Author |
Topic |
|
poppen
Member
1570 Posts |
Posted - 2008/09/16 : 15:50:08
|
Området där jag bor ska montera in bredband i lägenhetrna närmaste månden. jag kan välja mellan Adamo, Bredband2 , Bahnhof , ephone samt Tellia.
Billigast är ju Adamo och bredband 2 de tar 179 för 10 Mbit/s
men är dessa operatörer pålitliga ? har ni någon erfarenhet av dem ?
Svara ni som har erfarenhet så blir jag glad. |
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2008/09/17 : 09:09:27
|
Jag har Telia och är helnöjd. Bra fart och fungerar i princip alltid. Lite dyrt kanske men hellre det om det innebär hög pålitlighet. Man får vad man betalar för. Har för mig att Telia har minst antal klagomål på sitt bredband medan Glocalnet och BBB har flest. Så var det åtminstone för ett par år sedan. |
- Blått ett lag - Malmö FF! - Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes) - Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)! - Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
|
|
|
B-200
fd. asimov66
4687 Posts |
Posted - 2008/09/17 : 09:21:13
|
har telia med. dyrt som fan men fungerar alltid i princip. |
.....Med reservation för subjektivitet och stavfel |
|
|
poppen
Member
1570 Posts |
Posted - 2008/09/17 : 14:31:16
|
Frågan är om det är värt mellanskillnaden! Hur ofta hänger de andra operötererna s system gentemot Telia om de båda är uppkoplöad på stadslinan. Jag slipper visst modemet. |
|
|
ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben
8776 Posts |
Posted - 2008/09/17 : 14:51:21
|
Tänk på att stadsnät är en helt annan teknik än ADSL vilket är den teknik som flest har erfarenhet av. |
Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!HiFiForum.nu's Artikelregister | Regler |
|
|
poppen
Member
1570 Posts |
Posted - 2008/09/18 : 14:20:15
|
Det är fiberoptik som ska dras till fastigheten. Hyran går upp med 40 kr/ månad. Men man slipper modemet.
Men operatören är ändå inte gratis |
Edited by - poppen on 2008/09/23 09:44:50 |
|
|
ulfsan
Member
921 Posts |
Posted - 2008/09/24 : 22:12:01
|
Jag tror du lugnt kan vänta tills det hela är inkopplat. I ett sådant här system brukar man ha ett lokalt bolag som är ansvarig för själva uppkopplingen/nätet. Detta bolag ser till att man fysiskt kan koppla in sig och sedan når man bara en Portal (en slags hemsida/meny). I denna Portal kan sedan inbjudna operatörer annonsera och konkurrera om kunderna. Vilka operatörer som får finnas med bestäms av det lokal nätbolaget utifrån de kriterier man bestämt (t ex kvalitet, tillgänglighet vad gäller kundtjänst, pris o dyl). Därefter är det alltså för den enskilda lägenhetsinnehavaren att välja bland de konkurrerande bolagen (som man hittar på Portalen).
Att alla är tillräckligt bra och duger för att få vara med har man ju redan en "garanti" för i och med att de valts ut att få vara med i Portalen. Man kan inte jämföra denna lokala tjänst med hur bolagen fungerar ute i den "stora världen" med ADSL o s v... De kan fungera mycket bra lokalt, nämligen, även om de inte har så "stort namn" som ADSL-operatörer..
De som bor hos MKB (det kommunala bolaget) eller HSB i Malmö har denna konstruktion t ex... För MKB svarar MKBNet för nätet och för HSB sköter Telia det stora fiberoptiska nätet åt HSB-Bolina numer...
/ Ulf |
Lyra Argo i -> Continuo/Cantus -> EAR834P -> Lavardin IT <- Auralic Vega <- SqueezeBox Touch <- Mac med Roon/Tidal JMLab MiniUtopior/2 st Rel Storm III Ihopkablat med Nordost Valhalla/Thor Integrerat med Denon AVR-X4100W/JMLab Electra hemmabiosystem |
Edited by - ulfsan on 2008/09/24 22:15:20 |
|
|
|
Topic |
|