Author |
Topic |
marens
Member
3368 Posts |
Posted - 2008/09/06 : 02:58:01
|
Jag skulle vilja förklara fenomenet med den omedvetna (inte konspiratoriska eller onda eller mutbehäftade) återkopplingen. Eller survival of the fitest.
Tänk dig två tidningar. En tidning skriver om produkter och är ganska negativ och kritisk. Ger generellt låga betyg, eller tom har 3:a som medelbetyg på produkterna (av 5).
En annan tidning ger de flesta fina betyg, fina beskrivningar och ord. Berättar om fördelar. Många gillar att läsa den tidningen för den tolkas som trevlig och vänlig mot alla. Den ger hopp om att hitta bättre produkter än man sitter med idag (för det är väl det som driver hifiintresset?). Ett stort antal av de som läser den är säkert potentiella annonsörer (eftersom upplagan är stor alltså).
Vilken tidning överlever? Kommer tidning 1 att ens försöka öka upplagan? Är det ens någon som känner för att starta en sådan tidning eller känns det avigt på något sätt man inte ens behöver sätta fingret på?
Eller ännu enklare: Gillar en B&W-återförsäljare/annonsör/distributör att läsa en tidning som brukar tycka sämre om B&W:s högtalare? Rent spontant alltså, utan några medvetna funderingar. Vilken tidning väljer han i affären att "uppdatera" sig med?
Sedan kan man ju fråga sig om det är det man personligen som kritisk hifikonsument vill läsa. Oavsett om det finns medvetna knep eller det bara är en naturlig mekanism som ingen har suttit och gjort ondskefulla planer på. |
Edited by - marens on 2008/09/06 02:59:48 |
|
|
Hi Fi Consult
Member
2112 Posts |
Posted - 2008/09/06 : 08:18:16
|
Ja, det omedvetna beteendet finns ju i alla läger, åt alla håll oavsett om det gäller att tycka illa om en butik, aldrig höra skillnad på kablar eller alltid älska ett visst varumärke eller en geniförklarad vettvilling.
Vi är alla helt oberoende, omedvetna ofullständiga människor
mvh |
www.hificonsult.se http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/ |
|
|
MatsT
100.000-klubben
2457 Posts |
Posted - 2008/09/06 : 10:38:06
|
Lite ofint citerar jag bara en liten del av Marens inlägg ovan, för full förståelse bör hela läsas men kommentaren gäller bara det som jag citerar. quote: Sedan kan man ju fråga sig om det är det man personligen som kritisk hifikonsument vill läsa.
En högst relevant fråga och personligen hoppas jag att de som inte vill läsa låter bli att köpa tidningen, det är på något sätt mer konstruktivt än att kritisera att den finns. Det finns tusentals tidskrifter som jag finner fullständigt onödiga.
Edit. Inte menat som kritik av Marens inlägg som jag tycker är bra, det är synd om det bara finns "okritiska" tidskrifter tillgängliga men tyvärr blir det nog så eftersom flertalet vill ha "underhållande läsning". Jämför gärna utbudet i radio sedan de fria kanalerna kom till.
|
Edited by - MatsT on 2008/09/06 10:45:10 |
|
|
Sundström
Member
745 Posts |
Posted - 2008/09/06 : 11:45:03
|
Personligen tycker jag att hifitidningar är för produktorienterade. Om de kollar på vårat hififorum skulle de få många uppslag om spännande reportage.
Produktorienteringen gör ju också att hifitidningarna blir beroende av att få tillgång till nyheter/nya produkter. Kanske blir det en feghet på grund av beroendet till produkt-företagen.
