HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Dynaudio 1.3 se bottnar: lösningstips
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

HPW
Member

370 Posts

Posted - 2002/12/27 :  16:50:45  Show Profile Send HPW a Private Message
Det fanns en tråd om att att 1.3 se bottnade. Jag har gjort följande och det går till och med att spela björk utan att det bottnar. Triggern till att fixa allt detta var att jag fick mer problem med rumsresonanser då jag ändrade till mer sparsam möblering, ingen soffa!
  • Högtalarna står 90 cm från bakre vägg ( enligt rekomendation) mot tidigare 50 cm
  • Basporten på baksidan var kanske för nära ca 30 - 40cm & riktad mot CD spelaren
  • CD spelaren står nu på en BASE technology platform

Jag tycker det sista upgraderingen lyfte en hel del för basen men även med mellanregister och diskant.

Rundgång & Omgång

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2002/12/27 :  18:50:02  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Trevligt att också se rapporter om saker som fungerat och inte bara problemen. Jag fick en liknande förbättring när jag satte Darumafötter under CDn (fast den stod inte så nära högtalarna), vilket också gjorde att mellanregister och bas klarnade upp. Jag kan inte det tekniska men det verkar som basresonanserna också påverkar de högre registren.
Jag tror att dämpning av CD-spelare är ett försummat problem.
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2002/12/27 :  18:55:49  Show Profile Send Timbre a Private Message


Anders47, vad är Darumafötter...
Go to Top of Page

pekka.j
dead end - live end

425 Posts

Posted - 2002/12/27 :  18:57:33  Show Profile Send pekka.j a Private Message
Men inte kan man spela högre på ett par högtalare för att man flyttar på dem eller ställer CD-spelaren på en dämpplatta? Visst blir ljudet annorlunda vid förändrat avstånd högtalare-vägg (teoretiskt mindre bas), men effekttåligheten kan ju inte påverkas nämnvärt...
Vänliga hälsningar från en något förundrad

Pekka Johansson
_________________________
Lennon in the living room
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2002/12/27 :  19:08:31  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Timbre, det var väl slarvigt att inte beskriva dem närmare. Jag beskrev dem i en annan tråd igår, men man kan ju inte förvänta sig att alla har läst allt!
Nu gör jag bättring och lägger ut en recension i Hårdvara.
Go to Top of Page

HPW
Member

370 Posts

Posted - 2002/12/27 :  19:25:15  Show Profile Send HPW a Private Message
quote:
Men inte kan man spela högre på ett par högtalare för att man flyttar på dem eller ställer CD-spelaren på en dämpplatta? Visst blir ljudet annorlunda vid förändrat avstånd högtalare-vägg (teoretiskt mindre bas), men effekttåligheten kan ju inte påverkas nämnvärt...
Vänliga hälsningar från en något förundrad


Min teori har inte med effekt-tålighet att göra utan mera med klassik akustisk återkoppling att göra. JMF med vanlig skivspelare som lätt hammnar i rundgång om man inte passar sig.

Jag började fundera då min skivspelare åstadkom väldiga konutslag som initerades av att man gick förbi på golvet. Jag löste detta genom SD fötter under glas skivan som spelaren står på ej fullt perfekt men väldigt mycket bättre.

Jag tänkte att det kanske är samma problem med CD spelaren så min gissning var att jag har fått ngn form av rundgång även på CD - högtalare.

Efter monteringen av BASE plattan så minskade konutslagen mycket jmf med tidigare speciellt men Björk Debut som har djup bas. Bottningen är bort men inte så mycket på bekostnand av djup bas utan resultatet en tydligare bas.



Rundgång & Omgång
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2002/12/27 :  20:39:29  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Hej HPW,
högtalare är i normalfallet inte känsliga för akustisk återkoppling överhuvudtaget. Högtalarelementets kon är mycket väldämpad genom att den är kopplad till en förstärkare. Däremot kan en högtalare som inte är ansluten till en förstärkare koppla till luften såsom en resonator, det blir som en absorbent. Men det resonanta systemet är mycket sällan lågdämpat. Prova att putta på konen med förstärkaran av- eller påslagen och känn skillnaden på "motståndet"!

