HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Metallicas nya Death Magnetic - Hur låter den?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 8

j0akim
Member

1387 Posts

Posted - 2008/09/20 :  12:33:09  Show Profile  Visit j0akim's Homepage Send j0akim a Private Message
En liten notis i dagens DN, kultur om att skivan är bättre i GH format... Så bollen kanske har satts i rullning?

Oppo BDP-93>Mac Air/Imac>Bladelius DAC->Onkyo PR-SC5507->Nuforce MCH-3SE-C7->Nordost Baldur->Martin Logan Spire, Martin Logan Theater-i, 4*SVS SSS02, SVS AS-EQ1->2*SVS PC13-Ultra DSP

Imac->Apogee Duet->Denon AH-D7000 Lawton mod
Mitt galleri
Go to Top of Page

miaber
Member

1345 Posts

Posted - 2008/09/21 :  19:13:48  Show Profile  Visit miaber's Homepage Send miaber a Private Message
Man kan undra om Metallica själva är nöjda över slutprodukten?
Det är första gången jag hör en trummis med vispar på en metall-platta. Mysigt eller?
Sång-soundet påminner starkt om Ian Andersons från plattor sent sextiotal med Jethro Tull. Retro!
Och basen ligger bara som en dimmig ridå i bakgrunden.
Synd på annars bra grundmaterial.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098
Go to Top of Page

Ubbe O
Member

82 Posts

Posted - 2008/09/21 :  20:32:54  Show Profile Send Ubbe O a Private Message
Jag tycker inte att Death Magnetic har så dåligt ljud som som bilderna från Audacity visar, inte om man jämför med många andra metal/hårdrocksskivor. En del säger att trummorna låter skit men
det kan jag inte hålla med om, särskilt om man som sagt jämför med andra skivor.
Visst distar det och klipper i topparna, men jag har roat mig med att jämföra ljudet från Iron Maidens två senaste skivor. De låter sämre med väldigt platt och tunt ljud, trummorna låter mycket sämre än på Death Magnetic, det låter som att Nicko har gömt sig i garderoben med trumsetet. Trots att Death Magnetic är mer komprimerad så har den bättre(?) dynamik och är behagligare att lyssna på. Speciellt trummorna har mycket bättre tryck och djup.
Däremot har Iron Maiden's Brave New World bra ljud, så jag förstår inte hur man kan bli så mycket sämre.
En av mina favoritgrupper är Dream Theater, och en av deras bästa skivorna är Train Of Thought, men jag har alltid tyckt att den har dåligt ljud (i jämförelse med deras egna).
Men vid en jämförelse med Metallicas och Iron Maidens skivor så låter den riktigt bra!
Rena "audoifilskivan"...
Man upptäcker mycket när man börjar jämföra, kanske ett dålig omen med titlar som innehåller "Death"...

Har inte producenten något att säga till om? Rick Rubin har ju många bra skivor bakom sig, många med riktigt bra ljud.

I bilen lyssnar jag nu på FLAC-versionen av Death Magnetic från Guitar Hero, och den låter bättre än original CD'n. Och mycket bättre än Maidens skivor...
Varför får Metallica så mycket skit när skivorna har dåligt ljud? Är det för att de är pengahungriga svin eller? Jag har nog aldrig sett en sådan häxjakt på andra band, skillnaden på bla Maiden och Metallica är ju att Maiden är mer "folkliga", det är kanske det som gör det.

