HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 elabonnemang
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2008/09/26 :  22:27:40  Show Profile Send B-200 a Private Message
Skall flytta och måste skaffa ett el abonnemang. Det nuvarande ingick i huset så jag har ingen aning om vad man skall ha för något alls.

Vad är billigt och bra om man bor i skåne?

Om det spelar roll postkod 23166.

Mvh

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel

ulfsan
Member

921 Posts

Posted - 2008/09/27 :  00:39:45  Show Profile Send ulfsan a Private Message
Ständigt dessa val, Asimov66....

/ Ulf

Lyra Argo i -> Continuo/Cantus -> EAR834P -> Lavardin IT <- Auralic Vega <- SqueezeBox Touch <- Mac med Roon/Tidal
JMLab MiniUtopior/2 st Rel Storm III
Ihopkablat med Nordost Valhalla/Thor
Integrerat med Denon AVR-X4100W/JMLab Electra hemmabiosystem
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2008/09/27 :  02:23:15  Show Profile Send Lovan a Private Message
http://www.elskling.se hjälper dig nog.
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2008/09/27 :  08:47:49  Show Profile Send B-200 a Private Message
jo jag testade elskling sidan men den gjorde mig inte så mycket klokare. Skall kolla den närmre idag dock, jag har för mig att det fanns en elrådgivare i stan innan man finner dem inte nu mer. Snulle vara trevligt att bara lyfta luren och fråga dem. Men vad skall vara lätt ;)

Tack.

Go to Top of Page

Anton
Klubbmästare eoJeud

1219 Posts

Posted - 2008/09/27 :  11:35:03  Show Profile Send Anton a Private Message
När det gäller nätbolag så har du inget val, du är hänvisad till de som finns där du bor. När det gäller elleverantör, så finns det en uppsjö att välja mellan. För den som har låg förbrukning, typiskt lägenhetskund, så kan många gånger den fasta avgiften medföra en rätt betydande merkostnad per kWh. Försök alltså hitta ett företag som har låg eller ingen fast avgift. -Samt naturligtvis, ett elpris som är rimligt.
Just nu är väl priserna rätt upptrissade, och avtalen med bindningstid ligger rätt högt, så mitt tips är att för tillfället välja rörligt.

Nöj dig inte med, under några som helst omständigheter, så kallad "anvisningsel" eller liknade. Alltså det du får per automatik om du inte gör något aktivt val alls. Det är nämligen det absolut dyraste du kan ha.
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2008/09/27 :  11:38:45  Show Profile Send B-200 a Private Message
aha där fick jag en del bra tips, tack för det. år helt enkelt undersöka rejält innan jag väljer.
Det är alltså värt det, innan tänkte jag att jag väljer eon det är enklast men om det skiljer mycket så blir det aktivt val.

Tack för alla tips, det uppskattas väldigt.

Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2008/09/28 :  10:40:27  Show Profile Send huzze a Private Message
Vi har just anmält byte till GodEl.

Så går det inte till ett vinstdrivande företag, utan överskottet går till välgörenhet istället.
Go to Top of Page

henrickpettersson
Member

359 Posts

Posted - 2008/09/28 :  22:19:43  Show Profile Send henrickpettersson a Private Message
Funderar också på att byta elleverantör. Letade runt lite på nätet och hittade detta företag:

http://www.kundkraft.se/

Efter att jag letat runt lite mera på nätet verkar det vara så att dom håller vad dom lovar, dvs

quote:
få ett bra elpris utan att själv behöva leta och jämföra elpriser hos de olika elleverantörerna.

tagit direkt från deras hemsida. Då blir frågan när skall man i så fall skriva ett avtal vare sig det gäller ett fast eller ett rörligt avtal?

Själv bor jag i lägenhet så min förbrukning ligger endast på ca 1800 kWh/år.
Go to Top of Page

ulfsan
Member

921 Posts

Posted - 2008/09/28 :  23:34:28  Show Profile Send ulfsan a Private Message
Kundkraft funkar väldigt bra. Jag har varit med där i flera år. Övergick nu till rörligt pris från att alltid tidigare haft ettårigt fast avtal.