Så jag har lite svårt att tro på din "teori" att det blir akustisk återkoppling via högtalarna. Kanske har det blivit en jämnare (eller lika sannolik mer oregelbunden) frekvensgång beroende på din nya möblering som gör att du kanske av någon anledning inte spelar lika starkt som förut då konerna bottnade. Hur Base-plattan påverkar ljudet vet jag inte men jag skulle gärna prova det i ett blindtest. Jag är tillsvidare försiktigt skeptisk. Man bör ej heller glömma bort att i princip alla CD-läsare är vibrationsisolerade för att det inte ska bli "hack i musiken". Vibrationer i elektronikkomponenter och chassien orsakas i de allra flesta fall till större grad av akustisk excitering än av exitering via vibrationer via underlaget.


Hälsningar Johan
Go to Top of Page

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2002/12/27 :  21:07:36  Show Profile Send n00b a Private Message
Alltså detta med "bottning" av dynaudio 1.3se har visst blivit lite överdrivet....

Jag var hos en polare och han bottnade sina Von Schweikert vr4genIII med samma slutsteg som jag har "vincent 991". Så jag tror inte att det är ett "typiskt 1.3se problem"

FÖRLÅT FÖR """"""""" tycker själv det ser tramsigt ut =))

Och jaaaa, jag tror jag kan "bottna både den ena och den andra högtalaren med dessa steg...

//jonas

Mer effekt åt folket!!!
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2002/12/27 :  21:11:11  Show Profile Send brumel a Private Message
HPW:
Jag förstår inte hur konen kan bottna på Björk Detut.
Måste testa själv med mina Linn Sekrit som går ner till 60hz enligt specen.

Bottnar konen på drum n bass eller orgelmusik på hög volym kan jag förstå det.
Kan det vara så att högtalaren slår i botten för att elementet sitter i en för stor låda och har för lågt x-max. Men det kan väl ämdå inte vara möjligt.
Än mindre förstår jag hur de åtgärder du beskriver kan påverka elementets rörelser.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2002/12/27 :  21:56:19  Show Profile Send n00b a Private Message
quote:
Originally posted by brumel

HPW:
Jag förstår inte hur konen kan bottna på Björk Detut.
Måste testa själv med mina Linn Sekrit som går ner till 60hz enligt specen.

Bottnar konen på drum n bass eller orgelmusik på hög volym kan jag förstå det.
Kan det vara så att högtalaren slår i botten för att elementet sitter i en för stor låda och har för lågt x-max. Men det kan väl ämdå inte vara möjligt.
Än mindre förstår jag hur de åtgärder du beskriver kan påverka elementets rörelser.



Det beror på vad du driver dina högtalare med !!!

Dynaudio distar inte innan dom bottnar så därför kan man bottna dom.

Ge mig dina linn så skall det nog gå att bottna dom också =))

//jonas

Mer effekt åt folket!!!
Go to Top of Page

AKA
Trancelover

616 Posts

Posted - 2002/12/27 :  21:56:40  Show Profile Send AKA a Private Message
Vad menas med att bottna?
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2002/12/27 :  22:02:50  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Hej Jonas!



Visst finns det massor av högtalare som kan drivas till sin gräns och låta väldigt illa. Inte bara Dynaudio 1.3 SE lider av detta problem. Men jag tycker det vore bättre om Dynaudio och de andra tillverkarna som designar högtalarelement där talspolebobinen mekaniskt kan slå i polstycket, istället kunde göra magnetsystem med en liten utbuktning baktill altrernativt göra så att det är fjädringen istället som begränsar konutslaget. Annan lösning, t ex SEAS Dynamic Damping är en annan lösning som gör det på elektrisk väg. Boomern på 1.3SE ÄR dåligt designad!

Men som du säger, Dynaudio 1.3SE är i "gott sällskap" med masor av andra högtalare också. En av lösningarna på problemet är att köpa högtalare med större baselement, så kan man spela starkare.

