Author |
Topic |
|
wallraff
Member
1077 Posts |
Posted - 2008/09/08 : 08:22:07
|
Just precis, verkar som det är dags för vätternrundan nästa år. Styrasyrran har övertalat mig att hänga med.
Det viktiga är inte att delta, det är att köra fortare än syrran
Så, vad bör man tänka på innan man börjar uppladdningen? När är lämpligt att starta? Extra försäkringar eller dylikt?
Tack för hjälpen! |
"I'm easy to forget, I'm just the leadsinger!"
Almost Famous |
|
80-talet
Member
362 Posts |
Posted - 2008/09/08 : 11:43:32
|
ja, din syrra har ju sått frön hos mig med ! en skaplig cykel kan ju vara en bra start.. i övrigt ser jag fram emot svaren jag också. |
eoJeud |
|
|
John K
Member
112 Posts |
Posted - 2008/09/08 : 11:49:52
|
Intressant fråga, för jag tänkte också prova för första gången nästa år...
Har faktiskt börja cykla till jobbet dagligen för att få en riktig "cykelvana". Cykeln jag har nu är en gammal häck, så till våren så tänkte jag uppgradera till något vettigare.
Dina frågom om försäkringar o.s.v. har jag inte ens tänkt på.
Så, nu är vi flera som undrar, men ingen som vet. haha |
Ta ut glädje i förskott! - Det ända som kan hända är att du varit glad i onödan! |
|
|
huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben
10180 Posts |
|
wallraff
Member
1077 Posts |
Posted - 2008/09/08 : 12:40:06
|
Huzze, den sidan är läst och begrundad. Där manar de till att undvika portabla musikspelare. Tyvär.
Den sidan ger absolut bra info, men saknar några av de där tipsen, trixen och vissa taktiska drag som bara erfarenheten ger.
Kul om det är fler nybörjare härifrån som kör |
Almost Famous |
|
|
huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben
10180 Posts |
|
Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben
6797 Posts |
Posted - 2008/09/08 : 17:07:41
|
Lycka till grabbar hoppas att syrran får bita i gräset Wallraff .
Jag har trampat runt två gånger 00-01 det enda som krävs är bra ben. Mitt upplägg var mängder med 10 mils rundor och alltid i motvind jodå det stämmer när jag cyklade första gången så hade vi 14 mil med hård motvind och då kändes det skönt att vara van vid det.
Börjar nu då kan man bygga upp en bra grund innan vintern gärna med 2-3 rundor á 5 mil varje vecka sen när våren kommer så fortsätter man likadant men allt eftersom så ökar man längden på rundan. Se till att ni har cyklat 10 mil i sträck några gånger så att ni får en uppfattning hur det är. Se till att där ni cyklar är en hel del backar för det krävs en del ork och mot slutet är det lite segt.
Maten behöver inte vara speciell det går utmärkt med rejäl husman även pizza går bra inte för många bara vätska vanligt vatten duger gott saft och annat sött kan göra att man blir klibbig i munnen och gör att man kan tycka att det blir svårt att andas.
Sportdrycker och energikäk tror jag inte så mycket på är man inte elitidrotts man/kvinna så duger den vanliga maten bra men gillar man sådana produkter så varför inte käka så mycket du vill.
Köp bästa möjliga cykelbyxor med stoppning fuskar man med detta har man garanterat slitit upp sitt skrev, jag såg några som hade struntat i detta de led något så fruktansvärt. Bra skor kan också hjälpa ett rejält ställ för natten så att man slipper frysa det blir väldigt kallt på morgonen. Bra cykelhanskar hjälper till att avlasta och om man kör omkull slipper man skrapa upp händerna.
Förbered er på att det är långt mycket lång mycket länge än man tror men börja träna nu det har ni igen till våren
quote: Där manar de till att undvika portabla musikspelare.
Halva nöjet är att prata med andra cyklister jag har fått en del nya vänner på det viset.
quote: Cykeln jag har nu är en gammal häck,
De hårdaste på vätternrundan cyklar runt med en vanlig oväxlad cykel med dynamo för lyset skull, de är det riktiga hjältarna där.
Anders |
Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge. |
Edited by - Bubbel on 2008/09/08 17:09:36 |
|
|
henrickpettersson
Member
359 Posts |
Posted - 2008/09/08 : 19:19:51
|
quote: De hårdaste på vätternrundan cyklar runt med en vanlig oväxlad cykel med dynamo för lyset skull, de är det riktiga hjältarna där.