Man bör nog tänka efter NÄR man går med i Kundkrafts upphandling... Upphandlingen görs ju om med ett år emellan (för ettårigt avtal) och då alltid samma månad. Vilket är bäst - att avtala ett elpris i juni eller i december, tror ni...? Men nu har jag som sagt rörligt - hoppas det blir ett bra val...

För lägenhet som inte gör av med så mycket är det väl bra med rörligt pris. Det är ju ingen katastrof om någon period på året skulle vara dyr, eftersom åtgången ändå är liten...Då är det viktigare med Kundkrafts idé att alltid förhandla bort den fasta abonnemangskostnaden. Det kan röra sig o 3-500:-/år!!

/ Ulf

Lyra Argo i -> Continuo/Cantus -> EAR834P -> Lavardin IT <- Auralic Vega <- SqueezeBox Touch <- Mac med Roon/Tidal
Go to Top of Page

diffen
Member of Nerikes Audiofiler

622 Posts

Posted - 2008/10/01 :  06:38:26  Show Profile Send diffen a Private Message
henrickpetterson//: Gick in på deras sida, så nu är jag med i nästa upphandling som är 15 okt(om jag fattade det hela rätt)

Själv har jag aldrig gjort nåt aktivt val tidigare så jag har nog det dyraste avtal man kan ha....nämligen E.ON

Mvh Dala

Man blir svart om munnen om man ljuger eller suger på ett avgasrör
Go to Top of Page

henrickpettersson
Member

359 Posts

Posted - 2008/10/01 :  15:47:01  Show Profile Send henrickpettersson a Private Message
Jag ringde till Kundkrafts kundtjänst och där svarade dom helt uppriktigt på när det var som bäst att ansluta sig. När det gäller fast elpris så är det bäst att ansluta sig när elpriset är som lägst.

Detta kan vara lite svårt att pricka in så man får välja det näst bästa, nämligen välja en tidpunkt för upphandlingen när elpriset traditionellt sett är som lägst på året.

Priset på el brukar vara billigast på våren och från det att du skriver på Kundkrafts avtal tills dess du är med i den första upphandlingen tar det ca 1,5 månader.

Med rörligt pris har det ingen betydelse vilken tid på året man ansluter sig ur elprissynpunkt. Det enda kruxet är att du skriver på ett 12 månaders avtal med rörligt pris och det går inte att byta förens avtalstiden gått ut.

Så vill du fortsätta vara kund hos Kundkraft har du inget annat val än att skriva på ett nytt avtal samma tid på året varje år.

/Henrick
Go to Top of Page

staffann
Member

691 Posts

Posted - 2008/10/01 :  15:56:26  Show Profile  Visit staffann's Homepage Send staffann a Private Message
Jag kollade på elskling och kom fram till att Skellefteå kraft verkade billigast för mig (rörligt pris), dessutom helt utan årsavgift. Jag provar det och ser hur det funkar. Tack för tipset om elskling.se!

De verkar dock inte ha med alla leverantörer, t.ex. fanns inte min nuvarande leverantör Öresundskraft med.

Audiovector M3 Signature, Naim DAC-V1, CD5x, NAC112x, NAP150x, Flatcap2x. Pro-ject 1 with Ortofon MC10 Super
Nordost Black Knight signal cable, Naim NACA5 speaker cable.
Old Vincent SV-233, Vincent CD-S3,Audioquest BedRock loudspeaker cable used as computer/bedroom sound system
Go to Top of Page

henrickpettersson
Member

359 Posts

Posted - 2008/10/01 :  16:09:16  Show Profile Send henrickpettersson a Private Message
Prova även elpriskollen som konsumentverket tillhandahåller

http://www.energimarknadsinspektionen.se/elpriskollen/

Funderar nu starkt på att byta till en billig leverantör utan årsavgift och med rörligt pris sedan när våren kommer byta till Kundkraft. Nu har jag E.ON som leverantör. Frågade rakt ut om det skulle vara några problem med att byta ett halvår efter att man bytt till deras bolag och det skulle det inte, endast 30 dagars uppsägningstid som vanligt.
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2008/10/01 :  17:43:23  Show Profile Send B-200 a Private Message
kan man inte typ ta kundkraft nu och säga till de att omförhandla på våren automatiskt?

