Author |
Topic |
|
Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor
1218 Posts |
Posted - 2002/12/26 : 10:34:17
|
en duktig tysk har skapat en trevlig hemsida om micro-seikis grammofoner. den är väl inte så omfattande ännu men det är ju åtminstone en god början.
www.my-micro.de
sayonara |
Beethoven wrote music though he was deaf. He was so deaf he wrote loud music. |
|
Timbre
Member
4608 Posts |
Posted - 2002/12/26 : 10:54:34
|
Högt andrahandsvärde på dagens begagnatmarknad!
750E för DDX-1000... 1500E för DDX-1500... |
|
|
fonz
Member
518 Posts |
Posted - 2002/12/27 : 10:30:50
|
Hejsan Per!
Det var den tysken jag träffade på Frankfurtmässan, minns du att jag nämde honom för dig när jag hade min Micro till salu....Kul!
När det gäller prisbilderna på dessa som Timbre nämde så stämmer det förstås att dom är väldigt höga. Men kanske inte på den "kosmiska" nivån, men det kan kanske säkert ha förekommit. Iaf när det gäller deras 7000 och 8000 spelare som är helt annorlunda trots att den i stort sätt ser likadan ut. DX 1000 är även den en helt annorlunda spelare, direktdriven dessutom,, nåväl. Men när det gäller 1500 varianterna och dom är bestyckade med deras större serie av tonarmar som MA 505 mk III och MAX 237/282 då brukar priserna dansa iväg. och då gäller det oftast rx 1500 FV som i Sverige då (1985) kostade ca 15.000:- och rx 1500 FVG som då låg på ca 20.000:-. Basicvarianten av denna spelare rx 1500 kostade då endast 8.000:-, jag köpte en själv. Året därpå försvann dom. Men visst finns det undantag av begärda priser på dessa begagnade spelare. En del begär otroliga pengar. Detta är hursomhelst en rejält fräck pjäs om man nu gillar detta stuk på spelare, men kanske inte så bra med dagens mått mätt. Något som förstås är upp till var och en att avgöra. Men jag skulle nog vilja påstå att redan när den var ny så blev den snabbt utbytt till en engelsk Walker (Linn, Heybrook, Ariston typ) som spelade ut den rejält på alla plan. Men visst finns det uppgraderingar att hitta om man så vill, bl.a ifrån Japan. Det gäller både drivkretsar, lager, motorer, fundament osv...
Gott nytt år på er, and keep on spinning. /Fonz
quote: Originally posted by Per
en duktig tysk har skapat en trevlig hemsida om micro-seikis grammofoner. den är väl inte så omfattande ännu men det är ju åtminstone en god början.
www.my-micro.de
sayonara
|
|
|
Hatoil
Member
1102 Posts |
Posted - 2002/12/27 : 17:21:42
|
Priserna på eBay för Micro-spelare ligger stadigt på 600-700 Euro eller Dollar för DDX-1000 och DQX-1000, RX modellerna är dyrare. Nu förstår du varför jag tyckte din Micro var billig fonz.
Apropå värdestegringar, headshells typ Orsonic (minns inte modellen) som såldes nya för 200 spänn eller så kostar lätt 1500:- på eBay. Ouch!
Per, glöm inte att joina: http://groups.yahoo.com/group/MicroSeiki/ |
Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se |
|
|
fonz
Member
518 Posts |
Posted - 2002/12/27 : 20:59:52
|
Helt rätt, dom ligger högt i pris som Timbre mycket riktigt påstod, och ibland "lite" till av dom som varit till salu. Helt beroende på bestyckning, skick osv förstås. Men visst har det dykt upp betydligt billigare alternativ. Och man får förstås vara observant på vad man köper då dessa plintar har några år på nacken? Det sista inbytet jag gjorde, och som du syftar på var en rätt sliten variant av rx 1500 med en billig Heyward tonarm utan pickup. Jag begärde 3.500:- och fick det omgående av första spekulanten. Visserligen så sålde jag min första för 2.800:- i ett betydligt bättre skick, men med en trasig knivlagring på tonarmen, en standard Micro seiki Ma 500 sc. Billigt kan tyckas men så var fallet iaf? Jag kanske skulle sålt den utanför Sverige..Hihi! Vad jag menar är att en så pass gammal och ändå trots allt "vanlig" skivspelare med ett nypris på 8.000:- i början på 80-talet inte ska kosta mer i mitt sätt att se det, såvida man inte är ute efter den lite mer fräcka och onekligen tunga varianten av spelare som det onekligen är. Men rent musikaliskt så kan få betydligt mer skivspelare för dom pengarna idag, kanske inte lika tung men ändå? Nu finns det visserligen köpare till allt, titta bara på gamla TD 124 ifrån Thorens, Garrard 301 (den äldre) osv, där det bl.a finns japanska entusiaster som är beredda att betala i princip vad som helst för fina org ex. Men många ggr av nostalgiskt klingande skäl, vilket jag har full respekt för. Detta är inte ett ifrågasättande på något sätt, utan bara en kort reflektion, och var och en får förstås köpa vad dom vill och till vilka pengar som helst. Men visst har det väl hänt ett och annat genom åren, inte sant? Tiden har liksom inte stått still när det gäller detta musikaliska reproduktionsätt, Särskilt inte i skuggan av cd,ns framfart. Trots att det funnits och finns oerhört lyckade gamla spelare som just 124,an och 301,an som ex.
