HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Seas diskant med typ Waveguide!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2008/09/10 :  11:24:09  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
H1499-06 27TBCD/GB-DXT heter en ganska ny diskant i deras sortiment.
Vill bara veta om nån har hört / använder dessa?
Låter dom bra? Hur lågt går de att dela med bibehållen ljudkvalite??

Länk: http://www.seas.no/index.php?option=com_content&task=view&id=184&Itemid=179

Edited by - Circlomanen on 2008/09/17 12:26:49

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2008/09/10 :  11:36:16  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Vid första anblicken ser den rätt svår ut att jobba med!

Jag uppskattar t.ex. att nivån åtminstonde är jämn över 10 kHz och det skadar inte med en liten höjning! Denna har i sig helt motsatt frekvenssvar?


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Mcz
Member

849 Posts

Posted - 2008/09/10 :  14:00:49  Show Profile  Visit Mcz's Homepage Send Mcz a Private Message
Zaph Audio har en del positivt att säga om den (http://www.zaphaudio.com/tweetermishmash/), plus att distorsionen är låg över 2,5kHz som du kan se utav hans mätningar. Men som Engelholm Audio säger är frekvensgången lite speciell, men jag tänkte testa den i ett hel-aktivt system då det är lätt att korrigera sådant plus man kan utnyttja den höga verkningsgraden.

I och för sig så har Zaph Audio en del kommentarer just om hörbarheten av amplitudavvikelser i frekvensgången vid höga frekvenser (http://www.zaphaudio.com/offaxis.html), fast jag har ingen egen erfarenhet att uttala mig om i den frågan, fast tycker Zaph verkar vara en vettig snubbe.

MVH Martin

Var och en kan arbeta hur mycket som helst, förutsatt att det inte är med det man borde göra för tillfället.Robert Benchley
Ingenting är omöjligt, så länge man har obegränsat med tid.Personlig hypotes
Min anläggning:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=25462
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2008/09/10 :  14:13:10  Show Profile Send jonasz a Private Message
Enligt Mark K så går de att dela ända nere vid 1,5 kHz.

http://www.audioheuristics.org/measurements/Testing/Seas%2027DXT%20horn/Seas_DXT.htm

Vill man ännu (lite) längre ner i frekvens och distorsion går det bra att kombinera H1212 motorn med DXT frontplatta.

http://jedkunz.googlepages.com/tweetertests

Intressant konstruktion med denna hybrid: http://jedkunz.googlepages.com/tombstonespages


You'll Never Walk Alone...

Edited by - jonasz on 2008/09/10 14:14:31
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2008/09/10 :  14:16:15  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Rekomenderad lägsta delning enligt de själva är för bibehållen effekttålighet *IEC 268-5, via High Pass Butterworth Filter 2500Hz 12 dB/oct.

Jag tycker samtidigt att det är imponernade att dessa diskanter tål mer effekt än en bra 1" driver på horn :)

För normal lyssning ligger det ju endast några få watt i diskanten, detta borde medföra att man kan köra med lägre delning, kanske neråt 1kHz om det delas brant (spekulationer från min sida).

De börjar tappa redan vid 2kHz av sig själva, man bör dela innan detta sker, elementet i sig skall ju itne gärna agera delningsfilter.

Skall du överlappa från en bra midd som når uppåt 3-4kHz så lägg hällre delningen så högt det går, runt 4kHz, dels för att avlasta diskanten, men även för att undvika eventuellt "nasalt" eller "skarpt" ljud från diskanten, konelementen sköter nog detta bättre, återigen spekulationer.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2008/09/10 :  21:37:13  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Tack för bra svar allesammans!
Höjd nivå över 10 Khz ser jag mest som typisk Hifi-grej. Vill inte ha. Jag uppskattar snarare en lite mjukt dämpad topp än typiska hifi-överanalys. Jag har aldrig hört en cymbal låta så brilliant i verkligheten som dom ofta gör i en såkallad high-end högtalare.

