Author |
Topic |
|
Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben
7961 Posts |
Posted - 2008/08/08 : 20:53:41
|
På begäran (nåja) av reVintage startar jag en tråd här på hf.nu också om ett ämne/projekt som diskuterats ett tag på diyaudio.com: ett transformatorlöst circlotronbygge med 6C19 som slutrör.
Idén kom för en tid sedan då jag fick tag på ett gäng intressanta nättrafos via Tradera, 68VAC och ca. 100VA styck. 6C19 har jag 40+ av och det saknades inte nätdelskondingar, filterdrosslar, glödtrafos, rörhållare och bygglust heller.
Schemat i länken nedan visar på ett smidigt sätt att arrangera en kort och symmetrisk återkopplingsslinga (observera att det fattas några viktiga motstånd i schemat): http://www.tubecad.com/december2000/page14.html Som slutrör valde jag som sagt 6C19 istället för 6AS7 (ett 6C19 motsvarar ungefär en sektion av en 6AS7) och 6N6P som drivrör. Varje kanal får 8 st slutrör, fyra per "fas", vilket enligt simuleringar ska ge 3-4W @ 8R.
reVintage har varit till stor hjälp genom att spajsa fram en koppling som tämligen exakt motsvarar det schema jag hade i skallen när jag drog igång. En detalj som tillkommit är att man kan göra återkopplingen justerbar genom att ändra värde på ett par motstånd, det är bra om man vill stämma av utgångsimpedansen mot olika högtalare.
reVintages tolkning:
Gridstoppers och katodmotstånd är utelämnade runt slutrören men ska förstås vara där.
Rent fysiskt har bygget kommit en bit på väg. Jag valde att helt fräckt stjäla delar från ett gammal, icke avslutat OTL-projekt och fortsätta därifrån. Chassiplåtarna (monoblock) är utskurna, lackade och bestyckade med samtliga rörhållare. Glödkablage och motstånden runt slutrören är på plats samt diverse lödstöd.
På grund av hysteriska komponentpriser har jag inte kommit mig för att beställa småsaker som anodmotsånd och kopplingskondingar och av princip tänker jag banne mig inte göra det heller, det blir till att rota i skrotlådor och leta billiga surplusgrejor. Eftersom kopplingen är symmetrisk och innehåller fler förstärkarsteg än jag är van vid så blev det plötsligt en väldig massa kondingar och motstånd...
Om jag inte sagt det förr så vill jag nämna att det är rent förb....t tråkigt att dra tvinnade glödkablage till 16 slutrör...
Avslutningsvis (så länge) vill jag tacka Lars för att han tagit sig tid att simulera kretsen åt mig, det dröjde ett tag innan vi kom fram till att vi menade samma saker vilket jag skyller på att schemat i länken ovan inte är särskilt komplett.
|
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
|
reVintage
Medlem i AÖ
3445 Posts |
Posted - 2008/08/08 : 21:23:57
|
Heja Fuling, Glöm inte att jag avslöjade att Broskie måste ha haft totalt hjärnsläpp när han gjorde sitt inlägg! Så med litet eget tänk och anpassning till de av trådinnehavaren önskade rören blev det så här när Fuling och jag fick knö ihop oss lite.
Hoppade över gridstoppers på slutrören då de ej har någon betydelse vid spajsning.
Nu hoppas jag att du prioriterar detta projekt framför flytten!
Har sett de snygga chassiplåtarna med mkt bra layout. Det ska bli spännande att att få höra detta IRL. Det var ju inte så långt till Mora som man förställer sig! |
mvh Lars "Back To Basics" Bygger reVintage Amps, www.revintage.se Sur man med svart själ! |
Edited by - reVintage on 2008/08/08 21:24:48 |
|
|
Fuling
7961 Posts |
Posted - 2008/08/08 : 21:40:15
|
Jag tror (som sagt) att Broskie utelämnade motstånden mot jord eftersom han diskuterat dem i en tidigare artikel. Nog om det.
Flytten är nära inpå nu och det var med nöd och näppe att jag hann fixa till mina provisoriska ÖB mellan varven. Circlotronerna är nu nerpackade så att de ska klara flytten utan att mosas men förhoppningsvis blir de inte bortglömda i kartongen. Ser man det från den ljusa sidan kan jag ju passa på att leta komponenter på Ebay sålänge, när man ändå inte sitter med lödkolven varm gör det inget att man får vänta nån vecka på leverans.
Tanken är att de åtminstone ska vara klara till träffen i Uppsala, förhoppningsvis långt innan beroende på en massa faktorer. Jag har en tanke om att bjuda in lite folk på lyssning då jag fått ordning i kåken (och fått ihop ett par högtalare värda namnet).
|
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
|
|
reVintage
Medlem i AÖ
3445 Posts |
Posted - 2008/08/08 : 21:53:15
|
Det hade inte hjälpt om Broskie ritat in ett par motstånd till. Möjligtvis tänkte han rätt men det blev helt galet och det var inte första gången som det blev fel. Återigen måste jag varna för övertro på "internetkultfigurer"!
