HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Adapter hdmi - component
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

byZan
200.000-klubben

4435 Posts

Posted - 2008/09/20 :  14:27:42  Show Profile Send byZan a Private Message
Finns det en sådan adapter? var kan man köpa den isf?
Någon som vet?

Har kabeln från projektorn men sen ska den in i datorn som har hdmi-ingång.

mvh
byZan


"Att lyssna är berikande - att berika är att dela med sig av sina erfarenheter och kunskaper"

Mina system...

Huvudsystem
Dan D#8217;Agostino S250 / Dan D#8217;Agostino HD Preamp / Lumin X1 / Clearaudio Master Reference, Absolute Inside, Goldfinger v2 / Roon Nucleus / PS Audio P20 / TAD Reference One / Stillpoint Ultra 5
Andrasystem
Absolare Signature Integrerad / Lumin S1 / Nucleus - Roon / TAD CR 1 /PS Audio P10

Hemma hos reportage...

HiFiForum Magazine

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2008/09/20 :  14:45:34  Show Profile Send Joda a Private Message
http://www.curtpalme.com/HDFury2.shtm

Om det är något liknande du letar efter.

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.
Go to Top of Page

byZan
200.000-klubben

4435 Posts

Posted - 2008/09/20 :  16:06:51  Show Profile Send byZan a Private Message
David_Web, tack, men det jag tänker på är typ en kabel eller en liten box.

//byZan


"Att lyssna är berikande - att berika är att dela med sig av sina erfarenheter och kunskaper"

Mina system...

Huvudsystem
Dan D#8217;Agostino S250 / Dan D#8217;Agostino HD Preamp / Lumin X1 / Clearaudio Master Reference, Absolute Inside, Goldfinger v2 / Roon Nucleus / PS Audio P20 / TAD Reference One / Stillpoint Ultra 5
Andrasystem
Absolare Signature Integrerad / Lumin S1 / Nucleus - Roon / TAD CR 1 /PS Audio P10

Hemma hos reportage...

HiFiForum Magazine
Go to Top of Page

Boergars
Member

1641 Posts

Posted - 2008/09/20 :  16:25:51  Show Profile  Visit Boergars's Homepage Send Boergars a Private Message
Det är två ganska olika standarder, så Davids förslag eller motsvarande är nog det som gäller.
Har du ingen S-videokontakt på datorn? den är mycket lättare att konvertera.

SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder
sammanfoga medelst smält metall
Go to Top of Page

byZan
200.000-klubben

4435 Posts

Posted - 2008/09/20 :  16:58:08  Show Profile Send byZan a Private Message
Boergars - kör med en Macbook Pro, så ingen S-video utgång heller.
Har förstått att detta är ett problem, men går det att lösa på något annat sätt? ingen teknikguru som ni kanske förstår


"Att lyssna är berikande - att berika är att dela med sig av sina erfarenheter och kunskaper"

Mina system...

Huvudsystem
Dan D#8217;Agostino S250 / Dan D#8217;Agostino HD Preamp / Lumin X1 / Clearaudio Master Reference, Absolute Inside, Goldfinger v2 / Roon Nucleus / PS Audio P20 / TAD Reference One / Stillpoint Ultra 5
Andrasystem
Absolare Signature Integrerad / Lumin S1 / Nucleus - Roon / TAD CR 1 /PS Audio P10

Hemma hos reportage...

HiFiForum Magazine
Go to Top of Page

Boergars
Member

1641 Posts

Posted - 2008/09/20 :  18:37:45  Show Profile  Visit Boergars's Homepage Send Boergars a Private Message
Vilken projektor har du?

SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder
sammanfoga medelst smält metall
Go to Top of Page

byZan
200.000-klubben

4435 Posts

Posted - 2008/09/20 :  19:04:43  Show Profile Send byZan a Private Message
Du ser den på denna länk.

http://www.hifiklubben.se/produktarkiv/bild/projektor/toshiba_tdp-mt100_projektor.htm


"Att lyssna är berikande - att berika är att dela med sig av sina erfarenheter och kunskaper"

Mina system...

Huvudsystem
Dan D#8217;Agostino S250 / Dan D#8217;Agostino HD Preamp / Lumin X1 / Clearaudio Master Reference, Absolute Inside, Goldfinger v2 / Roon Nucleus / PS Audio P20 / TAD Reference One / Stillpoint Ultra 5
Andrasystem
Absolare Signature Integrerad / Lumin S1 / Nucleus - Roon / TAD CR 1 /PS Audio P10

Hemma hos reportage...

HiFiForum Magazine
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2008/09/20 :  19:29:02  Show Profile Send f95toli a Private Message
HDMI är en rent digital standard medan komponent är analog, dvs. du behöver en DA omvandlare för att "konvertera" mellan signalerna vilket innebär att det inte finns något enkelt sätt att göra det på.

HDMI är ungefär som den digitala signalen ut från en CD-spelare medan komponent är som den är signalen ut från från de vanliga utgångarna; vill man ta signalen från den digitala utgångarna till en förstärkare så behöver man som bekant en extern DAC. Samma sak här.

MEN
Det finns väl en VGA ugång på Macbook pro? Och projektorn borde väl ta VGA in?
Jag har sett folk används någon typ av konverter på nyare bärbara macar (som möjligen saknar ren VGA utgång) när de kört Powerpoint-presentationer med projektor, det kan inte vara så att HDMI utgången på din Mac också kan ge ifrån sig VGA?



Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2008/09/20 :  19:49:20  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Jag tror det följer med en adapter till Macarna. För övrigt tror jag nog allt att det är en DVI-I och inte HDMI på datorn.
Har du slarvat bort adaptern så lär det inte vara särskilt svårt att få tag på en ny DVI-->VGA adapter eller sladd. Vad jag kan se så tar projektorn VGA.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

byZan
200.000-klubben

4435 Posts

Posted - 2008/09/20 :  19:57:29  Show Profile Send byZan a Private Message
Klockrent ztenlund, självklart så bör jag använda den, klart det är dvi-i och inget annat.
Tråkigt att jag lurat er med hdmi anslutningen, sorry

Ni ska alla ha ett stort tack

Mvh
byZan


"Att lyssna är berikande - att berika är att dela med sig av sina erfarenheter och kunskaper"

Mina system...

Huvudsystem
Dan D#8217;Agostino S250 / Dan D#8217;Agostino HD Preamp / Lumin X1 / Clearaudio Master Reference, Absolute Inside, Goldfinger v2 / Roon Nucleus / PS Audio P20 / TAD Reference One / Stillpoint Ultra 5
Andrasystem
Absolare Signature Integrerad / Lumin S1 / Nucleus - Roon / TAD CR 1 /PS Audio P10

Hemma hos reportage...

HiFiForum Magazine
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.97 sekunder. Snitz Forums 2000