DN skrev om akustik i veckan. Var det Råd och Rön som testade kablar i våras? Jag har känslan av att det blir så mycket intressantare om något om hifi behandlas av andra än hifi-tidskrifterna. |
|
|
Bland
Member
672 Posts |
Posted - 2008/09/06 : 12:12:37
|
Nej, då... detta är inte bara att kasta skit på tidningar utan debatten har sitt värde! Att påstå att hifi tidningar drivs av idealism är direkt fånigt - TAS startade som en sådan tidning men idag ägs den av en mediakoncern. Utan tidningar - utom svd och andra - är på en sk marknad. Och på markanaden gäller det att sälja varor. Och, märkligt nog; hifi affärer/producenter är också på en marknad. Två intressen sammanfaller i en produkt; TIDNINGEN. En bra rencension kan vara guld värt både för tidningen och affären/producenten; Alla kan få sälja. Det klart som fxn att det kan finnas jäv/köpta recensioner/krav på annonsering/osv..
Hurvida en tidning är en PR-Byrå (dvs att den redan från början har alla svaren. Nu gäller det bara att marknadsföra det tidningen redan vet om produkten) eller om tidningen faktiskt är en skeptiker (Någon som vågar prova och ompröva det man redan vet) är väldigt svårt att veta. Ja, man får läsa tidningen länge....då kanske man kan få förtroende för den. Men, visst finns det fog för debatten...
---------------------------------------------------------------------
"Tell people something they know already and they will thank you for it.Tell them something new and they will hate you for it. " |
Edited by - Bland on 2008/09/06 12:18:39 |
|
|
Manga X
Donator: Bildserver
3083 Posts |
Posted - 2008/09/06 : 18:52:30
|
Hi Fi Consult: |
|
|
marens
Member
3368 Posts |
Posted - 2008/09/07 : 03:07:56
|
hificonsult: Vad fan snackar du om? |
|
|
marens
Member
3368 Posts |
Posted - 2008/09/07 : 03:19:29
|
MatsT: Ja det är lite det jag är inne på. Om man tycker att journalistik ska vara kritisk och konsumentvägledande eller underhållning och självbekräftelse. Det är det man personligen kan fråga sig vad det är man egentligen vill ha. |
|
|
Snoddas
Member
920 Posts |
Posted - 2008/09/07 : 03:33:50
|
quote: hificonsult: Vad fan snackar du om?
Själv då? PMS eller bara en dålig dag (natt)?
|
"And if you ever come across us don't give us your sympathy You can buy us a drink and just shake our hands And you'll recognise by the reflection in our eyes That deep down inside we're all one and the same"
-Derek William Dick aka Fish-
|
|
|
Hi Fi Consult
Member
2112 Posts |
Posted - 2008/09/07 : 08:40:11
|
marens: vad snackar DU om "survival of the fittest"
Den omedvetna återkopplingen kan användas som förklaring till vad som helst.
MatsT: Ja det är lite det jag är inne på. Om man tycker att journalistik ska vara kritisk och konsumentvägledande eller underhållning och självbekräftelse. Det är det man personligen kan fråga sig vad det är man egentligen vill ha.
Vi är alla slavar under vår egen synvinkel. Jag köper ovanstående rent generellt men i den berömda verkligheten så är den omedvetna återkopplingen där och - kanske i konsumentvägledande språkdräkt - hyllar/förordar något som åsiktslämnaren av olika anledningar föredrar.
"Survival of the fittest" är satt ur bruk i mänskligheten om vi pratar så korta perspektiv som t ex 10 000 år. Vi har lärt oss manipulera varandra, forska i beteendevetenskap, lärt oss hur man uppnår vissa syften och mål utan att klart redovisa dem och den som har mest kunskap i de områdena är knappast hifijournalister
Man kan kanske omformulera din fråga. Vad är roligast, mest hobby, mest njutningsfullt och vad vill du helst fylla din fritid med: En Arkenmässa med 43 seminarier, innehållande presentationer av det vetenskapliga rådets resultat av konsumenttestet på hifi-apparatur i det aktuella rummet. Skall vi gissa på formuleringar som "ofärgad", "tillräckligt stark" och i förlängningen ett omdömme "bra köp". (om nu produkten var ofärgad och tillräckligt stark och inte kostade nämvärt med pengar)
Eller ett Arken med ett myller av entusiastiska säljare och företag som visar produkter genom att göra demonstrationer och spela en massa musik!
