HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Cylinderformad subwoofer, samt HFLS
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

M.Linder
Starting Member

15 Posts

Posted - 2008/08/09 :  05:45:20  Show Profile Send M.Linder a Private Message
Hej!

Har tänkt att som sommarprojekt bygga en subwoofer samt ett par HFLS.
Högtalarna kräver nog inga frågor men till subben hade jag tänkt mig något extra och skulle behöva lite feedback.

Har ett Peerless 263SW element samt ett Zachry DSW-150 slutsteg som jag skall använda. Lådan tänkte jag göra sluten och formad som en cylinder med elementet riktat nedåt. Alltså som en stående tunna. Hur tror ni detta funkar? Hur högt över golvet tror ni elementet bör sitta?

Hade tänkt göra två utrymmen i cylindern. En sluten kammare på 42l till elementet samt ett litet utrymme över som jag kan få plats med slutsteget.

Har ni tankar och ideer eller andra tips som jag bör tänka på så är de välkomna!

Tack på förhand!

Vänligen,
//Mattias Linder

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2008/08/09 :  11:17:38  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
Jag har hört två subbar, slutna, med detta element och det lät inte
allt för bra i min mening. Bottnade fort gjorde de också.

Sök efter sub till HFLS 1 här på forumet, finns en lång tråd om
detta. Många har försökt, men det verkar som om ingen lyckats
tillräckligt bra än.


Ursäkta pessimismen, jag önskar dig lycka till!
Go to Top of Page

M.Linder
Starting Member

15 Posts

Posted - 2008/08/09 :  14:12:56  Show Profile Send M.Linder a Private Message
Då jag redan har alla element så får jag försöka göra det bästa av det. Har en ide med en ganska enkel design så jag bygger upp lådan så får jag testspela och se hur det låter. Hittade även application notes för elementet på Tymphanys hemsida http://www.tymphany.com/830668-app-note för just ett slutet system. Så nu har jag lite att utgå ifrån.

Har dock inte allt för stora krav på hur subben kommer låta utan ser detta mer som ett kul projekt. Friskt vågat, hälften vunnet helt enkelt.

Laddar upp lite bilder ifrån mitt byggande av tunnan.


Alla plankor sågade med en vinkel på 15grader.


Testade att tejpa ihop plankorna först för att kunna testa konstruktionen innan limmning.


Fräst ut de skivor som skall utgöra lådan i cylindern. Total volym 44L


Rikligt med lim för att vara på säkra sidan. Lådan pressade jag ihop med två 16" cykelslangar som blåstes upp till 2 bar. Detta fungerade mycket bra och över förväntan. Får se hur skarvarna blir när allt har torkat.
Go to Top of Page

Guru
Member

2775 Posts

Posted - 2008/08/09 :  14:43:37  Show Profile Send Guru a Private Message
Snyggt träarbete, ska bli kul att se slutresultatet
Go to Top of Page

asto
Member of Nerikes Audiofiler

2011 Posts

Posted - 2008/08/09 :  17:33:39  Show Profile Send asto a Private Message
Fantastiskt rolig ide` med lådan. Avståndet mellan golv och låda känns väl logiskt att ha minst element arean, kan annars ställbara ben vara något att testa med?
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2008/08/10 :  00:47:23  Show Profile Send jonasz a Private Message
Linkwitz använder detta element till Pluto-subbarna.

http://www.linkwitzlab.com/Pluto/subwoofer.htm

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

M.Linder
Starting Member

15 Posts

Posted - 2008/08/10 :  06:19:55  Show Profile Send M.Linder a Private Message
Såhär blev resultatet efter limmningen. Imorgon skall jag försöka fixa några fötter som kan passa cylindern.

Tycker ni att jag skall ha kvar tunnformen eller skall jag göra den helt rund?
Go to Top of Page

Gordi
fd. Mikael_1979

1922 Posts

Posted - 2008/08/10 :  12:37:18  Show Profile  Visit Gordi's Homepage Send Gordi a Private Message
tunnformen är ju det som är det extra (tycker jag)

wHy r u here? ask yourself


Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2008/08/10 :  13:00:25  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
Lägger också min röst på att behålla tunnformen. Ser snyggt ut! Hur ska ovansidan bli?
Go to Top of Page

classe
Member

1625 Posts

Posted - 2008/08/10 :  23:27:45  Show Profile Send classe a Private Message
fat bas blir det då

18 ska de va.
Go to Top of Page

Larsen
Member

833 Posts

Posted - 2008/08/11 :  00:07:47  Show Profile Send Larsen a Private Message
Haha, så många likheter
Jag har nämligen två slutna "rör" med just dessa element spelandes nedåt. Min låda är på lite mer än 42 liter. De spelar dessutom tillsammans med HFLS-1
Mina rör är av plast med förstärkning. Delar dom aktivt vid ca 80-90 hz med ett filter som kan justera frekvenskurvan vid 4 frekvenser under delning. Driver dom med ett gammalt Zachry D250 (med sitt filter urkopplat då det verkligen sänker baskvaliteten). Ska bli ett Hypex som driver dom snart. Hos mig i mitt rum blev basen ett lyft. Integrerar dessutom fint med HFLS-1 som även de delas från basen aktivt. De tjänade på att bli avlastade i botten och spelar nu bättre i övriga register.

Kul

Har ingen koppling till varumärket Larsen
Go to Top of Page

Larsen
Member

833 Posts

Posted - 2008/08/11 :  00:10:38  Show Profile Send Larsen a Private Message
Just ja, mina har ett avstånd på 5 cm till golvet (eller till en platta som agerar fot, men blir samma sak).