Släng i Dance Of Death i CD-spelaren och jämför själva, det skulle vara roligt att höra vad ni andra tycker.
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2008/09/21 :  22:22:55  Show Profile Send matte76 a Private Message
Jag har varit mycket kritisk till ljudet på Maidens två senaste skivor vilket jag också skrivit på bland annat detta forumet. Men Metallicas senaste låter ännu sämre eftersom den distar så mycket. Den låter helt enkelt defekt vilket inte Maiden-skivorna gör (de låter bara dåligt, luddigt liksom). Om inte GH III-versionen funnits hade nog kritiken varit svalare, nu låter skivan mycket bättre i ett tv-spel än på den cd-skiva som massor av folk köpt. Det är inget annat än en stor skandal.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2008/09/22 :  12:29:09  Show Profile Send matte76 a Private Message
Ett par länkar till om denna fars:

http://www.tomsguide.com/us/guitar-hero-metallica-death-magnetic,news-2611.html

http://www.audioholics.com/news/industry-news/metallica-death-magnetic-sounds-better-on-guitar-hero-iii?date=221920080919


- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2008/09/22 :  12:47:17  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Skulle vara intressant att höra om och när bandet själva säger nåt i frågan, men Metallica har ju en tendens att sätta sig i martyrrollen så det blir väl ingen reaktion egentligen bemöter kritiken konstruktivt. Det är i alla fall min gissning.

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

Matrixen
Member

807 Posts

Posted - 2008/09/22 :  14:28:46  Show Profile Send Matrixen a Private Message
Undrar om det inte är Rick Rubin som var inkopplad på denna? Eller var det på stAnger?? Han har iallafall en obehaglig egenhet att göra bra musik olyssninsbar med hjälp av volymslidern.
Jag gillar soundet på Justice for all och den växer i bra hifi! Bilderna på utstyrningarna ovan ser dock illavarslande ut. Den typen av brist, dvs kompressinsdist, har en tendens att ge mig ont i huvudet och det kan ingen bra hifi ta bort. Snarare tydliggöra. Tråkigt för musikaliskt verkar de kvicknat till
Go to Top of Page

Jonasihm
Member

385 Posts

Posted - 2008/09/22 :  15:40:09  Show Profile Send Jonasihm a Private Message
Finns hela skivan på Guitar hero 3?

NAD C315BEE - NAD C515BEE - Boston Acoustics A40
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2008/09/22 :  16:53:38  Show Profile Send matte76 a Private Message
quote:
Finns hela skivan på Guitar hero 3?


yes sir!

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Klenkar
Member

1157 Posts

Posted - 2008/09/22 :  17:07:07  Show Profile Send Klenkar a Private Message
Därav gh.....!!
Den är rätt ok!
dd

...at the gates of hell I will swing my sword, converting the souls of the non-believers...
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2008/09/24 :  08:58:03  Show Profile Send matte76 a Private Message
Har lyssnat en hel del på GH3-versionen av skivan, och den har väldigt bra ljud! Varför mastrade och mixade de inte skivan så från början? Jag gillar dessutom låtarna, som är ungefär i samma klass som de bästa från Reload och Load. Betydligt bättre än ST Anger, synd bara att ljudet är lika dåligt på skivan...

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Beat
Member

1505 Posts

Posted - 2008/09/24 :  19:52:10  Show Profile  Visit Beat's Homepage Send Beat a Private Message
ÄNTLIGEN!!

Detta är den enda tråden på hififorum som är lika fånig som hifimus-tråden en gång var. Eg. för dumt för att kommentera men jag kan bara inte låta bli.
Death Magnetic är ingen milstolpe, Metallica kommer troligen inte göra fler sådana. Men de har gjort plattor sedan -80 så de har kanske lite rutin:) De är dessutom världens mest namnstarka rockband. Eller rock.. hm..? De är ju thrash.. Och Metallica har gjort en trash platta.. Jag vet inte vad Ni säger men jag tror inte att de vanliga hifi-parametrarna som transparens, djupledsperspektiv eller röstseparation egentligen var aktuella när de bad Rick Rubin producera plttan. Får då hade Rick Rubin gjort det. Tror faktiskt att Rick Rubin gjorde precis vad Metallica bad honom att göra. För Rick Ruin kan det, han är nämligen en av de mest namnkunniga producenterna och tar massor betalt för att kunna leverera precis det som Metallica vill. Den här gången en trash platta. Ganska rått och simpelt. Till och med lite extra skitigt för jag tror inte att M. vill bli misstagna för ett par rock´n´roll gubbar som tjänat för mycket kosing. Så det kanske är så att plattan inte gjordes för att behaga de som sitter med hifi anläggningar och skiftar Kari Bremnes plattor varvat med Metallica och gnäller över att de inte kan följa bastexturen.
Plattan är inte lika bra som St Anger, den är inte fullt så komplex eller kompromisslös. Den är inte heller lika snyggt producerad som St Anger. Men den är ett alldeles lysande stycke tidsdokument. Kanske är det den plattan som egentligen skulle kommit efter Justice for all. För den tar vid där de slutade -88.

