HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Bra tips på en början inom klassiskt, konstmusik?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Passerati
Member

3449 Posts

Posted - 2008/09/09 :  15:51:58  Show Profile Send Passerati a Private Message
Jo, det här med konstmusik. Hamstrat på mig en hel drös med klassiskt på lp.
Vad rek ni att börja lyssna på inom klassiskt, kompositörer, verk osv?
Samt favoritstycken ni har, övriga bra eller trevliga verk?

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2008/09/09 :  20:48:59  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Hmmm - beror lite på vilken musik du gärna lyssnar på för övrigt. Eftersom jag inte vet det så ska jag försöka ge några förslag som jag inbillar mig är bra för "nybörjaren" lite mer generellt.

Det mina förslag har gemensamt är att de flesta - åtminstone till stora delar - har något tema som gör att musiken blir lättare att följa. Efter varje förslag kommer en liten förklaring till om varför förslaget finns med.

Eftersom det är min lista och jag är väldigt förtjust i symfonier och liknande, innehåller listan ingen kammarmusik. Det beror nog främst på att denna nästan alltid innehåller en övervägande del violin och jag är inte speciellt förtjust i det instrumentet.

Listan är på intet sätt någon rangordning utan enbart några förslag. Föreslagna inspelningar är hämtade från min egen skivhylla och behöver inte vara de "bästa" varken musikaliskt eller inspelningstekniskt. Men jag lyssnar gärna till dem!

L v Beethoven - Symfoni no 7
Ett enkelt och följsamt tema genom både de långsamma och raskare satserna som gör att det är enkelt att hänga med. Förslag på inspelning: LSO Live nr: LSO0078

A Dvorak - Symfoni no 9 - Från nya Världen och Cellokonsert i b-moll
Samma som ovan fast lite mer kraft och styrka. Skivförslag: En där båda verken finns samlade - Deutsche Grammophon nr: 00299 474 1672

G Mahler - Symfoni nr 4
Samma som de tidigare fast lite lugnare och följsammare.
Skivförslag: EMI Classics nr: 5 67035 2

S Rachmaninov - Pianokonsert 2
Ett engagerande tema med lite svung. I synnerhet den andra satsen är en klassisk klassiker.
Skivförslag: en dubbel-CD med Rachmaninovs alla fyra pianokonserter - Decca 444 839-2 (2:an finns dessutom i ett otal utgåvor på egen hand eller tillsammans med annan musik)

M Ravel - Bolero
M Mussorgsky/ M Ravel - Tavlor på en utställning

Bolero tillhör förmodligen de allra mest spelade klassiska verken. Klassisk uppbyggnad av tema där intstrumenten fyller på vartefter. Tavlor på en utställnig är även den en klassiker, kanske lite svårare men ett tydligt tema finns mellan de olika "tavlorna" som är små verk för sig. Skivförslag (som dessutom innehåller C Debussys La Mer som jag personligen lite svårt för): Deutsche Grammophon 447 426 2.

D Sjostakovitj - Symfoni no 11 "Året 1905"
Gillar man Pink Floyd sitter den som en smäck - tycker i alla fall jag. Pink Floyd har lite av samam uppbyggnad i sin musik som i synnerhet den första satsen. Resten är inte fy skam det heller. En orgie i dynamik! Tyvärr verkar inte den inspelning jag helst spelar - som ingår i en Shostakovitj-samling - finnas som egen utgåva för närvarande. Har därför inget direkt skivförslag att ge. Hoppas någon annan kan fylla på...

J-S Bach - Brandenburgkonserterna
Inte mycket till tema men lättlyssnat på gränsen till örongodis som i alla fall jag blir på gott humör av. Skivförslag: En dubbel-CD med konserterna 1-6 - Decca 443 847-2

Sedan finns det hur mycket som helst...

Lyssna väl!
/Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.

