HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Tips på DVD, konserter och likn.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2008/08/30 :  00:42:32  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message
Ja som titeln lyder, kan vi ge varandra tips på bra DVD-skivor för den som vill röra sig från den audiella till audio-visuella dimensionen.

Jag är ingen direkt fan av Robbie Williams, men sedan en tid har jag en kopia av robbie williams - live at knebworth. Och efter ha kollat den lite då och då och funnit det riktigt bra, så börjar jag nu fundera på hur bra skulle det då inte bli med några av mina favoritartister istället.

Så jag vill alltså få tips om bra DVD-inspelningar, och med bra menar jag faktiskt inte mest fokus på ljudkvaliten utan mer på hur medryckande och välproducerad helheten är.

Det går bra att ge förslag bland alla artister och grupper, givetvis.
Men annars är jag ännu mer intresserad av t.ex. Pink Floyd, Patti Smith, finns det ngn DVD över Simon&Garfunkel concert in central park? Hur är den isåfall?, Jarre, U2, REM, Eurythmics, Barbra Streisand ...
och många många fler... jag kan inte räkna upp mitt totala musikintresse här och nu!

Så föreslå även med alla de DVD ni själva har som ni tycker är lysande. Nu tänker jag mest konserter, men annat material är givetvis också helt OK att föreslå. Pink floyd har väl en The wall -film, den borde väl finnas på DVD?

mvh
//Mikael

Johnsson
Member

67 Posts

Posted - 2008/08/31 :  21:17:39  Show Profile Send Johnsson a Private Message
Hej du

Jo Pink floyd har The Wall på dvd och den är helt ok faktiskt, sedan finns ju Pulse dvd-n från nämnda band. Jag gillar även Roy Orbinsons Black and White nigt. Simon&Garfunkel concert in central park har jag men de känns riktigt oinspirerade där de står och i princip bara sjunger av låtarna. Av U2 kan jag rekommendera Vertigo Tour - Live From Chicago, Go home - Live from Slane castle och Elevation Tour dvd:erna U2 är proffs ut i fingerspetsarna och det märks i allt de gör.

Det finns säkert hur mycket som helst att välja på och även jag är intresserad av tips då det var länge sedan jag inhandlade någon musik dvd.

Föresten måste man ju ha Nirvana - Live in NY Unplugged dvd:n det måste ju vara en av de bästa unplugged konserterna som gjorts.

/Daniel
Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2008/08/31 :  21:23:54  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message
Pink Floyd,The Wall Live in Berlin.

Vet inte hur du tycker om Iron Maiden,men deras Rock in Rio dvd är en av mina favoriter.

Edit:The Wall finns både som film och konsert,båda är mycket bra.

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"

Edited by - Mc Square on 2008/08/31 21:25:33
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2008/08/31 :  22:32:39  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message
Se där, lite förslag att börja med, lysande.

Live in Berlin är det den du har Johnsson?
Eller finns det fler The wall -konserter?

Live in Berlin är väl utan Waters?

Just Pink floyd borde väl vara rätt sevärda på DVD, deras framträdanden har väl alltid varit monumentala.

Jag hörde nån som pratade gott om en Madonna-DVD, men jag minns inte vilken det var.

Förövrigt, var beställer man Musik-DVD's bäst?

Jag kollade Ginza just, lite magert vad det gäller The wall t.ex...

Tack för tipsen, och kom med mer.
Vad som helst som ni har eller har sett som var sevärt. Passar det inte min smak så passar det säkert nån annan som läser tråden.

//Mikael
Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2008/08/31 :  22:44:11  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message
Har för mig att Waters är med i Live in Berlin...och ganska mycket oxå.

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

widescreen4
Member

264 Posts

Posted - 2008/09/01 :  02:15:25  Show Profile  Visit widescreen4's Homepage Send widescreen4 a Private Message
Denna är given Eagles.Farewell.I.Tour.Live.From.Melbourne.2004

http://www.imdb.com/title/tt0476452/
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2008/09/01 :  05:39:54  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Live in Berlin ger mig utslag !
Jag var där nere o det var rena katastrofen o dom hade problem att rädda produktionen!
Men det är min egen personliga uppfattning o att höra andra spela PF blir inte bra.
Waters live Dvd tycker jag själv är bättre än det PF har gett ut

Blueman Group har 2 DvD:er, den första har jag o den är ösig, nr 2 ska vara bra den med säger dom som vet.

