Author |
Topic |
|
JWO
fd. OhmBoy
1713 Posts |
Posted - 2008/09/27 : 11:58:56
|
Jag kör Silk och Silkspeak kablar i mitt system. Den enda "främlingen" är en van den Hul coaxial digitalkabel som heter The 2nd.
Min balanserade Harmony design Dac har endast Xlr in. Jag kör Squeezebox som källa, och den har som bekant Rca Coaxial ut. Alltså är min van den Hul kabel terminerad med rca i sändarändan och Xlr i mottagarändan.
Lite lustigt. Inte har Squeezeboxen balanserat digitalt ut, right?
Jag är sugen på att köra Silk även som digitalkabel.
Frågan är om någon av er på riktigt har hört skillnad på digitalkablar.
Jo jag vet att det är bara för mig att prova och lyssna själv, men det vore skoj att höra om någon av er har hört skillnader... |
Det finns en genväg till det perfekta ljudet: Intelligent Sounds iS8pro mk2+!
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77254 |
Edited by - JWO on 2008/09/27 12:00:03 |
|
Snutten
200.000-klubben
3452 Posts |
Posted - 2008/09/27 : 12:09:31
|
Har inte lyssnat, bara läst andras intryck. Det är troligen väldigt liten skillnad mellan digitalkablar, mindre än analoga(?). Jag skulle prova att köpa en billig kabel och sen testa den mot en mer påkostad med bra kontakter osv som jag köper begagnad. Lycka till! |
|
|
sopwith
Member
595 Posts |
Posted - 2008/09/27 : 12:47:59
|
Jag gjorde ett prov en gång med Supra kontra hemmabyggd digitalkabel där kabeln egentligen är gjord för mikrovågor 10GHz, detta för att få fram ett extremfall, det var faktiskt rätt stor skillnad, den hemmabyggda lät väldigt mörkt men faktiskt fanns där alla detaljer med, med kablar som är gjorda för ändamålet finns det lika stor skillnad som mellan olika lågnivåsignalkablar, dvs det kan debatteras i generationer... |
|
|
ljud
Member
687 Posts |
Posted - 2008/09/30 : 17:45:41
|
Självklart är den ingen skilland, enligt mig! Skulle vara jitter då? Jag har iaf gjort ett test där jag skickade signalen genom 250 m sladd och jämfört med det som det som fanns på hårddisken. Jag hörde absolut ingen som helt skillnad. Det var kabel som kostar några kronor/m. |
|
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben
7949 Posts |
Posted - 2008/09/30 : 18:27:37
|
Jag har hört små skillnader. Mindre än med analoga kablar. Jag testade en 5000 kr-kabel en gång men tyckte inte att skillnaderna motiverade priset. Skillnaden beror ju också på hur bra dacen är på att minska jitter. |
"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker" |
|
|
Claes_Ireland
Member
2146 Posts |
Posted - 2008/09/30 : 20:19:31
|
jag har jämfört, lite snabbt, en kabel med furutech kontakter med supras dac kabel, med en siltech hf9, bägge aes/ebu, kostade väl över 10k på sin tid. jag blev förvånad över skillnaden, hade inte förväntat mig att höra någon skillnad alls. Be mig inte förklara hur det gick till, trodde att det nog skulle räcka med bra impedansanpassning. Det var skillnad så jag blev förvånad, men förväntning hade jag ju ingen, så det var inget "haksläpp" skillnad på något sätt, men klart märkbar. |
Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
|
Edited by - Claes_Ireland on 2008/09/30 20:21:50 |
|
|
gcs
Member
5273 Posts |
Posted - 2008/09/30 : 21:17:20
|
Jag har både lyssnat och mätt på jitter. Men någon skillnad kunde i alla fall inte jag hitta. Jag mätte AES/EBU på några olika audiokablar i olika längder och på Spdif. Jag jämförde med optisk Tos, lakrits snören och ett par av lite bätte kvalitet upp till 10 meter. Som jag minns det så fick jag samma jitter värde på kablarna men olika värden från olika apparater. Personligen så skulle inte jag betala så värst mycket för en digitalkabel. |
|
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben
7949 Posts |
Posted - 2008/09/30 : 23:13:58
|
Var det inte i Stereophile i början av 90-talet som man mätte upp skillnader i jitternivå mellan olika kablar? Det var väl en tråd om det här för ett tag sedan. |
"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker" |
|
|
Audiovector
Member
1991 Posts |
Posted - 2008/10/01 : 01:02:43
|
Jag upplevde en enorm skillnad på Supra Trico för 400 kr och Clas Ohlssons för 80 kr. Som natt och dag! Ska testa ännu dyrare varianter för jag tillhör dem som tror på kablars inverkan. Men det borde ju inte vara skillnad tycker man...
Läs gärna i Ny Teknik nr 38 och 39 i år, där finns många intressanta åsikter om dyrkablar! |
Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.
Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp |
|
|
Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof
1580 Posts |
Posted - 2008/10/01 : 05:51:53
|
Jag har kört lite olika (alla billiga) varianter till Benchmarken. Den påstås ju vara immun mot skillnader i inkommande signal iofs. Jag kan väl säga att om det finns skillnader så får man helt klart koncentrera sej enormt för att notera dem. Musiklyssning anser jag skall vara avkoppling snarare än att sitta på helspänn. (Svårt att efterleva dock...)
Min sambo tycker att jag grottar in i skillnader mellan pyttesmå ändringar i högtalarplacering; Hursomhelst upplever i alla fall jag sådana skillnader söm störande stora i jämförelse. En minimal förflyttning av fåtöljen kan ju ge betydligt större (men annorlunda) skillnad än det mesta annat man kan ta sej för.
/Strmbrg, |
/Strmbrg, Det bästa kanske inte alls är gott nog. Det skall ju helst vara bra dessutom.
|
|
|
Vox
fd. Eric V-ås
3656 Posts |
Posted - 2008/10/01 : 07:31:22
|
I mitt system är det stor skillnad på digitalkabel och digitalkabel. När jag bytte från Viablue till Dark Serpentine blev det ett rejält lyft i ljudbilden. När jag sedan bytte till Eichmann Technologies Digital Series 2 kom jag ännu närmare nirvana.
Så frågar du mig är det stor skillnad på kabel och kabel, men som alltid beror det på matchningen med övriga komponenter. |
"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron" |
|
|
stargazer
Member
445 Posts |
Posted - 2008/10/01 : 08:08:00
|
Jag upplevde tydlig skillnad i mitt system mellan Supra och SignalCable Silver Resolution (till den senares fördel).
Kan dock inte uttala mig generellt, bara vad mina öron upplevde när jag hade båda kablarna hemma.
System: Bolder Cable-Modifierad SB3 + Xindak DAC-5 + Primaluna Prologue Two + Quad 12 L2. |
|
|
McEnroe
fd ARCshark, 100.000-klubben
1486 Posts |
Posted - 2008/10/02 : 21:08:23
|
Jag har testat Kimber kcag,Acoustic zen och Alcemys mellan drive och dac.Dom lät i den ordningen också |
I was talking to myself! |
|
|
TomasF
Medlem i AÖ
265 Posts |
Posted - 2008/10/02 : 22:37:49
|
Har testat olika digtalkablar för ca 14 år sedan och fann en dramatisk skillnad i ljudkvalitet.
Signalkablar och högtalarkablar bytte jag också ("-För att man skulle det." ) men utan att märka någon stor skillnad.
Tror inte att det är någon hörbar skillnad alls mellan digitalkablar med en modern DAC tex Benchmark, men det har jag inte provat själv. / mvh Tomas F. |
musikälskare
|
|
|
CC
Member
3981 Posts |
|
jonas_gbg
Member
336 Posts |
Posted - 2008/10/03 : 09:35:45
|
quote: Sedan går det alltid att ifrågasätta varför man hör skillnad?
Det tycker jag är en utmärkt fråga att ställa sig när man testar kablar. Är det kabeln i sig som ger ljudet, eller är det olika konstruktionsfel i apparaterna som lockas fram? |
|
|
CC
Member
3981 Posts |
|
RTB
Member
75 Posts |
|
Ekan
Member
139 Posts |
Posted - 2008/10/05 : 01:18:08
|
Jag har svårt att föreställa mig vad som händer i den digitala domänen. Frågan i den här tråden har jag också ställt mig. Det här är intressant och jag kommer att fördjupa mig teroretiskt...
När det gäller den praktiska biten så kopplade jag häromdagen in en Supra Trico istället för den ordinarie VDH The First Ultimate mellan min klockmoddade Sony X5000 (min i särklass bästa transport - men det är en annan diskussion) och EoJeud NOS-DAC. Jag gjorde ingen djuplodande jämförelse, konstaterade endast att det skiljer en del mellan kablarna - grovt: Supra - något oprecis och svullen bas samt väl fylligt mellanregister, en smula grötigt, saknas en del precision och kontroll i hela frekvensregistret. Närvarokänslan vill inte riktigt infinna sig. VDH - bättre* - basen stramas upp, mellanregistret klarnar samt fler detaljer överlag. En mer övertygande återgivning helt enkelt.
Jag skulle tro att VDHs kolfibercoax förmår att överföra digitalsignalen mer korrekt, utöver detta vågar jag inte spekulera (ännu!).
Tråden har inspirerat mig att bjuda hem en medlyssnare för en mer utförlig jämförelse samt att inkludera en SSSK ;-)
*Edit: Tonade ner uttrycket något. Skillnaden kan trots allt upplevas som liten samt att det säkert kan förhålla sig annorlunda i ett annat system. |
Musiksystem som slimmats ner och nu växer... |
Edited by - Ekan on 2008/10/05 01:59:08 |
|
|
|
Topic |
|