Du når oss på Lazy Boy hær:

sales@lazyboyaudio.no

https://www.facebook.com/lazyboyaudio/

http://www.lazyboyaudio.no/
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2008/09/24 :  20:12:33  Show Profile Send jonasz a Private Message
Beat: Du må tycka att det är fånigt men ska jag slänga ut 200:- så ska musiken vara lyssningsbar vare sig det är Kari Bremnes eller Metallica. Tror säkert att trash ska dista men absolut inte på det här sättet... Förresten så är det väl bättre att de låter som rock#180;n#180;roll gubbar är gubbar som helt tappat hörförmågan?

You'll Never Walk Alone...

Edited by - jonasz on 2008/09/24 20:13:48
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2008/09/24 :  22:13:28  Show Profile Send matte76 a Private Message
Beat: Det är en jäkla skillnad mellan att göra en rockplatta med "ok" ljud och Death Magnetics katastrofala ljud! St Anger är dessutom enligt mig mycket sämre än Death Magnetic, enda som inte är sämre är ljudet som är ungefär lika uselt...

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

educk
Member

316 Posts

Posted - 2008/09/25 :  13:02:27  Show Profile Send educk a Private Message
så ska man göra en skiva som låter trashig så höjer man nivåerna så de ligger på max hela plattan. tror inte heller att de har gjort så här för att de ska in i en viss kategori. och i så fall så borde de göra likadant i guitar hero. tror mer de mixas så för att folk ska slippa höja volymen

Ljudrättsaktivist

arcam cd82 - Plinius M16 - Electrocompaniet AW60FTT - Martin Logan Vista
Go to Top of Page

j0akim
Member

1387 Posts

Posted - 2008/09/25 :  15:57:36  Show Profile  Visit j0akim's Homepage Send j0akim a Private Message
http://www.e24.se/branscher/konsumentvaror/artikel_735121.e24

"Metallicas platta "Death Magnetic" såldes till exempel i 337 000 exemplar under sin andra vecka i toppen av Billboardlistan. "

Tror nog inte det kommer en remastrad version detta år ;)

Oppo BDP-93>Mac Air/Imac>Bladelius DAC->Onkyo PR-SC5507->Nuforce MCH-3SE-C7->Nordost Baldur->Martin Logan Spire, Martin Logan Theater-i, 4*SVS SSS02, SVS AS-EQ1->2*SVS PC13-Ultra DSP

Imac->Apogee Duet->Denon AH-D7000 Lawton mod
Mitt galleri
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2008/09/25 :  20:55:45  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Det är ju bra att det säljer. Men det intressantare vore att få veta hur många av de 337 000 köparna som blev besvikna över ljudkvalitén?
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2008/09/26 :  09:08:54  Show Profile Send edison a Private Message
sk "Skitigt sound" trash eller vad man vill kalla det, sånt kan (=ska) dom åstadkomma i studion!
Helt enkelt genom att spela "skitigt"...det kan väl inte vara svårt för ett band som stor del av sin karriär varit ett trashband (?)

MEN *återgivningen* SKA inte tillföra EXTRA skit så att säga...då har man som köpare av plattan all rätt gnälla...

