Author |
Topic |
|
loovet
Member
354 Posts |
Posted - 2002/12/26 : 18:48:52
|
Efter det att man har belyst, framkalat och etsat sina kort.
Måste man då tvätta bort den fotoresist som finns kvar eller försvinner denna i samband med lödning, eller???
Och om den nu skall tvättas bort, vad använder man då???
Tacksam för svar
/loovet |
// det blev en aleph 1.7 // |
|
TNT
Member
204 Posts |
Posted - 2002/12/26 : 19:16:26
|
Tvätta, tvätta !
Aceton !
/ |
Jag postar, alltså finns jag |
|
|
loovet
Member
354 Posts |
Posted - 2002/12/26 : 19:24:35
|
quote: Originally posted by TNT
Tvätta, tvätta !
Aceton !
/
När man har tvättat bort fotoresisten, hur skyddas då kopparbanorna mot oxidering??
Jag har hört från någon inom elektronikbranschen att man lackar kretskorten efter det att de är färdiglödda.
Hur gör man lämpligast för att skydda korten??
/loovet
|
// det blev en aleph 1.7 // |
|
|
Nagref
Member
113 Posts |
Posted - 2002/12/26 : 21:00:28
|
Det finns nog sådan skyddslack (som är genomlödningsbar) på Biltema. Annars så vet jag att det finns på www.kjell.com. |
Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi VD för Acoustic Landscape R&D-ansvarig för Acoustic Illusion |
|
|
TNT
Member
204 Posts |
Posted - 2002/12/27 : 00:42:09
|
"proffsen" förtennar och lackar sedan !
Iofs så använder ju proffsen en lödmask,dvs det är bara lödpunkterna som är i fria luften, men det är lite bökigt att få till hemma i köket.
|
Jag postar, alltså finns jag |
|
|
skrutten
Member
619 Posts |
|
Conan
Member
525 Posts |
Posted - 2002/12/27 : 14:29:31
|
För hemmapularen är det bäst att antingen försöka löda så snart som möjligt innan kopparytan hinner oxidera. Går inte det kan du förtenna ytorna med kolv och lod. Något ytterligare skydd behövs inte för tennoxiden bryter du lätt igenom under den "riktiga" lödningen. Vill du inte sitta och förtenna en massa lödpunkter är det bara att köra med ett starkare fluss (host host). Det brukar gå bra det med.
Kemiskt tenn och kemiskt silver är inte jag skull rekommendera hemma i köket. Lödskyddslacker (sk. OSP, Organic Solderable Preservative) är för proffsen det med. |
Militant Ljudrättsaktivist |
|
|
Flint
Member
3862 Posts |
Posted - 2002/12/27 : 18:25:47
|
loovet quote: Måste man då tvätta bort den fotoresist som finns kvar eller försvinner denna i samband med lödning, eller??? Och om den nu skall tvättas bort, vad använder man då???
Tjenare. En del påstår att man kan löda trots att lacken finns kvar. Jag har aldrig provat. Lacken kan tvättas bort med dom flesta lösningsmedel, t.ex. T-sprit. Eller så kan man lösa upp lite natriumhydroxid också kallat kaustiksoda i vatten. Det är ju vad framkallaren består av blandat 10-15g per liter vatten. För att få bort lacken kan man ta samma mängd soda (ett kaffemått) till ca en dl vatten. Passa stänk. En del kort mår bra av att man drar några drag med stålull eller ett mycket fint vattenslippapper för att tennet ska fästa. Som lack passar nog dom flesta genomskinliga lacker. Bland annat Biltemas klarlack för 30 spänn. Den ger även lite "djuplyster" vad det nu kan vara värt i dom här sammanhangen. Det diskuteras ju mest när det gäller motivlack på bilar.. |
Edited by - Flint on 2002/12/27 19:27:01 |
|
|
Freddie
Member
322 Posts |
Posted - 2002/12/27 : 19:54:53
|
Jag brukar också använda aceton för att ta bort fotoresisten. Biltema har billig lack, tror den kallas Elektrolack för ca 50:-. |
Edited by - Freddie on 2002/12/27 19:55:23 |
|
|
loovet
Member
354 Posts |
Posted - 2002/12/27 : 21:53:58
|
Tackar för alla svaren...
Kommer att prova både T-sprit och Aceton för att tvätta bort fotoresisten.
För att skydda kopparbanorna så skall jag nog prova någon klarlack från Biltema (verkar billigt och bra).
Den opitmala lösningen vore dock om man kunde låta fotoresisten sitta kvar, och att denna försvann vid lödningarna, då man löder. Skall porova och se vad som händer...
Tack
/loovet |
// det blev en aleph 1.7 // |
|
|
Freddie
Member
322 Posts |
Posted - 2002/12/28 : 00:25:44
|
Det går att löda igenom fotoresisten, men när jag provade så upplevde jag det som att man fick värma bra mycket längre för att få till en bra lödning. Så därför tar jag alltid bort fotoresisten. |
|
|
HPW
Member
370 Posts |
Posted - 2002/12/29 : 11:36:14
|
Prova med löddrande stålull då får man en ren kopparyta som man kan förtenna direkt. Kanske lite brutal men man slipper acceton o sånt. |
Rundgång & Omgång |
|
|
swede
Member
1091 Posts |
Posted - 2002/12/31 : 12:16:01
|
Jag tar alltid bort fotoresisten. Det är inte speciellt bökigt. Själv använder jag mig av T-sprit. Funkar bra.
Sen är jag inte så orolig för oxidering. Jag brukar populera mina kort ganska omgående efter att jag tillverkat dem. Har aldrig haft några enorma problem, även om jag väntat ett tag med att populera.
