HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Har ni tagit ställning?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

jari
RödaTråden vinnare

4459 Posts

Posted - 2008/10/03 :  18:36:37  Show Profile Send jari a Private Message
Jag tog beslutet för länge sedan,att jag donerar mina organ
för transplantation eller medicinskt ändamål.

Dared VP 845 förstärkare,Shuguang WE845,RCA vt231,Raytheon 6072A rör,Marantz cd6007 cd-spelare,Technics SL1500c skivspelare,AT VM 540ML pickup,Ino pi60s med es dämpmaterial högtalare,Diy silver sexfläta signalkabel,KLEI Classic Harmony rca-kontakt,Diy silver sexfläta + Fyrfläta enkardelig kopparkabel utan kontakter högtalarkabel,2 fyrflätor med enkardelig ledare,2 ledare till fas och nolla,4 till jord,med kopparkontakter nätkabel,Gigawatt PF-1E nätlist.

Sursill "Farligt käckt"

Edited by - jari on 2008/10/03 18:37:35

hogga
Member

239 Posts

Posted - 2008/10/03 :  18:49:18  Show Profile Send hogga a Private Message
Självklart. Det gjorde jag också för länge sedan. Jag tror inte att jag har något behov av mina organ efter min död så de får ta vad de behöver.
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2008/10/03 :  18:53:45  Show Profile Send svejk a Private Message
Mina organ är så risiga så det är inget att donera, men hade jag vart frisk självklart.

pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

jari
RödaTråden vinnare

4459 Posts

Posted - 2008/10/03 :  19:02:24  Show Profile Send jari a Private Message
quote:
Mina organ är så risiga så det är inget att donera, men hade jag vart frisk självklart

Mina har mest legat i sprit,
så de är väl bevarade.

Dared VP 845 förstärkare,Shuguang WE845,RCA vt231,Raytheon 6072A rör,Marantz cd6007 cd-spelare,Technics SL1500c skivspelare,AT VM 540ML pickup,Ino pi60s med es dämpmaterial högtalare,Diy silver sexfläta signalkabel,KLEI Classic Harmony rca-kontakt,Diy silver sexfläta + Fyrfläta enkardelig kopparkabel utan kontakter högtalarkabel,2 fyrflätor med enkardelig ledare,2 ledare till fas och nolla,4 till jord,med kopparkontakter nätkabel,Gigawatt PF-1E nätlist.

Sursill "Farligt käckt"

Go to Top of Page

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2008/10/03 :  20:17:08  Show Profile Send hal a Private Message
Självklart, jag donerar rubbet. Har inte så stor nytta av det kroppsliga när jag går till dom sällsamma hifi-markerna.

Veckans skiva, här !
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2008/10/03 :  20:24:21  Show Profile Send huzze a Private Message
Har t o m den gamla rödgröna papperslappen som talar om att de kan göra vad de behagar med min döda lekamen.
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6797 Posts

Posted - 2008/10/03 :  21:20:34  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Jag är för återanvändning , efter min bortgång så har jag ingen nytta av min kropp och kan jag då hjälpa någon så varför inte.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Musik Hemma
Member

191 Posts

Posted - 2008/10/03 :  22:09:10  Show Profile Send Musik Hemma a Private Message
Jajamensan. Självklart. De kan ta det som går att använda.

Med en reservation, min lever skall begravas separat, med militära hedersbetygelser. Tapto och allt.

Annars är jag bara glad om någon kan ha nytta av mig när jag inte bryr mig längre.

" 90 procent av min förmögenhet har jag spenderat på droger och prostituerade, resten har jag slösat bort".
Sebastian Horsley.
Go to Top of Page

Marina Jansson
Member

2328 Posts

Posted - 2008/10/04 :  01:03:51  Show Profile Send Marina Jansson a Private Message
Ja, bara kroppen hunnit dö.
Jag gillar inte tanken på att de börjar
karva innan hjärtat slutat slå,
hur hjärndöd jag än verkar vara.
Finns del liv så finns det hopp.

