Author |
Topic |
|
OcA
Member
2184 Posts |
Posted - 2008/09/29 : 11:17:41
|
Kryptisk titel, va?
Fyndade ett par Final Sound 150i och sub 110i igår på hembioconsult.se!
14000:- för både högtalare och sub! Tyckte det var ett kanonpris och köpte direkt.
Idag ringde de från Consulten och meddelade att jag får vänta tre-fyra veckor innan jag får mina grejer... Lite ledsen i ögat, men förklaringen var följande:
De ska ner till Holland på uppgradering! Allt utom själva ramen ska bytas ut! Bland annat ska det installeras silverkablage i både panel och nätdel. Nätdelen ska skärmas av bättre, uppgraderas och sedan ska en "auto-off" funktion läggas till. I princip får jag helt nya högtalare, fast till samma pris! Snacka om bra deal!
Normalt ligger endast 150i på runt 15k spänn nya, så jag är nöjd...
Ska bli förbannat kul att få hem dem och koppla in! Jag blev barnsligt förtjust i den gamla varianten när jag hade den på hemlån och den nya kan ju inte vara sämre...
Bildtråd och omdömmen utlovas så fort grejerna kommer! |
Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma! |
|
pewe
Member
335 Posts |
Posted - 2008/09/29 : 11:25:20
|
Spännande! Och en oväntad uppgradering. Vet du om detta gäller för alla Finaler man köper nuförtiden (att deskall uppgraderas) eller var det bara 150:an? |
|
|
Manga X
Donator: Bildserver
3083 Posts |
Posted - 2008/09/29 : 11:25:30
|
Det var en bra deal men framför allt en otroligt service av/från Hifi-consult. Trevliga grabbar det där!
Mvh Magnus |
Edited by - Manga X on 2008/09/29 17:06:10 |
|
|
OcA
Member
2184 Posts |
Posted - 2008/09/29 : 12:32:09
|
Alla Finals modeller ska uppgraderas under hösten, så det kan finnas fyndläge på fler modeller!
|
Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma! |
|
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!
20859 Posts |
Posted - 2008/09/29 : 12:39:08
|
Grattis !
|
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
|
|
Thomas_Ö
Member
391 Posts |
Posted - 2008/09/29 : 12:52:15
|
quote: Det var en bra deal men framför allt en otroligt service av/från Hificomsult. Trevliga grabbar det där!
Hificomsult, vilka är det ?? |
Original A8T -> Naqref's Dark Serpentine -> ShengYa SV-233 -> EKK -> Audiovector Mi3 Super + en SB duet |
|
|
pewe
Member
335 Posts |
Posted - 2008/09/29 : 13:12:24
|
Det jag menade var om uppgraderingen var en standardåtgärd (kostnadsfritt från handlaren)om man köper ett par nya Final från lager i butik idag? Vilket ju låter föga troligt...
Dessutom har jag sett på deras sida www.finalsound.com att det skall lanseras en ny serie elektrostater med delvis annat utseende. Klicka på "go to our website" i högre hörnet för sneakbilder. |
|
|
OcA
Member
2184 Posts |
Posted - 2008/09/29 : 13:21:50
|
Nej, jg tror inte det är en gratisåtgärd som alla får, men jag tror att det finns goda möjligheter att "tjata" till sig en uppgradering från handlaren...
Det jag fått höra är att högtalarna ska uppgraderas över hela rangen. Det som uppgraderas är det jag skrivit ovan samt att de större panelerna ska få ett inbyggt filter för att skära bort lågbasen. Det filtret ska man kunna stänga av helt också.
Utseendemässigt vet jag inte vad som händer, men det är de uppgraderingar som görs på mina högtalare som kommer att vara standard i den nya serien. Således är måtten osv samma som den gamla serien, även om viss kosmetika kan skilja.
Tycker även Final ska ha cred för att de erbjuder dessa uppgraderingar till sina handlare och kunder. Det är inte alla fabrikat som gör det, utan man får köpa nya högtalare om man vill ha det senaste.
