HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Simple turntable
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2008/08/28 :  18:08:37  Show Profile Send reVintage a Private Message
Med risk för att komma bort i den "långa" skivspelartråden lägger jag denna köksbords-idé separat.

1 Altmann visade hur man enkelt använder färdiga komponenter. Jag har suttit och fingrat på HD-ventil och styrning. Men de tilltalar inte.

2 Bubbel pratade om Regalagret. Svalander har Rega-delar.

Med enkla medel och en investering på några hundringar så har man en färdig inverterad lagring. Bara att vända uppochner på P2/3/25 Rega-lagret, plast-drivtallriken är ändå rapplig!. Regans kula har för liten diameter för en tyngre tallrik. Tallrikar finns att köpa färdiga. Kjell&Co har stegmotorer för några tior.

MDF-chassi 19mm*5 ala WTT 50:-?
Regalager 380:- Svalander
Keramisk kula 10:-
Tallrik 1000-2000:-?
Motor 79:-
Sysilketråd 10:-/rulle
30mm remtrissa 25:-

Återstår:
Ev. anpassningshylsa lager-tallrik 18-20mm. 20*1mm rör?
Centrumtapp.
Motorstyrning. Altmann?






mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2008/08/28 18:18:04

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2008/08/28 :  20:05:30  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Se bara upp med att tallriken är bra balanserad annars lär du få krafter som knäcker subplattern för de lär bli större när tallriken roterar än rätt vänd.

MDF nä jag tycker att du skall använda björkplywood för mdf låter väldigt murrigt jämnfört med björk.

Jag har tänkt på detta innan men förkastat det, varför? ja jag vet inte.

Anders


Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2008/08/28 :  21:03:39  Show Profile Send reVintage a Private Message
En obalanserad tallrik, är du tokig? Lär inte vara någon risk att knäcka skräpet ändå. Tror faktiskt spontant att du har fel om att det blir större krafter upp ochnedvänd. Iofs blir det större utväxling om du bryter högst upp i pinnen men eftersom det är unipivot är ju kraften riktad nedåt. Du har rätt om vi pratar våldsam hantering. Så lite skruvförband och lite PL400 är nog på sin plats, om inte annat för att dämpa ut lite resonanser.
Ang. MDF så tror jag inte att du levt med en WTT? 5 skikt med bitumenplattor emellan funkar klockrent och är både billigt, lättbearbetat och köksbordsvänligt. Björkbitarna kan sparas till ngn högtalarkonstruktion.

Dessutom så kommer jag inte att bygga den, det är bara ett förslag till den som vill bygga enkelt, billigt och nästan utan specialtillverkade detaljer. Sånt är ju dyrt som f-n i Svedala i korta serier. Vi ska ist snart provköra den riktiga skivspelar-prototypen och det blir inga leksaker.


mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2008/08/28 21:49:10
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2008/08/29 :  01:01:22  Show Profile Send Bubbel a Private Message
WTT jodå jag var nära att köpa en sådan men efter noga avlyssnande i ett par veckor så fick den respit inte för att den är dålig tvärt om anledningen var att jag uppfattad den lite sävlig i karaktären, men det är jag det.

Den punkt jag tänker på där axlen är fastgjuten i plasten när lagret är rätt vänt så blir belastningen mycket lägre än i inverterat läge men det kan ju vara så att det håller trots allt.

Det skall bli kul och få höra vad du tycker när den är klar och du har lyssnat in dig på den.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2008/08/29 :  07:36:13  Show Profile Send reVintage a Private Message
Anders:
Sävligheten från WTT får du nog tillskriva PU eller annat, smaksak.

Varför läser du inte hela tråden? Så här skrev jag:

quote:
Dessutom så kommer jag inte att bygga den, det är bara ett förslag till den som vill bygga enkelt, billigt och nästan utan specialtillverkade detaljer. Sånt är ju dyrt som f-n i Svedala i korta serier. Vi ska ist snart provköra den riktiga skivspelar-prototypen och det blir inga leksaker.



Du kan väl bygga en ist! Fö så är det som du säger, troligtvis är det svagast vid axelinfästningen. Har du koll på hur lång lagerhylsan är?





mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2008/08/29 09:01:25
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2008/08/29 :  10:36:55  Show Profile Send Bubbel a Private Message
45+1 mm själva hylsan är 45mm men sedan finns det en kant som stoppar lagerhylsan att krypa i genom plinten den är 1mm. Axeln är 39mm + 12 för subplattan + 23mm för tappen mellan plint och subplattan är det 1mm.

Jo jag läste hela inlägget men ville i all vänlighet peka ut det jag tror är den svaga punkten, i min spelare använder jag Thorens lager och motor för att det fanns tillgängligt och var billigt.

Det har dykt upp ett annat naturmaterial som på senare tid som har väckt intresse internationellt det måste provas försök har inletts dock inte av mig det blir till att åka dit och lyssna ett även reportage har utlovats av "fabrikören".

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2008/08/29 :  10:40:43  Show Profile Send reVintage a Private Message
Tack för måtten, toppenbra! Glömde fråga vad det är för ytterdia på hylsan?

Det var inte din kommentar om den svaga punkten som fick mig att undra om huruvida du läst. Det vara detta:

quote:
Det skall bli kul och få höra vad du tycker när den är klar och du har lyssnat in dig på den.



mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2008/08/29 11:45:45
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000