Just detta har jag väldigt svårt att begripa, varför band/musiker som vill låta lite "o-hifi" eller skitigt som det kallas, varför dom måste trassla till det genom att låta andra göra jobbet med "skitigheten", det ska bandet klara själva.

Sen kan ljudtekniker/producenter fixa så detta skitiga ljudet blir BRA inspelat, dvs återge vad som spelas!

Hur kan det vara så svårt?

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2008/09/26 09:12:46
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2008/09/26 :  13:11:52  Show Profile Send matte76 a Private Message
Artikel i Wall Street Journal om loudness war och Death Magnetic. Bra! Detta börjar sprida sig även till icke hifi-tidningar... http://online.wsj.com/article/SB122228767729272339.html?mod=rss_media_and_marketing#project%3DMETALLICA0809%26articleTabs%3Darticle

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2008/09/26 :  13:21:46  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Intressant. Från artikeln ovan:

quote:
But the critics have inadvertently recruited a key witness: Ted Jensen, the album's "mastering engineer," the person responsible for the sonic tweaks that translate music made in a studio into a product for mass duplication and playback by consumers. Responding to a Metallica fan's email about loudness, Mr. Jensen sent a sympathetic reply that concluded: "Believe me, I'm not proud to be associated with this one."

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2008/10/02 :  08:35:15  Show Profile Send matte76 a Private Message
Nu har Lars Ulrich, trummisen, bemött kritiken. I dagens Sydsvenskan skriver de att Lars anser att skivan "sounds fuc*in smokin" i hans bilstereo och att "det är 2008 och så låter skivor nu". Hans preferenser är alltså vad som låter bra i bilstereon. Lars tycker alltså att han har rätt och de tusentals fans som protesterat mot ljudkvaliteten på internet har fel. Jag har köpt min sista Metallica-produkt om de inte ändrar inställning, det är en sak som är säker...något konsertbesök blir det heller inte. Vad de andra bandmedlemmarna har för åsikter framgår inte, men jag skulle bli förvånad om de tycker annorlunda än sin trummis...

Någon som lyssnat på skivan i sin bilstereo? Jag tvivlar på att den låter bra ens där...dessutom låter Guitar Hero 3-versionen med all säkerhet mycket bättre även i bilen, eftersom den är mer dynamisk och i princip distortionsfri...

Snacka om tragisk inställning Lars har...

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/

Edited by - matte76 on 2008/10/02 08:39:15
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2008/10/02 :  08:40:56  Show Profile Send huzze a Private Message
Suck. Lars...
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2008/10/02 :  09:12:27  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Trevlig inställning
Hoppas att all negativ kritik får skivbolagen att vakna

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2008/10/02 :  12:23:24  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Det är väl bara att acceptera att man har vuxit ifrån Metallica.
Låt dom hitta en ny publik bland kiddsen som bara lyssnar på musik via taskiga datorhögtalare.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Hornta
Member

1107 Posts

Posted - 2008/10/02 :  13:58:04  Show Profile Send Hornta a Private Message
tycker det är synd att all musik nuförtiden är bara till för mp3spelare och radio, musiken ska inte spelas i en riktigt stereo verkar det som :(
tycker ljudkvaliten överlag bara blir sämre och sämre, vet inte hur metallicas skiva är då jag aldrig gillat dem.

Stereon: DIY: Synergy Horn + 15" baslåda | Anaview AMS1000 och ALC0180 | MiniDSP | Emotiva UMC-200 | AppleTV 4 | Rega P3 | Energy-transformers Vibb-eaters
Cyklar: Speciallzied Enduro 29/6fattie Elite 2017 w/ lyrik 180mm | Specialized Stumpjumper FSR 26" EVO w/ pike 160mm & monarch+ 150mm
Minhembio: http://www.minhembio.com/mikaelhornqvist/
Go to Top of Page
Page: of 8 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000