HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Hårdvara, recensioner
 Monitor Audio Silver S8 (Uppdaterad)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

n/a
deleted

552 Posts

Posted - 2002/12/27 :  17:39:57  Show Profile Send n/a a Private Message
Det senaste året har jag varit inne i en ganska kaotisk nedgraderingsperiod. I samband med att vi flyttade till en ny lägenhet så sålde jag min tidigare något otympliga anläggning av utrymmesskäl (och till viss del även av sviktande intresse). Målet var istället att ha en enklare och diskretare anläggning som smälter in bra i vardagsrummet. En liten "livsstilskris" med andra ord...

Jag behövde därför hitta ett par smidiga golvhögtalare med bra ljud och bra utseeende... Hyfsad djupbas är högt prioriterat och jag gillar inte ljudet från separata subbar. Jag provade olika modeller och i somras fick jag hem Monitor Audio Silver 8i mest av en slump. Det var en högtalare som hade en nästan perfekt ljudkaraktär tyckte jag, de var som gjorda för mitt rum och min elektronik (HK670/NAD C541i). Däremot så upptäckte jag efter ett tag att det fanns stora begränsningar i dynamiken i mellanregistret, det var dålig "renhet" i ljudet och diskanten kunde faktiskt "dista" ibland, klart störande.

Detta märktes inte så mycket när man drev dom med enklare förstärkarsteg typ surroundreceivers. Det blev istället tydligare ju bättre elektronik man kopplade på. Man kan ändå inte säga att 8i är några "dåliga" högtalare, de gav väldigt mycket ljud för pengarna men de hade sina klara begränsningar.

Jag blev dock imponerad av spelglädjen och ljudkaraktären hos MA's högtalare överlag så när den nya Silver S8 kom så tvekade jag inte länge. I butiken hörde jag att problemen från den tidigare modellen var som bortblåsta så jag köpte dom...

Det är helt klart så att det är en mycket stor uppdatering MA har gjort av Silverserien. MA har lyssnat på kritiken som den gamla serien fick och anpassat sina högtalare (kanske t o m lite för mycket på vissa punkter). Mellanregistret har nu den värme som tidigare saknades och känns för det mesta väldigt "äkta". Undrar bara om det inte är lite för mycket värme ibland? Särskilt i det nedre mellaregistret så finns det en lätt nivåhöjning som lägger till lite "konstgjord" värme i ljudet. Det gör dock att högtalaren låter fantastiskt bra med ej perfekt inspelad musik (och även i bio-surround tillämpningar). Ljudet får alltid mycket "kropp" och låter fullt, levande och äkta. Det kan också vara en nackdel med riktigt bra inspelningar där röster och instrument kan bli lite väl fylliga och rosenröda. MA är absolut inte direkt ensamma om denna "färgning", jag har upplevt detsamma med många andra högtalare också.

(Uppdatering 030115: En stor del av den överdrivna värmen i nedre mellanregistret har försvunnit efter en längre tids inspelning. När recensionen skrev hade högtalarna spelats in cirka 150 timmar, tydligen var detta inte tillräckligt... Det är dock fortfarande en klart märkbar "försköning" som jag helst skulle vilja slippa.

Basen har växt en hel del i nivå mot den tidigare "8i" modellen så man får inte ha för litet rum. Man behöver komma ut med högtalarna minst 70 cm från bakvägg för att få någorlunda rätt balans i ljudet i mitt rum. Oavsett hur man gör så låter ändå alltid dessa högtalare aningen överdrivet kaftfulla i basen tycker jag (på gott och ont). De har inga tendenser alls till någon bumlig bas men basen är ganska framträdande. De spelar som "fysiskt större" högtalare än de faktiskt är så man bör nog gilla kraftfullt ljud för att trivas med S8. Många vill nog också att högtalare ska låta så här, famförallt i surroundanläggningar där de är mycket kompetenta. Basen uppvisar dock nivå, djup och definition, och inte minst luft och 3D-känsla på ett imponerande sätt och dynamiken är skoningslös.

Ljudet har överlag inte riktigt samma lätt "framåtriktade" karaktär i toppen som i den gamla silverserien hade. Toppen känns lite dämpad och tillsammans med den extra värmen i mellanregistret känns det som att högtalaren är "tunad" för att aldrig låta "dåligt", ens med dåliga inspelningar. Det stämmer också att nästan all musik går att "lyssna" på, oavsett kavlitet. Diskanten skär aldrig som ett rakblad genom rummet (på gott och ont). Man har dock lyckats dämpa bort alla former av resonans och andra problem som den gamla 8i hade och det går nu inte längre att höra att det är metallhögtalare, vilket förstås är bra.

S8 har ett levande ljud som aldrig blir jobbigt eller tråkigt. Man fastnar lätt i timmar och lyssnar utan att öronen klagar. De är mycket musikaliska högtalare, liksom de flesta andra MA högtalare. Man får en högtalare med både dynamiskt, tydligt och mjukt ljud som dessutom är välnyanserat på ett imponerande sätt för prisklassen. Röster förmedlas extremt bra. Ingenting går förlorat känns det som och det betyder mycket för inlevelsen i musiken. Oavsett musikstil. Lite fylligt kan det dock fortfarande bli i det nedre mellanregistret ibland men det är ok.

