HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Köp, Sälj & Byt på Sveriges största 2-kanalforum!
 Butikshyllan
 Egna högtalare - Tips o råd
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Just Audio Magic
Semesterfirare

553 Posts

Posted - 2008/10/14 :  17:00:46  Show Profile  Visit Just Audio Magic's Homepage Send Just Audio Magic a Private Message
Hej alla glada forumsmedlemmar!

Visste inte om detta var rätt plats o öppna denna tråd, om inte så ber jag om att få flyttat den till rätt.

Det är så att vi på Just Audio Magic behöver er hjälp med lite tips, råd, tankar och idéer.

Här är tankar såhär långt;

Vi ska konstruera och tillverka ett par högtalare som vi kan skrive vårt namn på (JaudioM kommer det bli).
Stativare är 100 % säkert !
Tanken är att det ska bli två bas/mellanregister och diskant (Bas överst, diskant i mitten och bas underst).
WBT bi-wiring terminaler är 100 %
Intern kablage osäkert än.
5 - 7" bas / mellan, element från antingen, Scan-speak, Eton eller TP (Även en blanding går naturligtvis bra.)
Baksidan kommer vara täckt av merdelen av en skylt som tillverkas från egen konstruktion där reflexerna kommer vara interna i skylten.

Sorry om det är fel plats för denna tråd

Vänligen
Micke

Micke äger och driver Just Audio Magic tillsammans med Jenny !

www.justaudiomagic.se

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2008/10/14 :  17:20:02  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
Vilken är målgrupen?

Varför så konventionellt? Det kryllar ju av högtalare av den typen på marknaden...
Go to Top of Page

Just Audio Magic
Semesterfirare

553 Posts

Posted - 2008/10/14 :  20:56:23  Show Profile  Visit Just Audio Magic's Homepage Send Just Audio Magic a Private Message
Målgruppen? Åt mellanklassen - Högst 45 000 :- paret, gärna lägre om det är möjligt.
Konventionellt är väl en relativ fråga, finish, design och ljud kommer bli unikt med all säkerhet

www.justaudiomagic.se
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2008/10/14 :  21:38:09  Show Profile Send OcA a Private Message
Banddiskant, AMT eller ännu hellre magnestatisk/elektrostatisk diskant/mid skulle jag tycka vara kul!
Gärna med så låg delning som möjligt till basarna (under 300hz).
Skulle även vara kul med en verison för helt aktiv drift utan filter, eller med eget aktivt filter till högtalarna.

Impedanskorrigerad och snäll fas är också något jag saknar på lite dyrare högtalare. Man ska inte behöva ett ML eller Krell-steg för att få bra fjutt på burkarna...

Finns väl hur många tänkbara möjligheter som helst, men det skulle vara kul om det inte blev ännu en avlång, fyrkantig låda, utan nåt lite mer spännande i designen...

Sedan givetvis en riktigt härlig subba som passar anrättningen. Där finns det många skojiga grejer att göra - bara fantasin sätter gränserna.

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2008/10/14 :  22:10:03  Show Profile Send linnar a Private Message
"JaudioM"
Jag kan nästan inte uttala det utan att få ont i tungan.
Varför inte bara "JustMagic" eller "JuMag".
Bara en tanke!
Go to Top of Page

Just Audio Magic
Semesterfirare

553 Posts

Posted - 2008/10/14 :  23:32:47  Show Profile  Visit Just Audio Magic's Homepage Send Just Audio Magic a Private Message
quote:
Banddiskant, AMT eller ännu hellre...

Har tankar på AMT från Eton, mycket bra diskant !!
Impedanskorrigering finns oxå i tankarna.

quote:
"JaudioM"
Jag kan nästan inte uttala det utan att få ont i tungan.
Varför inte bara "JustMagic" eller "JuMag".
Bara en tanke!

Det ska inte uttalas i ett enda ord utan mer som -> J - audio - M
Tack annars för tipset

www.justaudiomagic.se
Go to Top of Page

tkr
Member

551 Posts

Posted - 2008/10/14 :  23:35:16  Show Profile Send tkr a Private Message
Mangerelement til diskant/mellomtone, kanskje?
mvh

Musica, dona vobis pacem
Go to Top of Page

Just Audio Magic
Semesterfirare

553 Posts

Posted - 2008/10/14 :  23:55:46  Show Profile  Visit Just Audio Magic's Homepage Send Just Audio Magic a Private Message
quote:
Mangerelement til diskant/mellomtone, kanskje?
mvh

Jag har tre olika märken på element som jag bestämt mig för att välja mellan - SS, TP och Eton.
Det lutar åt Eton och / eller TP

www.justaudiomagic.se
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2008/10/15 :  00:00:47  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Hej Micke/JustAudioMagic,

Kul att du vill ta fram nya produkter, men i och med det så är tråden också relaterad till produkter du tänker sälja eller säljer (i det här fallet det förra). Just därför hör tråden hemma under Butikshyllan.

Det här är kan inte vara något nytt för dig, trots att det framstår så i ditt första inlägg. Precis samma diskussion fördes för några månader sedan och jag lovar att ingenting har förändrats sedan dess. Då gällde det främst: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=69751

Nu är det dags att du börjar placera dina affärsrelaterade trådar på rätt ställe.

Vänligen
/Martin

Tråden flyttad HiFi-diskussion --> Butikshyllan

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2008/10/15 :  06:16:21  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Varför inte köra på med aktiv delning ?
Med lite kunnande så kan lägga in korrigering o annat kul i filtret

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Just Audio Magic
Semesterfirare

553 Posts

Posted - 2008/10/15 :  15:18:23  Show Profile  Visit Just Audio Magic's Homepage Send Just Audio Magic a Private Message
ztenlund;
Oj!... sorry!

Johan;
Låter intressant

www.justaudiomagic.se
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000