Vill man ha tight ljud o kluppstämning så är Billy Idols VH1 Storyteller en hit. Jag har aldrig gillat han tills jag hörde den plattan Han har vuxit upp på något sätt.

Osv osv

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2008/09/01 :  09:12:27  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message
quote:
Har för mig att Waters är med i Live in Berlin...och ganska mycket oxå.


OK, jag kollade upp nu, det är alltså bara Waters där, och inte de andra ...
Se där, jag vill minnas att Gilmour et al också satt upp en The wall konsert eller turne, och jag antog bara helt enkelt att det var denna Beriln-konsert

Ja helst av allt vill jag ju se HELA Pink floyd. Men utan Syd iofs, för han hade glidit iväg i dimman...

Tråkigt att Simon & Garfunkel Central park inte är så värst bra. Skivan tycker jag är väldans trevlig.

Edited by - Mickel-mackel on 2008/09/01 09:14:09
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2008/09/01 :  14:23:38  Show Profile Send matså a Private Message
Genesis: Whene in Rome. Där fick jag mer än gåshud.

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

Tux
Klubbmästare: Audiogruppen Väst

490 Posts

Posted - 2008/09/01 :  19:22:07  Show Profile  Visit Tux's Homepage Send Tux a Private Message
Bra konserter som rekommenderas:
Pink Floyd - Pulse
Peter Gabriel - Growing up
Metallica - Live Shit Binge & Purge
Sky High - Live
Peter LeMarc - Live på Nalen
Lise & Gertrud - Live på Nalen
Bruce Springsteen - Live at Hammersmith Odeon 75
Matchbox 20 - Show
Phil Collins - Serious hits Live
Thunder - Live
Ani Difranco - Trust
AC/DC - Live at Donington
John Meyer - Where the light is, live in Los Angeles

Sen kan jag nog hålla på en stund till och rabbla bra konsertdvd:er som står i hyllan. ;-)

/Pontus

Klubbmästare för Audiogrupp Väst
Redaktör för Carlsson Illuminati på faktiskt.io
Carlsson Illuminati - ett hegemoniskt och subkulturellt omnipotent socialt nätverk i mängden...

Officiell innehavare av "Snigeltråd-priset"!
Go to Top of Page

Johnsson
Member

67 Posts

Posted - 2008/09/01 :  21:17:15  Show Profile Send Johnsson a Private Message
Mickel-mackel den jag har är filmen the Wall, det är ju en speciell variant med film o musik men klart sevärd kan jag tycka

/Daniel
Go to Top of Page

HiFiHåkan
Member

73 Posts

Posted - 2008/09/02 :  09:52:05  Show Profile Send HiFiHåkan a Private Message
Jag måste tipsa om DVD'n Heima av Sigur Ros, det isländska post-rockbandet. Denna filmen är en i det närmsta gudomlig ljud och musik upplevelse. Varje gång jag sett den så kan jag inte förmå mig att göra någonting annat än att bara sitta och ta in alla intrycken.
Köp den idag.
Go to Top of Page

Cyrus
Member

734 Posts

Posted - 2008/09/02 :  10:02:20  Show Profile Send Cyrus a Private Message
Alison Krauss + Union Station LIVE
Mycket behaglig, roligt mellansnack och kanonbra ljud.
Enligt mig då.
Go to Top of Page

bibi50
Member

663 Posts

Posted - 2008/09/02 :  15:32:25  Show Profile Send bibi50 a Private Message
Massor med bra dvd...
Roger Waters- in the flash. Massor med Pink Floyds låtas proffsigt presenterade.
Simon & Garfunkel - old friends, nästan hela deras utbud.
Eric Clapton- massor och nästan alla underbara.
Cream- den som spelades in för 2 år sedan. Gammal vin behöver inte bli ättika... makalöst ljud och bild.
Bee Gees, Deep Purple, Jethro Tull, Allman Brothers, Led Zeppelin... alla finns representerade i denna format. En del fantastiska en del mindre. Ginza och Cdon är min källa ... mycket bra priser
Go to Top of Page

Thomas_Ö
Member

391 Posts

Posted - 2008/09/03 :  13:59:44  Show Profile Send Thomas_Ö a Private Message
Denna är väl ett måste, fruktansvärt bra tycker jag:


http://www.amazon.co.uk/Sade-Lovers-Live/dp/B00005YTBB/ref=sr_1_1?ie=UTF8&s=dvd&qid=1220443018&sr=1-1

Original A8T -> Naqref's Dark Serpentine -> ShengYa SV-233 -> EKK -> Audiovector Mi3 Super + en SB duet
Go to Top of Page

Freddie Boy
Member

704 Posts

Posted - 2008/09/07 :  20:07:54  Show Profile Send Freddie Boy a Private Message
Ja Thomas den är den bästa Live DVD som jag har sett slår ut The Wall med hästlängder...
Annars har vi Steely Dan- Two Against Nature Live DVD från 2000. Ljudet är grymt bra. Kanon film..