Övriga positiva detaljer är att ljudet har mycket mer luft än i den gamla Silverserien (som hade en ganska "torr" karaktär). Diskanten är förstås också förbättrad och den "distar" numera aldrig. Den är också mera utsträckt än tidigare. Mellanregistret har mer detaljer och en större öppenhet i ljudet. Ljudbilden är både bred och hög och är mycket bra.

Det är främst en del "briljans" och "klarhet" som man saknar om man jämför med bättre (och dyrare) högtalare. Inte minst jämfört med den suveräna Gold Reference serien.

Den mindre modellen S6 har redan fått strålande recensioner i engelsk press och tydligen också hunnit bli utsedd till "årets högtalare" av en Japans hifi-tidning (enligt uppgift från MA's distributör). Det förvånar mig inte om det stämmer, kan tänka mig att S-serien matchar många Japanska förstärkares lite "spretiga" ljud perfekt.

Hade S8 bara inte haft fullt så "kraftfullt" ljud så hade jag nog också varit helt nöjd men jag har knappast möjlighet att utnyttja denna högtalare riktigt bra i min lägenhet. Den ska nog vara hos någon som inte behöver bry sig om ljudnivåer och grannar...Vi får väl se...

Sammanfattning +/-:
+ Hög ljudkvalitet och mycket högtalare för pengarna (12000:-).
+ Bra mellanregister, mycket öppet och väldetaljerat.
+ Fantastisk bas
+ Välbyggda, med äkta träfanér.
+ Tar bort lite av musikens "vassa kanter".

- Delvis "tunade" för att aldrig låta dåligt.
- kanske lite överdrivet kraftfullt ljud för sin storlek.
- Basen kan lätt dominera om de placeras fel.
- Tar bort lite av musikens "vassa kanter".

http://www.monitoraudio.co.uk/Products/Silver_Series/s8.htm












Man borde inte sova.

Edited by - n/a on 2003/01/15 14:10:11

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2002/12/27 :  23:12:54  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Intressant recension och jag tycker att jag får en bra uppfattning om högtalarens karaktär. Jag hade ett par MA Studio 6 som jag tyckte mycket om men där behövs subwoofer. Men de fungerade bra när jag byggde upp systemet eftersom de är avslöjande och säger en del om de komponenter man testar.
Trevligt att Silver serien blivit bättre i förhållande till föregående generation.
Go to Top of Page

n/a
deleted

552 Posts

Posted - 2002/12/28 :  01:20:48  Show Profile Send n/a a Private Message
Ja, de har definitivt blivit bättre på 9 punkter av 10 och de är fortfarande mycket avslöjande. Även om de är lite mörkare i ljudet än den tidigare modellen så är ljudet också mer öppet och välupplöst. Minsta förändring i anläggningen är tydligt hörbar.

Man borde inte sova.
Go to Top of Page

Dimitri
Member

1050 Posts

Posted - 2003/01/01 :  23:28:53  Show Profile Send Dimitri a Private Message
Kände igår på Ågrens Hifi i gbg på S8. Faspluggen på midrange elementet (andra uppifrån) är icke en äkta fasplugg, den var en del av membranet. OK de lät finfint, men ändå, optisk lurendrejeri?
Dimitri
Go to Top of Page

n/a
deleted

552 Posts

Posted - 2003/01/02 :  16:09:13  Show Profile Send n/a a Private Message
Det stämmer. På Gold Reference serien är det solid aluminium i faspluggen men på Silver serien är den ihålig. Dock är den betydligt "tjockare" nu än på gamla 8i-versionen som var lövtunn så det är ändå en förbättring. Enligt MA har den ändå postiv effekt på ljudet också trots allt...

Man borde inte sova.
Go to Top of Page

n/a
deleted

552 Posts

Posted - 2003/01/09 :  00:03:29  Show Profile Send n/a a Private Message
Att man aldrig lär sig...
Jag har delvis fått revidera min recension eftersom högtalarna har skiftat karaktär de senaste dagarna till det bättre. När recensionen skrevs hade jag spelat på dom cirka 150-160 timmar men det visade sig vara för lite. De senaste dagarna har ljudet förbättrats på tre punkter ganska markant:

1. Briljansen i ljudet är nu klart bättre, framförallt i toppen.
Det känns som frekvensomfånget öktat uppåt och det är mycket mer luft i toppen. Riktigt bra faktiskt.
2. Tjockheten i nedre mellanregistret är inte helt borta men den är kraftigt reducerad. Mellanregistret har därmed fått ännu öppnare och klarare "klang".
3. Basen går betydligt djupare och är nästan helt resonansfri. Djupet och dynamiken går bara att beskriva som "mäktigt". Dock lika fast och kontrollerat som tidigare.

Detta har alltså förändrats efter att högtalarna har spelats runt 200 timmar(!). Ljudet har därmed blivit tydligare och klarare.
De tar fortfarande bort lite av musikens vassa kanter men upplösningen är hög, mjukt analytiskt kan man nog beskriva ljudet som.

