HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Lödning
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

loovet
Member

354 Posts

Posted - 2002/12/26 :  18:48:52  Show Profile  Visit loovet's Homepage Send loovet a Private Message
Efter det att man har belyst, framkalat och etsat sina kort.

Måste man då tvätta bort den fotoresist som finns kvar eller försvinner denna i samband med lödning, eller???

Och om den nu skall tvättas bort, vad använder man då???

Tacksam för svar

/loovet

// det blev en aleph 1.7 //

TNT
Member

204 Posts

Posted - 2002/12/26 :  19:16:26  Show Profile Send TNT a Private Message
Tvätta, tvätta !

Aceton !

/

Jag postar, alltså finns jag
Go to Top of Page

loovet
Member

354 Posts

Posted - 2002/12/26 :  19:24:35  Show Profile  Visit loovet's Homepage Send loovet a Private Message
quote:
Originally posted by TNT

Tvätta, tvätta !

Aceton !

/



När man har tvättat bort fotoresisten, hur skyddas då kopparbanorna mot oxidering??

Jag har hört från någon inom elektronikbranschen att man lackar kretskorten efter det att de är färdiglödda.

Hur gör man lämpligast för att skydda korten??

/loovet


// det blev en aleph 1.7 //
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2002/12/26 :  21:00:28  Show Profile Send Nagref a Private Message
Det finns nog sådan skyddslack (som är genomlödningsbar) på Biltema. Annars så vet jag att det finns på www.kjell.com.

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

TNT
Member

204 Posts

Posted - 2002/12/27 :  00:42:09  Show Profile Send TNT a Private Message
"proffsen" förtennar och lackar sedan !

Iofs så använder ju proffsen en lödmask,dvs det är bara lödpunkterna som är i fria luften, men det är lite bökigt att få till hemma i köket.



Jag postar, alltså finns jag
Go to Top of Page

skrutten
Member

619 Posts

Posted - 2002/12/27 :  00:49:10  Show Profile  Visit skrutten's Homepage Send skrutten a Private Message
Kemiskt tenn eller silver skyddar mot oxid se te.x http://www.solectro.se/monster/kemi1.htm

Hellre ledlös än lödless
Go to Top of Page

Conan
Member

525 Posts

Posted - 2002/12/27 :  14:29:31  Show Profile Send Conan a Private Message
För hemmapularen är det bäst att antingen försöka löda så snart som möjligt innan kopparytan hinner oxidera. Går inte det kan du förtenna ytorna med kolv och lod. Något ytterligare skydd behövs inte för tennoxiden bryter du lätt igenom under den "riktiga" lödningen. Vill du inte sitta och förtenna en massa lödpunkter är det bara att köra med ett starkare fluss (host host). Det brukar gå bra det med.

Kemiskt tenn och kemiskt silver är inte jag skull rekommendera hemma i köket. Lödskyddslacker (sk. OSP, Organic Solderable Preservative) är för proffsen det med.

Militant Ljudrättsaktivist
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2002/12/27 :  18:25:47  Show Profile Send Flint a Private Message
loovet
quote:
Måste man då tvätta bort den fotoresist som finns kvar eller försvinner denna i samband med lödning, eller??? Och om den nu skall tvättas bort, vad använder man då???


Tjenare.
En del påstår att man kan löda trots att lacken finns kvar. Jag har aldrig provat. Lacken kan tvättas bort med dom flesta lösningsmedel, t.ex. T-sprit. Eller så kan man lösa upp lite natriumhydroxid också kallat kaustiksoda i vatten. Det är ju vad framkallaren består av blandat 10-15g per liter vatten. För att få bort lacken kan man ta samma mängd soda (ett kaffemått) till ca en dl vatten. Passa stänk. En del kort mår bra av att man drar några drag med stålull eller ett mycket fint vattenslippapper för att tennet ska fästa.
Som lack passar nog dom flesta genomskinliga lacker. Bland annat Biltemas klarlack för 30 spänn. Den ger även lite "djuplyster" vad det nu kan vara värt i dom här sammanhangen. Det diskuteras ju mest när det gäller motivlack på bilar..