Det skulle vara smidigare för mig, orkar inte med att skifta hela tiden. det finns det inte vilja till.

Go to Top of Page

henrickpettersson
Member

359 Posts

Posted - 2008/10/01 :  18:05:33  Show Profile Send henrickpettersson a Private Message
Nja! det var just det som är grejen, det gick inte att skriva på ett avtal om rörligt elpris nu hos Kundkraft för att sedan byta till ett avtal med fast elpris hos kundkraft i vår. Jag ställde den frågan på kundtjänst hos Kundkraft och fick ovanstående förklaring.

Skriver du på ett avtal nu hos kundkraft, oavsett vilket så kan du byta avtalstyp tidigast om 12 månader.

Men som sagt jag byter nog nu till ett bolag som har ett rörligt elpris utan årsavgift och 30 dagars uppsägningstid. Byter sedan till kundkraft i vår, siktar på att komma med i upphandlingen april/maj ungefär.
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2008/10/01 :  18:09:31  Show Profile Send B-200 a Private Message
ok får göra detsamma jag. fortsätt gärna skriva vad du valde så jag får lite tips om vad jag skall välja nu.

Go to Top of Page

ulfsan
Member

921 Posts

Posted - 2008/10/01 :  22:35:53  Show Profile Send ulfsan a Private Message
Jag har resonerat och genomfört det hela precis som henrickpettersson skriver.... dvs sett till att jag kommit med i en upphandling i maj som sedan har leveransstart i juli. Sedan löper detta år efter år och jag får både brev och mail från Kundkraft i april (ca) där de påminner mig om att jag är med i maj månads upphandling (med samma avtal som jag nu har vad gäller rörligt eller fast pris) om jag inte hör av mig och säger att jag vill ha det på annat sätt.

Mycket enkelt, välfungerande och lätt att förstå. Man behöver egentligen inte röra ett fingar och får ändå genom Kundkraft så bra avtal det rimligen går att få varje år. Om sedan elen kommer från Öresundskraft, Vallentuna Energi, Ringsjö Energi eller någon annat bolag struntar jag fullkomligt i (och behöver inte heller bekymra mig om). Kundkraft sköter anmälan om byte av leverantör till berörda parter!

/ Ulf

Go to Top of Page

diffen
Member of Nerikes Audiofiler

622 Posts

Posted - 2008/10/01 :  22:55:57  Show Profile Send diffen a Private Message
Min impulsivitet styrde igen. Jag tecknade ju nu, men hur det än blir för min del så kan det inte bli dyrare än vad jag har... Så till nästa höst får man hoppas att det dykt upp nåt annat ännu bättre alternativ.

Man blir svart om munnen om man ljuger eller suger på ett avgasrör
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2008/10/08 :  13:02:05  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Bytte själv till GodEl för ett tag sedan, hyffsade priser o så känns det ju lite bra att man "hjälper" någon.

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2008/10/08 :  14:33:54  Show Profile Send B-200 a Private Message
lutar mot vsttenfall sen skriva upp sig på kundkraft omförhandla på våren sen kundkraft. Så får det bli(tror jag iaf).

Go to Top of Page

Anton
Klubbmästare eoJeud

1219 Posts

Posted - 2008/10/08 :  18:51:59  Show Profile Send Anton a Private Message
Fast hur goda GodEl är kan ju diskuteras...
Är väl i så fall bättre att välja en billig elleverantör och sedan själv ge pengar till något välgörande ändamål.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000