Liiite fult är det ju såklart, tänk vilken massa påverkan
Denna fula (ja nästan onda?) cirkus är ju såklart uppbackad av tidningarna och de skriver BARA positiva recensioner? Nä, det gör de inte men man måste lära sig läsa en smula mer nyanserat. Visst är det bra och till och med nödvändigt att hålla frågan om oberoende och pressetik levande. Ingen tidning är utgiven av ideella skäl.
hificonsult: Vad fan snackar du om?
Survival of the fittest var BS. No hard feelings trots din svordom men jag hoppas nu ha nyanserat min åsikt...
mvh
|
|
|
Leif B
Member
1496 Posts |
Posted - 2008/09/07 : 10:02:39
|
Personligen så är jag rätt trött när man kan sätta högsta betyg på en produkt i 5000 kr spannet och sen likaså högsta betyg i 10000 kr spannet men sen aldrig jämför dessa med varandra. Vore det inte mer relevant att ha dessa betygsättningar utefter inte vad de kostar utan i det stora hela?
Jag tycker tidningarna ska vara toleranta och inte på något sätt påverka för något annat syfte än just ljudkvaliten. Ljuvligast för oss konsumenter är väl att förena ett bra pris med en bra produkt och visst finns det guldkorn i hifidjungeln inte sant?
Mvh / Leif
|
|
|
Bland
Member
672 Posts |
Posted - 2008/09/07 : 10:55:59
|
Nej vi är inte slavar under vår verklighetsuppfattning/synvinkel. Utan vi kan förändra oss. Verkligheten förändras så även vi. Om vi inte förändras så blir vi rigida och "slavar under vår synvinkel".
Arken är en mässa där det handlar om att promota och sälja. Bil mässa eller hifi mässa...det är inte så stor skillnad...
------------------------------------------------------------------------------------- Tell people something they know already and they will thank you for it. Tell them something new and they will hate you for it.
|
|
|
Njord
Member
298 Posts |
Posted - 2008/09/07 : 11:18:23
|
Bland: Din geniala understreckare ger oss kanske nyckeln till varför hifi-pressen nästan alltid ger positiva omdömen.
quote: Tell people something they know already and they will thank you for it. Tell them something new and they will hate you for it.
Jag vill inte läsa någonting dåligt om "mitt" märke. Tidningsredaktören vill inte att få sin telefon blockerad av arga audiofiler som ska tala om hur det egentligen ligger till. |
|
|
Hi Fi Consult
Member
2112 Posts |
Posted - 2008/09/07 : 13:25:51
|
Bland: Visst är det så, det är ju själva kärnpunkten i att människan skilt ut sig ( i korta perspektiv under 10 000 år) från den biologiska "survival of the fittest".
Och eftersom allt kan förändras och allt kan påverkas så har du egentligen inte så stor aning just i ögonblicket, dvs den hållning och den insikt du för tillfället har den påverkar dig utan att du är "medveten" om den.
Den "omedvetna återkopplingen" är alltså lika närvarande i de konsumentvänliga företagskritiska lägren som i de okritiska konsumentlägren eller varför inte bland de medvetna kommersiella manipulerande gängen.
På samma sätt är de som förespråkar faktabaserad konsumentnytta och vetenskapligt underbyggda teorier och produkter duktiga på att sälja in detta med glöd och emfas eller varför inte låna ett kommersiellt beprövat och högst bedrägligt tillvägagångssätt?
Resultatorienterat är ordet. För att vi t ex skall....förändra vår verklighetsuppfattning (eftersom vi inte är slavar under en verklighetsuppfattning.
Är det någon som förstår hur allt det här babblet påverkar ett hifiintresse?
Just det.