Subbarna kommer inte att ändras, utan det är bara panelerna som genomgår dessa uppgraderingar vad jag fått höra.
Nu är ju Finals högtalare sjukt bra redan från början, så jag undrar hur det här kommer bli...
Bör jag tillägga att frugan blev väldigt nöjd med de nya högtalarna? Inga stora lådor på golvet, utan smäckra och delvis genomskinliga paneler. Grymt!
Nu fattas bara center och bakhögtalare också, men man får ta en bit i taget... Blir nudelsoppa resten av denna månad! |
|
|
pewe
Member
335 Posts |
Posted - 2008/09/29 : 13:55:23
|
Helt otroligt att jag inte lyckats pricka in en provlyssning på dessa! Trots mässa i Lund förra året (missade den stora Final-rummet, duh!) och på hifimässan i Malmö förra året var så mkt folk att jag tänkte återkomma senare men det blev aldrig av samt ett par tillfällen till där chansen fanns...My mistake.
Men de ser intressanta ut. Jag är dock lite orolig för att det saknas tryck i återgivningen. Luftigt och fint, javisst men finns det kropp och fysikalitet i ljudet? Vet inte varför jag inbillat mig att Final saknar detta och jag tar gärna emot en rättelse på den här punkten. |
|
|
OcA
Member
2184 Posts |
Posted - 2008/09/29 : 13:58:50
|
Lägger in en liiiten teaser för att det är kul... Från den trevliga helgen jag hade med ett par 150i!
Angående tryck och "malla" i ljudet så har du faktiskt fel...
De spelar med rätt rejäl pondus och auktoritet... Jag är metallnisse och lirar mycket hårdrock vilket Final fixar med bravur! En av de bästa högtalarna jag hört vad gäller att få fram magi även med skramliga och plåtiga metallplattor.
Lyssning på dessa är obligatoriskt!
Jag tycker däremot kanske inte det är värt dubbla pengen att köpa ett par 400i, men har man ett enormt rum kanske de är bättre. Annars är ljudbilden makalöst stor även med dessa "små" paneler (de är lika stora som ML Source och Purity och spelar ner till 130hz utan problem)...
Bakifrån!
Högst provisorisk uppställning och allmänn röra i skivhögarna. BLir lätt så när ljudet är magiskt...
|
Edited by - OcA on 2008/09/29 14:05:54 |
|
|
pewe
Member
335 Posts |
Posted - 2008/09/29 : 14:19:18
|
Skönt att höra OcA! Vet inte varför jag inbillat mig att de saknar ös...För att de ser spinkiga ut kanske??? Snygga som få dock, riktigt hög WAF dessutom.
Nej, nu skall jag banne mig få till en lyssning snarast! |
|
|
OcA
Member
2184 Posts |
Posted - 2008/09/29 : 14:41:55
|
Ja, ögat vill nog gärna tro att en högtalare måste vara stor för att låta köttigt...
Jag blev fruktansvärt och positivt överraskad när jag lånade hem dem. Det roliga är att ljudet är ungefär detsamma i dessa mindre högtalare som i de större högtalarna ur serien. Det som händer är givetvis att de större panelerna kan spela riktig bas och att ljudbilden blir ännu större, men sitter man som vanligt folk och inte har en bankettsal som vardagsrum räcker dessa till mer än väl.
Dessutom är Finals baslådor bland det mest musikaliska och svängigaste jag hört. Då har jag ändå haft REL och även Peerless XLS basar innan.
Att få till integrationen mellan panel och bas går mycket bra tack vare att panelerna spelar så djupt och att subbarna har riktigt smarta inställningar som gör att det går att få till det mesta oavsett hur rummet är och placeringen blir.
Inte särskillt svåra att få till heller med placering. Jag bara ställde dem på golvet och började spela. Funkade klockrent och jag rörde dem inte en mm under den helgen jag hade dem...
En bit ut från väggen är dock att rekommendera, men de går ju att lyfta in mot väggen om man nu skulle vilja ha dem där när man inte lyssnar. Vinkla sedan in dem mot lyssningsposition och du är hemma.