Jag kan därför nu ge dom en bättre rekommendation än tidigare. De kräver fortfarande en del luft runt sig och därmed inte för litet rum men nu låter de riktigt bra. Jag har inte hört nån golvare för samma pris har bättre ljud. Möjligtvis suveräna Dynaudio A72 men den är inte självklart bäst på alla punkter. Till helgen ska jag nog låna hem en A72 och jämföra lite mer ingående. Kan bli intressant...

Kan också nämna att jag drivit mina S8'or med HK670, Holfi Integra 8, NAD350 och även en NAD 312(!). NAD elektroniken har faktiskt fungerat bäst till denna högtalare hos mig, även den lilla NAD312 (2x20W!!!) driver S8'orna riktigt bra. Kul!


Man borde inte sova.

Edited by - n/a on 2003/01/09 00:20:12
Go to Top of Page

n/a
deleted

552 Posts

Posted - 2003/01/15 :  14:06:03  Show Profile Send n/a a Private Message
Den första "proffesionella" recensionen på S8'orna som jag hittat, från Engelska HifiChoice.

Hifi Chioce January 2003

Monitor Audio Silver S8

"A superb all-rounder, particularly suited to the broad dynamics of orchestral music.

A long established UK brand with a thirty-year heritage and a strong penchant for metal cone drive units, Monitor Audio went through major changes in the late 1990s, from which it has emerged with renewed strength. That said, the original Silver series proved a little disappointing to our listeners, quite possibly because it was based around a rather small 130mm main drive unit. Which might well be the reason why the new Silver S series has gone for significantly larger main drivers with 150mm and 170mm frames, in various different configurations according to the model.

The range has five stereo pairs, all told, this S8 sitting one rung below the top, and looking fine value at £800 per pair. An attractive floorstander which comes in a choice of four real wood veneers, it comes with a separate, fiddly-to-fit plinth, giving a neat appearance and good stability, with modest 6mm spikes. There’s extensive internal bracing, and twin ports are fitted to the rear, with bungs supplied for blocking these if sir prefers.

The S8 has no fewer than three shiny metal-cone drivers, all using 150mm polymer frames and 115mm diameter diaphragms, and operating in a two-and-a-half-way configuration. The lower two, with flattened domes covering their voice-coil gaps, are bass-only units, while the upper one has a pointy phase plug, and operates, in its own separate enclosure, right up to the 3.2kHz tweeter crossover point.

Kept well clear of walls and with both ports unobstructed, the S8 delivers an impressive combination of neutrality and authority, with excellent focus and a notably wide dynamic range. It does have tendencies towards a slightly ‘heavy’ overall character, leading one to experiment with the port-blocking bungs; we ended up bunging the lower port, and leaving the top one open, to achieve the best overall balance.

Voices are notably open and neutral, with none of the ‘shut in’ or nasal qualities regularly encountered elsewhere. Indeed, the S8 might prove to be a little too bright and open for systems with poor quality sources, amplification or ancillaries, but then that’s not the speaker’s fault.

The midband here is tidy, quite smooth and attractively coherent, while the bass is both deep and clean, and stays reasonably even too, even though it could sometimes have a lighter and livelier touch. Stereo images are particularly impressive in the way they avoid any tendency to over-projection, and deliver precise depth layering with good focus. Orchestral material with its wide dynamic range seemed particularly impressive through these speakers, though in truth they coped very well with whatever was thrown at them, always staying open and inviting with an impressive freedom from boxiness."

Kommentarer:
Noterar att dom påpekar "bristerna" i den gamla serien. Att plugga basportarna gillar jag dock inte riktigt, visst kan det vara ett sätt att balansera ljudet i vissa rum men det orsakar också lite problem, t ex att djupbasen delvis försvinner och "flytet" i musiken blir sämre. Kan man inte hantera bas av denna kaliber i sitt rum så är det nog bättre att köpa mindre högtalare.




Man borde inte sova.
Go to Top of Page

Poze
Member

79 Posts

Posted - 2003/02/12 :  17:38:08  Show Profile  Visit Poze's Homepage Send Poze a Private Message
Tycker att din beskrivning är mycket bra. Hörde på den hos en handlare och det blev en riktig wow-upplevelse. Basen är verkligen underbar samtidigt som resten av högtalaren känns (och hörs) dyrare än 12 000. Så nu blev det bestämt att dessa ska inhandlas senare framåt sommaren :)
Go to Top of Page

n/a
deleted

552 Posts

Posted - 2003/02/13 :  13:36:41  Show Profile Send n/a a Private Message
Bara man gillar den lite speciella ljudkaraktären så är S8 en mycket bra högtalare. Jag gillade karaktären men fick tyvärr ändå sälja på grund av basen. Det är egentligen inte för mycket bas totalt sett men basreflexens resonansfrekvens låg helt fel för mitt rum. Jag bytte till Dynaudio A72 och då funkade basen bättre och ljudet blev renare men det blev inte alls samma spelglädje som med S8. A72 kräver ganska bra förstärkare för att låta riktigt bra medan S8 kunde man driva med precis vad som helst och det lät ändå alltid bra.

Man borde inte sova.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000