HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Kommer det här att bli bra?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2008/09/21 :  21:38:55  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag har en fundering på att i mina lådor ta bort slavbasarna och ersätta dom med lika stora bilbasar typ W15Gti från JBL. Frågan är om det är lämpligt att ha två olika basar i samma kavitet men då med olika delningsfrekvens. Jag hade tänkt mig att den nu befintliga basen ska går ner till 40Hz där suben ska ta över. Kommer trycket i lådan från subwoofern att påverka bashögtalaren negativt?

Edited by - gcs on 2008/09/22 15:29:48

Anton
Klubbmästare eoJeud

1219 Posts

Posted - 2008/09/22 :  17:37:57  Show Profile Send Anton a Private Message
Att ha dem spelande i samma kavitet är ingen bra idé. Försök hitta en annan lösning.
Och varför vill du bygga om suben?
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2646 Posts

Posted - 2008/09/22 :  19:30:37  Show Profile Send Imperial a Private Message
Tjenare!

Förr så hade man ex en 6" och en 8" i samma låda i en del radio apparater.
Man får 2 olika lägre resonans toppar än en kraftig resonans om
man har 2 likadana element.
Det förutsätter att man kombinerar 2 liknande element vad gäller
resonans, styvhet på kantupphängning och konvikt.
Det här var tiden före TS parametrarna.

I ditt fal kanske du skulle kunna byta slaven mot en 15" och
ersätta det andra elementet med en baffel med basreflex rör i.

Mvh...

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2008/09/22 :  20:13:30  Show Profile Send gcs a Private Message
Mina högtalarlådor har jag haft sedan början av 70-talet och var tänkta att vara bestyckade med en 15":are från JBL plus deras slavbas PR15. Den är nu uppdaterad sedan några år sedan och sedan jag skaffade en separat subb, en Velodyne DD18 har jag ett HP filter på 15":aren vid 40Hz. Resultatet blir då att slaven inte kommer att fungera längre som slav. I och för sig så har jag ett rejält tryck med subwoofern, men så var det så att jag råkade lyssna på JBL´s Everest som faktiskt är bestyckad med två olika 15":are med olika delningsfrekvens. I Everest lär det vad jag har förstått också vara ett gemensamt utrymme för båda basarna, vilket jag tycker är konstigt, därav min fråga. Jag har ju vid flera tillfällen också hört JBL W15Gti som i mitt tycke är en mycket bra subb. Vad vinner man nu på det här? Ja man slipper två passiva slavar som ändå inte fungerar. Istället får man två subwåfrar i sterå. Men nackdelen är att det blir dyrt med ytterligare ett delningsfilter med Eq (Driverack PA)plus ett kraftigt slutsteg i klass D.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000