Låt oss ha roligt med vår hobby i stället.
mvh
|
|
|
marens
Member
3368 Posts |
Posted - 2008/09/07 : 13:50:28
|
Jag erbjöd bara en rimlig förklaring till det vi alla är mer eller mindre missnöjda med (Att hifitidningar tenderar att ge väldigt höga betyg och vara okritiska mot sina annonsörer. Dvs ämnet i tråden.) som inte involverar en konspiratorisk ond mutplan.
Jag fattar inte varför du måste komma med en massa fula flambeten som inte har med saken att göra för det. Billig lägerdebatt. Och bullshit om att ingen är medveten om någonting.
En journalists uppgift är väl bland annat att skapa en större medvetenhet? Om det är någon som förespråkar faktabaserad konsumentnytta så är det väl också genom ökad medvetenhet man gör det.
Det man kan fråga sig är alltså om man tycker nuvarande utbud av hifitidningar är bra journalistik. Dvs göra sig medveten om hur det förhåller sig. Varför det delas ut så mycket höga betyg tex.
Eller så säger man att det inte spelar roll om det är dålig journalistik att man ser det som ren underhållning och krydda till sitt intresse. |
Edited by - marens on 2008/09/07 13:52:03 |
|
|
Leif B
Member
1496 Posts |
Posted - 2008/09/07 : 13:53:29
|
Är väl enkelt att bra betyg säljer mer produkter och det främjar handeln och gör att vi får ett större utbud. |
|
|
Bland
Member
672 Posts |
Posted - 2008/09/07 : 14:13:50
|
Njord! Tack.
HIFI Consult!
"....så har du egentligen inte så stor aning just i ögonblicket, dvs den hållning och den insikt du för tillfället har den påverkar dig utan att du är "medveten" om den."
Jag är inte så säker att jag behöver veta hur saker påverkar mig i ögonblicket utan det jag behöver förstå är att saker kan vara annorlunda. Men...jag vet inte om jag var så filosofisk. Jag tycker Njord sa det bra;
"Jag vill inte läsa någonting dåligt om "mitt" märke. Tidningsredaktören vill inte att få sin telefon blockerad av arga audiofiler som ska tala om hur det egentligen ligger till."
För att slippa läsa något dåligt kan man "påverka" lite eller lobba som man säger idag. Alla är glada när tidningen, producenten och konsumenten säger samma sak! Och alla blir djxxligt arga om någon säger något annat.
Hur påverkar det vårt hifi intresse frågar du dig; Det blir dyrt att ligga i topp är svaret! Det blir dyrt när folk lobbar sina produkter. Eller som R. Harley skirver i sin High End bok om producenten som bytte ut chassit höjde priset med det dubbla. Är det inte journalisten som ska avslöja detta för oss och vara kritisk till produkten - Harley berättade inte vem det var. Skall inte journalisten hjälpa oss att hitta rätt? Eller? Det blir ju inte så om folk lobbar. Det blir ju alla i samma båt som letar efter lönsamhetens öar! Och vi andra sitter där med många långa näsor och undrar; Hur blev det så här?
Jag påstår inte att alla producenter/tidningar är "skurkar". Utan säger att debatten i denna fråga finns det fog för. Och man bör vara vaksam...allt är inte sant som står i tidningen.... :-)
--------------------------------------------------------------------------------------------------------- Tell people something they know already and they will thank you for it. Tell them something new and they will hate you for it.
|
|
|
Leif B
Member
1496 Posts |
Posted - 2008/09/07 : 14:32:28
|
"Och man bör vara vaksam...allt är inte sant som står i tidningen.... :-)" Nej det ska gudarna veta... fy vad pressen hittar på ibland. |
|
|
Hi Fi Consult
Member
2112 Posts |
Posted - 2008/09/07 : 17:10:33
|
Marens skrev:
Jag erbjöd bara en rimlig förklaring till det vi alla är mer eller mindre missnöjda med (Att hifitidningar tenderar att ge väldigt höga betyg och vara okritiska mot sina annonsörer. Dvs ämnet i tråden.) som inte involverar en konspiratorisk ond mutplan.
