HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Öppna bafflar för stunden.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7802 Posts

Posted - 2008/08/08 :  11:53:43  Show Profile Send Fuling a Private Message
Lite bakgrund: Jag har redan konstaterat ett antal gånger att dipolhögtalare inte funkar bra i vardagsrummet i min lägenhet, jag får en kraftigt ojämn frekvensgång i basen som inte går att leva med nån längre tid. Nu är dock läget lite annorlunda eftersom jag flyttar till ett hus kommande vecka och efter lite kohandel med sambon om vilka rum som ska användas till vad så ser det ut som att jag ska kunna göra en (ljudmässigt) ganska vettig högtalaruppställning i vardagsrummet.
Detta i kombination med att jag upptäckte att det finns en fullrangeversion av mina nuvarande baselement (Gamma BBK200) fick mig att dra igång ett litet "smygprojekt" mitt i packandet.

Ett par BBK200F (fullrangeversionen) beställdes och mina baslådor befriades från sina BBK200 (inget F). Tidigt en morgon innan jobbet smet jag in på järnhandeln och köpte en spillbit MDF som sågades upp på plats. Bredbandarna hämtades ut på lunchrasten senare samma dag och ett par timmar efter arbetsdagens slut var allting monterat och klart.
Filtret är enklast tänkbara; bredbandarna spelar helt ofiltrerat medan basarna skärs av uppåt med hjälp av två parallella 25mH järnkärnedrosslar. Provade först utan parallellkopplade drosslar men då var basarna i princip helt strypta.

Jag hade två baktankar med bygget: Att få provlyssna de ganska billiga bredbandarna samt att ha ett par öppna bafflar i beredskap då jag får tillträde till huset.
Efter ett par dagars poppande låter bredbandarna över förväntan, hur det hela funkar i det nya rummet återstår att se.


"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"

Jolojl
Member

835 Posts

Posted - 2008/08/08 :  15:24:38  Show Profile Send Jolojl a Private Message
Härligt att se!

Johan
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7802 Posts

Posted - 2008/08/08 :  16:12:43  Show Profile Send Fuling a Private Message
Tackar!

Som sagt handlar det här om ett rent experiment, visar det sig att dipoler funkar bra i det nya rummet så blir det framöver nya (större) bafflar och förmodligen andra element också. Gamma-bredbandarna låter som sagt över förväntan men förväntningarna var inte särskilt höga, jag tvivlar inte på att mina FE167E skulle göra jobbet bättre.

8"-are är väl inte mycket att hänga i julgranen heller när det gäller dipolbas, men jag har kollat runt lite och det finns ett antal tolv- och femtontummare med passande parametrar tillgängliga för bra pengar.
Tänker mest på märken som Eminence, P-Audio och Rila.
Verkar som att de billigaste elementen är de som passar bäst för dipolbruk, det klagar jag inte över.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2008/08/08 :  16:41:26  Show Profile Send jonasz a Private Message
quote:
Verkar som att de billigaste elementen är de som passar bäst för dipolbruk, det klagar jag inte över.


De brukar ju dock sakna vettigt xmax...

Kul projekt dock!

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7802 Posts

Posted - 2008/08/08 :  17:04:29  Show Profile Send Fuling a Private Message
quote:
De brukar ju dock sakna vettigt xmax...


Må så vara, men kompenseras det inte till stor del av den rejäla membranytan?
Jag är för övrigt van vid ganska "mager" basåtergivning och jag föredrar att ha det så, jag spelar aldrig särskilt högt heller så jag är inte nervös över att några eventuella framtida femtontummare kommer att bottna.

Dipolerna på bilden är, som alla nog förstår, lite väl klena i basen men det är ändå inte långt ifrån vad jag anser vara tillräckligt.
När de kommit på plats i huset har jag en tanke om att prova att öka på baffelbredden med hjälp av fastskruvade trälister för att få nåt begrepp om hur basen påverkas av det, dessutom kommer de att stå närmare sidoväggarna då vilket förmodligen hjälper till nedåt.

