HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Vad tycker ni om ICE-POWER?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Leif B
Member

1496 Posts

Posted - 2008/08/18 :  16:31:51  Show Profile Send Leif B a Private Message
Är lite sugen på ett par Acoustic Reality eAR 501 monoblock.

Har ni några synpunkter på ljudet som dessa ICEPOWER slutsteg presterar?

Mvh. Leif

tian
200.000-klubben

1550 Posts

Posted - 2008/08/18 :  16:43:55  Show Profile Send tian a Private Message
Har själv ett par Acoustic Reality eAR 1001, och jag har aldrigt prövat något bättre till mina högtalare, total kontroll, extrem "svart" bakgrund, passar till mig och mina högtalare som handen i handsken. När man fick ca 1100 w att leka med till varje hungrig låda så gjorde det verkligen underverk.

Letar bara nu efter ett mera kompetent försteg....

Men jag tycker absolut att du måste pröva dessa steg, för det kan bli helt rätt för dig.
Vad sitter du själv med för högtalare ?

Edited by - tian on 2008/08/18 16:48:47
Go to Top of Page

Leif B
Member

1496 Posts

Posted - 2008/08/18 :  16:48:45  Show Profile Send Leif B a Private Message
Jag har rätt lättdriva högtalare...
Dem är ju inte dyra heller.
Vad tror du om att koppla dessa monoblock till en Squeezbox?

Edited by - Leif B on 2008/08/18 16:51:03
Go to Top of Page

Twilighter
Member

590 Posts

Posted - 2008/08/18 :  21:40:56  Show Profile Send Twilighter a Private Message
gamla generationens eAR (med flera) har mkt låg ingångsimpedans 12-8 kohm , så lite får man betänka i val av försteg/drivkälla

med REF modellerna är detta inget problem längre

Audio GD CD7-->Audio GD REF7.1 --> Audio GD Master 8 --> McCormack DNA 0,5
--> Ino Audio pi60s

Go to Top of Page

Eddie
Member of Nerikes Audiofiler

624 Posts

Posted - 2008/08/18 :  23:45:21  Show Profile  Visit Eddie's Homepage Send Eddie a Private Message
Mycket nöjd med mitt DIY Ice-powerslutsteg tills jag kom in i vintagesvängen. Kraftfullt och dynamiskt.

/Eddie

Fritänkare

www.kapellet.net
Go to Top of Page

Micke.e
Member

241 Posts

Posted - 2008/08/19 :  00:19:10  Show Profile Send Micke.e a Private Message
Himla nöjd med mina ASP block. Väldigt snabbt och "korrekt" ljud, inget som sticker ut eller liknande, sedan en himla kontroll nedåt i frekvens :)
Go to Top of Page

Leif B
Member

1496 Posts

Posted - 2008/08/19 :  08:40:01  Show Profile Send Leif B a Private Message
Twilighter.

Blev lite orolig för det där med låg ingångsimpedans.
Finns det något sätt att kompensera det på?
Hur påverkar det ljudet eller förhållandena?

Mvh

Edited by - Leif B on 2008/08/19 08:41:16
Go to Top of Page

DahlbergAudio
Mästar-Harry 2005

1025 Posts

Posted - 2008/08/19 :  10:49:07  Show Profile  Visit DahlbergAudio's Homepage Send DahlbergAudio a Private Message
Om du är orolig för den något låga ingångsimpedansen så kan du höja den med hjälp av en signaltransformator. Jag använder Lundahls 1545a med som jag tycker, bra resultat. Kom också ihåg att du förlorar gain när du höjer impedansen. En ökning av impedansen från dom 8k (asp1000)till 36k tar 6db gain. Det passar iofs mig alldeles utmärkt då jag samtidigt får fler användbara lägen på attenuatorn i försteget.
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2008/08/19 :  11:01:47  Show Profile Send jonasz a Private Message
Anses 8 kohm som låg inimpedans? Det borde väl vilket försteg som helst kunna driva, eller?

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

DahlbergAudio
Mästar-Harry 2005

1025 Posts

Posted - 2008/08/19 :  11:11:42  Show Profile  Visit DahlbergAudio's Homepage Send DahlbergAudio a Private Message
Jag har en passiv lösning med Stevens&Billingtons TVC och den rekomenderas till något högre ingångsimpedanser. Att använda rörbaserade försteg tillsammans med icepower har också visat sig vara en bra kombination även om 8k inimp borde vara lite lågt med rör.
Go to Top of Page

negascout
Starting Member

17 Posts

Posted - 2008/08/19 :  11:13:07  Show Profile Send negascout a Private Message
DahlbergAudio.

