Author |
Topic |
|
Snoddas
Member
920 Posts |
Posted - 2008/09/16 : 02:00:12
|
Vet ju att det finns en del cykelpendlare här så....
Vilken storlek skall man ha på en hybrid? Håller på att bli knas, för jag får olika besked på dom olika ställena på nätet där man kan slå in sina egna mått för att få sin ramstorlek.
Jag är 188cm lång och har ungefär 85cm från marken upp till familjejuvelerna. Vissa hävdar att jag skall ha en 57cm ram och andra hävdar att jag skall ha 60cm ram (det finns bara dessa två storlekar att välja på).
Vad har ni för storlekar och hur långa är ni?
PS. Cyklarna jag väljer mellan:
och
|
"And if you ever come across us don't give us your sympathy You can buy us a drink and just shake our hands And you'll recognise by the reflection in our eyes That deep down inside we're all one and the same"
-Derek William Dick aka Fish-
|
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!
20859 Posts |
Posted - 2008/09/16 : 06:38:14
|
Nu var det lääänge sedan jag cyklade men då handlade ramhöjd mest om att man kunde sänka styret riktigt lågt (om man ville) |
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
|
|
huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben
10180 Posts |
Posted - 2008/09/16 : 07:36:08
|
190 cm, stopr ram, 60 lr 61 minns inte.
Har en Kona Dr Dew.
Tycker nog du ska satsa på en stor ram, du kommer ändå få justera upp sadeln, juvelerna kommer det aldrig vara någon fara med. |
|
|
reVintage
Medlem i AÖ
3445 Posts |
Posted - 2008/09/16 : 09:09:46
|
188cm och 85cm är fel. Du måste mäta med "sadeltryck". |
mvh Lars "Back To Basics" Bygger reVintage Amps, www.revintage.se Sur man med svart själ! |
|
|
Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare
8011 Posts |
Posted - 2008/09/16 : 09:48:01
|
Min tumregel - som ingen cykelhandlare någonsin anmärkt på - är att man ska ha så stor ram som möjligt med villkoret att man ska kunna stå över den utan att familjejuvelerna tar i. Och sedan vilket mätetal ramtillverkaren råkar använda är oväsentligt - det finns ju fler mått än det mellan pedaldrevet och tvärstången att ta hänsyn till, till exempel hjulstorleken.
mvh/ Jörgen G |
Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system. Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen. |
|
|
Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben
6797 Posts |
Posted - 2008/09/16 : 10:17:58
|
Det finns olika skolor vilken ramhöjd det skall vara.
Själv föredrar jag en lite mindre ram och då justerar med en längre styrtapp osv. En mindre ram ger en kvickare respons när man drar på och kan upplevas lite stum över ojämnheter medan man upplever det tvärt om men en större men prova alltid innan du köper en cykel så att den passar och känns skön att sitta på en bra handlare låter dig cykla en sväng.
En större ram ger en längre och utsträckt ställning medan en mindre ram tillåter en mer upprätt sittställning.
Kompakt ramar (bl.a. cannondale) är lite luriga då översta röret lutar men låt dig inte luras det är enbart gjort för att få en styvare ram och då upplever man att ramen är mindre.
Jag är själv 186cm och skulle nog valt en 57-58cm ram.
Anders |
Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge. |
|
|
f95toli
Member
4209 Posts |
Posted - 2008/09/16 : 12:15:11
|
Det är som sagt inte bara höjden som spelar roll; avståndet sadel-styre etc är minst lika viktigt och det beror ju inte bara på hur lång man är utan även vad man själv tycker är bekvämt. Av den anledningen så finns det ingen riktig "standard" när det gäller ramstorlekar, dessutom så mäter tillverkarna storlekarna på lite olika sätt (jag har för mig att det bara är höjden som är någotsånär standardiserad).
Det är som med hifi, enda sättet att vara säker på att få rätt är att prova
|
|
|
reVintage
Medlem i AÖ
3445 Posts |
Posted - 2008/09/16 : 12:45:39
|
Ramhöjden i sig har ingen betydelse det är ramlängden som är viktig eftersom justeringsmöjligheterna är mer begränsade där.
Först justerar man sadeln genom att ta det stumma grenmåttet gånger 0,885. Du har nu avståndet vevlagercentrun-översida sadel (mitt på sadeln).