Edited by - Jörgen_G on 2008/09/09 20:57:40
Go to Top of Page

mikethebike
Member

305 Posts

Posted - 2008/09/09 :  21:02:18  Show Profile Send mikethebike a Private Message
Varför inte börja med de tre "största" (visst, smaken ...):

JS Bach - orkestersviterna, Die Kunst der Fuge, Goldbergvariationerna, Das Wohtempierte Klavier
WA Mozart - nästan vad som, men pianokonserterna (t ex nr 20 och 21) och de senare symfonierna (fr 25 och uppåt) är en bra start
Lv Beethoven - pianotrios, alla symfonierna, verken för stråkar

Sedan kan du spä på med lite ryskt tycker jag - Tchaikovsky (pianokons nr 1, symf nr 4), Rachmaninov (pianokonserterna), Prokofiev (cellokonserten, baletten Romeo och Julia, symf nr 5), Stravinskij (de symfoniska dikterna/baletterna; Våroffer, Petruschka och Eldfågeln) och Schostakowitsch (symf nr 7 och 11, konserterna för piano, violin och cello)

Nåväl, inom kort hoppas/tror jag att listan byggs på

Finns så klart massor annat

Edit: inspirerad av Jörgens förslag på Dvoraks 9: (mkt bra rek - hur kunde jag glömma) fyller jag på med hans cellokonsert

I'm reliable sources, I'll tell ya anything you want me to know

Edited by - mikethebike on 2008/09/09 21:06:42
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2008/09/09 :  21:49:21  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Anledningen till att jag inte tog med något av Mozart är att jag tycker han är så tråkig - svensktoppen ā la 1770-talets Wien. Men jag vet att väldigt många inte håller med mig så det var ju bra att hans namn dök upp också.

/Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.
Go to Top of Page

Jamo
Member

724 Posts

Posted - 2008/09/09 :  22:57:46  Show Profile Send Jamo a Private Message
Ett tips kan vara att kolla med ortens bibliotek om de har en bok som heter Klassisk musik för dummies av en författare som heter David Pogue. I den boken finns skivtips från de lättaste lätta till rätt avancerat. Boken är väldigt lättläst och trevlig och ger en lättfattlig överblick över den västerländska konstmusiken.

Hälsningar Jamo
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2008/09/13 :  11:50:46  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Man ska inte förvänta sig att man nödvändigtvis ska tycka om de verk som anses vara viktigast och bäst, utan man får börja med att lyssna runt lite förutsättningslöst.

Min inkörsport till klassisk musik var:

Grieg: Peer Gynt
Holst: Planeterna
Mussorgsky: Tavlor på en utställning
Stenhammar: Symfoni nr 2
Nielsen: Symfoni nr 3
Rimsky-Korsakov: Scheherazade
Delius: Florida-sviten
Wagner: Opera-overtyrer




"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2008/09/15 :  23:47:43  Show Profile Send lennartj a Private Message
Den är skralt med svensk musik ovan, så förutom Stenhammar rekommenderar jag exempelvis
Lars-Erik Larssons Pastoralsvit och Förklädd Gud från 1938-40 som är lätta att ta till sig.
Johan Helmich Romans Drottningholmsmusik, sammanställd 200 år tidigare är också lättlyssnad, liksom
Hugo Alvéns Midsommarvaka från 1903 som spelades in i stereo redan 1953 om minnet inte sviker mig.

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2008/09/16 :  07:53:07  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Jag har också en svensk favorit...

F Berwald - Symfoni nr 4 "Sinfonie Naīve"
.
Mäktig och vacker. Alla Berwalds fyra och en halv symfonier är för övrigt rätt mäktiga. Kan kanske vara lite sega för en ovan klassisk lyssnare. Skivförslag: en dubbel-CD med alla Berwalds symfonier - Hyperion CDD22043,

/Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2008/09/16 :  14:44:33  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Kurt Atterberg!

Symfoni nr 4 är bra att börja med. Den är kort och har gott om svenska folkmelodier.
Därefter symfoni 2, 6, 5 och nr 3.

Väldigt trevlig musik.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2008/09/16 :  14:47:26  Show Profile Send huzze a Private Message
Håller med Jörgen_G ang. Mozart men pianokonserterna och den sena halvan av symfonierna är godkända...
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2008/09/16 :  14:49:33  Show Profile Send huzze a Private Message
Mina personliga favoriter är annars:

Hector Berlioz "Symphonie Fantastique" (har lite av allt)
Frans Liszt "Piano concertos 1&2" (lite svårare kanske att ta till sig då mannen var pianovirtuous.
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2008/09/16 :  14:50:55  Show Profile Send huzze a Private Message
quote:
Ett tips kan vara att kolla med ortens bibliotek
Där brukar man även kunna låna CD-skivor och då är det väl lätt att ta en hög klassiskt?
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000