HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Hjälp med JBL horndriver
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

AB
Starting Member

19 Posts

Posted - 2008/10/15 :  12:14:54  Show Profile Send AB a Private Message
Hej!

Jag är i färd med att testa ett par nyinköpta JBL 2441-drivers. Jag har monterat dem på ett par ca 250 Hz runda tractrixhorn och delat väldigt enkelt med ett första ordningens filter vid ca 500 Hz. Nu vill det sig inte bättre än att den ena drivern producerar ett svagt missljud, som kan liknas vid ett högfrekvent skaller och uppträder tydligast vid skarpare transienter, t ex röster eller piano. Jag har testat att höja delningsfrekvensen till 800 Hz, men missljudet kvarstår - även vid svagare ljudtryck.

Kan det vara så illa att membranet är trasigt och i så fall hur kan jag ställa diagnos på detta?

Någon som kan hjälpa mig?

Anders

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2008/10/15 :  12:21:25  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Testa att rengöra magnetgapet, risken finns att det är något skräp som sätter sig på tvären, förvisso brukar detta mest göra sig till känna vid lägre frekvenser, men man vet aldrig.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2008/10/15 :  12:24:03  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Testa att ta bort membranet o gör rent magnetgapet.


Edit: martinsson hann visst först

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker

Edited by - Tobbe_L on 2008/10/15 12:24:54
Go to Top of Page

AB
Starting Member

19 Posts

Posted - 2008/10/15 :  12:30:43  Show Profile Send AB a Private Message
Tack för de snabba svaren!

Tyvärr hade man moddat drivarna genom att ta bort dammskydden mellan fasplugg och halsen, så där kan det ju mycket väl smugit sig in något skräp... Hur gör jag bäst för att rengöra gapet? Är tryckluft och tejp bra "verktyg"?

Anders
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2008/10/15 :  13:33:09  Show Profile Send gcs a Private Message
quote:
Jag har monterat dem på ett par ca 250 Hz runda tractrixhorn och delat väldigt enkelt med ett första ordningens filter vid ca 500 Hz.
En fråga. Är det egentligen lämpligt att dela 2441 med ett första ordningensfilter vid 500Hz? När jag monterade mina drivers hade jag också dist som hördes ganska så tydligt, speciellt när jag spelade pianomusik. Orsaken visade sig var lite dammludd som låg i magnetens luftgap.

Edited by - gcs on 2008/10/15 13:34:23
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2008/10/15 :  14:15:18  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Maskeringstejp är ett bra verktyg för att rengöra luftgap

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2008/10/15 :  14:38:53  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
eller tryckluft...

Edit: Tobbe L hann visst först :)

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/

Edited by - martinsson on 2008/10/15 14:39:55
Go to Top of Page

AB
Starting Member

19 Posts

Posted - 2008/10/15 :  15:07:42  Show Profile Send AB a Private Message
Tack för alla bra tips, det verkar som lösningen är inom räckhåll!

quote:
Är det egentligen lämpligt att dela 2441 med ett första ordningensfilter vid 500Hz?


Nä, det tror jag egentligen inte att det är. Jag har svårt att tänka mig att en så robust driver som 2441:an inte skulle klara det, med tanke på de relativt låga lyssningsnivåerna i hemmiljö - men det är nog inte optimalt ur kvalitetssynvinkel. Dels behöver man nog horn med ännu lägre undre gränsfrekvens, dels kan nog distorsionsnivåerna bli onödigt höga. 500 Hz var bara en snabb testlösning, jag har tänkt mig nånstans runt 700 - 800 Hz (fortfarande 1:a ordningen) som delningsfrekvens när alla delar ska börja falla på plats...

Anders
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2008/10/15 :  21:03:05  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Ja, minst 700Hz annars kommer du få för mycket dist.

mvh/Harry

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2008/10/16 :  00:00:04  Show Profile Send gcs a Private Message
Delningen är beroende av hur starkt man spelar och hur mycket effekt man har att tillgå. Men också hornets form spelar roll för delningen. Jag delar mina tractrixhorn vid 796 Hz/18dB/okt. Men då kan jag spela mycket starkt, minst 110dB spl från lyssningsplats.
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2008/10/16 :  07:04:50  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Jag är osäker på hur en 2441'a står sig mot dagens 2" när det kommer till effekttålighet, man brukar ju rekomendera en delning någonstans i intervallet 800Hz-1kHz med 24dB/Okt, dock aveser detta användning i PA sammanhang och det ju sällan vi kör på dessa nivåer.

Jag själv delar en 2" från B&C (DE75P) vid 4,5kHz så jag är inte så orolig :)

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2008/10/16 :  10:25:07  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
JBL själva rekomenderar minst 12 dB/oktav och som lägst 500 Hz. Då
ska drivern tåla 70W kontinuerlig effekt

http://www.jblpro.com/pub/obsolete/2441.pdf

Pga känsigheten (111dB/W) använder man väl sällan mer än 2-3 W i
hemmiljö, så det är väl bara å knåpa ihop ett andra och ett först
ordningens filter och kolla vilket som låter bäst
Go to Top of Page

AB
Starting Member

19 Posts

Posted - 2008/10/16 :  12:21:23  Show Profile Send AB a Private Message
Tack för all bra input!

Igår tog jag bort membranet och gjorde rent talspola och magnetgap med tryckluft. Jag hittade en hel del skräp på talspolen...

Fenomenet försvann inte helt, men jag ska göra ett nytt försök med tejp i magnetgapet, så får vi se om det gör susen.

Gällande delningsfrekvenser så handlar det såklart om att testa sig fram till en bra lösning. Jag kommer spela med förstärkare på 1-2 W i ett rum på drygt 20 kvm, så PA-rekommendationerna känns kanske inte helt relevanta... Det är klart, 1:a ordningens filter är ju aldrig bra ur effekttålighetssynpunkt, så där kanske man blir tvungen att omvärdera.

Anders
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2008/10/16 :  14:02:49  Show Profile Send reVintage a Private Message
För hajfajbruk (ej PA och HM)och normala(?)nivåer kan du dela ner till 300-500Hz. Välj delningsfrekvensen efter tractrixhornets nedre användbara frekvens som bestäms av längden(cm), f=8600/L. Lycka till med skrammelreduceringen!

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

AB
Starting Member

19 Posts

Posted - 2008/10/16 :  14:45:05  Show Profile Send AB a Private Message
quote:
tractrixhornets nedre användbara frekvens som bestäms av längden(cm), f=8600/L


Tack för tipset, men kan det verkligen stämma? Ett 35 cm horn skulle enligt formeln vara användbart till 245 Hz (8600/35) oavsett hornmunnens storlek - och det är ju inte rimligt alls. Tänker jag galet?
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2008/10/16 :  16:05:54  Show Profile Send reVintage a Private Message
Nu slant fingrarna på tangenterna! Det ska vara F=17200/L. Observera att du också ska räkna in de 7cm som driverns hornhals bidrar med.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

AB
Starting Member

19 Posts

Posted - 2008/10/17 :  12:06:12  Show Profile Send AB a Private Message
Igår lyckades jag fiska upp en liten, liten metalltrådsbit ur magnetgapet - och vips, så var problemet löst! Tryckluft hjälpte såklart inte i o m att tråden satt så hårt fast av magnetismen.

Tack för all support!
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2008/10/17 :  12:17:19  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
Kul att det slutade gott! Dessutom blir man extra nöjd när man mekat själv
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000