HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 InterM R500Plus + Squeezbox?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Leif B
Member

1496 Posts

Posted - 2008/08/04 :  11:49:00  Show Profile Send Leif B a Private Message
Hur tror ni detta funkar ihop?
Är det ok om man har 2 slutsteg?

Mvh

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2008/08/04 :  12:02:42  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Vad ska du driva för högtalare?
2 slutsteg ger 2x500w i 8 ohm.

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2008/08/04 :  12:14:18  Show Profile Send OcA a Private Message
Torde inte vara några problem att få det att funka.

Körde min Nokia N95 via adapterkabel till två Mackie M1400i vidare till ett par Cervin Vega på midsommarafton och det funkade hur bra som helst.

Fördelen med PA-stegen är ju att de har volymkontroll, så du kan ställa volymen på stegen så lågt som behövs för att du inte ska få överstyrning på ljudet om du råkar damma på volymen på "klämboxen" för högt...

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

Leif B
Member

1496 Posts

Posted - 2008/08/04 :  13:10:58  Show Profile Send Leif B a Private Message
räven

Det är ett par Proson Reality 63MK2
Tänkte att det borde bli bäst ljud om man har två bryggkopplade än ett som stereosteg. Läst lite om att det blir bättre separation och mer attack osv. Har dem fel?
Har sökt priser i Franrike och hittat 2 stycken för c:a 420 Euro inkl. frakt.

OcA

låter lovande... man vill väl inte bränna upp högtalarna.

mvh

Edited by - Leif B on 2008/08/04 13:22:16
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2008/08/04 :  13:31:57  Show Profile Send OcA a Private Message
Hehe, nej, men oftast eldar man upp högtalarna pga för lite effekt... Små stärkare som får jobba livet ur sig skadar mer än kraftiga slutsteg som knappt anstränger sig.

Laddar i 2x850 watt i mina PMC GB1 och de fungerar fortfarande...

Mina subbar har jag kört med ett bryggat steg på 1400 watt och det tål de utan problem. Även riktigt feta explosioner från DVD-film... Subbarna ska enligt pappret tåla max 400 watt, men de tutar på utan besvär med mer än 3 ggr den effekten.

Kalibrerar du bara nivåerna på ett bra sätt så är det nog inga problem att köra den lösningen du tänkt dig. Man vill ju inte att "någon" får för sig att tokhöja volymen och spela sönder dina högtalare. Det kan iofs hända med vilka slutsteg som helst, oavsett hur många watt de är på.

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

Leif B
Member

1496 Posts

Posted - 2008/08/04 :  15:35:49  Show Profile Send Leif B a Private Message
OcA

Jo jag är väl lite inne på att för mycket effekt oftast får en mindre distorion och gör att högtalarna tål mer. Brukar väl också bli en bättre bas även när volymen inte är så stark. Ser nästan bara fördelar med mer effekt. Men sen kan man ju jämföra effekt på många olika sätt.
RMS och vad nu alla heter. Vet inte alls vad man kan jämföra med dessa steg kan prestera. Ni som använder PA steg vet säkert? Är detta NAD watt eller bilstereowatt?

mvh

Edited by - Leif B on 2008/08/04 15:36:55
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2008/08/04 :  15:44:40  Show Profile Send OcA a Private Message
Kolla i manualen hur de har mätt effekten. 2x850 watt petar mina ur sig bryggat i 8 ohm med 0,025% THD drivna 20hz-20khz, är väl en helt ok siffra kan man anta?

Finns ju massa sätt att mäta effekt, men så länge det inte står "PMPO" efter watt-siffran kan du vara rätt lugn... PMPO är en kass mätnorm som de flesta neongröna ministereo mäts med som ståtar med flera tusen watt... I själva verket petar de knappt ur sig tvåsiffrigt...

Kolla även vilka THD-värden de har angett vid effektangivelsen. Är det hög THD, så ger nog inte steget riktigt så mycket pulver som man tror vid full fart, utan att skita ner ljudet med dist.

Det där med effektsiffror är rena djungeln egentligen och vad som är rätt och fel är inte helt lätt att avgöra.

InterM-stegen har gott om kraft under huven, även om det kanske "bara" är 380 hifi-watt per kanal bryggat så räcker ju det rätt långt, inte sant?

Räven torde ha rätt bra koll på dessa. Han kör InterM-steg med Intelligent Sound högtalare med gott resultat.

Go to Top of Page

Leif B
Member

1496 Posts

Posted - 2008/08/05 :  10:28:35  Show Profile Send Leif B a Private Message
räven

Vad har du fått för intryck av dina slutsteg?
Är du nöjd med tanke på det du lagt ut?

mvh
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2008/08/05 :  10:31:53  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Mina intryck så här långt är att dom (InterM R500Plus) är OTROLIGT prisvärda.
Smolket i bägaren är att det kan brumma lite tyvärr.
Kan tydligen fixas med nya trafon.

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

Leif B
Member

1496 Posts

Posted - 2008/08/05 :  13:49:50  Show Profile Send Leif B a Private Message
Skönt att du tycker dem är prisvärda.
Trist det där med brummet.... är riktigt jobbigt.

Brummar det hela tiden eller?

mvh
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2008/09/11 :  10:15:17  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
Hörs inte från lyssningsposition i mitt system i alla fall, måste gå nära högtalaren för att upptäcka det, mig stör det i alla fall inte.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000