HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Frågor om 12-15" bredbandiga element/högtalare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Micke.e
Member

241 Posts

Posted - 2008/08/06 :  11:31:12  Show Profile Send Micke.e a Private Message
Hejsan!

Suttit i ett par dagar nu och kollat in stora Tannoy element.
Självklart är det Micke Ys, Times gamla Tannoy högtalare som fångat mitt intresse för att de är så himla coola
Sedan försökt hitta några vettiga till vettiga priser, med viss oframgång, då man knappt vet vad man ska leta efter för modeller etc.

Så det jag undrar egentligen är väl.

1. Hur låter dessa? Högt har jag förstått, men hur "bra"?
2. Är det bara stora 12-15" Tannoy av gammalt snitt som klarar detta, eller finns det andra, Visst Altec Lansing har man ju sett. Men har även läst lite hastigt om Eigteen Sounds som ska ha något liknande med liknande verkningsgrad och beteende.
3. Finns det något helt annat men av samma klass som också funkar?
Är det som med rör, det finns alltid ett bättre ryskt alternativ?

MVH Micke

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2008/08/06 :  21:45:26  Show Profile Send lennartj a Private Message
Min kusin Adhoc, som är mest aktiv på Faktiskt är stolt ägare till 3 Altec 604E som är monterade i mycket solida basreflexkabinett av IKEAs bänkskivor. De användes som frontar i en fin hembio som inte finns längre på grund av flyttning (Altec Valencia mm. bak).
Imponerande livfull, men inte helt neutral återgivning. Tämligen "bitska" i mellersta diskantområdet och de liksom alla andra 15-tums koaxialhögtalare jag har hört har problem med mellanregistret strax under delningsfrekvensen. 15-tummare ska nog helst delas vid 500 eller högst 800 Hz, men det finns inga koaxialdiskanter som går så lågt, 1500 Hz verkar vara gränsen.
Altec 604E är definitivt inget lågprisalternativ, snarare det dyraste som finns av det här slaget.

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2008/08/07 :  05:28:19  Show Profile Send ohmega a Private Message
Kom att tänka på Eminence Beta-12LTA. Jag har inte lyssnat på dom.

http://www.fortunecity.com/rivendell/xentar/1179/projects/afterburner/Afterburner.html
http://www.eminence.com/pdf/beta-12lta.pdf
X-max är dock begränsad: 3,2 mm

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor

Edited by - ohmega on 2008/08/07 05:29:19
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000