HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Transformatorer i DAC:ar och DC???
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Jolojl
Member

835 Posts

Posted - 2008/08/15 :  20:29:46  Show Profile Send Jolojl a Private Message
Halloj!

Beroende på min okunnighet är jag lite konfunderad över flera saker i min DAC. I/V sker via ett motstånd på 22R, därefter går signalen direkt till en transformator, Amplimo TM3, som förstärker 1:15. Schemat finns i länken (det går inte att länka till bilden): http://www.fortunecity.com/rivendell/xentar/1179/projects/adagio/Adagio.html

1) DAC:en lämnar DC men det är ingen konding framför transformatorn. Transformatorn skall inte klara DC. Hur går det här ihop?

2) Vilken typ av LL trafo skulle man kunna använda istället? Har fått tipset om LL1636. Men problemet här verkar vara att inte heller denna tål DC ... Är detta ett verkligt eller teoretiskt problem?

3) Vilka LL trafos (med förstärkning minst 1:10) tål DC? Skulle man kunna använda MC-transformatorer för att förstärka signalen från DAC:en?

3) En annan fråga hör ihop med ovanstående: har funderingar på att ta bort trafon och använda den här I/V-delen med filter (jag använder ett annat rör, E810f, med högre förstärkning):

Inte heller här är det någon konding som tar bort DC, hur går det ihop?



Johan

Jolojl
Member

835 Posts

Posted - 2008/08/17 :  15:46:46  Show Profile Send Jolojl a Private Message
Ingen HiFiForums eminenta och kunniga skara som har en förklaring eller kommentar?

Johan

Edited by - Jolojl on 2008/08/17 15:47:32
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2008/08/21 :  16:00:05  Show Profile  Visit peranders's Homepage
1) Gör den verkligen det? Är inte kretsen +- matad? Har du kikat i databladet?

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

Jolojl
Member

835 Posts

Posted - 2008/08/21 :  18:24:17  Show Profile Send Jolojl a Private Message
EDIT: nu tror jag jag förstår vad du menade ... Själva chippet matas med +5, -5, och -15V (Vdd, -Vdd1, och -Vdd2). Hur det här sedan fördelas framgår inte av tabellen, men jag hittade en länk på DIYaudio där det sägs följande: "-5 = analog AND digital supply", "+5 = analog AND digital supply", "-15 is for current reference, dem oscillator and ringcounter. This is completely analog".

Johan

---------------------------------
Hej peranders!

Är inte riktigt säker på vad du menar ... Om du menar att 1541 kanske körs balanserat så är svaret nej. Vad gäller utgångsström (IFS = full scale current) är den min. 3.4; typ. 4.0; max. 4.6 ... Jag har sett att vissa kör balanserat med flera 1541, och där tar DC-strömmarna tydligen ut varandra ...

När jag frågade personen som byggt DAC:en den här frågan svarade han att han hade noterat att trafon inte tål DC men att Thorsten Loesch valde den ändå ... Sedan när jag frågade om jag kunde använda mina LL1674 fick jag svaret att vara försiktig med det, men att jag kunde "nolla ut dc spänningen med en strömkälla" om jag ville ...

Är inte säker på att mitt inlägg ger svar på din fråga ... Allt det här är litet över mina kunskaper . I min fråga 2) undrade jag egentligen om jag kunde byta ut Amplimon rakt av mot någon LL-trafo utan konding emellan (när nu Amplimon tålde DC kanske också LL gjorde det) ... Men det verkar inte vara rekommenderat ...

Johan

Edited by - Jolojl on 2008/08/22 07:58:11
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2008/08/22 :  09:00:14  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Om dacen har en ohälsosam DC-nivå så är det ju bara att peta in en konding i serie med trafon. När jag läser databladet så verkar DC ut vara max en offset i mV-klassen. Vilket syfte tjänar trafon egenligen mer än att skapa trafoljud?

EDIT: Har kikat på 1543 och denna krets verka ha offet på 2 volt....

/Per-Anders eller P-A

Edited by - peranders on 2008/08/22 09:05:11
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2008/08/22 :  09:13:37  Show Profile Send reVintage a Private Message
Glöm LL1674 och 1636! Du skulle kunna köra LL1689 el. LL1630/5mA. Men är det värt pengarna? Tror inte att trafobyte kommer att göra någon större skillnad.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

Jolojl
Member

835 Posts

Posted - 2008/08/22 :  15:01:17  Show Profile Send Jolojl a Private Message
quote:
Om dacen har en ohälsosam DC-nivå så är det ju bara att peta in en konding i serie med trafon. När jag läser databladet så verkar DC ut vara max en offset i mV-klassen. Vilket syfte tjänar trafon egenligen mer än att skapa trafoljud?

EDIT: Har kikat på 1543 och denna krets verka ha offet på 2 volt....


Jo, men det ville jag helst undvika (konding alltså, finns ju redan två vid utgången). I det här fallet fungerar den som "förstärkare" 1:15 och som filter ... Men det är klart att sådant här går att lösa på annat sätt. Har ett par DIY J-FET-utgångssteg som bara väntar på att få spela ... Kanske skall testa att koppla in dem till 1541:an (då får man också en tydlig indikation på vilken roll utgångssteget spelar för en DAC:s karaktär ...)


quote:
Glöm LL1674 och 1636! Du skulle kunna köra LL1689 el. LL1630/5mA. Men är det värt pengarna? Tror inte att trafobyte kommer att göra någon större skillnad.


Nej, kanske inte ... Men jag har ett par 1674 hemma och hade tänkt testa för skojs skull, nu blir det inte så (vill inte riskera dem) och de får istället komma till användning i ett försteg. Men jag tror att jag skall testa utan trafo också, borde kunna gå att få OK utgångsspänning med e810f (och så har jag ju försteg) ...

Johan
Go to Top of Page

Jolojl
Member

835 Posts

Posted - 2008/09/13 :  19:50:10  Show Profile Send Jolojl a Private Message
Hehe ... Enklast möjligt verkar bäst ... Har plockat bort filter och idag tog jag bort trafon, och det är riktigt riktigt trevligt ... Det måste vara såpass lite DC att en trafo tål det -- och nu ett rör. Har bara I/V- och gallermotstånd mellan DAC och rör just nu, och det funkar utan problem ...

Så för alla 1541-diggare är tipset: inget filter, ingen trafo ...

Johan

Edited by - Jolojl on 2008/09/13 20:34:58
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000