"Vi alla" ??? Men ok, jag kan förstå din inställning.
Det var i och för sig ädelt av dig. jag försökte förklara att "survival of the fittest" inte är tillämpbar i den diskussionen (det är biologisk evolutionslära) och kopplat till "omedveten återkoppling" (allmän beteendevetenskap, konsumtionsmönster och annat) blir det faktiskt helt underligt.
Jag fattar inte varför du måste komma med en massa fula flambeten som inte har med saken att göra för det. Billig lägerdebatt. Och bullshit om att ingen är medveten om någonting.
Fula flamebeten kan vi kanske lämna därhän. Att ingen är medveten om någonting har jag inte skrivit. Vilken del av mitt resonemang vill du få utvecklat?
En journalists uppgift är väl bland annat att skapa en större medvetenhet? Om det är någon som förespråkar faktabaserad konsumentnytta så är det väl också genom ökad medvetenhet man gör det.
Hur menar du då? Medvetenhet OM vadå? Det fula kapitalet? Medvetenheten de ger sina läsare är väl idag hur apparaterna skiljer sig åt. Det tycker jag mig kunna utläsa ganska bra.
Det man kan fråga sig är alltså om man tycker nuvarande utbud av hifitidningar är bra journalistik. Dvs göra sig medveten om hur det förhåller sig. Varför det delas ut så mycket höga betyg tex.
Många har lärt sig läsa med en smula urskillning och se nyanser. Måste det vara 5,1 5,2 5,1 5,2 5,8 (fast han är mutad!) osv? En Hifin:s "Råd och rön"
Eller så säger man att det inte spelar roll om det är dålig journalistik att man ser det som ren underhållning och krydda till sitt intresse.
Man kan ju också säga att det är OK journalistik - om än inte i nivå med din önskning om den totala och absoluta sanningen - som också tjänar som underhållning och krydda i intresset!
mvh
. |
|
|
Hi Fi Consult
Member
2112 Posts |
Posted - 2008/09/07 : 17:59:15
|
Bland skrev: Hur påverkar det vårt hifi intresse frågar du dig; Det blir dyrt att ligga i topp är svaret! Det blir dyrt när folk lobbar sina produkter. Eller som R. Harley skirver i sin High End bok om producenten som bytte ut chassit höjde priset med det dubbla. Är det inte journalisten som ska avslöja detta för oss och vara kritisk till produkten - Harley berättade inte vem det var. Skall inte journalisten hjälpa oss att hitta rätt? Eller? Det blir ju inte så om folk lobbar. Det blir ju alla i samma båt som letar efter lönsamhetens öar! Och vi andra sitter där med många långa näsor och undrar; Hur blev det så här?
Här är vi helt eniga. När det blir en massa dumheter är det bra om tidningarna reagerar. Lobbyism är en av de saker som jag inte tror förekommer så mycket i vår bransch. Vi för vår del försöker mest hålla oss väl med de flesta och ha ett bra "samtalsklimat" (och så lite god choklad till Jul som muta )
men det vore häftigt att gjuta in delningsfiltret i en Cirrus, hävda att det är handbyggt, handlindat, bestående av silver och guld allena och lämna in högtalaren för test till 79 000:-
mvh |
|
|
CarlssonH
Skämtsam
1265 Posts |
Posted - 2008/09/07 : 18:50:09
|
En riktig sågning blev det på 80-talet när HiFi&Musik sågade en Yamaha Tuner, tror det var T-07 som de ansåg vara något av det sämsta de någon gång testat.
Priset HiFi&Musik fick betala var att Yamaha vägrade annonsera i tidningen under många år.
Någon mer som minns detta?
