HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Snacka om att bostadsmarknaden brakat ihop...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2008/09/10 :  15:24:25  Show Profile Send OcA a Private Message
Försöker att kränga min 2'a i Norrköping och det går rent utsagt riktigt illa...

Det finns noll och inget intresse! Har folk verkligen fått sådan panik att man inte vågar köpa en förhållandevis billig lägenhet med centralt läge i stabil förening?

Har haft den ute på annons sedan maj i år och hittils har ingen - ingen!! - varit ens nära att köpa den.

Priset är inte fel heller, snarare i underkant, skicket är mycket bra med nyrenoverat kök, nya golv osv... Jag fattar ingenting...

Det verkar ha gått fullständig punktering på bostadsmarknaden och köparna är livrädda för att räntan ska sticka iväg till hemska nivåer... Nu pratar vi inte lån på flera miljoner här, utan "endast" ett par hundra tusen...

Media och makthavare har lyckats skrämma slag på varenda bostadsköpare i hela riket.

Att sedan SCB räknar fel på inflationen och gör så att RB höjer styrräntan är ju bara lite extra lök på laxen! Tack för den!

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!

Swirve
Member

96 Posts

Posted - 2008/09/10 :  18:59:41  Show Profile Send Swirve a Private Message
Kan du länka till den?! Jag har en polare här i stan som letar lite bostadsrätt, kanske är nåt för han?! :)
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2008/09/10 :  19:32:43  Show Profile Send OcA a Private Message
http://www.hemnet.se/beskrivning/hemnet/234106

Varsågod!

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2008/09/10 :  20:30:40  Show Profile Send jonasz a Private Message
Där jag bor får man snudd på en villa för det priset!

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

Maruder
Member

240 Posts

Posted - 2008/09/10 :  20:43:19  Show Profile Send Maruder a Private Message
Jag sålde en risig etta i enköping för 400k för en månad sen, som köptes för 250k för 4 år sedan. Jag är nöjd :)
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2008/09/10 :  21:03:22  Show Profile Send OcA a Private Message
Maruder -> Grattis!

Ja, en villa för 400k vore inte fel... Är det en sådan som Björn Skiffs köpte i Drömkåken då eller?

Go to Top of Page

Marina Jansson
Member

2328 Posts

Posted - 2008/09/10 :  23:28:48  Show Profile Send Marina Jansson a Private Message
Vad snyggt och städat du hade hemma...

Waf, Waf!

Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2008/09/11 :  07:48:02  Show Profile Send Vox a Private Message
Om du inte får sålt den ÄR det fel pris, så enkelt är det tyvärr.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

Swirve
Member

96 Posts

Posted - 2008/09/11 :  07:50:06  Show Profile Send Swirve a Private Message
Tyvärr var den lite för liten för att han skulle vara intresserad..Ser ut o va en trevlig lägenhet om man bor själv.
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2008/09/11 :  08:38:52  Show Profile Send OcA a Private Message
Vox -> Enligt den listan som finns över sålda lägenheter i samma område/förening ligger priserna för en likadan lägenhet som min mellan 375-475, så helt fel är det inte tror jag och då är det slutpriser vid försäljning, inte några gissningar från mäklare...

Ja, bor man själv är den kanon! Lite liten för två kanske, men min granne som har en likadan lägenhet bor där med sambo och katter, så allt går...

Vill ju gärna bli av med den innan första december då vi flyttar till huset. Är riktigt surt att behöva betala dubbla hyror!

Go to Top of Page

brewitz
SW-hantering

1624 Posts

Posted - 2008/09/11 :  09:48:48  Show Profile Send brewitz a Private Message
Vox har rätt. Vad som står i diverse listor mm spelar ingen som helst roll.
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2008/09/11 :  10:30:52  Show Profile Send OcA a Private Message
Säkert är det så, men det ger ju en hint om man är helt av banan prismässigt eller inte iaf.

Hade ju varit skillnad om jag begärt 600k för lägenheten, men de brukar gå för 400k, eller hur?

Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2008/09/11 :  10:36:55  Show Profile Send ztenlund a Private Message
quote:
Vox har rätt.

Precis. Utbud > Efterfrågan = Sänk priset så att efterfrågan ökar, eller vice versa.
Extremexemplet torde vara ingen efterfrågan ens vid ett pris på 0 SEK. Då får man betala för att bli av med lägenheten! Om man inte är villig att acceptera villkoren är det bara att behålla och vänta på "bättre tider". Det kostar ju dock att behålla så det kan i slutändan vara en bra affär att sänka priset i alla fall.

PS.
I en bostadsrätt betalar man inte hyra utan en avgift till föreningen för gemensamma fastighetskostnader mm. Det är faktiskt inte riktigt samma sak som hyra.
DS.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Maruder
Member

240 Posts

Posted - 2008/09/11 :  10:40:34  Show Profile Send Maruder a Private Message
Att man får betala för att bli av med lägenheter förekommer faktiskt, jag har sett det både i fagersta och tärnsjö, och även i eskilstuna om jag inte missminner mig helt..
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2008/09/11 :  10:56:49  Show Profile Send OcA a Private Message
ztenlund -> http://www.bildabostad.se/sv/Fragor-och-svar/Hyresratt-eller-bostadsratt/Vad-ar-skillnaden-mellan-en-hyresratt-och-en-bostadsratt/ Så har vi rett ut begreppen.

