Ett par slanka, långa högtalare med franskt klingande namn Vecteur väckte mitt intresse. Mest på grund av utseende men ägaren tycker att dessa låter bra oxå. Ngn som vet mera om Vecteur?
Jag vet inte vad bra pris är för dem här men upp till 3000 kronor kan jag betala. För tillfället i alla fall Annars får jag väl sälja flera stereo prylar för att bekosta missbruket
Jag har dem i bilen. Lyssnade lite på dem innan det slussades in i baggageluckan och de kan verkligen leverera välljud. Lite märkligt tyckte jag då att vissa instrument svävar liksom rakt ovanpå högtalaren. Nu har dem inte varit ordentligt uppstälda och testade med rörförstärkäri och vinyl. Ska hem och leka med dem ikväll :)
Vecteur visade sig vara modell Köchel 527 (pianostycke av Mozart ) och är designade av Pascal Louvet (Vem är det?). Hur dem låter!? Låter mycket rappt, snabbt och detaljerad. Testade igår med en integrerad AudioLab förstärkare och var mycket, mycket nöjd. Bytte sedan till en DYnaco SCA-35 och det lät mycket mer behagligt, avslappnat,varmt men instrumenterna behöll inte samma bergfasta position i ljudbilden. Dock var hela upplevelsen mer harmonisk och det lät mer "rätt". Men så är det oftast för mig när jag jämför mellan transistor och rör förstärkeri. Hann inte testa med en triod se förstärkare men ska göra det i helgen. Ljudbilden var faktiskt hög/lång. Det lät även höger- och vänster om högtalarna (Oscar Peterson live i en restaurang. Man kunde höra folk, tallrikar klingar vid bordet till höger- och vänster bak om högtalarna ) På senare tid har jag lyssnat mycket på OA-52.2 och det här var helt annorlunda. Kruxet är att alltid när jag tror att "Nu har jag äntligen hittat ett par som jag kan leva med länge" sätter "hifidjävulen" klorna i mig och jag börjar leta efter ngt annat. Inte nödvändigtvis bättre men annat.