Vill man vara lite konspirationsteoretiskt lagd så kan man väl tolka det som att våra tidningar lärt sig en läxa och vill hålla sig väl med både tillverkare och distributörer och därför hellre höjer betyget ett snäpp än att vara ärliga i sina omdömen |
A balanced diet is a cookie in each hand. |
|
|
Bland
Member
672 Posts |
Posted - 2008/09/07 : 18:58:00
|
Bra att vi är eniga. Jag är nog inte lika säker som du att inte folk lobbar (jäv, krav på annosering osv) inom hifi. Det finns överallt. Det är vi som läser som har svårt att veta vad som är PR och vad som är seriöst! Den som skriver vet vad som är vad.... Så denna debatt är helt legitim....
Vågar du prova? Placebo är förädiskt........
Ps Jag är inte så säker på ekonomiavdelningen på tidningen skulle vara så glad om journalisten kom med stora avslöjanden om fusk osv. Det kan kosta annonser dvs pengar.....Även tidningen måste hålla bra "samtalsklimat" som det heter.. lite lobby verksamhet? Bara lite kanske? Från båda sidor...låna prylar att testa...bra recension..säljer bra med lösnummer...producenten/butiken säljer lite fler prylar.. bara lite lobby...:-) Ds
------------------------------------------------------------------------------------
Tell people something they know already and they will thank you for it. Tell them something new and they will hate you for it.
|
|
|
Hi Fi Consult
Member
2112 Posts |
Posted - 2008/09/07 : 20:20:08
|
Bland: Visst, vi är olika bra på samtalsklimat och detta hittar man i precis alla områden. Vackra flickor får rikast killar, trevligaste säljarna får sålt mest.
Å andra sidan: Vackrast flickor får rika bimbos till män eller rika män får vackra bimbos till fruar. det finns alltid ett pris.
Trevligaste säljarna lyckas inte två gånger om det de levererar inte levererar så att säga. Då känner sig kunderna lurade.
Och den tidning som sågar eller ger konstruktiv tydlig kritik skulle förmodligen vinna det de förlorar i annonser i respekt i stället. "Låna prylar att testa" finns det ingen brist på så där har vi som lånar ut ingen som helst hållhake.
Avslöjande om fusk? Jag funderar men kan inte komma på en enda grej som kunde tjäna som material för ett "avslöjande". Ett tag myglades det om var prylarna var byggda, dvs det fanns mycket Kina "under cover". Idag vet alla att det mesta görs där, no big deal.
Summa sumarum: ovanligt lite mygel i vår bransch men å andra sidan, varför skulle just hifibranschen vara ensamt änglalik?
Nu startar upploppet inför Arken och det finns inte tid till mer forumverksamhet på ett tag. Nu har jumbojeten flugit ända fram, landningsställena är nere, pont of no return för länge sedan förbi och nu skall vi bara landa hela kalaset.
Får man be om fint väder, mycket besökare och LTS i vita rockar
Vi ses!
mvh
|
|
|
Lech
Member
1353 Posts |
Posted - 2008/09/07 : 20:33:09
|
NEJ!!½!! quote: och LTS i vita rockar
MVH Lech |
Analog,purist,fanatiker Allt var inte bättre förr,men det mesta. |
|
|
Bland
Member
672 Posts |
Posted - 2008/09/07 : 21:04:50
|
Nja, nu var det väll inte trevlighet eller skönhet det handlade om, utan om lobby verksamhet osv. dvs stålar i förlängningen. Jag förstår det du skriver och inser att du kan inte skriva annorlunda - som att prata bilproblem med bil sweden. Men journalister borde skriva mer kritiskt eller ha en mer kritisk förhållning till det dem skriver om. Det ansvaret, att vara kritisk mot branschen, är inte DITT område. HIFI Consult är bil Sweden! :-) Lycka till på Arken!
Ps är det sant att LTS går omkring i vita rockar? Ds
-------------------------------------------------------------------------- Tell people something they know already and they will thank you for it. Tell them something new and they will hate you for it.
|
|
|
Topic |
|