Ett alternativ till stora baselement vore förstås flera mindre, t.ex. 4st Gammabasar per sida. Prismässigt rör det sig i samma nivåer
men om det vore bättre/sämre eller fulare/snyggare vet jag inte riktigt. Gammaelementen har en byggkvalitet som är allt annat än imponerande så just de är nog inget reellt alternativ, men det finns gott om andra billiga åttor med högt Qts. Tyvärr inte så många med högt Qts och lågt Fs...

Vi får se vart det bär iväg, tills vidare ska de här bafflarna spela i det nya vardagsrummet medan jag bildar mig en uppfattning om tingens tillstånd i universum. Spolarna till basarna ska provas ut noggrannare (Levande, läser du??) och jag har lite idéer om hur jag med hjälp av motstånd ska byta verkningsgrad mot bättre/mer bas.
Det är inte uteslutet att elementen kommer att moddas lite heller, både basarna och bredbandarna är tillräckligt billiga för att jag ska våga mig på att prova att coata konerna.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Guru
Member

2775 Posts

Posted - 2008/08/08 :  18:29:26  Show Profile Send Guru a Private Message
Vilka Rila element tänker du isåfall på ? Jag har 4st Rila 1521 liggandes som vi nog kan göra nån bra deal på



Edited by - Guru on 2008/08/08 18:33:28
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7802 Posts

Posted - 2008/08/08 :  18:52:17  Show Profile Send Fuling a Private Message
Guru: Högintressant! Lite lågt Qts visserligen, men det går ju att dribbla till på elektronisk väg. Du kan nog betrakta dem som sålda/bortbytta, den biten tar vi via PM.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2008/08/08 :  21:14:10  Show Profile Send reVintage a Private Message
Förstår varför OB fascinerar!

Jag körde OB på -70talet(forntid) efter att sett, men ej hört, Dahlqvist (DQ-10?).

Tog baffelmåttet från Quad-57 och monterade en Kef B110 för optimal frekvensgång kompletterat med Celestion HF1300 från 3,5kKHz och någon supertweeter jag inte minns namnet på från 13k. Detta i en 16mm spånplatta med ben ala Q57. Tillsammans med en B139 TL blev det inte alls tokigt oavsett att jag inte hade en aning om Q-värden etc. på den tiden.

Fuling, jag ser fram emort en fortsättning med ngn form av toppdiskant där BBKn faller av naturlig.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2008/08/08 21:15:01
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7802 Posts

Posted - 2008/08/08 :  21:24:21  Show Profile Send Fuling a Private Message
Det är det som är lite av charmen med ÖB, man kan träffa ganska rätt med nånting man bara höftat ihop.
Toppdiskant vore kanske inte så tokigt till bredbandaren, enligt hifikit ska den spela till 20kHz men det finns inga kurvor som visar hur frekvensgången ser ut där uppe. Jag misstänker, utifrån lyssning, att den inte är direkt linjalrak...
En lustig sak med de här högtalarna är att de låter riktigt dåligt överallt utom i lyssningsposition, dock har jag för mig att jag upplevt samma sak med andra öppna bafflar tidigare.

I ärlighetens namn tror jag inte att BBK 200F kommer att utgöra stommen i nåt seriösare projekt framöver, även om de som sagt låter hyfsat (i position) så har de inga fördelar jämfört med t.ex. Fostex FE167E eller CSS FR125S vilka jag också har i min ägo.
Jag köpte dem mest för att jag blev akut nyfiken när jag såg dem,
en trolig framtidsutsikt är att de kommer att hamna i mina gamla slutna baslådor (samma korg som basarna) och tjänstgöra som grogghögtalare i nåt uthus...

Gurus inlägg om de fyra femtontummarna satte lite sprutt på fantasin måste jag medge, ihop med FE167E ser jag konturerna av nånting väldigt lättdrivet och dynamiskt där det knappast saknas konarea för att få till mäktig basåtergivning.