Loda nu från sadelspetsen och se till att den hamnar 7-8cm(vi förutsätter en rimlig grenlängd på 88-92cm i fh till 188cm) bakom vevlagercentrum.
Med händerna på handtagen ska överarmarmarna peka något framåt ifh till vertikalled och du ska också ha en vilsam ställning. För kort styrstam/ram innebär att armarna får bära upp för mycket av överkroppen. För lång innebär att du får ont i grenen och ryggen får det för jobbigt. Styrstammen ska ej behöva väljas längre än 12cm.
|
mvh Lars "Back To Basics" Bygger reVintage Amps, www.revintage.se Sur man med svart själ! |
|
|
huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben
10180 Posts |
Posted - 2008/09/16 : 13:03:14
|
Förresten, hur är "klimatet" där du bor?
Fälgbromsar är ju kanske inte så kul om det regnar mycket, själv tänker jag aldrig byta tillbaka från skivbromsar.
Ytterligare en sak att jämföra är ju hur de är växlade. Ska du ligga och mata mkt på landsväg, kanske du vill ha cykeln högre växlad, själv har jag aldrig nytta av de lägsta växlarna, kunde vara utan det minsta drevet fram...
Som reVintage säger så är det prova som gäller. I mitt fall var valet enkelt, men efter en tid märkte jag att jag fick domningar i händerna pga för mycket tryck så det avhjälptes med gel-handskar.
Gå till en fackhandlare, men att döma av dina val, så är det inte Biltema du fluktar på... |
|
|
Snoddas
Member
920 Posts |
Posted - 2008/09/16 : 18:07:45
|
Jag tackar för all input so far! Att det skall vara så förba**at svårt att välja och komma till skott! Jag har troligtvis ingen cykel förrän den första snön faller och då skall jag inte cykla....
quote: 190 cm, stopr ram, 60 lr 61 minns inte. Har en Kona Dr Dew.
Då borde ju en 60cm ram vara lagom till mig (då pratar jag om Bottecchia:n på den nedre bilden).
quote: Min tumregel - som ingen cykelhandlare någonsin anmärkt på - är att man ska ha så stor ram som möjligt med villkoret att man ska kunna stå över den utan att familjejuvelerna tar i. Och sedan vilket mätetal ramtillverkaren råkar använda är oväsentligt - det finns ju fler mått än det mellan pedaldrevet och tvärstången att ta hänsyn till, till exempel hjulstorleken.
Den handlaren som har Bottecchia:n sa att jag skulle ha 60cm och då skulle inte juvelerna ta i, inte enligt honom iallafall. Han tyckte att 57 kanske var i minsta laget.
Hjulstorleken på dom båda är samma, bara bredden på däcken som skiljer.
På Cannondalen så blir det ju lite annorlunda eftersom den ramen har en annan geometri. Dock så har Cannondale mätt frihöjden på mitten av det övre röret (från marken alltså). Deras large är 77,6cm och deras extra large är 79cm. Hugget som stucket i mina ögon.
quote: En större ram ger en längre och utsträckt ställning medan en mindre ram tillåter en mer upprätt sittställning.
quote: Med händerna på handtagen ska överarmarmarna peka något framåt ifh till vertikalled och du ska också ha en vilsam ställning. För kort styrstam/ram innebär att armarna får bära upp för mycket av överkroppen. För lång innebär att du får ont i grenen och ryggen får det för jobbigt. Styrstammen ska ej behöva väljas längre än 12cm.
Detta problem tänkte jag lösa med en justerbar styrstam! Bottecchia har redan en justerbar som orginal och jag kommer att köpa en omedelbart till Cannondale:n om jag nu väljer den. Jag vill kunna justera styret efter dom förhållandena som råder och var jag skall cykla.
"reVintage": Jag har tyvärr ingen möjlighet att klämma och mäta på dom cyklarna det handlar om! Bottecchia:n säljs enbart av en handlare i Stockholm och han har inte ens "min" modell hemma.
Ang. Cannondale så har dom handlarna i Skåne som jag har haft kontakt med har inte haft den hemma i mina storlekar. Detta är en av skälen till att jag är lite nervös inför mitt cykelhandlande. Jag får köpa grisen i säcken.
quote: Förresten, hur är "klimatet" där du bor?