Inget att oroa sig för. Förtenning tar inte så lång tid heller. Klarlack på sprayburk funkar väl?
//magnus
|
perl -ne'chomp;$a.=pack"b*",$_;END{print"\n$a\n\n"}'<<RM 10000010001101101010011000001110000101100000010001001110 101011100011011010100110110011101000010001010000 RM |
|
|
Flint
Member
3862 Posts |
Posted - 2002/12/31 : 13:32:18
|
Jag håller med swede om att oxidering inte är något problem. Om kortet ligger ett tag innan man börjar löda är det ju bara att dra några drag med stålull vilket man nog bör göra i alla fall. Dom kort jag har nu är tröglödda fast dom är nyetsade men efter stålullen går det hur bra som helst. Sen är det ju en fråga om "seut". Kopparn behåller ju den blanka lystern efter lackning vilket åtminstone ser förtroendegivande ut. Jag vill varna för korten från Solectro. Dom har bytt lack till en som skall vara hållbarare enligt dom själva Verkan tycks vara den motsatta. Lacken släpper i kortets ytterkanter när man drar bort skyddsfilmen. Det verkar som om den inte fäster riktigt på kopparen. Efter en månads väntetid på leverans utan att dom själva meddelade något fick jag äntligen mina beställda kort. Då visade det sig att dom uppförde sig som jag beskrivit. OK jag fick en reklammugg för besväret med förseningen. Jag har försökt få nya kort av dom men dom säger att jag ska skicka in dom felaktiga för utbyte. I helvete jag skickar sju kort av tio för utbyte. Jag vet inte ens om jag får fungerande tillbaka. Firman Solectro kan inte rekommenderas. Dessutom tar dom en sjuhelvetes fraktavgift. Ursäkta språket men jag är förba…. |
|
|
loovet
Member
354 Posts |
Posted - 2003/01/01 : 16:44:18
|
quote: Originally posted by Flint
Jag vill varna för korten från Solectro. Dom har bytt lack till en som skall vara hållbarare enligt dom själva Verkan tycks vara den motsatta. Lacken släpper i kortets ytterkanter när man drar bort skyddsfilmen. Det verkar som om den inte fäster riktigt på kopparen. Efter en månads väntetid på leverans utan att dom själva meddelade något fick jag äntligen mina beställda kort. Då visade det sig att dom uppförde sig som jag beskrivit. OK jag fick en reklammugg för besväret med förseningen. Jag har försökt få nya kort av dom men dom säger att jag ska skicka in dom felaktiga för utbyte. I helvete jag skickar sju kort av tio för utbyte. Jag vet inte ens om jag får fungerande tillbaka. Firman Solectro kan inte rekommenderas. Dessutom tar dom en sjuhelvetes fraktavgift. Ursäkta språket men jag är förba….
Då håller jag mig borta från Solectro...
/loovet |
// det blev en aleph 1.7 // |
Edited by - loovet on 2003/01/01 16:45:07 |
|
|
loovet
Member
354 Posts |
Posted - 2003/01/01 : 16:48:40
|
Lödde mitt första kort i helgen och det gick hur bra som helst. Kan säga att införskaffandet av lödstationen från CO fungerade hur bra som helst. En investering klart värt sina pengar.
Använde mig av acceton för att få bort fotoresisten, mycket enkelt
Så nu skall jag bara bege mig till Biltema för att införskaffa lite lack...
/loovet
|
// det blev en aleph 1.7 // |
|
|
Flint
Member
3862 Posts |
Posted - 2003/01/01 : 17:29:51
|
Tjena loovet. God fortsättning osv... Köpte du Ersan från CO? Jag har provat den några gånger. Det verkar vara en bra station som har ganska stor spetskropp vilket jag tror är bra eftersom den borde ha mer värme lagrad. Den borde därför också bibehålla värmen längre under själva lödningen. Spetsens kropp ligger ju runt elementet och inte inuti som annars är vanligt. Bara en amatörmässig reflektion. |
|
|
loovet
Member
354 Posts |
Posted - 2003/01/01 : 18:03:01
|
quote: Originally posted by Flint
Tjena loovet. God fortsättning osv... Köpte du Ersan från CO? Jag har provat den några gånger. Det verkar vara en bra station som har ganska stor spetskropp vilket jag tror är bra eftersom den borde ha mer värme lagrad. Den borde därför också bibehålla värmen längre under själva lödningen. Spetsens kropp ligger ju runt elementet och inte inuti som annars är vanligt. Bara en amatörmässig reflektion.
Tjenare Flint,
god fortsättning själv.
Ersan var lite för dyr för min del, fick hålla mig till en Stannol. Tycker att den fungerar bra, har i och försig ingen större erfarenhet. Fungerar åtminstone bättre än farsans lödkolv på 200W. Vilken i och försig är bra när man skall löda fast högtalarkabeln i kontakterna, blir garanterat varmt
/loovet |
// det blev en aleph 1.7 // |
|
|
Flint
Member
3862 Posts |
Posted - 2003/01/01 : 18:54:18
|
loovet Ja 200W kanske är lite overkill för framför allt ytmonterade komponenter.
Jag kör den billigare av biltemas två stationer. Fungerar skapligt den med. Det är min andra. Den första skickade jag till himlen med en avklippt koppartrådsbit som hoppade in via springan för skjutpotten och där inne kortslöt trafons utgång. Det fick brandvarnaren att vissla trestämmigt. Kommer inte ihåg melodin. |
|
|
|
Topic |
|