Vi ser i vart fall fram emot dina steg! |
mvh Lars "Back To Basics" Bygger reVintage Amps, www.revintage.se Sur man med svart själ! |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2008/08/08 : 21:55:31
|
quote: Om jag inte sagt det förr så vill jag nämna att det är rent förb....t tråkigt att dra tvinnade glödkablage till 16 slutrör...
Tycker jag känner igen det där. R15 i schemat är högtalaren förmodar jag? |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
Fuling
7961 Posts |
Posted - 2008/08/08 : 21:56:56
|
Jaja, karln har en hel del goda idéer i alla fall! Ska väl förresten nämna att biasarrangemanget i hans schema inte kommer att användas i mina byggen. |
|
|
reVintage
Medlem i AÖ
3445 Posts |
Posted - 2008/08/09 : 00:03:11
|
Alldeles riktigt Fuling, det var bl.a. där han trampade i klaveret. Han krånglade till det lite för mycket. Men han kom med många bra idér förr.
Men det jag ritade i ovanstående är en väldigt enkel konstruktion som bara innebär att man för in motkoppling över ett steg ist för två. |
Edited by - reVintage on 2008/08/09 00:05:55 |
|
|
Fuling
7961 Posts |
Posted - 2008/08/09 : 00:10:56
|
Ja, jag förstår inte alls vad man ska med -300V till i en sån här koppling. |
|
|
Lord
Member
1020 Posts |
Posted - 2008/08/09 : 09:07:18
|
konstruktionen ser sund och trevlig ut ,utan en massa onödigt krångel. Så det finns nog förutsättningar för att det skall låta ochså. En fördel som jag tycker mig kunna se med circlotronen gämnfört med andar OTL kopplingar är att den är helt symetrisk, sen om det har samma fördelar för ljudet återstår att se , för när den är klar kan du räkna med att du för lite våldsgästar
|
En bit tråd blir inte mer antenn bara för att du kan ansluta den till radion Min anläggning |
|
|
Fuling
7961 Posts |
Posted - 2008/08/09 : 09:30:07
|
Det är just symmetrin som jag föll för också, gillar inte riktigt Futtermankopplingen ur den synvinkeln. Från och med tisdag har jag en gäststuga med sex bäddar, med lite tur kan jag bli förmögen på att hyra ut den till vasaloppsåkare, holländska skridskoåkare och nyfikna audiofiler... |
|
|
Fuling
7961 Posts |
Posted - 2009/09/13 : 01:33:06
|
Tydligen över ett år sen det hände nåt här... fast inte riktigt, jag vill minnas att jag har lött lite på de här byggena sen jag flyttade. Måste återuppta det här på allvar, om jag minns rätt så har jag i princip alla komponenter och nästan alla dryga, enformiga arbetsmoment är redan gjorda. Tror att det kan finnas potential i den här kopplingen! Ska ta en titt på grejorna när jag komemr hem i morgon. |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2009/09/13 : 08:40:26
|
Aha, det börjar röra på sig. Kul! |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
|
|
|
Fuling
7961 Posts |
Posted - 2009/09/13 : 10:53:48
|
Tankarna började snurra lite kring olika OTL-kopplingar igår och då kom jag att tänka på det här bygget, det var helt borta ur minnet ganska många månader innan dess Har som sagt gjort det mesta redan, om jag minns rätt så är det bara lite motstånd runt småsignalrören samt nätdelar kvar. Nätdelarna är kanske inte så bara i ett par OTL Circlotronmonoblock iofs... |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2009/09/13 : 11:36:21
|
Tre nätdelar plus glöd bara ju. Var glad att det inte är fyrkanal och separat skärmgallerspänning. |
MVH Bernt Mitt system
|
|
|
Fuling
7961 Posts |
Posted - 2009/09/13 : 12:40:44
|
Plus bias och negativ matning till "svansen" på ingångssteget. Nå, ingen fara men en del jobb blir det. Måste försöka komma ihåg hur jag hade planerat att lägga upp layouten, minns att jag hade nån tanke om att minsta strökapacitanserna eftersom nätdelarna svingar med utgången. |
|
|
reVintage
Medlem i AÖ
3445 Posts |
Posted - 2009/09/14 : 13:43:05
|
Hellre, som här, motkoppling bara över utgångssteget än "global NFB". Hoppas du får fart på den! |
|
|
Fuling
7961 Posts |
Posted - 2009/09/14 : 18:01:57
|
Ja, den här korta återkopplingsslingan tror jag på. |
|
|
|
Topic |
|