Waf, Waf!

Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2008/10/04 :  01:22:34  Show Profile Send Roq a Private Message
Absolut! Ålder spelar heller ingen roll. Det finns 80-90 åriga donatorer.
Man tar ju ställning till 2 saker vid donation:

1. Om organen får användas till att ge till en annan människa, med eller utan förbehåll.

2. Om organen får användas till forskning, med eller utan förbehåll.
Go to Top of Page

Musik Hemma
Member

191 Posts

Posted - 2008/10/04 :  02:54:56  Show Profile Send Musik Hemma a Private Message
Å inget påhopp för de känsliga.
Det där ordnar sig med automatik.

Om jag donerar, vilket jag har gjort, min kropp till vad nu de än kan komma på att använda den till, så måste väl ändå argumenten ta slut för att inte göra det, någon gång för fan.

Med undantag och tanke på att min lever skall begravas separat, med militära hedersbetygelser, så är resten av min kropp till förfogande, vilket för övrigt var ett uttalande jag använde mig av på 80-talet, med föga och lika lite framgång.

Donera mera.

" 90 procent av min förmögenhet har jag spenderat på droger och prostituerade, resten har jag slösat bort".
Sebastian Horsley.
Go to Top of Page

ahultin
Member

240 Posts

Posted - 2008/10/04 :  11:30:45  Show Profile Send ahultin a Private Message
Självklart har man tagit ställning. Är jag död så är det bara att ta det som kan komma till användning - om det hjälper en annan medmänniska att få ett drägligare liv är det bara bra.

Massa Linnprylar...
Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2008/10/04 :  14:32:52  Show Profile Send linnar a Private Message

Jag har åxå den rödgröna lappen med mig överallt.
Där står att dom får ta vad dom vill.

Har lagt till:
"Ta vad ni vill men min Mätro ger ni fan i!"

Go to Top of Page

Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts

Posted - 2008/10/05 :  00:47:00  Show Profile  Visit Gaffa's Homepage Send Gaffa a Private Message
Jag har tagit ställning.
Har haft den röd/gröna lappen i plånboken i snart 25 år. På den står det 'nej'. Mina anhöriga har också informerats om mitt val så de vet vad som gäller den dagen det händer.

Skeptic Friends Network
"When the going gets tough, the tough get duct-tape..."

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka

Edited by - Gaffa on 2008/10/05 00:52:00
Go to Top of Page

huzze

10180 Posts

Posted - 2008/10/05 :  08:36:07  Show Profile Send huzze a Private Message
Den här länken känns viktig i sammanhanget.
Här kan ni anmäla ert beslut.

https://app.socialstyrelsen.se/donation/anmaldon.aspx
Go to Top of Page

henrickpettersson
Member

359 Posts

Posted - 2008/10/05 :  08:43:17  Show Profile Send henrickpettersson a Private Message
huzze: tack för tipset nu har även jag tagit ställning, dom får göra vad dom vill med mina organ efter att jag trillat av pin!
Go to Top of Page

huzze

10180 Posts

Posted - 2008/10/05 :  08:56:20  Show Profile Send huzze a Private Message
Bra!

Det viktigaste är egentligen att man tar ställning. Hur är egalt, men då slipper iaf anhöriga ta ett beslut.
Go to Top of Page

Bogus
Member

332 Posts

Posted - 2008/10/07 :  00:49:31  Show Profile Send Bogus a Private Message
De får ta allt förutom mitt skinn. Av någon anledning känns det inte rätt. Fast inget till forskning, endast till transplantation.

Jobbar på Hifi Consult i Sävedalen!
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2008/10/07 :  09:04:55  Show Profile Send B-200 a Private Message
Har också den röd/gröna lappen redigt sliten men den finns alltid på mig. På den står det nej med. Av personliga skäl.

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000