Sedan drar ju inte denna typen av högtalare igång lika mycket elände i rummet som en konhögtalare tack vare den mer kontrollerade/begränsade spridningen vilket iaf jag tycker är ett plus.
Sweetspot var stor och fin hemma hos mig. Tre i bredd i soffan var inga problem.
Spring iväg och lyssna, men glöm inte att ta med plånboken...
Edit:
Lite mer bilder, va?
Luftigt blir det! Stor skillnad jämfört med mina andra golvare, PMC GB1, som ändå är rätt små...
Baksidan på subben med de olika inställningarna. Här kan man verkligen skräddarsy! Olika frekvenskurvor sitter inbyggt i den beroende på vilken panel man kör med. Finns möjlighet att lyfta midbasen lite också om man känner att man vill ha mer knuff. Steglös fas finns också givetvis, samt en fas-omvändare som inverkar på hur den steglösa fasratten beter sig. Bruksen till subben är ett måste om det hela ska bli rätt.
Hursom, när man väl gått igenom inställningsguiden är bas/panel helt sömlöst sammansatt! Fördel med separat baslåda är ju att du också kan ställa den där det låter bäst i rummet.
Hatten av till Final för väldigt vettiga bruksar och guider. Mycket smarta och pedagogiska. |
Edited by - OcA on 2008/09/29 14:50:12 |
|
|
pewe
Member
335 Posts |
Posted - 2008/09/29 : 14:52:24
|
Det skall jag göra. Mitt "problem" är att jag har ett stort vardagsrum, närmare 50 kvadrat, och får troligtvis gå upp i panelstorlek. Men det är inte säkert, har faktiskt fått riktigt bra resultat med stativare modell stöddigare i mitt rum. Och med en eller två Final-subbar kanske man får till det riktigt bra. Får undersöka detta närmare. Roligt att du är nöjd, det är en skön känsla att få till ljudet! |
|
|
OcA
Member
2184 Posts |
Posted - 2008/09/29 : 15:00:04
|
Mitt nya vardagsrum ligger på runt 40 kvadrat och jag är inte orolig att dessa inte räcker till.
Modellen äver 150i, 300i, är ingen jätteskillnad ljudmässigt. Det är först när du kommer upp på 400i som det börjar bli skillnad och då främst i basen givetvis samt något större ljudbild.
När jag lyssnat i butik och jämfört 150i mot 400i har jag inte tyckt att det är värt pengen i mellan. Jag skulle då hellre köpa en sub till, eller gå upp i substorlek till 220 modellen.
Mellan 400i och 600i är det störst skillnad tycker jag. Då börjar det verkligen hända grejer, men det är helt andra pengar...
Dock är 150i rena rama anamorphic jämfört med de dynamiska högtalare jag lyssnat på. Ungefär som att byta från 32" TV till full-hd projje på 100" duk...
Skivor som tidigare låtit riktigt illa låter med Final rätt så fantastiskt. Man upptäcker nya saker som man aldrig hört och aldrig, aldrig blir det vasst och påträngande. Bara fylligt, stort, avslappnat och hyperdetaljerat.
Du behöver ingen monsterstärk heller. Impedansen på 150i ligger rätt så stabilt runt 4-5 ohm. På de större panelerna dippar det som lägst ner mot 3 ohm i högsta diskanten. Itne heller det farligt jämfört med liknande skapelser från andra tillverkare.
Vi provade 600i med en integrerad Marantz för 5000sek och det lät riktigt bra redan med den lilla krabaten!
En fördel är dock om du kan ställa delningar osv i din stärkare, annars blir det lite kopplingsarbete mellan försteg, slutsteg och sub. Eller så väntar du till senare i höst när de större panelerna får inbyggda filter.
Själv har jag filter både i slutstegen och i processorn, så det är inget som bekymrar mig.