Ta bara ett axplock av Europeiska spelare som Systemdek, Ariston, Walker, Heybrook osv osv som har helt andra prisbilder, spelare som i och för sig kanske inte är mycket yngre än dessa Micro spelare, dels inte så fräcka. Men som kanske är typen av spelare som stämmer bättre med våra scandinaviska öron, och i vårt sätt att tolka musik? ...(En tanke) Dessa Eur skivspelare är av en typ av som har en otrolig "sång, driv" och känsla om uttrycket tillåts, till skillnad mot vad min Micro seiki rx 1500 någonsin kunde prestera, iaf i mina öron. Dels så är dessa lätta att uppgradera, samt lätt att hitta reservdelar som synchronmotorer mm. Vilket inte alltid är så lätt med Micro spelarna i deras val av motorer, drivkretsar osv, såvida man inte köper en hel uppdatering för stora pengar, för dom finns trots allt.
En kort minnesbild av mina upplevelser om någon orkar fortsätta läsa är att det saknades rytmik, liksom kropp, efterklanger oavsätt tonarm/Pu, samt att det inte "svängde" för att använda ett sliten Linnklyscha, kanske lite väl "stel och välbyggd" hur konstigt det än kan låta? Jag expreminterade iaf med denna spelare länge och väl. Den blev förstås allt bättre och bättre allt eftersom jag bytte tonarmar och med många olika pu alternativ, riaa osv. Men riktigt nöjd blev jag dessvärre inte. Och ännu mindre när jag nu år 2002 testade mitt sista inbyte av denna spelare......Ojdå! inte så kul precis? Som vid mitt första intryck när jag kom över en Walker då 1985 som jag nämde i mitt förra inlägg så var det som om....YES!!! Helt plötsligt ett helt annat driv och "GO" i sitt sätt att presentera musiken. Men visst finns det säkert ett flertal som lyckats bättre än vad jag gjorde då med denna "goa" skivpelare trots allt. Vi lyssnar som sagt inte med samma öron hur man än vrider o vänder på det.
Oavsett vad, så är det hur kul som helst med dessa spännande och intressanta varianter av skivspelare och förstås upp till var och en att uppleva, men pass upp vad ni köper, it´s a jungle out there. Keep on spinning.
/Fonz
quote: Originally posted by Hatoil
Priserna på eBay för Micro-spelare ligger stadigt på 600-700 Euro eller Dollar för DDX-1000 och DQX-1000, RX modellerna är dyrare. Nu förstår du varför jag tyckte din Micro var billig fonz.
Apropå värdestegringar, headshells typ Orsonic (minns inte modellen) som såldes nya för 200 spänn eller så kostar lätt 1500:- på eBay. Ouch!
Per, glöm inte att joina: http://groups.yahoo.com/group/MicroSeiki/
|
|
|
Bland
Member
672 Posts |
Posted - 2002/12/27 : 21:37:39
|
Jag äger en gammal Walker, köpt ca 1980 tillsammans med en Grace 707mk2, (nerpackad i källaren+arm) finns något andrahandsvärde på en sådan spelare? Jag vill inte sälja, utan mest nyfiken? Jag har inte sett något om Walker sedan 1980-talet. Grace vet inget om. Jag skulle behöva ev. reparera armen. Vet någon vart man kan vända sig? Behöver orginaldelar. |
|
|
Timbre
Member
4608 Posts |
Posted - 2002/12/27 : 21:50:09
|
Idag ryker vi ihop om SACD kontra DVD-Audio, på den gamla goda vinyltiden var det direktdrift kontra remdrift. Alla man pratade med spolade direktdriften och själv har jag bara använt direktdrivna verk. Kan fortfarande inte höra vad som är så dåligt... |
|
|
Bland
Member
672 Posts |
Posted - 2002/12/28 : 00:02:06
|
quote: Originally posted by Timbre
Idag ryker vi ihop om SACD kontra DVD-Audio, på den gamla goda vinyltiden var det direktdrift kontra remdrift. Alla man pratade med spolade direktdriften och själv har jag bara använt direktdrivna verk. Kan fortfarande inte höra vad som är så dåligt...
