HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Rainbow
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2008/08/03 :  21:59:15  Show Profile Send Larsho a Private Message
Har i helgen dammat av mina gamla Rainbow skivor och jag måste säga att Rising är utan konkurrens det bästa de någonsin gjorde.

Jag älskar den skivan

Att man även är ett stort Deep Purplefan och har alla deras skivor gör inte saken sämre. Får bli nästa helg man påbörjar dem

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2008/08/03 :  22:42:54  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message
Jag håller med, "Rising" är skivan som gäller!
Jag vill faktiskt påstå att det rent av är en av de allra bästa plattorna någonsin.

Är själv inget stort fan av varken Deep Purple eller det Dio-lösa Rainbow, men "Rising" och "Long Live Rock & Roll" har jag både på CD och vinyl.
Av någon anledning så gillar jag Deep Purple bäst med David Coverdale och Glenn Hughes - "Burn", "Stormbringer" och "Come Taste The Band" åker ofta igång på vinylspelaren hemma hos mig, vilket jäkla drag! Underbart!

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2008/08/03 :  22:57:50  Show Profile Send Larsho a Private Message
opethic

Kan hålla med dig angående Deep Purple, Burn o Stormbringer är favoriter hos mig men även Made in Japan med Ian Gillan är bra.

Come Taste The Band är tyvärr en underskattad skiva, men sätter man sig ner o lyssnar kan man inte annat än gilla den.

Long Live Rock & Roll är också en mkt bra skiva men kommer inte i närheten av Rising, man får ståpäls som Gunde sa

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död

Edited by - Larsho on 2008/08/03 22:59:39
Go to Top of Page

Improved Audio
Member

316 Posts

Posted - 2008/08/04 :  07:31:26  Show Profile  Visit Improved Audio's Homepage Send Improved Audio a Private Message
Sällar mig till skaran av Rainbow och DP-fans. Deep Purple spelar ju för övrigt kommande Lördag i Ystad. Läste en intervju om Ritchie Blackmore för en tid sedan där han utesluter möjligheterna att skaka liv i Rainbow. Han säger bl a att han aldrig tidigare tjänat så mycket pengar på sin skivförsäljning som han gör nu med sitt "Blackmores night". Han säger också att den nya publik som han numera vänder sig till inte i samma utsträckning tankar ner musiken olovandes utan köper skivor.

IMPROVED XPO
Oberoende arrangör av hifi och musikevents
http://www.sweetspotevents.se
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2008/08/04 :  07:53:37  Show Profile Send Larsho a Private Message
Såg Deep Purple i Helsingborg för några år sedan, den nya gitarristen efter Blackmore är mycket duktig men har inte hans
speciella sound som man lät blir förtjust i.

Å andra sidan präglar personligheterna också hur de spelar så det kan ju inte låta lika, vilket nog i längden är bra.

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

stargazer
Member

445 Posts

Posted - 2008/08/04 :  08:47:02  Show Profile Send stargazer a Private Message
Håller med om "rising", en av alla tiders bästa rockplattor. Samtliga låtar är grymma. Men en av dem är speciell för mig.

Gissa varför mitt nick är "stargazer" ?

Edited by - stargazer on 2008/08/04 08:47:27
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2008/08/04 :  09:06:04  Show Profile Send Larsho a Private Message
Menar du Starstruck

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2008/08/04 :  13:12:09  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
"Down to earth" där Graham Bonnet är sångare är inte så dum den heller. Sedan gick det utför med Rainbow då dom gick mer åt "adult-oriented rock"-hållet till.
Men helt klart har grupper som Iron Maiden lyssnat en hel del på tidiga Rainbow-plattor.

Eftersom Deep Purple var det jag lyssnade på som 15-åring så har jag ett speciellt förhållande till den gruppen.
Men jag tycker bara att det är Burn som håller rakt igenom av de plattor som Coverdale var med på. "Stormbringer" och "Come taste the band" är rätt ojämna med en del låtar jag helt enkelt inte gillar.
Purpendicular är den bästa av senare plattor. Den är riktigt rolig att lyssna på.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Magoo
Member

509 Posts

Posted - 2008/08/04 :  17:31:38  Show Profile Send Magoo a Private Message
Måste meddela att min bättre hälft inte diggar vibrato från den tiden... så de skivorna ni nämner kommer bara fram när hon inte är hemma. Men då används de flitigt.

Trist att Blackmore har sagt att; jag tjänar mer pengar på det jag gör nu så det kan inte bli tal om någon återförening av Rainbow. Eller han kanse lever på ruinens brant???

comfortably numb
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2008/08/04 :  17:41:31  Show Profile Send Larsho a Private Message
Har lyssnat en hel del på Blackmore´s Night, visst är det trevlig musik men långt under Ritchies fulla kapacitet.

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2008/08/05 :  20:41:25  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Jag ska vara ärlig, det han gör nu håller betydligt höge nivå än de plattor han gjorde i slutet av Rainbow-tiden eller i Deep Purple på 80-talet. Samtliga dessa plattor är ruggigt ojämna.

På senaste Blackmores Night-plattan gör de en ny version av Rainbow Eyes från Long Live Rock & Roll. Lite mer tempo i den här versionen och inte lika smördrypande som originalet. Jag tycker klart bättre om den nya versionen.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2008/08/05 :  22:43:47  Show Profile Send Larsho a Private Message
Björn-Ola

Hur jag än lyssnar kan jag tyvärr inte hålla med dig.

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2008/08/06 :  12:22:08  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Men Ritchie Blackmore håller iallafall med mig och det nöjer jag mig med.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2008/08/06 :  13:11:00  Show Profile Send Larsho a Private Message
Jag tror han pratar mot bättre vetande

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

Freddie Boy
Member

704 Posts

Posted - 2008/08/07 :  00:28:18  Show Profile Send Freddie Boy a Private Message
Jag tycker att Deep Purples tidiga LP In Rock Made in japan Fireball och Machine Head står sig mycket bättre än rainbow skivorna. Helt annat ljud och bättre musik lite mer hårdare.

Länge leve Vinylen!
Because Sound Matters.
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2008/08/07 :  12:58:15  Show Profile Send Larsho a Private Message
Freddie Boy

Visst är de bra men de slår inte Rising...

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

Freddie Boy
Member

704 Posts

Posted - 2008/08/07 :  19:53:05  Show Profile Send Freddie Boy a Private Message
Håller ej med dej, men smaken är ju alltid olika.

Länge leve Vinylen!
Because Sound Matters.
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2008/08/07 :  20:01:31  Show Profile Send Larsho a Private Message
så sant så

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2008/08/08 :  08:06:47  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Jag tycker att det bara är fyra bra låtar på Rising. De är ju å andra sidan riktigt bra. Samma sak med Long live rockn roll.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

kenneth99
Starting Member

26 Posts

Posted - 2008/08/17 :  22:58:44  Show Profile Send kenneth99 a Private Message
Hej.
Jag köpte en dvd i BKK, Deep Purple and California Jam, 1974. Med Coverdale på sång och Glenn Hughes på både sång och bas (Toppad på alla sätt och vis...).
En favorit.
Mvh
Kenneth
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000