Påverkar signaltransformatorn ljudet hörbart på något (negativt) sätt?
Go to Top of Page

DahlbergAudio
Mästar-Harry 2005

1025 Posts

Posted - 2008/08/19 :  11:14:36  Show Profile  Visit DahlbergAudio's Homepage Send DahlbergAudio a Private Message
Jag tycker inte det, snarare tvärtom .
Go to Top of Page

Twilighter
Member

590 Posts

Posted - 2008/08/19 :  12:18:01  Show Profile Send Twilighter a Private Message
quote:
Twilighter.

Blev lite orolig för det där med låg ingångsimpedans.
Finns det något sätt att kompensera det på?
Hur påverkar det ljudet eller förhållandena?

Mvh

Du bör använda ett försteg som är bra på att levera ström, många trisseförsteg gör det idag, vissa rörsteg med, beroend epå hur de är byggda

tar du ex BAT så bör man ex ha deras extra kondesnatorbank för att driva lågimpedantiva slutstegslaster :)

det jag erfarit av steg som är för svaga är att ljudet blir hårt kantigt basfattigt

sedan det där med transormatorn, så kan det användas, slutresultatet om det blir bättre avgörs då en del på attenuatorns kvalitet utgånngsteg på försteget , ja det blir en mängd faktorer

signalen bör degeneras via transformator i vilken krad avgörs av kvaliten , sedan kan den förlusten uppvägas av att steget i fråga ger mer vid den lättare lasten att attenuatorn fungerar bättre vid mindre dämpning osv

det är som vanligt alla delar bildar helheten :)

Audio GD CD7-->Audio GD REF7.1 --> Audio GD Master 8 --> McCormack DNA 0,5
--> Ino Audio pi60s

Go to Top of Page

rolnor
Member

666 Posts

Posted - 2008/08/19 :  15:26:50  Show Profile Send rolnor a Private Message
Himla nöjd med mina Beolab femmor, 2,5kw ren musik, en enorm kontroll nedåt, men mellanregistret/diskant låter också mycket bra.

rolnor
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2008/08/19 :  17:00:29  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Körde Ice i basen ett tag, det är väldigt prisvärda watt.

När det gäller baskontroll föredrar jag dock traditionella transistorsteg. Jag upplevde en viss slapphet med Ice, jag vet fler som pratar om samma sak och det sägs bero på att Ice inte är så bra på att hantera back-emk från baselementen. En del säger att Hypex-modulerna är bättre på det. Jag har inte testat.

Det finns ju mer eler mindre lyckade kombinationer också.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2008/08/19 17:01:24
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7379 Posts

Posted - 2008/08/19 :  17:51:10  Show Profile Send FBK a Private Message
När man läser sådana erfarenheter som,
total kontroll,en himla kontroll nedåt i frekvens,en enorm kontroll nedåt
och sedan
När det gäller baskontroll föredrar jag dock traditionella transistorsteg. Jag upplevde en viss slapphet med Ice, jag vet fler som pratar om samma sak och det sägs bero på att Ice inte är så bra på att hantera back-emk från baselementen.

Så blir man lättInte för att jag tvivlar på Bernts upplevelser för man vet hur ofta det kan skilja i upplevels på olika pryttlar beroende på en rad saker som påverkar ljudet hemma hos oss.
Men just ICE har nog i mångas ögon/tankar varit ett prisvärt alternativ till att få baskontroll i anlägningen när man sitter och funerar på vad som kan funka bäst med en mager plånbok. (funderade själv på ICE när jag hade ett par Dynaudio)
Så det verkar som om även ICE kan upplevas helt olika på basområdet, något som jag inte trodde. Uppåt i registren så verkar de flesta anse att det behövs rör för att mjuka upp klangen då ICE-steg allmänt(alla) kan upplevas som en aning hårda. Något som säkerligen kan skilja beroende på vilka högtalare man använder, tror jag då...

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2008/08/19 :  17:59:09  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Bernt spelar väl dipol även i basen vilket kan vara en av många parametrar som påverkar slutresultatet.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

rolnor
Member

666 Posts

Posted - 2008/08/19 :  20:14:04  Show Profile Send rolnor a Private Message
quote:
Uppåt i registren så verkar de flesta anse att det behövs rör för att mjuka upp klangen då ICE-steg allmänt(alla) kan upplevas som en aning hårda.

