Author |
Topic  |
|
Magoo
Member

509 Posts |
Posted - 2008/10/13 : 18:59:30
|
Min TV av den gamla tjocka modellen (som dock är en färg TV) har en egenskap att helt plötsligt krympa bilden till ett sträck som är lite svagt vågigt. Med en "klapp" på sidan så får man tillbaka bilden en stund. Men det känns inte som en hållbar lösning...
Tror den samlade vetenskapen här att det är något att försöka sig på att fixa? Jag gissar att det är en lödning någonstans som inte är riktigt som den ska. Var börjar man leta om det är någon ide att laga? |
comfortably numb |
|
brewitz
SW-hantering

1624 Posts |
Posted - 2008/10/13 : 19:24:44
|
Jag hade samma problem min gamla tjock-tv för ett antal år sedan. Lösningen var att slå av burken ordentligt, dvs inte lämna den på stand-by alls. Efter att jag började med det försvann problemet. |
 |
|
edison
N.A.udiophile

2529 Posts |
Posted - 2008/10/14 : 12:57:58
|
Just sånt fel brukar inte vara "asdyrt" iaf. Är nån komponent som "drar ut" bilden så att säga (fråga inte vad den kallas) som oftast efter lång tids användning (många år) kan ge sej.
Gillar du TVn och den inte direkt asgammal är det antagligen värt en åtgärd. Be isåfall om ett kostnadsförslag så det inte barkar iväg... |
SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300 (Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad. |
 |
|
marcus_ec
Member

2396 Posts |
Posted - 2008/10/14 : 14:39:06
|
Kostar max 500kr för en ny hyffsad tjockis på blocket. Vissa ger bort dom! |
 |
|
Magoo
Member

509 Posts |
Posted - 2008/10/14 : 15:55:48
|
quote: Lösningen var att slå av burken ordentligt, dvs inte lämna den på stand-by alls.
Det görs hela tiden pga att fjärren har gett upp, så det blir mycket tittande på ettan nu för tiden... Visst jag är lite lat 
Vet inte om jag ska säga att jag gillar burken men den passar min ekonomi. Kanske inte om den ska kosta en massa pengar att fixa, men jag tänkte göra ett försök själv. Dra ut nätkabeln och ha en hand i fickan och så vidare.
Det är en Luxor ifall någon skulle känna till svaga komponenter på en sådan.
Kanske ska man kolla på blocket ändå, det skadar inte att ha en backup ifall att något går sönder vid min operation. |
comfortably numb |
 |
|
Reparatören
fd. Johnnyopel

187 Posts |
Posted - 2008/10/14 : 16:14:47
|
Det låter helt klart som en dålig lödning. Om du bor i närheten av Uppsala så kan jag hjälpa dig. |
 |
|
Lord
Member

1020 Posts |
Posted - 2008/10/14 : 16:17:59
|
ÄR helt klart en kallödning i vertikalavlänkningen, följ kabelhärvan som går från avlänklingsspolarna på bildrörshalsen till kortet, med lite tur så är det utmärk ad som är vad . Gå på lödningarna som set dåliga ut med lite nytt tenn. |
En bit tråd blir inte mer antenn bara för att du kan ansluta den till radion Min anläggning |
 |
|
Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6799 Posts |
Posted - 2008/10/14 : 19:52:42
|
Jag har ett problem med min som det blir röd-rosa dubbelbild på, har ännu inte orkat öppna den men ni kanske vet vad man skall titta efter.
Anders |
Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge. |
 |
|
Magoo
Member

509 Posts |
Posted - 2008/10/15 : 16:36:39
|
quote: ÄR helt klart en kallödning i vertikalavlänkningen
Då blir det till att ta fram lödkolven ikväll. Tack för tipset!
Vertikalavlänkningen borde väl sitta över eller under bildröret? Är det den som alstrar ett magnetfält som styr elektronstrålen? |
comfortably numb |
 |
|
Magoo
Member

509 Posts |
Posted - 2008/10/19 : 20:46:35
|
Nu har jag precis plockat av bakåpan och eftersom att jag är lite feg av mig så vet jag inte hur mycket jag vågar pilla på. Den har vatit urkopplad från väggen i snart en vecka, finns det någon risk att det kan finnas spänning/ström kvar i någon kondensator eller liknande?
Vid en första blick så går det inte att se att det är fel någonstans. Men jag inser att det var mycket damm här. |
comfortably numb |
 |
|
|
Topic  |
|