HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Umweltzone i berlin, parkering?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

patst577
Member

409 Posts

Posted - 2008/08/11 :  13:17:43  Show Profile Send patst577 a Private Message
Hej!

Jag ska på semester till berlin nästa vecka med bil och har just läst om Umweltzone. Det verkar riktigt bra för miljön men väldigt dåligt för mig då vår bil inte kan få en dekal ens om den är nyputsad. (-90).

Jag ska alltså ta mig in till hotellet (alexanderplatz) och parkera där för att sedan åka ut igen två dagar senare.

Vad ska man göra? finns det någon bra parkering i utkanterna av berlin som man kan lita på?

MVH/
Patrik

/Patrik

Edited by - patst577 on 2008/08/11 13:17:59

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2008/08/12 :  08:42:02  Show Profile Send OcA a Private Message
Ett förslag är att hör med tyska turistbyrån i Berlin och se vad de har för lösning?

http://www.tyskland-info.se/?cc_lang= kan vara en bra början!

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2008/08/12 :  10:40:50  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Titta på www.berlin.de vad jag förstår med min dåliga tyska så är utländska bilar lite åsidosatt när det gäller denna regeln.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2008/08/12 :  10:57:32  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Bubbel:
Jag tror att din tyska lurar dig, alla uppgifter jag sett indikerar motsatsen.
(Just den sidan kan jag inte titta på eftersom min tyska inte ens existerar.)

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2008/08/12 :  11:08:53  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Saxat från Umweltzon:s hemsida (http://www.berlin.de/special/auto-und-verkehr/umweltzone/):
quote:
Ausländische Besucher sollen künftig die Plaketten schriftlich bestellen können.
Eftersom jag numera är en gammal man har jag läst lite tyska och vad jag begriper så kan utlänningar beställa dekalen skriftligt.

För övrigt har jag ingen aning om var man parkerar säkert och bra i närheten av Berlin. Har alltid kommit dit med tåg...

/Jörgen G




Edited by - Jörgen_G on 2008/08/12 11:09:27
Go to Top of Page

Boergars
Member

1641 Posts

Posted - 2008/08/13 :  11:13:45  Show Profile  Visit Boergars's Homepage Send Boergars a Private Message
Från stenas hemsida:

Hur skaffar jag en miljödekal?

Utländska bilägare som behöver en miljödekal kan köpa den över disk i Tyskland. Visa registreringsbeviset på någon av tyska TÜV:s stationer www.tuev-nord.de hos ackrediterade bilverkstäder eller något av tyska trafikmyndighetens kontor. Kostnad 5-10 Euro.

Dekalen kan också beställas på Internet via www.umwelt-plakette.de (Climate Company). Kostnad Euro 29,80 för fordon regisrerade inom EU och för fordon registrerade i andra europeiska stater för Euro 39,80.



Mer infomation finns på:

www.umwelt-plakette.de (Climate Company, även information på svenska)
www.tuev-nord.de
www.gtue.de
www.dekra.de

SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder
sammanfoga medelst smält metall
Go to Top of Page

patst577
Member

409 Posts

Posted - 2008/08/13 :  17:00:27  Show Profile Send patst577 a Private Message
Det verkar inte vara några större problem att få en skylt som utlänning så länge bilen upfyller kraven. Min är tyvärr för gammal. :(


/Patrik
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000