HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 musiktjänst - Spotify
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

educk
Member

316 Posts

Posted - 2008/10/15 :  23:31:32  Show Profile Send educk a Private Message
hur många använder spotify?

http://www.spotify.com/en/#top

sitter å funderar på om jag ska ska betala 99 kr å testa det. en kompis körde detta på en förfest å de flesta hittade sin musik. dock inte all norsk musik vi sökte på då men deras bibliotek ökar.

för er som inte vet kolla in filmen. man kan lyssna på hur mycket musik som helst för 99 kr i månaden. det är så jag fattar de.

hur bra är ljudkvaliteten?

någon som testat detta genom squeezebox eller går inte detta?

Ljudrättsaktivist

arcam cd82 - Plinius M16 - Electrocompaniet AW60FTT - Martin Logan Vista

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2008/10/16 :  08:54:34  Show Profile Send svanbo a Private Message
Verkar onekligen mycket intressant. Har efterfrågat en dylik tjänst i flera år. Dock hade jag velat kunna ladda ner FLAC också och inte bara mp3... finns det?
Go to Top of Page

educk
Member

316 Posts

Posted - 2008/10/16 :  09:26:46  Show Profile Send educk a Private Message
vet inte om de finns nedladdningar. då jag såg de så streamades musiken. lite som pandora och lasfm. fast här får välja helt själv vad som ska spelas. möjligt att de finns nedladdningstjänst

Ljudrättsaktivist

arcam cd82 - Plinius M16 - Electrocompaniet AW60FTT - Martin Logan Vista
Go to Top of Page

Swirve
Member

96 Posts

Posted - 2008/10/16 :  09:51:39  Show Profile Send Swirve a Private Message
Jag har och använder spotify! I mitt tyckte en fantastisk tjänst, fick se det förra helgen och sen dess är jag fast. Det är lätt värt 99 kr för att testa (eller 9 kr för endagspass)!
Spotify går ut på att låtarna streamas, men eftersom allting flyter så bra både vad gäller navigering och uppspelning av låtarna känns det som man har musiken själv.
Jag tror de använder .ogg som komprimering, och jag skulle nog vilja påstå att kvalitén motsvarar mp3 på 192-256 kbit. Alltså helt klart lyssningsbart, och till fest är det perfekt!
Tyvärr går det inte (ännu?!) streama till squeezebox, men jag tror verkligen att det kommer, efterfrågan på det är stort. Även mobila klienter är nog något som det finns potential i.
Jag tycker det är en musiktjänst som träffar mitt i prick. Stort plus också är ju att skivbolagen är positiva till det hela. Det enda negativa är att vissa artister inte finns ännu då de måste få licensavtal på allting och sen skulle man ju önska lite högre bitrate.
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2008/10/16 :  10:15:12  Show Profile Send svanbo a Private Message
quote:
Spotify går ut på att låtarna streamas, men eftersom allting flyter så bra både vad gäller navigering och uppspelning av låtarna känns det som man har musiken själv.

OK det var ju synd, jag lyssnar mest på musik i min bärbara musikspelare så jag är ute efter en nedladdningstjänst... annars verkar det fräckt!
Go to Top of Page

Uniper
Member

668 Posts

Posted - 2008/10/16 :  17:51:29  Show Profile Send Uniper a Private Message
Jag har använt Spotify i en vecka nu, och är helnöjd! Jag blev överraskad av hur bra utbudet av klassisk musik är. Jag trodde att det skulle vara ganska skralt, men hittills har jag hittat allt jag har letat efter. Kvaliteten tycker jag är klart godkänd. När jag orkar ska jag leta upp någonting jag har på cd och jämföra. Men det är så väldigt skoj att leta runt och hitta ny okänd musik, så jag tror att ljudkvalitets-testandet får vänta lite..
Man kan visserligen inte ladda ner låtarna i Spotify, men ofta finns det en länk till något annat ställe där man kan köpa en nerladdning. Bara högerklicka på låten och välja "köp nerladdning".

Värt 99:- per månad? Utan tvekan!
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2008/10/17 :  09:37:10  Show Profile Send svanbo a Private Message
Men det förutsätter ju att du lyssnar på musik via datorn...?
Go to Top of Page

educk
Member

316 Posts

Posted - 2008/10/17 :  12:17:34  Show Profile Send educk a Private Message
har nu singnat upp mig på detta. blir förvånad över hur mö musik som finns här. sitter å lyssnar på synth nu. dock finns inte alla band som jag vill ha ännu. just nu sitter jag på jobbet så kan la inte utala mig så mö om ljudet. låter bättre än radio i alla fall.

Ljudrättsaktivist

arcam cd82 - Plinius M16 - Electrocompaniet AW60FTT - Martin Logan Vista
Go to Top of Page

educk
Member

316 Posts

Posted - 2008/10/17 :  12:19:37  Show Profile Send educk a Private Message
tyvär förutsätter detta att man har något med operativ system windows eller mac. så dator behövs om inte du har windows mobile då kanke eller nått från mac som är surfbart. får väl se när de kommer så man kan köra med squeeze box

Ljudrättsaktivist

arcam cd82 - Plinius M16 - Electrocompaniet AW60FTT - Martin Logan Vista
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2008/10/17 :  13:41:59  Show Profile Send Ayn a Private Message
Det funkar under Linux också via Wine. En klient specifikt för Linux lär vara på g också, men osäkert när den kommer.

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

educk
Member

316 Posts

Posted - 2008/10/17 :  17:55:33  Show Profile Send educk a Private Message
så här säger de om squeeze box

"Agreed - the Logitech Squeezebox and Spotify would make a nice combination. Bringing Spotify to devices beyond the desktop is on our todo list, but it will be some time before we get there - no launch date for this yet, or exact information on what devices we will support."

Ljudrättsaktivist

arcam cd82 - Plinius M16 - Electrocompaniet AW60FTT - Martin Logan Vista
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000