Jag tänkte prova att dela Beyman rakt över till diskanten vid ca 1200 - 2000 Hz och se vad som händer. Ja! Jag vet. Det är häderi att dela från en PA 12a till en 1 tumms domediskant, men jag har mina ideer, och vill gärna höra resultatet själv innan jag dömmer ut den ideen. Ett par mid-element har jag redan och grundtanken är ju att använda dem.
Vill dock köpa bättre element, men först diskanter.

quote:
Zaph Audio har en del positivt att säga om den


Jag har sett det, å det är ju en anledning till att jag bidde nyfiken på den.

Det skall delas aktivt här med, så jag kommer ju att exprementera en del med branthet, frekvens mm.

Tack för svar. Bara en trist väntan på lön nu då.....
Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2008/09/10 :  22:44:11  Show Profile Send linnar a Private Message

Membranet är väldämpat med tanke på den höga rörliga massan,
därav den sjunkande frekvenskurvan uppåt. Massan syns också i
den låga resonansfrekvensen.
Verkningsgraden upprätthålls av en större membranyta.
Men hallå, 1,9 Tesla!!
Det kan knappast sitta några sunkiga ferriter i den burken.
1,9T är lika mycket som Accutone's Diamantskallror!

Magneten väger 350gram. Skulle vara intressant se mer
specifikationer för magneten.


Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2008/09/16 :  00:13:58  Show Profile Send marens a Private Message
Jag planerar att använda dessa i ett framtida projekt. Små datormonitorer med 5" bas.

Att frekvenskurvan lutar mot högre frekvenser har ingenting med rörliga massan att göra. Det beror helt på waveguiden som förstärker mot lägre frekvenser on axis. Det är heller inte ett dugg svårt att filtrera ett sådant element. Det man behöver tänka på är att man mer eller mindre justerar dämpningen av diskantens register mha seriekondensator och att man får den känslighet som är i toppen av diskantens register och inte vid 2kHz.

Ett tips om man tycker frekvenskurvan ser svår och konstig ut: titta på skillnaden mellan on axis och off axis. Då ser man att frekvensbeteendet är rätt snyggt och användbart. Dels så är spridningen jämn och den faller inte av ovanför 10khz på samma sätt som en vanlig diskant och dels att man lätt kan dela mot ett mellanregister/bas och få en jämn respons off axis eller mao en jämn energikurva på högtalaren. Det är betydligt svårare med en normal diskant som har platt frontplatta.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2008/09/16 :  06:03:49  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Så beter sig alla constant directivity horn. Det har du rätt i Marens.
Jag har nog kommit fram till samma sak som du skrev här. Får tacka för information. Jag har fastnat för dessa diskanter. Jag har grublat i tio år på att köpa ett par diskanter, men aldrigt riktigt kännt för vanliga domar. Häftiga horndrivers har varit intressanta, men där har ju ekonomin sättit stopp, men när jag såg dessa så blev jag eld och lågor.
Jag beställde dom i fredags, hoppas att de kommer snart.

Tack för info och åsikter allesammans.
Jag kommer nog skriva nån rad eller två om dem när de spelar här hemma om nån vecka.

Johannes.
Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2008/09/16 :  07:51:50  Show Profile Send linnar a Private Message

Simuleringar på diskanter och de mätningar jag genomfört visar att
rörlig massa och fallande frekvens hör ihop (och här är den rörliga
massan hög för att vara en diskant).
Men i detta fall har marens rätt och jag fel. Diskanten har en mycket
stark motor och borde inte falla uppåt i frekvens. Frekvenkurvan utseende
kommer sig just av att waveguiden skapar denna karaktär.
Go to Top of Page

asto
Member of Nerikes Audiofiler

2011 Posts

Posted - 2008/09/16 :  13:57:09  Show Profile Send asto a Private Message
intressant detta med waveguide, någon som har eller hittat mätkurvor i text format? Tänkte leka lite med filtersimulering.
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2008/09/16 :  14:01:30  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
quote:
Att frekvenskurvan lutar mot högre frekvenser har ingenting med rörliga massan att göra. Det beror helt på waveguiden som förstärker mot lägre frekvenser on axis. Det är heller inte ett dugg svårt att filtrera ett sådant element. Det man behöver tänka på är att man mer eller mindre justerar dämpningen av diskantens register mha seriekondensator och att man får den känslighet som är i toppen av diskantens register och inte vid 2kHz.

