HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Funderingar på en GainClone
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

kaysersoese
Starting Member

32 Posts

Posted - 2008/10/15 :  08:39:38  Show Profile Send kaysersoese a Private Message
Tänkte försöka mig på att bygga en gainclone, har tittat på lm4780 från antingen chipamp eller audiosector.

Några funderingar:

Skall man satsa på en dual mono eller en stereo ?

Jag vill gärna ha volymkontrollen direkt på gainclonen, tanken är att den skall kunna åka med runt till sommarstugan etc och då vill jag minimera antalet burkar som åker med, och var inne på elfa men det är ju rena djungeln där (drygt 90 att välja på och jag har dålig koll på effekttålighet etc). Kan någon tipsa om en bra potentiometer för detta och vart den finns att köpa ?

Samma med ringkärnetrafos, vilka är bäst och hur stor skall den/de vara ?

//Håkan

Äger och driver Goodbiz Entertainment (www.goodbiz.se).
Återförsäljare för Monacor

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2008/10/15 :  09:02:27  Show Profile Send time a Private Message
En gainclone är en ripoff av 47 labs Gaincard, alltså med 3875. Den låter bra och finns på Elfa, ta den med isolerat hölje om du inte behöver maxa den. Trafon kan vara 12-20 VAC från 80VA och mer, ingen större skillnad i ljudet med en lägre spänning, bara mindre effekt.
Sen finns ju nåt som kallas Google...

Lämnat forumet
Go to Top of Page

kaysersoese
Starting Member

32 Posts

Posted - 2008/10/15 :  09:13:10  Show Profile Send kaysersoese a Private Message
Sorry för okunskapen, har googlat runt och hittat lm4780 som benämnts gainclone därav misstaget.

Tack för infon om trafon, hur är det med potentiometern då ? Inga förslag ?

Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2008/10/15 :  09:32:57  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message
Som Time säger, så är en GainClone en "ripoff" på 47Labs GainCard med LM3875(som i stort är en "ripoff" av Nationals datablad! ).
Beroende på vilka högtalare du skall driva, så brukar det rekomenderas högst +/-35V DC för 8 Ohm eller +/-25V DC för 4 Ohm.
(jag har dock kört med +/-35V i 4 Ohm ett längre tag och inget har brunnit upp ännu )
Personligen så hade jag valt en trafo på 225VA eller mer för två kanaler med LM3875.
Behöver du inte så mycket effekt, är lillebror LM1875 ett trevligt alternativ och den klarar sig med en hälften så stor trafo.

Sök på RK18 på Elfas sida, så hittar du ett antal potentiometrar som är ok!

Lycka till med bygget!

/R

The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater

Edited by - McGyver on 2008/10/15 09:34:02
Go to Top of Page

Marcus7601
Member

536 Posts

Posted - 2008/10/15 :  09:51:22  Show Profile  Visit Marcus7601's Homepage Send Marcus7601 a Private Message
Jag inbillar mig att LM3875 börjar bli svår att få tag på? Ett alternativ är ju också LM3886 som har marginellt mer effekt men i övrigt ganska lik.

"Learning by doing"
Go to Top of Page

kaysersoese
Starting Member

32 Posts

Posted - 2008/10/15 :  13:04:29  Show Profile Send kaysersoese a Private Message
tack för infon ! Lägger upp en byggtråd när jag får tummen ur =;-)

Go to Top of Page

ricenq108
Starting Member

16 Posts

Posted - 2008/10/15 :  17:36:47  Show Profile Send ricenq108 a Private Message
LM3875 har utgått ut ELFAs sortiment. (Jag jobbade på elfa tills i september och då var det en utgående artikel som inte gick att få tag på)

LM3886 är det som gäller!
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2008/10/15 :  19:30:01  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Ebay är en bra källa för dylika kretsar. LM3875 etc. cirkulerar med jämna mellanrum till hyggliga priser.
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2008/11/11 :  18:22:54  Show Profile  Visit peranders's Homepage
LM3875 är inget problem att få tag på.

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000