HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Nu har jag tagit klivet in i vinylvärlden!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

n/a
deleted

1491 Posts

Posted - 2002/12/25 :  18:51:14  Show Profile Send n/a a Private Message
Tomten kom med en Pro-ject Debut II.
Nu har jag börjat lyssna vinyl på allvar. Det är enormt kul och mer "musik" med vinyl. Ska säga att denna spelare inte är den mest välljudande maskinen jag hört men den är suverän för den som vill "smaka" på vinyl, den spelar helt klart bra för slanten. Nu ska jag handla rejält med LP i mellandagarna. Väntar på ett bättre riaa steg också.

Edited by - n/a on 2002/12/25 18:51:48

jajon
Ej medlem längre

415 Posts

Posted - 2002/12/25 :  23:46:47  Show Profile Send jajon a Private Message
Grattis, och god jul!

Go to Top of Page

Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor

1218 Posts

Posted - 2002/12/26 :  10:30:31  Show Profile Send Per a Private Message
quote:
Originally posted by chrille

Tomten kom med en Pro-ject Debut II.
Nu har jag börjat lyssna vinyl på allvar. Det är enormt kul och mer "musik" med vinyl. Ska säga att denna spelare inte är den mest välljudande maskinen jag hört men den är suverän för den som vill "smaka" på vinyl, den spelar helt klart bra för slanten. Nu ska jag handla rejält med LP i mellandagarna. Väntar på ett bättre riaa steg också.



vad trevligt, debut II är väl helt ok. kan väl rekommendera att du köper en bättre puppa innan du köper ett bättre riaa. vad är det för puppa och riaa du har nu?

sayonara

Beethoven wrote music though he was deaf. He was so deaf he wrote loud music.
Go to Top of Page

gurin
Member

196 Posts

Posted - 2002/12/26 :  10:40:10  Show Profile Send gurin a Private Message
Jag började också med en Pro-ject dock en 1.2, vill jag minnas att den hette. På denna satte jag en begad MC 30, kopplade den till en MF X-can och så var jag i gång. Skitkul! Efter detta slutade jag nästan helt att spela CD något år eller så. Jag hoppas att du hittar ett bra Riaa-steg.

Själv bytte jag rätt snabbt till Bladelius riaa-steg, vilket jag fortfarande spelar på, men jag är inte nöjd med det. Det kanske finns någon som har bättre förslag till ett rimligt pris. Jag har ännu inte hunnit titta runt bland allt vad som redan finns skrivet här, skall bli spännande.

Mvh/Gurin

Mina öron är mina mätinstrument.
Go to Top of Page

n/a
deleted

1491 Posts

Posted - 2002/12/26 :  11:19:48  Show Profile Send n/a a Private Message
quote:
Originally posted by Per

quote:
Originally posted by chrille

Tomten kom med en Pro-ject Debut II.
Nu har jag börjat lyssna vinyl på allvar. Det är enormt kul och mer "musik" med vinyl. Ska säga att denna spelare inte är den mest välljudande maskinen jag hört men den är suverän för den som vill "smaka" på vinyl, den spelar helt klart bra för slanten. Nu ska jag handla rejält med LP i mellandagarna. Väntar på ett bättre riaa steg också.



vad trevligt, debut II är väl helt ok. kan väl rekommendera att du köper en bättre puppa innan du köper ett bättre riaa. vad är det för puppa och riaa du har nu?

sayonara




Tror pu:n är en Ortofon OM 5, Riaa:n är förstärkarens inbyggda, väntar på en Pro-Ject Phono box.
Vilken pickup rekommenderar ni?
Go to Top of Page

Hepcat
Member

1103 Posts

Posted - 2002/12/26 :  11:32:32  Show Profile Send Hepcat a Private Message
Jag vill rekomendera Grado black eller gold.

Mikael

www.selleri.de
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2002/12/26 :  11:41:29  Show Profile Send marbrink a Private Message
Eller så kan du ju också byta till en OM20 nål!
Go to Top of Page

Brosk
Member

426 Posts

Posted - 2002/12/26 :  17:39:06  Show Profile Send Brosk a Private Message
Kan man verkligen byta nål på en OM-5 till en OM-20??
Go to Top of Page

B Peter
Member

635 Posts

Posted - 2002/12/26 :  22:36:34  Show Profile Send B Peter a Private Message
quote:
Originally posted by gurin

Jag började också med en Pro-ject dock en 1.2, vill jag minnas att den hette. På denna satte jag en begad MC 30, kopplade den till en MF X-can och så var jag i gång. Skitkul! Efter detta slutade jag nästan helt att spela CD något år eller så. Jag hoppas att du hittar ett bra Riaa-steg.




Du menar kanske att det var en Musical Fidelity XLP eller XLPS? Xcan är väl en hörlursförstärkare? Jag har själv XLPS, den är OK. Synd att de, MF, slutat tillverka tillbehöret med bättre strömförsörjning.
Go to Top of Page

HPW
Member

370 Posts

Posted - 2002/12/26 :  23:40:57  Show Profile Send HPW a Private Message
quote:
Kan man verkligen byta nål på en OM-5 till en OM-20??

Jag gjorde det då jag ägde ortofon Jag tror till och med att jag bytte till OM-30 eller om det var 40 och det fungerade. Jag kommer inte helt i håg.

quote:
Du menar kanske att det var en Musical Fidelity XLP eller XLPS? Xcan är väl en hörlursförstärkare? Jag har själv XLPS, den är OK. Synd att de, MF, slutat tillverka tillbehöret med bättre strömförsörjning.

Jag har funderat på att bygga själv det verkar inte så svårt. Vid det obligatoriska öppnandet verkar det som om den vill ha växelström in och det sitter en likriktare & stabb inne i bara o slå till på en fet ringkärna med rätt spänning. Det skulle vara kul o höra om ngn har bytt eller har kört med det separata nätaggregatet och om det ger förbättring.

Rundgång & Omgång
Go to Top of Page

Neon Park
Member

1013 Posts

Posted - 2002/12/27 :  16:38:09  Show Profile Send Neon Park a Private Message
Ortofons om-serie har samma "body" det är bara nålarna som skiljer så det går alldeles utmärkt att göra så.
Go to Top of Page

gurin
Member

196 Posts

Posted - 2002/12/28 :  09:25:32  Show Profile Send gurin a Private Message
B Peter

Det var förstås en XLP.

Mvh/Gurin

Mina öron är mina mätinstrument.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000