Fälgbromsar är ju kanske inte så kul om det regnar mycket, själv tänker jag aldrig byta tillbaka från skivbromsar.
Ytterligare en sak att jämföra är ju hur de är växlade. Ska du ligga och mata mkt på landsväg, kanske du vill ha cykeln högre växlad, själv har jag aldrig nytta av de lägsta växlarna, kunde vara utan det minsta drevet fram...
Bor i Skåne=en hel del regn men det blir tyvärr inget med skivbroms. Möjligtvis får jag uppgradera till nästa höst (har för mig att Cannondale är förberedda för skivbroms).
Dessa är rätt så lika i utväxlingen. Bottecchia:n är troligtvis lite vassare eftersom det, enligt deras hemsida, "nästan är en landsvägsmaskin med rakt styre". Kommer enbart att cykla på asfalt (dock inte landsväg så ofta).
Kan som sagt inte gå till min fackhandlare eftersom ingen säljer "mina" cyklar. Det blir shopping på internet (med sedvanlig stor prisskillnad) som gäller. Min lokala cykelhandlare, som jag alltid har handlat av innan, har full förståelse för mitt beslut.
|
"And if you ever come across us don't give us your sympathy You can buy us a drink and just shake our hands And you'll recognise by the reflection in our eyes That deep down inside we're all one and the same"
-Derek William Dick aka Fish-
|
|
|
80-talet
Member
362 Posts |
Posted - 2008/09/16 : 18:35:32
|
som sagt så är det cc avståndet mellan sadel - styre som är det intressanta! ett väldigt viktigt mått för att det ska vara komfortabelt att cykla längre sträckor.
http://www.wrenchscience.com/ på denna hemsida (måste dock regga dig) gör man, helst med hjälp, olika mått och får sen svar på vilka rammått som gäller för dig när du ska välj cykel samt förslag på cyklar som lever upp till dina specifikationer!! mycket bra sida. |
eoJeud |
|
|
lennartj
Member
1273 Posts |
Posted - 2008/09/16 : 21:54:31
|
Canondalen verkar ha gigantiskt spann på bakdrevet, vilket troligen gör att det är två kuggars steg även mellan de högre växlarna. Jag köpte en Nishiki 601 som hade 11-32 på 9 drev, men bytte snart till ett med 12-27, för att få 12,13,14,15,17,19,21,24,27 för att kunna finlira på landsväg. Ska du inte klättra i berg och ändå har ett tredje framdrev med 24 eller 26 kuggar kanske du rent av ska satsa på 11-23 eller 12-23 beroende på hur många kuggar största drevet har och hur stark du är. För mig betyder det mycket för känslan ett ligga på exakt rätt växel.
|
/lennartj "Friskt kopplat, hälften brunnet" |
|
|
sisko
Member
202 Posts |
Posted - 2008/09/17 : 23:44:58
|
Bra tips om storlek har du redan fått så där har jag inget att tillägga men om du ska ha skärmar vilket nästan är en förutsättning om man ska jobbpendla med cykel i fulväder bör det finnas bra med plats åt dessa. Cannondalen verkar mer vettig i mina ögon om man tänker mer brukscykel. Snygg som f-n är den också.
Apropå bromsar tycker jag inte skivor är så väldigt nödvändigt på en pendlare men jag skulle aldrig ge mig ut i skogen utan dom.
Min pendlare vet jag inte storleken på men den är för liten. Min mtb har storleken 17,5" (medium, gary fisher 29er) och är alldeles perfekt för mina 183 cm. |
|
|
Claes_Ireland
Member
2146 Posts |
Posted - 2008/09/19 : 13:07:14
|
Storleken på höjd är oviktig, så länge du har tillräcklig frigång för nötterna helt enkelt.
Det är längden på hojjen, alltså toppröret och höjden på styrröret, alltså röret som gaffeln går igenom. Det bestämmer hur hög hojjen är fram. Sadelstolpe kan du i teorin åka med jättekort eller jättelång. Där har du jättejustermån, medans höjden fram och totalalängden inte alls har samma justermån och då är mycket viktigare. |
Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
|
|
|
|
Topic |
|