Tänker du på motsvarande schunt-koppling till HFLS-1 eller tänker du på att dra isär polerna (för ett filter av högre ordning än 1'a)?


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2008/09/16 :  19:46:24  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
quote:
Tänker du på motsvarande schunt-koppling till HFLS-1 eller tänker du på att dra isär polerna (för ett filter av högre ordning än 1'a)?


Vad betyder det???? Jag är inte haj på filter-lingo, så du får gärna översätta.

Johannes.
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2008/09/16 :  23:24:32  Show Profile Send marens a Private Message
Jag tänker att det är lämpligt att dämpa diskanten mha seriell kapacitans eftersom man inte vill dämpa i toppen av registret utan endast i nedre delen av diskantens register. Man använder alltså inte en serieresistans som huvuddämpning i passbandet som man brukar göra med diskanter som har plan frekvensgång.

Sedan kan man sköta delningens knä (hur brant och vid vilken frekvens) mha shuntkrets av för ändamålet lämpligt slag. En fin effekt av en seriekondensator är ju att diskantens egenresonans (impedanstopp) och frekvensgång (att den börjar falla av under 2kHz) här hjälper till att dela av elementet lite redan. Vill man dela vid säg 3kHz, vilket ser lämpligt ut med tanke på spridningen, så ser man ut att kunna komma undan med ett väldigt enkelt filter.

En ytterligare fördel är ju att man får nytta av diskantens högre känslighet i det lägre registret i form av lägre distorsion och det utan att behöva bränna bort effekt i något motstånd utan man kan skicka all effekt till diskanten genom att dämpningen är reaktiv (kondensator).
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2008/09/17 :  07:08:11  Show Profile Send Circlomanen a Private Message


Postade denna bild igår i en annan tråd, men den passar väl bättre här tror jag.

quote:
dämpa diskanten mha seriell kapacitans eftersom man inte vill dämpa i toppen av registret utan endast i nedre delen av diskantens register


Allså bara en vanlig konding i serie med elementet? Ett enkelt högpassfilter som börjar tillräckligt högt upp för att dämpa området 2 - 5 KHz lite? Förstår jag dig rätt? Sedan en spole parallelt med elementet för att klippa hårdare under 2500 eller 3000 Hz beroende på vad man väljer för delningsfrekvens. Hmmm....
Förstår jag dig rätt?

Johannes.
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2008/09/17 :  09:05:26  Show Profile Send marens a Private Message
I princip ja. Sedan får man kanske justera med fler komponenter, införa resistanser osv för att få till det som man vill ha det.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2008/09/17 :  09:43:16  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Vad krångligt det verkar med passiva filter.
Enklare med svinbranta FIRfilter och lite EQ. Allt DSP, allt lättjusterat med en konfigurationsfil. Önskar bara att jag kunde skriva en sådan fil till BruteFIR. (så det kanske inte är så mycket lättare ändå )

Nåväl, jag måste lära mig passiva filter snart. Det finns ett projekt inom snar framtid, där det inte är en option. Ursäkta svengelskan.

Johannes.
Go to Top of Page

asto
Member of Nerikes Audiofiler

2011 Posts

Posted - 2008/09/18 :  14:30:42  Show Profile Send asto a Private Message
Jag har lekt lite med simuleringsprogram. Kurvan stämmer hyffsat med seas datablad förutom jätte peaken nära 20k som inte kom med Bara för att visa att den borde vara tacksam att göra passiva filter till.

