-spelare ändå. Verkar som DVD-framfarten gör att folk slänger bra CD-spelare efter en.. ;-) Creek? Får kolla upp det. Jag är inte så hemma bland de "tyngre" märkena. Hade dock vilja ha en spelare i silver som matchar systemet i övrigt..

/Magnus Persson
Go to Top of Page

SZR
Guran!

1515 Posts

Posted - 2002/12/30 :  00:30:45  Show Profile  Visit SZR's Homepage Send SZR a Private Message
xb930 finns i silver!

//StefanZ

"..are all these your guitars..?"
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2002/12/30 :  11:10:00  Show Profile Send whiskyman a Private Message
quote:
Originally posted by Conan

Jag tror inte du kommer att tjäna ljudmässigt på en begagnad CD för tusenlappen. Den inbygda D/A:n i Sony-maskinen är nog bättre än så. Mitt råd är istället att ligga lågt nåt år med investeringen tills du får råd med en DVD-A/SACD-spelare. VSX-808 RDS (heter den väl?) har ju analog 5.1-ingång så det borde ju bli kanon.

Vill du ändå jaga upp CD-ljudet är nog bästa botemedlet att kliva på en separat D/A-omvandlare, och mata den från en av digitalutgångarna. Kan du få tag i en begagnad Sentec DiAna så är det bara att slå till, men då spricker budgeten ganska rejält...

Lycka till!


Eftersom VSX-808 även innehåller en radiodel är detta troligtvis inget bra val om du vill satsa på tvåkanalsljudet från cd.Annars så går det ju som sagts här tidigare att hitta bra cdspelare begagnade. MvhKristofer
Go to Top of Page

Conan
Member

525 Posts

Posted - 2002/12/30 :  18:02:39  Show Profile Send Conan a Private Message
Eehhh... jag förstår inte riktigt vad radiodelen har med saken att göra.

Militant Ljudrättsaktivist
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000