Edit: Har gjort en deal med Guru och om allt går som det ska har jag snart ca. 3600cm2 konarea att leka med. Om min önskan vore lag så hade det varit BW 1518 istället för BW 1521 (högre Qts och annan upphängning) men det är en bagatell, i gengäld har 1521 avsevärt lägre Fs.
Har grovskissat lite och det verkar som att det går att klämma in två femtontummare och en Fostex 6,5" på en baffel som mäter ca. 45x105cm. Större vore förstås bättre och det kan tänkas att jag gör dem lite högre än 105cm, men det får inte bära iväg för mycket i storlek om man ska kunna ha dem i vardagsrummet.
Funderar också på att öka den effektiva baffelbredden för basarna en smula med hjälp av bakåtriktade sidostycken som slutar nedanför bredbandaren. 10-15cm djupa borde räcka, det eliminerar dessutom behovet av extra stöd för att bafflarna ska kunna stå upp.


"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"

Edited by - Fuling on 2008/08/09 00:31:05
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2008/08/09 :  03:02:12  Show Profile Send jonasz a Private Message
Dipole is the shit!

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7802 Posts

Posted - 2008/08/09 :  09:35:16  Show Profile Send Fuling a Private Message
quote:
Dipole is the shit!


Jag hoppas det!
Jag gillar helt klart grundljudet man får av öppna bafflar, men det brukar inte vara helt oproblematiskt att få till en bra helhet har jag märkt.
Angående femtontummarna så slog det mig just att det handlar om två begagnade och två nya element. Visar det sig att de är i märkbart olika skick kanske det vore idé att bara använda en per kanal ändå och spara de andra två som reserv, skumkanter har ju en tendens att inte hålla för evigt. Det skulle förmodligen vara enklare att få till delningsfiltren också om man har samma nominella impedans hos både bas och bredbandare. Inget är spikat, jag sitter bara och spekulerar lite...

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Guru
Member

2775 Posts

Posted - 2008/08/09 :  11:18:37  Show Profile Send Guru a Private Message
quote:
Visar det sig att de är i märkbart olika skick kanske det vore idé att bara använda en per kanal ändå och spara de andra två som reserv,


Klart du ska köra med alla 4 basar

Dom som är använda är spelade max 30 tim och har ändrat karaktär en hel del sen dom var nya...Så det skiljer en hel del på elementen men det borde jämna ut sig efter ett tag.

Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7802 Posts

Posted - 2008/08/09 :  11:27:40  Show Profile Send Fuling a Private Message
Vi får se, jag måste (för en gångs skull) fundera lite innan jag börjar såga!!

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2008/08/09 :  12:39:11  Show Profile Send reVintage a Private Message
Varför inte en d´Appolito ÖB med basarna högst upp och längst ner? Sedan midarna och därefter en toppdiskant i mitten. Allt på en vertikal mittlinje.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7802 Posts

Posted - 2008/08/09 :  12:53:25  Show Profile Send Fuling a Private Message
Troligtvis en bra lösning, men det blir nog lite väl höga paneler för min smak. För övrigt tycker jag inte att FE167E brukar behöva nån toppdiskant, speciellt inte om man driver dem från en relativt hög utimpedans så att man drar nytta av elementets stigande impedans.
Jag har iofs ett par Fostex banddiskanter med någon sorts små horn/waveguider som säkert skulle göra sig bra annars, det kostar ju inget att prova.

När jag tänker efter vill jag minnas att nuvarande ägaren av huset skulle lämna kvar en del virke och spånskiva som låg i uthuset, med lite tur kommer jag undan väldigt billigt här!
Jag föredrar visserligen att arbeta med MDF, men gratis är gott...

Edit: Det kanske inte vore så dumt att använda alla fyra basarna samtidigt. Leker med tanken på en 2,5-vägslösning:
Bredbandaren spelar allt från t.ex. 200Hz och uppåt, ena basen spelar upp till 200Hz och den andra (närmast golvet) lågpassfiltreras extremt djupt och hjälper bara till allra längst ner i frekvens. Det borde kompensera för den fallande responsen orsakad av lågt Qts och små bafflar.
Delningsfiltret skulle i princip kunna bestå av tre komponenter: en konding till bredbandaren, en skapligt stor spole till basen och en jättespole till subbasen.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"

Edited by - Fuling on 2008/08/09 15:30:20
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2646 Posts

Posted - 2008/08/09 :  18:21:16  Show Profile Send Imperial a Private Message
Heja Fuling!

Jag och Ronnie E var hemma hos Jocke EL84 och han hade köpt ett par gamla bredbandare.