Edited by - Flint on 2002/12/27 19:27:01
Go to Top of Page

Freddie
Member

322 Posts

Posted - 2002/12/27 :  19:54:53  Show Profile Send Freddie a Private Message
Jag brukar också använda aceton för att ta bort fotoresisten. Biltema har billig lack, tror den kallas Elektrolack för ca 50:-.

Edited by - Freddie on 2002/12/27 19:55:23
Go to Top of Page

loovet
Member

354 Posts

Posted - 2002/12/27 :  21:53:58  Show Profile  Visit loovet's Homepage Send loovet a Private Message
Tackar för alla svaren...

Kommer att prova både T-sprit och Aceton för att tvätta bort fotoresisten.

För att skydda kopparbanorna så skall jag nog prova någon klarlack från Biltema (verkar billigt och bra).

Den opitmala lösningen vore dock om man kunde låta fotoresisten sitta kvar, och att denna försvann vid lödningarna, då man löder. Skall porova och se vad som händer...

Tack

/loovet

// det blev en aleph 1.7 //
Go to Top of Page

Freddie
Member

322 Posts

Posted - 2002/12/28 :  00:25:44  Show Profile Send Freddie a Private Message
Det går att löda igenom fotoresisten, men när jag provade så upplevde jag det som att man fick värma bra mycket längre för att få till en bra lödning. Så därför tar jag alltid bort fotoresisten.
Go to Top of Page

HPW
Member

370 Posts

Posted - 2002/12/29 :  11:36:14  Show Profile Send HPW a Private Message
Prova med löddrande stålull då får man en ren kopparyta som man kan förtenna direkt. Kanske lite brutal men man slipper acceton o sånt.

Rundgång & Omgång
Go to Top of Page

swede
Member

1091 Posts

Posted - 2002/12/31 :  12:16:01  Show Profile  Visit swede's Homepage Send swede a Private Message
Jag tar alltid bort fotoresisten. Det är inte speciellt bökigt. Själv använder jag mig av T-sprit. Funkar bra.

Sen är jag inte så orolig för oxidering. Jag brukar populera mina kort ganska omgående efter att jag tillverkat dem. Har aldrig haft några enorma problem, även om jag väntat ett tag med att populera.

Inget att oroa sig för. Förtenning tar inte så lång tid heller. Klarlack på sprayburk funkar väl?

//magnus

perl -ne'chomp;$a.=pack"b*",$_;END{print"\n$a\n\n"}'<<RM
10000010001101101010011000001110000101100000010001001110
101011100011011010100110110011101000010001010000
RM
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2002/12/31 :  13:32:18  Show Profile Send Flint a Private Message
Jag håller med swede om att oxidering inte är något problem. Om kortet ligger ett tag innan man börjar löda är det ju bara att dra några drag med stålull vilket man nog bör göra i alla fall. Dom kort jag har nu är tröglödda fast dom är nyetsade men efter stålullen går det hur bra som helst. Sen är det ju en fråga om "seut". Kopparn behåller ju den blanka lystern efter lackning vilket åtminstone ser förtroendegivande ut.
Jag vill varna för korten från Solectro. Dom har bytt lack till en som skall vara hållbarare enligt dom själva Verkan tycks vara den motsatta. Lacken släpper i kortets ytterkanter när man drar bort skyddsfilmen. Det verkar som om den inte fäster riktigt på kopparen. Efter en månads väntetid på leverans utan att dom själva meddelade något fick jag äntligen mina beställda kort. Då visade det sig att dom uppförde sig som jag beskrivit. OK jag fick en reklammugg för besväret med förseningen. Jag har försökt få nya kort av dom men dom säger att jag ska skicka in dom felaktiga för utbyte. I helvete jag skickar sju kort av tio för utbyte. Jag vet inte ens om jag får fungerande tillbaka. Firman Solectro kan inte rekommenderas. Dessutom tar dom en sjuhelvetes fraktavgift. Ursäkta språket men jag är förba….
Go to Top of Page

loovet
Member

354 Posts

Posted - 2003/01/01 :  16:44:18  Show Profile  Visit loovet's Homepage Send loovet a Private Message
quote:
Originally posted by Flint

