HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Någon som hör skillnad på coaxiala digitalkablar?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts

Posted - 2008/09/27 :  11:58:56  Show Profile  Visit JWO's Homepage Send JWO a Private Message
Jag kör Silk och Silkspeak kablar i mitt system. Den enda "främlingen" är en van den Hul coaxial digitalkabel som heter The 2nd.

Min balanserade Harmony design Dac har endast Xlr in. Jag kör Squeezebox som källa, och den har som bekant Rca Coaxial ut. Alltså är min van den Hul kabel terminerad med rca i sändarändan och Xlr i mottagarändan.

Lite lustigt. Inte har Squeezeboxen balanserat digitalt ut, right?

Jag är sugen på att köra Silk även som digitalkabel.

Frågan är om någon av er på riktigt har hört skillnad på digitalkablar.

Jo jag vet att det är bara för mig att prova och lyssna själv, men det vore skoj att höra om någon av er har hört skillnader...

Det finns en genväg till det perfekta ljudet: Intelligent Sounds iS8pro mk2+!

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77254

Edited by - JWO on 2008/09/27 12:00:03

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2008/09/27 :  12:09:31  Show Profile Send Snutten a Private Message
Har inte lyssnat, bara läst andras intryck. Det är troligen väldigt liten skillnad mellan digitalkablar, mindre än analoga(?). Jag skulle prova att köpa en billig kabel och sen testa den mot en mer påkostad med bra kontakter osv som jag köper begagnad. Lycka till!
Go to Top of Page

sopwith
Member

595 Posts

Posted - 2008/09/27 :  12:47:59  Show Profile Send sopwith a Private Message
Jag gjorde ett prov en gång med Supra kontra hemmabyggd digitalkabel där kabeln egentligen är gjord för mikrovågor 10GHz, detta för att få fram ett extremfall, det var faktiskt rätt stor skillnad, den hemmabyggda lät väldigt mörkt men faktiskt fanns där alla detaljer med, med kablar som är gjorda för ändamålet finns det lika stor skillnad som mellan olika lågnivåsignalkablar, dvs det kan debatteras i generationer...
Go to Top of Page

ljud
Member

687 Posts

Posted - 2008/09/30 :  17:45:41  Show Profile Send ljud a Private Message
Självklart är den ingen skilland, enligt mig! Skulle vara jitter då? Jag har iaf gjort ett test där jag skickade signalen genom 250 m sladd och jämfört med det som det som fanns på hårddisken. Jag hörde absolut ingen som helt skillnad. Det var kabel som kostar några kronor/m.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2008/09/30 :  18:27:37  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Jag har hört små skillnader. Mindre än med analoga kablar. Jag testade en 5000 kr-kabel en gång men tyckte inte att skillnaderna motiverade priset.
Skillnaden beror ju också på hur bra dacen är på att minska jitter.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2008/09/30 :  20:19:31  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
jag har jämfört, lite snabbt, en kabel med furutech kontakter med supras dac kabel, med en siltech hf9, bägge aes/ebu, kostade väl över 10k på sin tid. jag blev förvånad över skillnaden, hade inte förväntat mig att höra någon skillnad alls. Be mig inte förklara hur det gick till, trodde att det nog skulle räcka med bra impedansanpassning. Det var skillnad så jag blev förvånad, men förväntning hade jag ju ingen, så det var inget "haksläpp" skillnad på något sätt, men klart märkbar.

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back

Edited by - Claes_Ireland on 2008/09/30 20:21:50
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2008/09/30 :  21:17:20  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag har både lyssnat och mätt på jitter. Men någon skillnad kunde i alla fall inte jag hitta. Jag mätte AES/EBU på några olika audiokablar i olika längder och på Spdif. Jag jämförde med optisk Tos, lakrits snören och ett par av lite bätte kvalitet upp till 10 meter. Som jag minns det så fick jag samma jitter värde på kablarna men olika värden från olika apparater. Personligen så skulle inte jag betala så värst mycket för en digitalkabel.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2008/09/30 :  23:13:58  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Var det inte i Stereophile i början av 90-talet som man mätte upp skillnader i jitternivå mellan olika kablar?
Det var väl en tråd om det här för ett tag sedan.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2008/10/01 :  01:02:43  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message
Jag upplevde en enorm skillnad på Supra Trico för 400 kr och Clas Ohlssons för 80 kr. Som natt och dag!
Ska testa ännu dyrare varianter för jag tillhör dem som tror på kablars inverkan.
Men det borde ju inte vara skillnad tycker man...

Läs gärna i Ny Teknik nr 38 och 39 i år, där finns många intressanta åsikter om dyrkablar!

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp
Go to Top of Page

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2008/10/01 :  05:51:53  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
Jag har kört lite olika (alla billiga) varianter till Benchmarken. Den påstås ju vara immun mot skillnader i inkommande signal iofs.
Jag kan väl säga att om det finns skillnader så får man helt klart koncentrera sej enormt för att notera dem. Musiklyssning anser jag skall vara avkoppling snarare än att sitta på helspänn. (Svårt att efterleva dock...)

Min sambo tycker att jag grottar in i skillnader mellan pyttesmå ändringar i högtalarplacering; Hursomhelst upplever i alla fall jag sådana skillnader söm störande stora i jämförelse. En minimal förflyttning av fåtöljen kan ju ge betydligt större (men annorlunda) skillnad än det mesta annat man kan ta sej för.

/Strmbrg,

/Strmbrg,
Det bästa kanske inte alls är gott nog.
Det skall ju helst vara bra dessutom.

Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2008/10/01 :  07:31:22  Show Profile Send Vox a Private Message
I mitt system är det stor skillnad på digitalkabel och digitalkabel. När jag bytte från Viablue till Dark Serpentine blev det ett rejält lyft i ljudbilden. När jag sedan bytte till Eichmann Technologies Digital Series 2 kom jag ännu närmare nirvana.

Så frågar du mig är det stor skillnad på kabel och kabel, men som alltid beror det på matchningen med övriga komponenter.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

stargazer
Member

445 Posts

Posted - 2008/10/01 :  08:08:00  Show Profile Send stargazer a Private Message
Jag upplevde tydlig skillnad i mitt system mellan Supra och SignalCable Silver Resolution (till den senares fördel).

Kan dock inte uttala mig generellt, bara vad mina öron upplevde när jag hade båda kablarna hemma.

System: Bolder Cable-Modifierad SB3 + Xindak DAC-5 + Primaluna Prologue Two + Quad 12 L2.
Go to Top of Page

McEnroe
fd ARCshark, 100.000-klubben

1486 Posts

Posted - 2008/10/02 :  21:08:23  Show Profile Send McEnroe a Private Message
Jag har testat Kimber kcag,Acoustic zen och Alcemys mellan drive och dac.Dom lät i den ordningen också

I was talking to myself!
Go to Top of Page

TomasF
Medlem i AÖ

265 Posts

Posted - 2008/10/02 :  22:37:49  Show Profile Send TomasF a Private Message
Har testat olika digtalkablar för ca 14 år sedan och fann en dramatisk skillnad i ljudkvalitet.

Signalkablar och högtalarkablar bytte jag också ("-För att man skulle det." ) men utan att märka någon stor skillnad.

Tror inte att det är någon hörbar skillnad alls mellan digitalkablar med en modern DAC tex Benchmark, men det har jag inte provat själv. / mvh Tomas F.

musikälskare
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2008/10/03 :  08:41:45  Show Profile Send CC a Private Message
På mina system har det de senaste 15 åren alltid varit relativt lätt att höra skillnad mellan olika digitalkablar. Jag har gjort en hel del "egna" digitalkablar och prövat både billiga (per definition) och dyra. Inte alltid har de dyraste varit de som subjektivt gett bäst resultat, men jag några (dyra) favoriter. Dock är det för stora pengar i förhållande till förbättringarna vilket gjort att jag harvar vidare med mina "hemmabyggen" ett tag till. Men tillåter ekonomin framöver så! Å andra sidan finns det då även andra ställen att gödsla pengar på... Inget är ju så bra att det inte kan bli bättre!

Sedan går det alltid att ifrågasätta varför man hör skillnad? Är det som i mitt fall undermålig utrustning? Eller är det tvärtom att utrustningen är såpass "trimmad" att sådana, i sammanhanget, mindre skillnader hörs såpass lätt? Vad vet jag...?

Att sedan en del tycker att det är viktigare med akustik osv går ju inte att komma ifrån. Det gör jag också. Men det ena behöver inte utesluta det andra...

Tips!
Testa själv och skapa dig en egen uppfattning. Så fick många av oss göra långt innan Internet fanns! ;-)

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

jonas_gbg
Member

336 Posts

Posted - 2008/10/03 :  09:35:45  Show Profile Send jonas_gbg a Private Message
quote:
Sedan går det alltid att ifrågasätta varför man hör skillnad?

Det tycker jag är en utmärkt fråga att ställa sig när man testar kablar.
Är det kabeln i sig som ger ljudet, eller är det olika konstruktionsfel i apparaterna som lockas fram?
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2008/10/03 :  09:57:18  Show Profile Send CC a Private Message
Tror personligen inte att det är ett konstruktionsfel i egentlig mening, snarare en bristande "standard" på hur ljud transporteras mellan olika enheter. Skulle man ställt samma krav på överföring när det gäller ljud såsom när det gäller data skulle inte problemet funnits...

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

RTB
Member

75 Posts

Posted - 2008/10/03 :  12:34:57  Show Profile Send RTB a Private Message

Här finns en test på några rätt dyra digitala interconnects

http://audiofederation.com/blog/categories/reviews/

Digital Cable Shootout, scrolla ner lite för att komma dit.

//r
Go to Top of Page

Ekan
Member

139 Posts

Posted - 2008/10/05 :  01:18:08  Show Profile Send Ekan a Private Message
Jag har svårt att föreställa mig vad som händer i den digitala domänen. Frågan i den här tråden har jag också ställt mig. Det här är intressant och jag kommer att fördjupa mig teroretiskt...

När det gäller den praktiska biten så kopplade jag häromdagen in en Supra Trico istället för den ordinarie VDH The First Ultimate mellan min klockmoddade Sony X5000 (min i särklass bästa transport - men det är en annan diskussion) och EoJeud NOS-DAC. Jag gjorde ingen djuplodande jämförelse, konstaterade endast att det skiljer en del mellan kablarna - grovt:
Supra - något oprecis och svullen bas samt väl fylligt mellanregister, en smula grötigt, saknas en del precision och kontroll i hela frekvensregistret. Närvarokänslan vill inte riktigt infinna sig.
VDH - bättre* - basen stramas upp, mellanregistret klarnar samt fler detaljer överlag. En mer övertygande återgivning helt enkelt.

Jag skulle tro att VDHs kolfibercoax förmår att överföra digitalsignalen mer korrekt, utöver detta vågar jag inte spekulera (ännu!).

Tråden har inspirerat mig att bjuda hem en medlyssnare för en mer utförlig jämförelse samt att inkludera en SSSK ;-)

*Edit: Tonade ner uttrycket något. Skillnaden kan trots allt upplevas som liten samt att det säkert kan förhålla sig annorlunda i ett annat system.

Musiksystem som slimmats ner och nu växer...

Edited by - Ekan on 2008/10/05 01:59:08
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000