Det är ju trots allt så att man har lån på lägenheten som man gärna vill lösa in och sedan ska mäklaren ha betalt osv osv... Vissa saker kan man dock dra av i sin deklaration sedan såsom renoveringskostnader, förluster och vissa arvoden, men det är ändock surt att sälja med brakförlust. Inte kul att ha ett lån på X antal 10k som ligger och kostar dyra pengar tills man får tillbaka på skatten nästa år (om man får tillbaka)...

Jag är dock inte ensam om att ha svårt eftersom de lägenheterna som kom ut samtidigt som min på marknaden inte heller är sålda. Då kanske vi tar på tok för mycket betalt allihopa verkar det som? Vi får väl göra en gemensam anstränging och dumpa priserna och hoppas på Skattemyndighetens nådighet under nästkommande år...

Go to Top of Page

Cyrus
Member

734 Posts

Posted - 2008/09/11 :  11:40:35  Show Profile Send Cyrus a Private Message
Där jag bor räcker det till kontantinsatsen för motsvarande storlek....
Go to Top of Page

brewitz
SW-hantering

1624 Posts

Posted - 2008/09/11 :  12:00:25  Show Profile Send brewitz a Private Message
quote:
Då kanske vi tar på tok för mycket betalt allihopa verkar det som? Vi får väl göra en gemensam anstränging och dumpa priserna

Japp, ni ligger alla för högt. Passa på och sänk priset före alla andra för att locka de eventuella köpare som finns till att titta på just din lägenhet. Att sitta och hålla på en bostad kan bli trist och dyrt i längden, än är det långt tills botten är nådd.

Hmmm, hela lägenheter för 400'. Runt hörnet från där jag bor får man just nu ca. 5 kvadratmeter för det. För två år sedan fick man 4,5.
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2008/09/11 :  12:40:03  Show Profile Send OcA a Private Message
Har kompisar som bor i Sthlm och där är ju sitautionen helt annan rent prismässigt. Men även där börjar det bli kärvare att sälja. Det är verkligen köparnas marknad just nu... På gott och ont!

Det kostar ju som sagt ett antal tusen varje månad att hålla sig med lägenheten, så att gå ner lite i pris kan ju bli en vinst i slutändan iaf...

Tål att tänkas på!

Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2008/09/11 :  13:26:47  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
OcA:
quote:
/.../ i Sthlm /.../ även där börjar det bli kärvare att sälja.

Visst är det så - En granne till mig på Kungsholmen har haft sin tvåa ute sedan maj också...

/Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.
Go to Top of Page

Cyrus
Member

734 Posts

Posted - 2008/09/11 :  14:14:10  Show Profile Send Cyrus a Private Message
Det värsta är när man har köpt något nytt men inte får det gamla sålt Har hänt mig, tog 2 månader och var inte kul.....
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2008/09/11 :  14:46:46  Show Profile Send OcA a Private Message
Tyckte att jag var ute i god tid att sälja i april/maj när vi ska flytta i december... Men man kan ju alltid åka på en snyting, det får man ta. Blir nudlar och ljummet vatten i jul...

Det är visning i nästa vecka, så jag hoppas att det blir ett avslut då och nej, jag är inte omöjlig med priset...

Go to Top of Page

j0akim
Member

1387 Posts

Posted - 2008/09/11 :  23:53:06  Show Profile  Visit j0akim's Homepage Send j0akim a Private Message
Tyvärr kanske du måste sänka priset för att få många personer att komma till visningen, på så sätt blir den mer attraktiv och det kommer in mer bud, och i slutändan blir det förhoppningsvis vinst, eller åtminstone +-0...

Folk är ju väldigt medvetna nu för tiden att köpa lägenheter som är nyrenoverade och fixade. En ide vore att du fixar till den lite bättre, så den blir lite mer exklusiv, det görs ju rätt lätt... Lite färg här och där, nytt kakel osv.. Det kostar en liten summa att göra men du kan få mycket pengar tillbaka.

Oppo BDP-93>Mac Air/Imac>Bladelius DAC->Onkyo PR-SC5507->Nuforce MCH-3SE-C7->Nordost Baldur->Martin Logan Spire, Martin Logan Theater-i, 4*SVS SSS02, SVS AS-EQ1->2*SVS PC13-Ultra DSP

Imac->Apogee Duet->Denon AH-D7000 Lawton mod
Mitt galleri

Edited by - j0akim on 2008/09/11 23:58:14
Go to Top of Page

McEnroe
fd ARCshark, 100.000-klubben

1486 Posts

Posted - 2008/09/12 :  16:52:10  Show Profile Send McEnroe a Private Message
quote:
Tyckte att jag var ute i god tid att sälja i april/maj när vi ska flytta i december

Det löser sig nog.
Det verkar som du har en pensionärslägenhet i ungdomskvarteret
Vem tror du köper??

I was talking to myself!

Edited by - McEnroe on 2008/09/12 16:53:00
Go to Top of Page

Tux
Klubbmästare: Audiogruppen Väst

490 Posts

Posted - 2008/09/13 :  07:50:52  Show Profile  Visit Tux's Homepage Send Tux a Private Message
Ok lägenhet med jämfört med Trollhättan så är den högt prissatt.
Ha lite is i magen, sänk priset ner emot 320#180;istället.
Blir du fortsatt inte av med den kan du annonsera om andrahandsuthyrning under våren och sen försöka framme i april eller så igen. Det finns ju gott om studenter som vill hyra lägenheter även i Norrköping.

Klubbmästare för Audiogrupp Väst
Redaktör för Carlsson Illuminati på faktiskt.io
Carlsson Illuminati - ett hegemoniskt och subkulturellt omnipotent socialt nätverk i mängden...

Officiell innehavare av "Snigeltråd-priset"!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000