Exempel delning på 2500Hz och den ljusgrå kurvan visar diskanten ofiltrerad
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2008/09/18 :  16:25:20  Show Profile Send marens a Private Message
Tack asto, lysande illustration av det jag pratade om.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2008/09/18 :  18:05:27  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Tack för lite simmar asto!
Jag tror mig förstå att det är ett andra ordningens filter på 3000 Hz ungefär ???

Som sagt, passiva filter är inte min starka sida. Nånstans nere i nivå med min förmåga att bygga den andra lådan i ett stereopar, eller städa toaletter...

Hur gör man detta i BruteFIR ???

Johannes.

Go to Top of Page

asto
Member of Nerikes Audiofiler

2011 Posts

Posted - 2008/09/18 :  20:04:44  Show Profile Send asto a Private Message
quote:
Tack för lite simmar asto!
Jag tror mig förstå att det är ett andra ordningens filter på 3000 Hz ungefär ???



Det var så lite så, du kan skicka diskanterna som tack. Är så sugen på dessa till mitt tävlingsbidrag

Ett LR filter summerar frekvenskurvan fint när kurvorna fallit 6db, där har du då delningen. Så detta exempel delar vid ca 2500 Hz ( titta på "summed frequency response". Den ljusgrå kurvan visar frekvensen ofiltrerat.

"net 1 gain" visar hur filtret arbetar elektriskt.

Om du vill testa att dela passivt så kan jag simulera fram åt dig efter önskad frekvens. Men fashastigheten kommer ju förmodligen inte att stämma elementen i mellan tyvärr. Men som sagt kan vara kul att testa.

Edit: visst, 2:a ordningen elektriskt men 3:e ordningen akustiskt.


Edited by - asto on 2008/09/18 20:29:54
Go to Top of Page

asto
Member of Nerikes Audiofiler

2011 Posts

Posted - 2008/09/18 :  20:25:36  Show Profile Send asto a Private Message
Marens...

Vad har du för erfarenheter gällande baffelbredd för denna typ av diskant, hur fungerar de i en smal baffel (typ 185mm)

Är de lika känsliga för kantdiffraktioner som vanliga domediskanter?

flåt circlo, lånar din tråd lite.
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2008/09/18 :  21:40:13  Show Profile Send marens a Private Message
asto: Nej, de är inte alls lika känsliga för baffeldiffraktion. Iaf inte i hornets verksamma område (där on och off axis delar på sig). Det betyder att en lite mindre waveguide som denna tex (ca 10cm) börjar verka vid en högre frekvens >2kHz än en större. Så baffelbredden har fortfarande betydelse, för att forma frekvenskurvorna, mot lägre frekvenser än 2-3kHz alltså om än kanske inte precis lika mycket som för en plan diskantfrontplatta.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2008/09/19 :  08:52:53  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Vad är det för program du använder Asto??
Skulle kunna tänka mig att ha nått liknande att laborera med.

Johannes.
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2008/09/19 :  09:43:06  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Ser fint ut, men håll koll på impedansen och fasen vid delningsfrekvensen, när du lägger ihop med bas/mellanregister.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

asto
Member of Nerikes Audiofiler

2011 Posts

Posted - 2008/09/19 :  10:13:46  Show Profile Send asto a Private Message
quote:
Vad är det för program du använder Asto??


Kurvan från databladet matade jag in i detta programhttp://www.pvconsultants.com/audio/utility/spl.htm, har dock svagheten att fas informationen inte kommer med. Och det gör att man omöjligt kan få fram ett perfekt summering mellan två element. Elementens mätningar i databladen skiljer sig också i förhållande till när de monteras i baffel på "normala" högtalare. Men en liten hint kan man ju få hur de kan delas.

Filtret är simulerat i lspcad 5.25

Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000