Upplevde mer hårdhet med min ARC VT100/Alòn Phalanx-kombination just i diskanten, kan spela mycket starkt med mina Beolabfemmor utan att det sticker i öronen, det här att rör skulle ge "värme" och "mjukhet" upplever jag som något av en myt, baserat på dom system jag kört.

rolnor
Go to Top of Page

U1
Member

3319 Posts

Posted - 2008/08/19 :  21:29:26  Show Profile Send U1 a Private Message
Leif B: Jag tror att många upplever kontroll eftersom dom inte haft lika kraftiga trissesteg. När dessa personer kopplar in ICE så är det den ökade effekten som gör att de upplever kontrollen. Jag tror att Bernt med nedan citerade text menar vid jämförelse med ett kraftigt transistorsteg.

quote:
När det gäller baskontroll föredrar jag dock traditionella transistorsteg. Jag upplevde en viss slapphet med Ice, jag vet fler som pratar om samma sak och det sägs bero på att Ice inte är så bra på att hantera back-emk från baselementen.

Jag har själv ägt 2st eAR202 som jag drev lite olika högtalare med och för priset kan jag inte säga något negativt om det ljud de presterar.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2008/08/19 :  22:24:51  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
Jag tror att Bernt med nedan citerade text menar vid jämförelse med ett kraftigt transistorsteg.
Jo, visst är det så jag menar. T.ex Krell 450, Vitus eller för all del mitt eget HK Citation 16. Effekt är inte alls hela grejen, man kan få ut massor av effekt ur Ice men för den sakens skull får man inte bättre kontroll i basen. Men MER bas blir det ju med mycket effekt...

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2008/08/19 :  23:20:12  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
quote:
Men MER bas blir det ju med mycket effekt...
Åtminstone brukar det ge mera kraft i de allra lägsta registren men i övrigt ser jag inga samband mellan effekt och basmängd, det är i alla fall mina erfarenheter.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts

Posted - 2008/08/19 :  23:33:56  Show Profile  Visit Gaffa's Homepage Send Gaffa a Private Message
När jag lyssnade på ICE-power så var det med ett Audio Research rör-försteg, och ett par Martin Logan elektrostater. Kan inte minnas att jag hört något bättre varken förr eller senare.

Skeptic Friends Network
"When the going gets tough, the tough get duct-tape..."

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7379 Posts

Posted - 2008/08/20 :  16:53:51  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
det här att rör skulle ge "värme" och "mjukhet" upplever jag som något av en myt, baserat på dom system jag kört.

Instämmer! Nu har jag inte hört jätte många system med rör, men de flesta som jag har lyssnat på i hemmiljö,butik och på mässor och där enbart rör har använts på förstärkarsidan så har ljudet varit klangmässigt ljust och skramligt i brist på bättre ord. Undantaget jätte dyra rör-slutsteg ifrån Audio Research och McIntosh som inte har haft sådant ljud.
Så en test jämförelse med olika rör,transistor och Ice-slutsteg skulle vara grymt intressant.
quote:
Jo, visst är det så jag menar. T.ex Krell 450, Vitus eller för all del mitt eget HK Citation 16. Effekt är inte alls hela grejen, man kan få ut massor av effekt ur Ice men för den sakens skull får man inte bättre kontroll i basen. Men MER bas blir det ju med mycket effekt...

Krell 450 och Vitus är ju ganska långt ifrån Ice i pris så jag tycker nog att det blir lite att jämföra päron med äpplen,utan jag ser det mer som att man ska jämföra emot transistorsteg i liknande prisklasser.

Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2008/08/20 :  17:04:38  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Jag håller inte med någon...
Rör kan låta precis hur som helst beroende på konstruktion hos både apparat och högtalare.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2008/08/20 :  17:19:59  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Rörsteg o högtalare med kraftig fasförskjutning i diskanten ger en minskning på X antal db, rörljud ??

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7379 Posts

Posted - 2008/08/20 :  20:47:57  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
Rörsteg o högtalare med kraftig fasförskjutning i diskanten ger en minskning på X antal db, rörljud ??

Utveckla gärna detta Johan
Ps. Och för att klaga ännu mer så kan jag även säga att jag har bara upplevt bra tryck i basåtergivningen med rör-slutsteg tre gånger av säkert 8-9 olika lyssningar, de övriga så har ljudet bara varit ljust,skramligt och allmänt dåligt i mina öron men det är säkert som ztenlund säger, Rör kan låta precis hur som helst beroende på konstruktion hos både apparat och högtalare.

Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000