Det beror lite på vilken kvalité vi pratar om. Om jag minns rätt var alla Goldmund spelare direkdrivna. Rockport (700 tusen eller vad den kostar) är direktdriven. En direktdriven spelare i det billigare segmentet blir inte lika bra pga att det är dyrt att tillverka en bra direkdriven spelare. Remdrivna skivspelare har en mer "naturlig" isolering ifrån motorn. Idag är nästan alla spelare i high-end klassen, minus rockport som är dyrast, remdrivna. Idag vet man mer om hur man skall tillverka skivspelare. Det har aldrig funntis så många bra spelare (och nålar) på marknaden, i alla prisklasser, som idag. Det gläder en vinylälskare. |
|
|
Hatoil
Member
1102 Posts |
Posted - 2002/12/28 : 01:15:35
|
fonz, det var mer en reflektion över prisnivån, och hur vissa saker behåller sitt värde. Oavsett prestanda. Jag såg en korroderad DDX-1000 utan arm (eller om det var med en dålig arm, minns inte riktigt) gå för mer än 600 dollar. Så ja, du borde nog sälja till utlandet!
Sedan om de borde kosta så mycket är en annan sak. |
|
|
fonz
Member
518 Posts |
Posted - 2002/12/29 : 02:31:01
|
Nja?!!...När det gäller DX 1000 så är det en helt annan historia än RX 1500 serien, vilket du säkert vet?...Nog om det. Hursomhelst så finns det köpare till allt, i alla varianter och kategorier, oavsett vad det handlar om? Det är liksom upp till var och en vad dom anser det vara värt. Vilket jag aldrig ifrågasatt? Jag gav bara en förklaring i mitt sätt att se denna historia, och ville bara förtydliga ett o annat i mitt inlägg,,,,, Det är ju inte var dag som man behöver försvara ett för lågt pris...*L* Ytterligare en Micro seiki RX 1500/Excel PRO 81TA är på väg in förresten?, ett inbyte på en Ariston RD 40 Electronic/SME IV/AT Oc 9 Den går nog till lillebrorsan i födelesedagspresent efter nyår. Han har många plattor, dock ingen spelare, och detta ex duger gott med en AT 95 e som ska monteras. Eller ska jag sälja till Dollar och leva på ränta istället kanske?
Keep on spinning, på oavsett vad? Gott nytt år önskar jag er alla! /Fonz
quote: Originally posted by Hatoil
fonz, det var mer en reflektion över prisnivån, och hur vissa saker behåller sitt värde. Oavsett prestanda. Jag såg en korroderad DDX-1000 utan arm (eller om det var med en dålig arm, minns inte riktigt) gå för mer än 600 dollar. Så ja, du borde nog sälja till utlandet!
Sedan om de borde kosta så mycket är en annan sak.
|
|
|
Hatoil
Member
1102 Posts |
Posted - 2002/12/29 : 06:58:28
|
Du behöver inte försvara dina låga priser, jag tycket att du är en ängel som säljer billigt. Mer glädje till fler. |
|
|
Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor
1218 Posts |
Posted - 2003/01/10 : 11:42:12
|
Kul att det finns entusiaster för allt. Fonz... var fiskar du upp alla begagnade micro? inte för att jag behöver ha fler. vill mest ha nån sorts kontakt med andra ägare.
Mest musikalisk i världen är rx1500 ju inte men inte på något sätt omusikalisk. Stabilitet, lugn och kontroll har den ju i mängder vilket är egenskaper som jag också eftersöker. Har man en rivig puppa monterad så kommer musikaliteten som ett paket på posten.
sayonara |
Beethoven wrote music though he was deaf. He was so deaf he wrote loud music. |
|
|
Gemeni
Member
1162 Posts |
Posted - 2003/01/10 : 12:22:54
|
Roligt med flera som gillar Micro Seiki. Har själv en RX 1500 D. Jag undrar om det är någon som har reservdelar eller tilbehör här på detta forum till ovannämda spelare. Jag söker en drivrem och / eller ett ställ till motorn. Titta på mina bilder så ser ni den. Har även en Ariston rd 40, och några tonarmar av diverse märken liggandes. |
Musik låter bäst på vinyl och i stereo
|
Edited by - Gemeni on 2003/01/10 20:48:31 |
|
|
markku
Vänta, jag har en mätning på det här...
934 Posts |
Posted - 2003/01/10 : 13:06:32
|
Gemeni,
Beträffande drivrem: kolla http://www.elexatelier.com/microseiki.htm
om du inte är itresserad i att betala 49.90 USD (+P&P etc), så som alternativ skräddarsydd drivrem från Pyramid Belt Inc. Det var där jag hittade lösning för min alldeles unika Genuin/Le Tallec STAD1.
http://www.pyramidbelts.com/roundbelts.htm |
mvh Markku I have no special talents. I am only passionately curious. - Albert Einstein 1952
|
|
|
Hatoil
Member
1102 Posts |
Posted - 2003/01/10 : 17:08:17
|
Gemeni, kolla eBay med jämna mellanrum efter Micro-Seiki prylar. Tyskarna har ganska mycket på www.ebay.de också. Men räkna med att det kan vara dyrt om man inte har tur.
Finns en dansk också som säger sig ha diverse reservdelar, han nås på: micro@esenet.dk
|
|
|
Gemeni
Member
1162 Posts |
Posted - 2003/01/10 : 21:35:58
|
Tack för informationen!!! Det känns toppen att få så snabb respons på frågorna.
|
Musik låter bäst på vinyl och i stereo
|
|
|
|
Topic |
|
|
|