Behöver jag nämna att dessa paneler är helt makalösa med hemmabio? Närvaro är bara förnamnet! |
Edited by - OcA on 2008/09/29 15:08:59 |
|
|
pewe
Member
335 Posts |
Posted - 2008/09/29 : 15:11:16
|
Tycker det här är väldigt intressant det du säger om de mindre 150:orna. På något sätt bekräftar det du säger det som jag alltid trott, men aldrig kunnat testa fullt ut. Dvs.: en mindre högtalare kan ge kanonljud - även i stora rum om man ordnar basstödet på ett korrekt sätt. Precisionen och placeringsmöjligheterna är stora fördelar. Kan man sen bara lösa integrationen med subben borde det vara öppet för riktigt bra resultat.
Sen tror jag också att Finalerna är lite speciella tack vare sin elektrostatkaraktär, men i det här sammanhanget är det nog snarare en fördel då det ju är ett SYSTEM man lyssnar till. Med subb och allt.
Intressant, intressant.... |
|
|
OcA
Member
2184 Posts |
Posted - 2008/09/29 : 15:22:20
|
Håller helt med!
Har även lyssnat med en Velodyne Minivee inkopplad och det lät inte alls lika bra. Mycket synergieffekt i att köra Final rakt igenom tror jag.
Integrationen är inte svår att få till om man följer de råden som finns i manualen. Det låter aldrig som ett tvådelat system, utan som en sömlös enhet, vilket det ska göra...
Stora högtalare har också små mellanregister och en diskant. Det är, som du säger, basstödet som är det viktiga med ett stort rum och även akustiken. Akustiken är viktig med elektrostater med, men man behöver inte kompensera lika mycket som med en dynamsik högtalare som sprider ljudet hej vilt i rummet.
Som jag skrev tidigare är det främst i basen det skiljer mellan de små och stora panelerna. Sedan kan jag tycka att instrument och vokalister kan bli väl stora i ljudbilden när vi pratar 600i modellen. 150i är den perfekta kompromissen mellan välljud, utrymme och pris. Du har så gott som 100% av mellanregister och diskant som i de större panelerna, men ingen bas...
Man kan väl säga att det låter likadant, men inte lika stort (men stort som tusan jämfört med en "vanlig" högtalare") om 150i jämfört med storebröderna.
Känsligheten är ju rätt låg (86db), men det är lite bedrägligt att stirra sig blind på den siffran iom att du har en så stor membranyta så upplever du inte att ljudet blir särskillt mycket svagare när du backar bort en bit från panelerna. Ungefär samma volym 1 meter framför som fyra meter bort i soffan...
|
|
|
pewe
Member
335 Posts |
Posted - 2008/09/29 : 16:38:33
|
Tack för utförligt svar! Helt otroligt om ett par 150i kan ge STÖRRE ljudbild än en konventionell, bättre högtalare. Smått fantastiskt isåfall och gör ju inte lyssningssuget direkt mindre... |
|
|
OcA
Member
2184 Posts |
Posted - 2008/09/29 : 19:51:05
|
pewe -> Ja, ljudbilden med 150i är större än med mina PMC GB1. Mycket större och de är inga skitburkar precis! Den klart mest sceniska ljudbild jag hört i prisklassen och betydligt dyrare med för den delen...
Det ruggiga är höjden i ljudbilden! En vanlig högtalare fixar inte det på samma sätt som dessa. Bredden, ok, där kan det nog vara jämnt skägg, men i en direkt jämförelse kändes GB1's ljudbild ungefär 50 cm hög, medan 150i hade både en och två meter... Helt makalöst! |
|
|
pewe
Member
335 Posts |
Posted - 2008/09/29 : 20:41:30
|
Hur upplever du mellanregistret? Är det någom magi där? Typ: man kan höra vilken färg det är på läppstiftet på sångerskan? |
|
|
OcA
Member
2184 Posts |
Posted - 2008/09/29 : 21:25:12
|
pewe -> Lite grann så är det faktiskt... Otroligt detaljerat, men ändå behagligt och mjukt på nåt lustigt sätt...
|
|
|
|
Topic |
|