Har ingen koppling till varumärket Larsen
Go to Top of Page

M.Linder
Starting Member

15 Posts

Posted - 2008/08/11 :  23:26:35  Show Profile Send M.Linder a Private Message
En fat bas det fick bli! Var iväg och svarvade till tre spikes till högtalaren idag. De fick en längd på totalt 8cm så det får bli höjden över golvet. Ovansidan har jag fortfarande inte riktigt bestämt än. Måste ju kunna komma åt elektroniken så det får bli någon avtagbar konstruktion. Skall fundera på det lite till. Någon som har stenkoll på fyllning? Har funderingar på att klä den i asfaltsmatta inuti och sedan fylla den med fårull. Vad tror ni om det?

Fler bilder inom kort.

Edited by - M.Linder on 2008/08/11 23:27:07
Go to Top of Page

M.Linder
Starting Member

15 Posts

Posted - 2008/08/12 :  17:01:16  Show Profile Send M.Linder a Private Message

Kanske lite overkill men det har väl aldrig skadat. Tycker det blir en fräck detalj på basen. Total höjd 8cm. Limmade även på en liten gummimatta under plattorna för att skydda golvet.

Edited by - M.Linder on 2008/08/12 17:02:32
Go to Top of Page

M.Linder
Starting Member

15 Posts

Posted - 2008/08/13 :  20:44:23  Show Profile Send M.Linder a Private Message
Idag stötte jag på lite problem. När jag kopplade in all elektronik så började det fräsa och spraka i transformatorn. Är inte så haj på elektronik men jag har i princip bara flyttat över slutsteget ifrån en låda till en annan. Kan det vara fel på transformatorn? Har iof inte använt slutsteget på några månader men när jag gjorde det så fungerade det felfritt. Någon som har en aning om felorsak?
Go to Top of Page

silvervarg
Member

652 Posts

Posted - 2008/08/13 :  22:24:58  Show Profile Send silvervarg a Private Message
Det låter inte bra. Skulle gissa att du har lyckats kortsluta något så att trafon försöker ge oändligt med ström.
Har du några säkringar? I så fall brode de ha löst ut och därmed skyddat resten.
Go to Top of Page

Magoo
Member

509 Posts

Posted - 2008/08/13 :  22:49:05  Show Profile Send Magoo a Private Message
Kan det vara så att höljet till zacharyn fungerar som jordning och utan jord så kan det bli knas någonstans som gör att transformatorn får spelet?

comfortably numb
Go to Top of Page

M.Linder
Starting Member

15 Posts

Posted - 2008/08/27 :  02:58:06  Show Profile Send M.Linder a Private Message
Efter lite expertråd och en ny transformator funkar allt prima igen. Lådan är helt klart och bilder kommer inom kort. Sedan blir det vidare till HFLS projektet.
Go to Top of Page

Andy
Member

269 Posts

Posted - 2008/08/27 :  09:44:03  Show Profile  Visit Andy's Homepage Send Andy a Private Message
Det var snyggt gjort, Mattias!

Kommer inte ihåg precis hur Magils fixade sin konstruktion med Tordön, men sök på forumet efter den, så kan du få tips på hur du kan komma åt elektroniken. (Jag vet att det inte blev HELT tätt, men han har ju lite kraftigare bas oxå)

Egentligen känns det som att denna tråden borde passa i Bildforumet! Snyggt dokumenterat! Nu vill vi naturligtvis höra lite lyssningsintryck också! Men det kanske blir lättare när du slutfört HFLSorna?!?! Hur tänker du fästa spikesen vid baslådan? Vilket golv har du?

Mvh
Andy

PS. VÄLKOMMEN TILL FORUMET!!!!!!

Är stationerad i Uppsala.

Edited by - Andy on 2008/08/27 09:47:30
Go to Top of Page

M.Linder
Starting Member

15 Posts

Posted - 2008/09/05 :  00:15:57  Show Profile Send M.Linder a Private Message
Här kommer lite bilder på den färdiga basen. Kan meddela att det låter över förväntan, men jag väntar med ett slutgiltigt omdöme tills jag är klar med HFLS högtalarna.
Fötterna är gängade och sitter med en M8 bult ifrån insidan. Blev även en liten extra detalj med belysning när högtalaren är på.











Tack för alla vänliga ord!!!

Edited by - M.Linder on 2008/09/05 00:18:29
Go to Top of Page

asto
Member of Nerikes Audiofiler

2011 Posts

Posted - 2008/09/05 :  11:39:33  Show Profile Send asto a Private Message
speisig baslåda , kanon läcker bild i mörkret....
Hur gjorde du belysningen? har du bilder?
Go to Top of Page

Zei
Member

826 Posts

Posted - 2008/09/05 :  11:54:31  Show Profile Send Zei a Private Message
Kul kreativt bygge !

/JZ

Signatur..
Go to Top of Page

M.Linder
Starting Member

15 Posts

Posted - 2008/09/05 :  12:17:38  Show Profile Send M.Linder a Private Message
quote:
Posted - 2008/09/05 : 11:39:33 by asto
speisig baslåda , kanon läcker bild i mörkret....
Hur gjorde du belysningen? har du bilder?


Satte en plexiglasring som jag sedan monterade in tio lysdioder i. Snodde sedan ström ifrån förstärkaren. Tog strömmen efter slutstegets autorelä så det bara lyser när förstärkaren är på.

Edited by - M.Linder on 2008/09/05 12:20:47
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2008/09/05 :  12:39:16  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Läckert bygge

Synd bara på de blå lysdioderna

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2008/09/05 :  16:00:09  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message
Kanonfin låda!
Grattis till en Kanonbygge

Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2008/09/05 :  16:21:33  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
Häftigt!

Väldigt kul med annorlunda design!
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.75 sekunder. Snitz Forums 2000