HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Snubblat över en trevlig rör-radio
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

widescreen4
Member

264 Posts

Posted - 2008/10/10 :  20:45:10  Show Profile  Visit widescreen4's Homepage Send widescreen4 a Private Message
Jag och tjejen botaniserade i hennes pärons garage och rammlade över en väldigt gammal radio. Hennes farsa va inte speciellt intresserad av den så jag fick den.

Det jag vet om den är att det finns liv i både rör och bredbandaren, det verkar som om den är från 1932.

Det är en Philips modell 944A-19, dessvärre fattas en knapp till ett vred och bakstycke verkar oxå funnits i originalet.

Vet någon om man kan söka efter gammla radioprylar någonstans?

Lite bilder:











Här fanns lite sparsmakad info http://www.antik-radio.de/radio/philips.htm

Hittills har jag bara fått brus i den, får se om min lokala rörradio-reparatör kan kolla på den ;)

Edited by - widescreen4 on 2008/10/10 20:46:02

Leffler
Member

601 Posts

Posted - 2008/10/10 :  20:57:47  Show Profile Send Leffler a Private Message
Trevlig radio!

Vet inte var du bor, men radiomuseet i Göteborg har en hel del gamla grejer, även om just rattar är ett svårt kapitel. Om det inte behöver justeras något så är det oftast en ganska smal sak att få liv i en sådan här pjäs, ett problem är dck att FM inte var aktuellt förrän långt senare, så det kan nog vara lite meckigt att hitta något vettigt att lyssna på, kanske är därför det bara brusar? ;-) . Jag vet att det ska finnas insatser (främst till bilar med gamla rörradio) som ger FM-mottagning till äldre apparater, men jag har aldrig forskat i det.
Go to Top of Page

widescreen4
Member

264 Posts

Posted - 2008/10/10 :  21:03:36  Show Profile  Visit widescreen4's Homepage Send widescreen4 a Private Message
Tack för ditt svar Leffler.
Vore riktigt kul att få liv i den. Mailade han som har den länkade sidan och hoppas han har några fina källor :)
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2008/10/11 :  08:45:27  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Kontakta Radiomuseet i Göteborg någon onsdagskväll, 031-779 21 01 prata med Ingvar Lund eller Horst. Behövs rör kanske Sören Engblom kan hjälpa dig. Alla dessa herrar finns vanligen på plats just onsdagkvällar.

http://www.radiomuseet.se

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Jamo
Member

724 Posts

Posted - 2008/10/11 :  10:56:24  Show Profile Send Jamo a Private Message
quote:
Hittills har jag bara fått brus i den,

Har du kopplat in antenn? Det brukar behövas en bit ledare och en banankontakt i rätt hål för att få liv i gamlingarna. Mellanvågsbandet brukar vara rätt dött på dagarna, men prova när det är mörkt ute.

Hälsningar Jamo
Go to Top of Page

widescreen4
Member

264 Posts

Posted - 2008/10/11 :  13:37:18  Show Profile  Visit widescreen4's Homepage Send widescreen4 a Private Message
Tack Bernt. Får prova att kontakta dom :).

Jamo: Jag har aktat mej för att koppla in den ens, hittar inga märkningar för antenn men det finns en del kandidater.
Fegar lite då jag inte vill orsaka något fel på den.
Go to Top of Page

Jamo
Member

724 Posts

Posted - 2008/10/11 :  14:33:51  Show Profile Send Jamo a Private Message
quote:
hittar inga märkningar för antenn

Märkningen fanns på bakstycket. Du kan utan risk peta på tänkbara kandidater med isolerad ledare och höra om bruset ändrar sig.

Danmarks radio har en mellanvågssändare som dånar in här på Västkusten men den sänder sporadiskt väderrapporter o.d. på 283 meter på din skala. För sändningstider, se http://www.dr.dk/hjaelp/frekvenser/radio/20070131103839.htm

Edit: Det tycks som om radion redan står inställd på Danmarks våglängd.

Hälsningar Jamo

Edited by - Jamo on 2008/10/11 14:35:58
Go to Top of Page

widescreen4
Member

264 Posts

Posted - 2008/10/11 :  17:22:52  Show Profile  Visit widescreen4's Homepage Send widescreen4 a Private Message
Tack för infon Jamo :).
Att den stod inställd på den frekvensen va ren slump. Har rattat som en tok hehe,

Enda svaret jag fick från killen med samlingsidan va vad värdet ligger på i nuvarande skick.
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2008/10/11 :  17:36:13  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Erik Andersson brukar ha koll på gamla radio apparater så du kan ju alltid höra med honom..

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

widescreen4
Member

264 Posts

Posted - 2008/10/11 :  23:52:49  Show Profile  Visit widescreen4's Homepage Send widescreen4 a Private Message
Erik Andersson? Han rör-snubben?
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000