HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Renovering av gammal Kenwood KA-8300
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

eclipse100
Starting Member

10 Posts

Posted - 2008/08/27 :  10:56:50  Show Profile Send eclipse100 a Private Message
Hej!

Behvöer hjälp med en sak.

Skaffade för ett tag sedan två gamla vintage komponenter. Kenwood Ka-8300, en tung gammal förstärkare i borstad alumimium, 18 kg med handtag och snyggt belysta amp-mätare. Kenwood Kt-7500, en 10kg tung tuner med fantastiskt varmt analogt ljud.

1. Hade innan jag skaffade Kenwoodarna, först min Rega Planar 2 med Linn K9 kopplad till en liten gammal relativt billig Technics förstärkare från sent 80-tal. Lät fantastiskt bra, varmt och levande ljud trots billig "skitförstärkare", men ville ha mer kräm. Skaffade då vintage prylarna.

2. Skivspelaren driven av Kenwood KA-8300, lät inte alls bra. Blev väldigt besviken. Dött och tråkigt ljud med mycket signalförlust, måste skruva rätt mycket på volymen. (med radio och cd kan jag knappt röra ratten)

3. När jag spelar lyssnar på radio med kenwoodarna, så är ljudet så bra att det skulle kunna vara cd. Har faktiskt aldrig hört så bra radio förut. Gammal analog radio är nytt för mig. Varmt och detaljerat. Då borde man ju kunna få så bra ljud ur skivspelaren också? Resultatet är att jag nu lyssnar mycket på radio men mina kära vinyl blir vilande. Jag vill inte lyssna på dåligt ljud.

4. Även cd ljudet ärstundtals väldigt bra med Denon DCD-1550AR, problemet med känsligheten för belastning finsn dock.

5. Har provat med ett billigt separat riaa till skivspelaren, men det är fortfarande dålig kräm. Musiken saknar stereobild och värme. Dött. Vad ska jag göra?

6. Jag har märkt att jag tappar högra högtalarinjen ibland. Ljudet återkommer då jag stänger av och på förstärkaren. Förstärkaren verkar också tappa kraft på höga volymer, speciellt vid modernare bas-stark musik. Den verkar känslig på för belastning. Akustiskt musik låter fantastiskt varmt och levande ur radion och cd, men dött ur skivspelaren.

7. Behov av renovering av förstärkaren? Vad behöver oftast bytas i en äldre vintage förstärkare? Kan man renovera eller byta ut någon komponent i Kenwood-förstärkaren. Den är så snygg och är i så hög kvalitet att jag vill behålla den. Den låter också väldigt bra med tuner och cd, förutom att den verkar vara känslig för höga belastningar.

8. Vet ni vad det kan vara för fel?

9. Om ni inte vet, vet ni var man kan vända sig?

adi6606
Member

550 Posts

Posted - 2008/08/28 :  18:54:51  Show Profile Send adi6606 a Private Message
Jag brukade lämna in mina prylar hos Allt i Ljud i Stockholm, Inedalsgatan på K-holmen. Har dock slutat efter att ha lämnat in ett par vintage prylar som var halvfungerande för renovering/service och blev inte nöjd med resultatet. Det ska mer till än att bara byta några lampor och spraya kontakter för att det ska kallas för renovering. Det finns en man i Uppsala som restaurerar gamla Sansui prylar. Ordentligt jobb verkar det vara som. Han heter Dado och kan nås på banusic@hotmail.com Vet inte dock vad han tar betalt!? Annars finns det säkert DIY:are här på forumet som kan hjälpa till. McSquare fixade en Cyrus till mig som inte ens "proffsen" kunde fixa

Ta dig samman och gör något onyttigt!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000