Länge leve Vinylen!
Because Sound Matters.
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2008/09/07 :  20:39:02  Show Profile Send Kmj a Private Message
http://www.axelmusic.com/productDetails/774213021106

Loreena McKennitt - Nights From The Alhambra

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

Thomas_Ö
Member

391 Posts

Posted - 2008/09/08 :  11:02:55  Show Profile Send Thomas_Ö a Private Message
Ahh, den hade jag glömt bort, Steely Dan DVD:n.....såg dem live i stockholm på just den turneén, får kolla in om den finns på Amazon :-)

Original A8T -> Naqref's Dark Serpentine -> ShengYa SV-233 -> EKK -> Audiovector Mi3 Super + en SB duet
Go to Top of Page

baernulf
Starting Member

14 Posts

Posted - 2008/09/17 :  20:48:35  Show Profile Send baernulf a Private Message
måste säga att manu chao - radio bemba sound system dvdn är grym. Inte så bra bildkvalite men ett jäkla drag i skivan, dock bara 2 kanals ljud :/. Lite för hetsig/rörig musik för vissa dock
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2008/09/18 :  18:36:34  Show Profile Send svejk a Private Message
Live At Mocambo med SRV Ett smakprov från dvdn av en guitarslinger i världsklass. En totalt sanlös uppvisning hur man kan hantera en Stratocaster. Såååå självklart Sååå nonchalant o elegant!

http://www.youtube.com/watch?v=tWLw7nozO_U


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

diffen
Member of Nerikes Audiofiler

622 Posts

Posted - 2008/09/18 :  21:32:07  Show Profile Send diffen a Private Message
Jag hade en video en gång med Pink Floyd..."Live at Pompei" Den borde ju finnas på DVD, har inte kollat själv. Helt grymt bra Edit: Finns på Ginza//diffen

Man blir svart om munnen om man ljuger eller suger på ett avgasrör

Edited by - diffen on 2008/09/18 21:39:34
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2008/09/26 :  21:11:15  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Therions "Live Gothic"!
Ska man köpa en enda DVD med en metal-grupp, så måste det bli den här och har man aldrig haft en tanke på att göra det så är det dags att tänka om!
Det är en DVD som får mig att göra vågen och vifta med svenska flaggan!

En unik grupp med en väldig bredd i sitt material och fyra fantastiska sångare som bidrar till variationen.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2008/09/26 :  21:14:35  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Blackmore´s Night "Castles and dreams" är väldigt trevlig.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2008/12/17 :  23:12:16  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message
Jag kan väl uppdatera vad det blev, till sist...
Nu när jag nyss beställt (äntligen !!! )

Det blev "bara" Pink Floyd - Pulse 2xDVD
och Sade - Lovers live.

Jag är ju fortfarande nybörjare i detta med musik-DVD's, så det är tryggt att ta det lite lugnt.

PF- live @ pompeji skulle ha köpts med, men nåt skumt var det, det fanns ingen #köp# knapp där ...?

Sigur Ros - Heima, verkar väldigt intressant, jag tvekade länge. Men jag provlyssnade lite låtar, och dom är kanske lite på gränsen till att vara intressanta för mig.

Trolgtvis får jag blodad tand, och jag kommer säkert att återkomma till den här tråden och tipsen jag fått. Så det går alltså fortfarande bra att fylla på med nya tips.
Förövrigt; Tack för de tips ni gett!

cdon.com blev förövrigt min leverantör ...

//Mikael
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2008/12/17 :  23:22:05  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
DVDerna från Crossroads-festivalerna rekommenderas.

http://en.wikipedia.org/wiki/Crossroads_Guitar_Festival

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2010/11/20 :  11:00:58  Show Profile Send huzze a Private Message
Transatlantic - Whirld Tour 2010

Bra musik, bra musiker och lagom stor lokal.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000