HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 URIAH HEEP
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Freddie Boy
Member

704 Posts

Posted - 2008/09/10 :  16:07:35  Show Profile Send Freddie Boy a Private Message
Köpte Very Eavy Very Umble med URIAH HEEP, riktigt bra LP, om man jämför med "Firefly" med URIAH HEEP så är det ju inte allas samma musik. Är dom så ojämna på alla deras skivor eller är det några skivor som är riktigt bra som dom har gjort som tex; Very Eavy Very Umble. Vill ha lie hjälp i detta ämne.

Länge leve Vinylen!
Because Sound Matters.

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2008/09/10 :  16:45:16  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message
Jag är väl inte så jäkla insatt i Uriah Heep, men av det jag har hört så rekommenderar jag "Salisbury".

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

Heavyfuel
Member

94 Posts

Posted - 2008/09/10 :  18:25:22  Show Profile Send Heavyfuel a Private Message
Kolla in Look At Yourself, Demons & Wizards och The Magician's Birthday som tillsammans med deras första platta och nämnda Salisbury är deras klart bästa skivor. Jämnhet rakt igenom.

Deras nya platta Wake The Sleeper är också värd en lyssning men den kommer enligt mig inte upp i samma klass som deras fem första.

Slimdevices Transporter -->Nuforce Dac-9-->Hegel H200-->PMC OB1

Edited by - Heavyfuel on 2008/09/10 18:36:18
Go to Top of Page

Freddie Boy
Member

704 Posts

Posted - 2008/09/10 :  19:36:18  Show Profile Send Freddie Boy a Private Message
ok, detta låter intressant. men varför skilljer det sig med stilarna mellan de olika skivorna?

Länge leve Vinylen!
Because Sound Matters.
Go to Top of Page

govinda
Med nytt namn

2290 Posts

Posted - 2008/09/10 :  19:54:17  Show Profile Send govinda a Private Message
Köp live-Albumet du kommer inte ångra dig.

Full pott!

Mvh Anders.S
Go to Top of Page

iroise
Member

1753 Posts

Posted - 2008/09/10 :  20:13:16  Show Profile Send iroise a Private Message
Heavyfuel har enligt mig gett dig rätt svar, detta var deras storhetsperiod sedan blev de, enligt mig igen, ett dussinband i hård rock eller hårdrock-svängen.
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2008/09/11 :  08:34:36  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Oj, det var länge sedan. Jag såg dom på Grönan för fler år sedan än jag vill erkänna och då hade de släppt Sweet Freedom som jag fortfarande tycker är deras bästa skiva.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2008/09/11 :  09:03:14  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Jag tycker skivorna är ojämna men det är med David Byron som sångare som gruppen hade sin storhetstid och profilerade sig.
Sweet Freedom och Wonderworld får man heller inte missa. Men särskilt Wonderworld slår över i lite väl lätt-trallad musik, men det är en smaksak.

De två sista plattorna med Byron, Return to fantasy och High and Mighty är sämre men innehåller topplåtar. Då hade den fantastiska basisten Gary Thain dött och Byron var svårt alkoholiserad. Det känns som luften gått ur gruppen lite. Jag har ingen koll på plattorna efter dessa utom Fallen Angel som jag inte tycker är något vidare.

På den första plattan "Very Eavy Very Umble" bidrog inte Ken Hensley med något material, sedan blev han den dominerande låtskrivaren.

Uriah Heep är en klart underskattad grupp. Under första hälften av 70-talet var dom lika stora som Deep Purple, Led Zeppelin och Black Sabbath. Det var de fyra stora hårdrocksgrupperna. Deras musik var mer inspirerad av klassisk musik än blues och gruppen kan ses som en föregångare till grupper som Nightwish, Rhapsody, Ayreon m.fl.
På Therions senaste,"Gothic Kabbalah" hör man tydliga referenser och Ken Hensley gästspelar på den plattan.

Så där jättemycket hårdrock hittar man inte på plattorna, hårdrocksgrupper på den tiden var betydligt mer varierade.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2008/09/11 :  09:41:22  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Uriah Heep live från -73 är som tidigare nämnts en klassiker. Många av låtarna är betydligt bättre här än i studioversionerna.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Freddie Boy
Member

704 Posts

Posted - 2008/09/11 :  18:05:47  Show Profile Send Freddie Boy a Private Message
Håller mej förgående talare om hårdrocken på 70 talet är mycket bättre än idag. Nu vet jag lite mer om denna grupp som jag alltid har underskattat.

Länge leve Vinylen!
Because Sound Matters.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000