HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Mercury Living Presence på SACD
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

jonas_gbg
Member

336 Posts

Posted - 2008/08/21 :  12:04:57  Show Profile Send jonas_gbg a Private Message
Det är inte ofta jag ger in på klassisk musik, men för en tid sedan så köpte jag några skivor inspelade på skivbolaget Mercury Living Presence.

En intressant detalj med dessa skivor är att musiken finns nu tillgänglig på sitt originalformat i 3 kanaler på SACD.
Som tur är så finns även en stereomix för oss med vanlig 2-kanals hifi.

http://www.deccaclassics.com/music/mercurylivingpresence/
Fantastiskt att man pysslade med flerkanal redan på 50, 60-talen.
Om ni kollar på sidan "About Mercury" så finns där några pdf-filer som beskriver hur inspelningarna gjordes.

Jag har blivit positivt överraskad av hur bra dessa inspelningar är.
Någon mer som lyssnat på de? Nån som hört de i 3-kanal?

Mattias
Member

1671 Posts

Posted - 2008/08/21 :  12:29:15  Show Profile Send Mattias a Private Message

Körde du i sacd spelare? eller cd?
Har Rachmaninov som en slags husgud gällande klassisk pianomusik men med sacd blir det bara platt pankaka på den skivan. cd spåret låter trevligare.


Skivan jag syftar till. Har för mig att detta varit upp på nåt forum för nåt år sedan.

/Mattias
Go to Top of Page

stargazer
Member

445 Posts

Posted - 2008/08/21 :  13:08:46  Show Profile Send stargazer a Private Message
Jag har en MLP där Antal Dorati dirigerar verk av Prokofiev.

Mycket, mycket bra såväl musik- som ljudmässigt .
Kanske bland det bästa jag hört vad gäller klassisk musik.



En stilla undran - har verkligen inspelningstekniken gått något framåt sedan slutet av 50-talet
eller
Hur kunde det låta så här grymt bra för femti år sedan

MLP är en hifi-pärla.
Go to Top of Page

jonas_gbg
Member

336 Posts

Posted - 2008/08/21 :  13:56:45  Show Profile Send jonas_gbg a Private Message
quote:
Körde du i sacd spelare? eller cd?

Jag har faktiskt bara kört SACD, glömt bort att det finns CD spår också
Jag får jämföra vid nåt tillfälle och höra vad jag gillar bäst.

Har dessa skivor:
Rodrigo, Guitar Concerto
Tchaikovsky, Nutcracker
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2008/08/21 :  14:31:28  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag skrev för något år sedan om de här SACD skivorna från Mercury här på forumet och på något annat forum. Om man lyssnar på de här 3-kanaliga skivorna och jämför med den vanliga stereo versionen. Då kan man märka att ljudbilden är mera 3-dimensionell jämfört med den två kanaliga. (Vad man skulle vilja ha är tre stycken likvärdiga frontare) Jag kan också glädja er med att det också finns ganska många tre kanaliga SACD skivor från RCA Living Stereo.
http://www.elusivedisc.com/products.asp?dept=1101
Det var ju ganska dyrt det här med mångkanal på sin tid. RCA och Mercury började att göra tre kanaliga inspelningar under 1956 och i första hand vid klassiska inspelningar. Senare inom populärmusiken använde man det tredje spåret för sång pålägg. Jag tror att RCA var det enda skivbolaget som på den tiden spelade in med 76,2cm/sek. på 1/2" och tre kanaler. Ganska så lyxigt för sådana band var dyra. Den i Sverige första tre kanliga bandspelaren som var en Ampex 300-3 levererades till dåvarande Europa Film AB, Sundbyberg. Det var i februari 1959 och den första inspelningen som gjordes med den maskinen var med Jussi Björling - Till Havs.
Go to Top of Page

poppen
Member

1570 Posts

Posted - 2008/08/26 :  16:39:21  Show Profile Send poppen a Private Message
Men mixades inte dessa 3 kanals inspelningar ner till 2 kanal när det väl begavs sig ?
De släpptes ju först på 2 kanals band då Stereonpickuppen uppfans först 1958 emedan komersiella stereoband såldes tidigare.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000