Han hade inga (trä-)lådor hemma så Ronnie föreslog att vi skulle
montera bredbandarna i Pappkartonger.
Sagt och gjort så blidde det så.

Dom spelade riktigt bra i dom nya lådorna

/


Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7802 Posts

Posted - 2008/08/09 :  20:14:12  Show Profile Send Fuling a Private Message
Hej Imperial (trafopaketet är förresten nerpackat i en kartong nu, hint hint)!

Påminner lite om allra första gången jag skulle prova bredbandare i öppna bafflar: Jag hade fått tag på ett par 6,5" PA-bredbandare av Sixten Forsén i Bollnäs, det var troligtvis en söndag för jag minns att det var omöjligt att handla material till ett par testlådor. Jag och Levande gav oss ut på en liten turné i bygden för att se om vi kunde "hitta" nåt passande skivmaterial, det slutade med att jag rev loss ett par något patinerade(*) plywoodskivor från syrrans gamla hönshus. (*=halvruttna och sprejade med hönsskit).
Utan tillgång till riktiga verktyg lyckades vi tälja hål för elementent i skivorna och pallade upp hela härligheten mot ett par stolar för provlyssning.
Vill minnas att jag var mäkta imponerad och nån dag senare hade jag byggt ihop ett par nya bafflar av icke nerskiten spånskiva med fyra bredbandare i varje. Tyvärr hade jag ingen aning om saker som kamfiltereffekter eller att man ska montera förskjutet från mitten för att sprida utsläckningsfrekvenserna och det lät därefter...

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7802 Posts

Posted - 2008/08/12 :  00:34:02  Show Profile Send Fuling a Private Message
Sådär, då har man börjat flytta in i kåken och det första som slog mig var: Oj, var det så här det såg ut här inne!
Har tillbringat en god del av kvällen med att spatsera omkring i vardagsrummet/matsalen och muttrat för mig själv och måttat med armarna i luften. Kontentan blev att det nog inte är någon idé att dra igång nåt större ÖB-bygge med ambitionen att placera dem på att bra sätt inne i huset, däremot har jag en idé om hur jag ska kunna placera mina "vanliga" lådhögtalare på ett sätt som borde passa både öron och ögon skapligt.

Som jag nämnt i andra trådar finns det dock ett par uthus på gården som kan vara av intresse för ett seriöst dipolsystem. Främst ett av uthusen känns intressant då det är vinterbonat, tämligen avlångt och med möjlighet att få bra takhöjd genom att offra en till synes onödig vindsvåning. Steg ett måste då bli att riva en innervägg som i nuläget gör stugan helt oanvändbar för hifilyssning.
Detta kommer inte att bli av den närmaste tiden...


"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2008/08/12 :  01:21:53  Show Profile Send esl a Private Message
Lite inspiration Fuling??

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?ARCHIVE=true&TOPIC_ID=28336

Nuförtiden kör jag 2st Dayton IB 15" element per sida och dom spelar nog lika högt men med betydligt rakare frekvensgång.
Men jordbävningsbasen i tornen saknar jag ibland :-)

/esl

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7802 Posts

Posted - 2008/08/12 :  08:55:19  Show Profile Send Fuling a Private Message
esl: Rätt tänkt, blir det så att jag bygger en anläggning i uthuset så spelar WAF ingen roll längre

Edit: Uthuset mäter ca. 2,8 x 4,9m om man tar bort väggen. Visst borde det gå att spela på längden i det rummet med dipoler, speciellt med tanke på att det är fria händer vad det gäller placering och akustikreglering?

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"

Edited by - Fuling on 2008/08/12 15:22:18
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2008/08/12 :  15:41:00  Show Profile Send AndersP a Private Message
Angående frekvensberoende SPL, elementdimensioner och x-max brukar jag köra denna excelkalkylator tagen från Linkwitz hemsida:

http://linkwitzlab.com/spl_max1.xls

Om man vill simulera lite innan bygget då altså.

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7802 Posts

Posted - 2008/08/12 :  16:28:34  Show Profile Send Fuling a Private Message
AndersP: Tack, jag ska sätta mig in i det när när det där dags. Kommer för övrigt att lida brist på internetanslutning en tid framöver, Telia gör sig ingen brådska...