Det finns väl dom som menar att det inte är ett riktigt mandomsprov annars
Energidryck:
Fördelen kan vara att vätskan tas upp lite snabbara i kroppen och inte ligger och skvalpar i magen. Man kan bli lite mysko i magen av sportdryck så en kombinationa av vatten och sportdryck eller en väldigt svag kolhydratslösning kanske.
En sportdryck skall även inehålla en gnutta salt, detta för att ersätta det som man förlorar genom svettning. Detta går alldeles utmärkt att blanda själv, druvsocker (t ex. dextropur), citronsyra, citronarom, salt och vatten.
2-5% lösning, när det är varmt och man svettas mycket och främst behöver vätska.
1 liter vatten 20-50 gram kolhydrat (av någon sockerart) 1-1,5 krm salt
6-8% lösning, när man behöver både vätska och energi
1 liter vatten 60-80 gram kolhydrat (av någon sockerart) 1-1,5 krm salt
För en man på 75 kg, som är över 30 år och cyklar vättern rundan med en medelhastighet på 19-22 km/h. Den personen har en energiåtgång på ca 7500 kcal för aktiviteten.
|
Edited by - henrickpettersson on 2008/09/08 19:29:39 |
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2008/09/08 : 20:22:52
|
Saltet är viktigt! Jag spelar innebandy och jag får huvudvärk hur mkt jag än dricket (vatten alltså) om jag inte kompletterar med lite salt!
|
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
|
|
wallraff
Member
1077 Posts |
Posted - 2008/09/08 : 20:26:23
|
Såja, nu börjar de goa tipsen trilla på
Tackar och bockar, och ber om mer!
Låter som jag kan använda min 7-växlade båge då. Mer macho |
Almost Famous |
|
|
henrickpettersson
Member
359 Posts |
Posted - 2008/09/08 : 21:30:35
|
Jag letade efter lite fakta om hur man tränar upp sin uthållighet i cykling, hittad detta:
http://www.velo.se/view.php?id=505
Punkt 9 är mycket viktig. Det fanns en del andra artiklar som kan vara intressanta längst ned på sidan.
Vill man ha lite noggrannare råd så kanske denna artikel:
http://www.velo.se/view.php?id=1452 |
Edited by - henrickpettersson on 2008/09/08 21:47:43 |
|
|
Claes_Ireland
Member
2146 Posts |
Posted - 2008/09/09 : 17:05:25
|
Du bör nog ha cyklat över 15 mil vill jag påstå, det är en jäkla skillnad mellan 10 mil, det kan man göra otränad utan att det ens blir omöjligt, och 30 mil. 100 mil i benen är väl en klassisk regel.
Det trista är att den går för tidigt på året tycker jag. Jag gör annnat än hojjar på vintern. |
Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
|
|
|
Magoo
Member
509 Posts |
Posted - 2008/09/11 : 23:09:02
|
Se till att ha landsvägsdäck som är välpumpade. Kanske en självklarehet men det är många som kör med MTB-däck. |
comfortably numb |
|
|
Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben
6797 Posts |
Posted - 2008/09/12 : 15:24:13
|
quote: Du bör nog ha cyklat över 15 mil vill jag påstå
Visst är det så men många har aldrig cyklat 10 mil bara det är en prestation för många.
Det finns de som har trampat runt med mycket få mil i benen och oftast så går det åt pipan men ingen regel utan undantag.
Jag cyklade enbart för att se om de olika fenomen som alla pratar om kunde ske t.ex. att när man är trött så trampar man på automatik eller att man plötsligt upptäcker att man har cyklat längre än tänkt mellan två depåer och andra saker som kan uppstå.
Till min stora besvikelse hade inget av detta hänt någon gång de två gånger jag har trampat runt. Men när man tar sig runt ser man att det är många som lider andra året råkade jag ut för att ledband i vänster knä inte ville riktigt men att ge sig går inte.
Jag cyklade mycket i skogen och det kunde bli många och långa mil där och senare när när det var dags att cykla rundan så byttes det till landsvägscykel för att få upp snabbheten.
Hmm allt cykel snack har gjort mig sugen på en runda.
Anders |
Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge. |
|
|
geldis
fd. klubbmästare i ASO
1266 Posts |
Posted - 2008/09/18 : 23:46:32
|
Jag och Hege hade lite otur och var inblandade i en vurpa så vi tappade en del tid men körde in på 10.07. Du kan få lite tips på nästa ASO-träff om du vill.
Suget finns där ständigt....
mvh |
geldis |
|
|
|
Topic |
|