God fortsättning, Johan
Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2002/12/27 :  22:06:14  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
Varför överhuvudtaget spela så starkt att högtalaren "bottnar"


Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air
Auktoriserad återförsäljare av Moog

Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2002/12/27 :  22:08:10  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message


de kanske inte spelar SÅ starkt ändå!
så små baslement med den känsligheten de har,
man kan nog räkna ut lätt att de inte klarar
några smärre ljudtryck!

eller? annars gör dynaudio mot moder natur´s veto

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2002/12/27 :  22:11:58  Show Profile Send n00b a Private Message
quote:
Originally posted by Knoppen

Hej Jonas!



Visst finns det massor av högtalare som kan drivas till sin gräns och låta väldigt illa. Inte bara Dynaudio 1.3 SE lider av detta problem. Men jag tycker det vore bättre om Dynaudio och de andra tillverkarna som designar högtalarelement där talspolebobinen mekaniskt kan slå i polstycket, istället kunde göra magnetsystem med en liten utbuktning baktill altrernativt göra så att det är fjädringen istället som begränsar konutslaget. Annan lösning, t ex SEAS Dynamic Damping är en annan lösning som gör det på elektrisk väg. Boomern på 1.3SE ÄR dåligt designad!

Men som du säger, Dynaudio 1.3SE är i "gott sällskap" med masor av andra högtalare också. En av lösningarna på problemet är att köpa högtalare med större baselement, så kan man spela starkare.

God fortsättning, Johan




Eller så så har man flera stycken som någon viss "knoppen" har (typ 4st 9" i varje högtalare och låta dom spela till 50hz)

Självklart så kan man inte nå samma ljudtryck med ett 6.5" element =)

//jonas

Mer effekt åt folket!!!
Go to Top of Page

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2002/12/27 :  22:13:12  Show Profile Send n00b a Private Message
quote:
Originally posted by neriks

Varför överhuvudtaget spela så starkt att högtalaren "bottnar"





Det som är problemet är att dom inte distar innan dom går i botten så det låter ok ända till det låter KNACK KNACK KNACK =)))

//jonas

Mer effekt åt folket!!!
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2002/12/27 :  22:15:23  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

Tänk om man kunde sätta ihop två st 1,3SE och ställa dem ovanpåvarandra, med diskanterna ihop dvs!
hmm... och bygga till ett par 10" ovan och under!

nej nu blev det DIY!
det gillas ej...



Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2002/12/27 :  22:16:56  Show Profile Send n00b a Private Message
quote:
Originally posted by Niklas Nord


Tänk om man kunde sätta ihop två st 1,3SE och ställa dem ovanpåvarandra, med diskanterna ihop dvs!
hmm... och bygga till ett par 10" ovan och under!

nej nu blev det DIY!
det gillas ej...






Eller så delar man dom vid 80-100hz och sätter riktigt bra basmodulder till dom, tex ino-z2

=)))

//jonas

Mer effekt åt folket!!!
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2002/12/27 :  22:19:18  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Nu blir jag litet förvirrad. Det hela startade med att HPW säger att han löst sitt problem och att det fungerar nu. Varför det blivit så kan man säkert diskutera i det oändliga. En anledning skulle kunna vara att om man gör saker som leder till bättre definierad bas, så behöver man inte driva upp volymen lika mycket.
Men om det fungerar behöver han väl inte skaffa högtalare med större baselement etc?
Så jag kan bara gratulera HPW.
Go to Top of Page

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2002/12/27 :  22:22:51  Show Profile Send n00b a Private Message
quote:
Originally posted by Anders47

Nu blir jag litet förvirrad. Det hela startade med att HPW säger att han löst sitt problem och att det fungerar nu. Varför det blivit så kan man säkert diskutera i det oändliga. En anledning skulle kunna vara att om man gör saker som leder till bättre definierad bas, så behöver man inte driva upp volymen lika mycket.
Men om det fungerar behöver han väl inte skaffa högtalare med större baselement etc?
Så jag kan bara gratulera HPW.



Låt oss tjata lite, vi tycker ju det är så roligt :))))

//jonas

Mer effekt åt folket!!!
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2002/12/27 :  22:23:49  Show Profile Send Knoppen a Private Message
quote:
Originally posted by n00b
Eller så så har man flera stycken som någon viss "knoppen" har (typ 4st 9" i varje högtalare och låta dom spela till 50hz)

Självklart så kan man inte nå samma ljudtryck med ett 6.5" element =)

//jonas



Ja den jämförelsen är väldigt orättvis.