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7802 Posts

Posted - 2008/08/23 :  13:39:41  Show Profile Send Fuling a Private Message
Har hunnit med att "smygsnickra" lite mellan varven senaste veckan och idag kan det eventuellt bli provspelning av ett par betydligt fläskigare öppna bafflar. Har tyvärr inga bilder än, men det handlar om två rektangulära saker på 120x48 cm med två Rila 1521 basar och en Fostex FE167E bredbandare per kanal.
Provspelning kommer att ske i vardagsrummet men de är tänkta att stå i uthuset när det har kommit i ordning. Något riktigt delningsfilter har jag inte heller än utan planerar att låna från mina lådhögtalare och sen dämpa ner basarna med motstånd sålänge.
Jag ska försöka ta lite bilder snart.

Bafflarna som syns på bild i börja av tråden är förresten hädangångna nu, basarna är tillbaka i sina lådor och bredbandarna ligger och skräpar på en hylla.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

scorpion
Member

608 Posts

Posted - 2008/08/23 :  22:18:15  Show Profile Send scorpion a Private Message
Hej Fuling !

OK, BBK200F bredbandare håller inte riktigt måttet, bra att veta.

Du kommer knappast behöva dämpa BW1521:orna snarare FE167an, men framför allt kommer basen att falla av snabbt under 100 Hz skulle jag tro. Om du har FE167 i öronhöjd 90-95 cm upp på baffeln, så skulle jag ta av åtminstone 10 cm på höjden. Det ger lite jämnare frekvensgång.

/Erling

OB ... cd
Go to Top of Page

zix
Hifi-Barista

954 Posts

Posted - 2008/08/24 :  17:21:06  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message
quote:
det första som slog mig var: Oj, var det så här det såg ut här inne!

Heheh, det där känner man igen... precis samma tanke som jag fick i vintras när vi flyttade in. Jag tröstar mig med att det fixar sig nog till slut iallafall, det brukar det alltid göra.

En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt.
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7802 Posts

Posted - 2008/08/25 :  14:13:40  Show Profile Send Fuling a Private Message
Scorpion: Mina BBK 200F skulle nog visserligen behöva spelas in mer innan jag uttalar mig slutgiltigt om dem, men efter ett antal timmars lyssning fattade jag beslutet att de inte var bättre på någon parameter än nån av mina andra bredbandare så jag lade dem på hyllan tills vidare.

FE167E:orna sitter 20 cm från överkant och 14cm från sidan på bafflarna (som är 48x120). 100cm från golvet alltså, tanken var att jag äntligen skulle dra till med att få dem i öronhöjd (är själv 204cm...) men det visade sig att de hamnade lite för högt.
Under provspelningen körde jag med passiva första ordningens filter samt motstånd i serie med både basarna och bredbandarna.
Det hade förmodligen låtit bättre med ännu mer resistans i serie med bredbandarna (vilka låg lite för högt i nivå) men det var bråttom att få ut asen ur vardagsrummet innan det kom folk på besök så jag hann inte.
De ska som sagt spela i ett uthus så fort jag fått lite ordning där, även om de funkade bra i vardagsrummet ljudmässigt så stod de i vägen för dörren, skymde öppna spisen och såg allmänt gräsliga ut.

Nästa sak jag ska göra med de här högtalarna är att koppla in signalkälla och förstärkare till basarna och låta dem spela 20Hz ett anta timmar så att de är lite uppmjukade när de i sinom tid ska användas på riktigt.

Hur delningen ska te sig tål att funderas lite på också, det vore i och för sig en trevlig (?) utmaning att prova ut ett passivt 2,5-vägsfilter men å andra sidan känns det vettigare att dela aktivt så att bredbandarna kan lira med fina trioder medan femtontummarna får hjälp av transistormuskler. Oavsett vilket så tror jag på en 2,5-vägslösning där en undre femtontummaren bara spelar de allra lägsta frekvenserna.

Zix: Jovars, det var mycket som inte var som man kom ihåg det.
Visserligen åt det positiva hållet också, mina lådhögtalare fann sig väl tillrätta i ett rum som jag inte alls trodde skulle funka till hifi så som jag mindes det från visningen.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.66 sekunder. Snitz Forums 2000