HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Bästa subben till elektrostater?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2008/09/07 :  20:03:10  Show Profile Send OcA a Private Message
Enkel fråga egentligen, vilken sub är den bästa partnern till ett par elektrostater?

Visst, Gradient är säkert kanon, men det kostar fläsk och riktigt så trevlig budget har jag inte...

Vad jag fnular på är om det kommer att fungerar tillräckligt bra med typ Velodyne SPL800, eller om man ska slå på stora trumman och bygga ett par W-bafflar med 12" i dipolkonfig? Blir ju en hel del pyssel med en sådan lösning och så ska man få acceptabel vardagsrumsfinish på dem. Dessutom tar de upp en hel del plats, vilket inte är alltför populärt.

Tanken är att subben/subbarna ska spela upp till runt 60-70hz och kunna hänga med panelerna utan att det känns baktungt.

Vilka rekommendationer har ni? Budget runt 10 släng sådär...

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!

Nicke
Member

379 Posts

Posted - 2008/09/07 :  21:00:12  Show Profile  Visit Nicke's Homepage Send Nicke a Private Message
Ett par såna här funkar nog ypperligt ihop med topparna.
http://www.langk.dk/diyuk07.htm

Annars är ju dessa ett säkert kort:
http://www.linkwitzlab.com/woofer3.htm
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2008/09/07 :  21:55:03  Show Profile Send OcA a Private Message
Det där "basröret" såg riktigt kul ut! Tar inte så mycket plats heller...

Borde kanske funka med ett par Dayton IB 15"?

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2008/09/07 :  22:23:45  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Först, glöm inte filter till paneler/sub för om du kopplar in en köpesub utan att filtrera panelerna så lär det inte bli bra.
Köpesubar har ofta fördelen med justerbar fas o annat smått som kan vara trixigare att fixa om man ska bygga själv.

Men dipolsub med tillhörande filter/kompensering låter riktigt bra till Quads ESL 63 tex

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2008/09/07 :  23:10:33  Show Profile Send OcA a Private Message
Panelerna är tänkta att skäras av i frekvens och subben tar vid där...

Panelerna kan jag enkelt skära av genom min processor och filter sitter inbyggt i mina slutsteg. Räcker inte de kan man alltid köpa elektroniska filter att kuckla med...

Har lyssnat på elektrostater med både Final S110 och Velodyne SPL800 och det funkade helt ok, men det är alltid kul att prova nya grepp...

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000