Jag vill varna för korten från Solectro. Dom har bytt lack till en som skall vara hållbarare enligt dom själva Verkan tycks vara den motsatta. Lacken släpper i kortets ytterkanter när man drar bort skyddsfilmen. Det verkar som om den inte fäster riktigt på kopparen. Efter en månads väntetid på leverans utan att dom själva meddelade något fick jag äntligen mina beställda kort. Då visade det sig att dom uppförde sig som jag beskrivit. OK jag fick en reklammugg för besväret med förseningen. Jag har försökt få nya kort av dom men dom säger att jag ska skicka in dom felaktiga för utbyte. I helvete jag skickar sju kort av tio för utbyte. Jag vet inte ens om jag får fungerande tillbaka. Firman Solectro kan inte rekommenderas. Dessutom tar dom en sjuhelvetes fraktavgift. Ursäkta språket men jag är förba….



Då håller jag mig borta från Solectro...

/loovet

// det blev en aleph 1.7 //

Edited by - loovet on 2003/01/01 16:45:07
Go to Top of Page

loovet
Member

354 Posts

Posted - 2003/01/01 :  16:48:40  Show Profile  Visit loovet's Homepage Send loovet a Private Message
Lödde mitt första kort i helgen och det gick hur bra som helst. Kan säga att införskaffandet av lödstationen från CO fungerade hur bra som helst. En investering klart värt sina pengar.

Använde mig av acceton för att få bort fotoresisten, mycket enkelt

Så nu skall jag bara bege mig till Biltema för att införskaffa lite lack...

/loovet

// det blev en aleph 1.7 //
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/01/01 :  17:29:51  Show Profile Send Flint a Private Message
Tjena loovet. God fortsättning osv...
Köpte du Ersan från CO? Jag har provat den några gånger.
Det verkar vara en bra station som har ganska stor spetskropp
vilket jag tror är bra eftersom den borde ha mer värme lagrad.
Den borde därför också bibehålla värmen längre under själva lödningen.
Spetsens kropp ligger ju runt elementet och inte inuti som annars
är vanligt. Bara en amatörmässig reflektion.
Go to Top of Page

loovet
Member

354 Posts

Posted - 2003/01/01 :  18:03:01  Show Profile  Visit loovet's Homepage Send loovet a Private Message
quote:
Originally posted by Flint

Tjena loovet. God fortsättning osv...
Köpte du Ersan från CO? Jag har provat den några gånger.
Det verkar vara en bra station som har ganska stor spetskropp
vilket jag tror är bra eftersom den borde ha mer värme lagrad.
Den borde därför också bibehålla värmen längre under själva lödningen.
Spetsens kropp ligger ju runt elementet och inte inuti som annars
är vanligt. Bara en amatörmässig reflektion.



Tjenare Flint,

god fortsättning själv.

Ersan var lite för dyr för min del, fick hålla mig till en Stannol. Tycker att den fungerar bra, har i och försig ingen större erfarenhet. Fungerar åtminstone bättre än farsans lödkolv på 200W. Vilken i och försig är bra när man skall löda fast högtalarkabeln i kontakterna, blir garanterat varmt

/loovet

// det blev en aleph 1.7 //
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/01/01 :  18:54:18  Show Profile Send Flint a Private Message
loovet
Ja 200W kanske är lite overkill för framför allt ytmonterade komponenter.

Jag kör den billigare av biltemas två stationer. Fungerar skapligt den med. Det är min andra. Den första skickade jag till himlen med en avklippt koppartrådsbit som hoppade in via springan för skjutpotten och där inne kortslöt trafons utgång. Det fick brandvarnaren att vissla trestämmigt. Kommer inte ihåg melodin.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.61 sekunder. Snitz Forums 2000