HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Stativare till hk 670. Dynaudio A.42/Mirage omni
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

har-man
Member

148 Posts

Posted - 2002/12/25 :  12:37:16  Show Profile Send har-man a Private Message
Tjenare allihopa mitt första inlägg på detta forum.

Det är så att jag nu sitter på en hk 670 (eller rättare sagt jag får den imorgon (läs annandagen).
Som cd kommer jag köra en DVD 25 vilket räcker för mig och jag gillar ljudet i den... sen vill jag ha en dvd ochså o då helst i samma maskin, det är därför jag valde denna

jag har sökt lite o märkt att dynaudio 42 som jag kollat på ska vara riktigt fina... har själv lyssnat på dom med en hk 670 men det var inte tillräckligt länge för o hinna få ett riktigt bra intryck..

Nu har jag hittat ytterligare ett par högtlare jag är intreserad av o lyssna på.
Mirage Omni-50
http://www.infit.se/septon/?id=0&m=1&sp=1&p=0&md=153

Det jag hört om dom är att dom ska ge en mäktig och omslutande ljudbild och att sweetspot inte ska vara så kritiskt på grund av dess 360 graders spridning.

Nån som har lyssnat på miragen eller har nån annan åsikt om vad jag ska lyssna på så är alla förslag välkomna. Dock sträcker sig budgeten till ca 5500:-

Tacksam för svar.
/aLEX

/aLEX

Conan
Member

525 Posts

Posted - 2002/12/25 :  20:07:19  Show Profile Send Conan a Private Message
Själv är jag en stor vän av Dynaudios småhögtalare. Sitter väldigt nöjd med ett par Contour 1.3SE som i sin tur avlöste ett par "ur" 1.3:or. En kollega har Audience 42 och dom låter helt kanon dom också. Öppen ljudbild och mycket trevlig klang. Inte lika avslöjande som ett par Contour men det kan t.o.m. vara en fördel ibland... Saknar lite basstöd men det fixar du lätt med en bra subbas. Har du sen planer på multikanal i framtiden är det bara att bygga på med 42:or i center- och wall-utförande till plånboken sätter stopp. Jag rekommenderar att du lånar hem ett par och tar ett par kvällar framför din ordinarie anläggning i lugn och ro. HK:n borde kunna driva utan problem, men förvänta dig inte några Cerwin Vega-nivåer för här pratar vi kvalitet istället för kvantitet.

Om rundstrålande högtalare i alla dess former tycker jag däremot inte! Hela konceptet med stereo att kunna återskapa en trovärdig ljudbild som liknar den man hade vid inspelningstillfället faller helt pladask. System med rundstrålande högtalare kan te sig ganska kul och annorlunda vid en första lyssning, men det brukar efter ett tag sluta med att allt bara låter skumt och alla skivor får ett likadant, slags flummigt fluff-ljud över sig. Det kan vara som du skriver att man aldrig riktigt råkar ut för sweetspot-fenomen, men det låter heller aldrig riktigt riktigt bra. Vad är viktigast; att du har en OK ljudspridning när du står och diskar, eller att du har ett superljud i favvofåtöljen?

Lycka till!

Militant Ljudrättsaktivist
Go to Top of Page

har-man
Member

148 Posts

Posted - 2002/12/25 :  22:51:30  Show Profile Send har-man a Private Message
Jo jag funderar på o låna hem ett par Dynaudio audience 42 skippar nog dom andra eftersom jag bor hemma o allt ska stå i mitt egna rum här hemma som inte är alltför stort så behöver jag inga rundstrålande högtalare gar bara 2 platser o sitta på.. i sängen eller i mina fotölj ändå =).

Jo jag har en sub jag byggt själv med en peerless 10" som drivs av ett slutsteg från fyndbörsen som fungerar riktigt bra ihop i min låda... dock ska jag bygga en ny när jag bestämt vilka stativare jag ska ha.
så man kan ha samma design på den.
Under tiden får jag köra med mina Audio pro a2.42live. inte helt fyy skam det heller.
Inte så länge i allafall.

Och några cerwin vega nivåer ska det inte vara, här ska det njutas

/aLEX

/aLEX

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000