HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 inte alls laid back CD-spelare - vilken?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Leffler
Member

601 Posts

Posted - 2008/10/12 :  22:29:46  Show Profile Send Leffler a Private Message
Har haft två trevliga CD-spelare hemma över helgen, en Primare CD21 och en Lyngdorf CD1, och jag har jämfört dem med de tre CD-spelare som fanns sedan tidigare (huvud cd:n, Sony xb940, därutöver moddad Marantz CD4000 och Musical Fidelity CDT), och av dessa är fyra laid back, och en sticker i mitt tycke ut genom att dra in musiken ut i rummet och skapa mer närvaro. Jag har insett att laid back är inte för mig, jag söker en spelare som är "in your face". För mig blir det mer engagerande, mer stampa takten, roligare på lägre volym... I love it!

Jag söker fler förslag på spelare, gärna begagnat? Vad ska jag titta efter/ lyssna på utöver min preferens bland spelarna ovan?

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2008/10/12 :  22:39:30  Show Profile Send edison a Private Message
Trevligt få göra en sån jämförelse, men - vilken var det som stack ut ... ?


SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2008/10/12 :  22:44:52  Show Profile Send ILLY a Private Message
A just det, ledsen att jag inte dök upp i förmiddags Leffler. Jag var... eh... "lite trött".

Militant cyklist.
Go to Top of Page

Leffler
Member

601 Posts

Posted - 2008/10/12 :  23:05:16  Show Profile Send Leffler a Private Message
Okej då, Lyngdorf CD1 var den jag tyckte bäst om. :) Primaren var också en mycket trevlig spelare (inte minst finishen som är fantastisk!), men mer laid back, liksom Nad Masters cd:n som jag också lyssnade på innan jag tog hem Lyngdorfen.

När det gäller högtalare brukar det vara tweakning av mellanregistret som resulterar i mer eller mindre framåt återgivning, men jag funderar på om det inte också handlar mycket om det sista unset mikrodynamik, alla små detaljer "pingar" och kan ta plats. Någon mer som har tänkt i samma banor?

Aj vad det svider att lämna tillbaka de dessa härliga maskiner imorgon, men jag vill prova fler alternativ innan jag bestämmer mig för ett köp.
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2008/10/12 :  23:10:30  Show Profile Send lennartj a Private Message
Det är något visst med spelare som har Philips TDA1541, speciellt de högklassigaste med dubbelkrönta kretsar t.ex. min Marantz CD-12 + DA-12. Kolla i listan
http://www.marantzphilips.nl/index.asp?strBrand=Various&strPage=Daclist

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"

Edited by - lennartj on 2008/10/12 23:12:08
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2008/10/12 :  23:30:14  Show Profile Send Ayn a Private Message
Naims grejer är väldigt ösiga och 'in your face'. Rega har också skönt drag, lite boogie-faktor som nån säljare kallade det på en demo för några år sen

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

Micke65
Member

471 Posts

Posted - 2008/10/13 :  08:00:35  Show Profile Send Micke65 a Private Message
Håller med Ayn, Naim bör passa dig.
/Micke
Go to Top of Page

AndreasH
Member

116 Posts

Posted - 2008/10/13 :  09:33:28  Show Profile Send AndreasH a Private Message
Prova Pathos Digit.

Den har boogie faktor :)

B&O Beolab 5, BeoSound 9000
Go to Top of Page

nahoj
Member

1542 Posts

Posted - 2008/10/13 :  09:46:41  Show Profile Send nahoj a Private Message
Testa en Creek, bör falla dig på läppen.

Min hemsida/Blogg
http://johanstephan.com/
Go to Top of Page

palm
Member

371 Posts

Posted - 2008/10/13 :  10:52:27  Show Profile Send palm a Private Message
Låna hem en Naim CD5i eller CD5x kan varmt rekomendera dessa
Har ägt många naim cd och dessa spelar musiken så att den blir intressant att lyssna till
Andra spelare med drag är Rega och Linn.
Lycka till

Palm
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2008/10/13 :  17:14:41  Show Profile Send ILLY a Private Message
Ja! Låna hem en naim, Leffler, utseendemässigt kan jag tänka mig att den passar hur bra som helst ihop med dina McIntosh.

Militant cyklist.
Go to Top of Page

Leffler
Member

601 Posts

Posted - 2008/10/13 :  23:09:40  Show Profile Send Leffler a Private Message
Många bra tips! Jag var på Ågrens häromdagen och pratade om bland andra Naims CD, närmast tillhands får bli första försökskanin, får ta och låna hem en och se, tack för tipset!
Go to Top of Page

Daniel_S
Semester på egen begäran

308 Posts

Posted - 2008/10/14 :  09:10:00  Show Profile Send Daniel_S a Private Message
Om rega har bra drag i sig så kan du prova en tusenkronors cd från Sony som heter CDP 212, den spelar i det närmaste identiskt med Regan Saturn. Har jämfört ordentligt 3 dagar i rad. Sony har en del fördelar också, den är knäpptyst och laddar skivor blixt snabbt och där får Regan pisk ordentligt som inte gick att ha brevid lyssningsposition pga oljud och tog dessutom tid på sig för uppspelning och avläsning av skivan, dock har ju Regan utgångar, coax o optisk som Sonyn saknar.


Daniel

Edited by - Daniel_S on 2008/10/14 09:35:05
Go to Top of Page

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2008/10/17 :  18:54:50  Show Profile Send pick-me-up a Private Message
Wow!

En kille i min smak!
Gillar inte heller några spelare som ska ha samma ljud som LP-spelare. Eller laid back, som du kallar dem.
Kul att få veta att du föredrar Lyndorf. Nånting att reflektera över, om man skulle få snurr på ekonomin.
Go to Top of Page

wallraff
Member

1077 Posts

Posted - 2008/12/03 :  09:37:11  Show Profile Send wallraff a Private Message
Ja men, hur gick det sen då? Vad blev det?

"I'm easy to forget, I'm just the leadsinger!"

Almost Famous
Go to Top of Page

alpinist
RödaTråden-vinnare

963 Posts

Posted - 2008/12/05 :  12:21:34  Show Profile Send alpinist a Private Message
Atoll CD80 dunkar ut musiken rätt bra

CD100 ska vara ännu bättre såvitt jag förstår,
men kostar lite mer förstås.

Ljudmakarn har tydligen slutat med Atoll, så
jag vet tyvärr inte var man kan hitta
en återförsäljare f.n. Någon annan kanske vet?

Tremolo junkie!
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2008/12/05 :  12:26:01  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Det hänger naturligtvis mycket på kringutrustningen också. Om allt drar åt samma håll kan det bli jobbigt.
Jag har en känsla av att vi för det mesta har samma ljudideal, men vi tar olika vägar dit.
Det kan göra att man har olika åsikter om hur en cd-spelare ska låta, eftersom man sitter med kringutrustning som drar åt olika håll.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor

1218 Posts

Posted - 2008/12/06 :  08:26:03  Show Profile Send Per a Private Message
Jag måste säga att Audionet ART G2/EPS är den absolut ösigaste CD-spelare jag har hört.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000