Fram för större högtalare till folket!


/Johan

P.S. Jag har hemma ett par små Charioburkar just nu. Faktum är att grannen ovanför aldrig någonsin har varit så arg på mitt musikspelande som i fredags då jag spelade på dessa på ganska låg volym. Han skrek över näjden och bankade i plåten på balkongenräcket. Han var HEELT skogstokig. Jag skulle få ett helvete enligt honom. Så kan det gå med ett par pyttesmå högtalare om man bor under en missnöjd granne. Bullerproblemen orsakas förmodligen av att dessa högtalare inte är lika direktiva som mina andra samt att det blir stående vågor vid låga frekvenser som mina andra fyra basmoduler inte ger. Nä nu j-lar ska jag flytta! D.S.

PS2: Vad blev det av bilderna du fick från Knoppenfesten av Ingvar? DS2.

/Johan

Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2002/12/27 :  22:24:21  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

inte dela mer än 80hz - NN:s guldtalesätt !!


Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2002/12/27 :  22:27:24  Show Profile Send brumel a Private Message
quote:
Originally posted by n00b

quote:
Originally posted by brumel

HPW:
Jag förstår inte hur konen kan bottna på Björk Detut.
Måste testa själv med mina Linn Sekrit som går ner till 60hz enligt specen.

Bottnar konen på drum n bass eller orgelmusik på hög volym kan jag förstå det.
Kan det vara så att högtalaren slår i botten för att elementet sitter i en för stor låda och har för lågt x-max. Men det kan väl ämdå inte vara möjligt.

Än mindre förstår jag hur de åtgärder du beskriver kan påverka elementets rörelser.



Det beror på vad du driver dina högtalare med !!!

Dynaudio distar inte innan dom bottnar så därför kan man bottna dom.

Ge mig dina linn så skall det nog gå att bottna dom också =))

//jonas



Hej!
Men visst är det så att alla högtalare distar. I basen distar dom säkert 3-10%. Udda deltoner låter inte bra. Men högtalardist är mest jämn övertonsdist. Om du kör 50 v genom högtalarna alltså maxeffekt ungefär så låter dom nog illa oavsett vad det är för högtalare men då är du inte kvar i rummet. Men vad jag förstår uppträder detta problem med att konen bottnar på normala lyssningsnivåer med dynamisk popmusik.
Kännetecknet skulle vara högljudda knackningar. Mina Linn har mycket högre känslighet än Dynaudio. 86 vs 90.
Mycket stor skillnad.
Det skulle innebära att mina högtalare är lättare att driva i botten om dom inte har något slags punch-skydd.
Vet inte.
Men med lägre känslighet borde följa att stärkaren måste pumpa mer kraft vilket förklarar den höga effekttåligheten på Dynaudio.
Så jag är inte man att svara på varför Dynaudio 1.3 se skulle bottna om man inte misshandlar dom.

mvh Johan

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2002/12/27 :  22:30:31  Show Profile Send n00b a Private Message
quote:
Originally posted by Niklas Nord


inte dela mer än 80hz - NN:s guldtalesätt !!





Du kanske har rätt =))

Antagligen så kan du detta bra mycket bättre än mig.

//jonas

Mer effekt åt folket!!!
Go to Top of Page

markih
LTS Göteborg

963 Posts

Posted - 2002/12/27 :  22:38:54  Show Profile Send markih a Private Message
"Bottningen" beror ju säkert på volym, storlek på högtalarna, design på elementets magnetsystem och avstämning av porten/lådan. En liten högtalare med hög basreflexavstämning ligger mycket risigare till än en större med låg avstämning.

Men jag tror att hpw missuppfattade ordet bottna litegrann när han postade inlägget; det är ju när elementet slår i polstycke eller när det har nått sin max slaglängd och börjar låta illa.

markih
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2002/12/27 :  22:40:34  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message


Det kanske är en högtalare som använder sig utav EBS
Extended Bass Shelf, och är underavstämd typ..
Så den går lite lägre, på bekostnad av att den inte
presterar ljudtryck som den annars skulle...

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000