HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Ny lägenhet, vilket bredband, TV och telefon?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2008/08/02 :  18:09:58  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Ja, precis nyinflyttad ska skaffa bredband, HD tv och kanske telefon.

Vem ska man undvika? Har tidigare haft Telia Bredband, fungerat ok, men bara fått 13 MB/s när jag betalat för 24 vilket är aningens lågt och lite fult av dem tycker jag.

Har tre hål i väggen, så kan köra comhem. Har inget stadsnät eller annat i väggen så adsl eller comhems tredjehål är det som gäller.

Kollade på ComHem och får telefonen gratis när man redan har två andra tjänster.

Någon som är mycket bättre på HD tv än de andra?

Tja, fritt fram. :)

Goda råd är gratis här på HF. :)

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2008/08/02 :  18:50:58  Show Profile Send ztenlund a Private Message
quote:
men bara fått 13 MB/s när jag betalat för 24 vilket är aningens lågt och lite fult av dem tycker jag.

UPP TILL 24 Mbit och inget annat. Det spelar i princip ingen roll vilken operatör du har, koppartrådens längd och kvalitet är densamma i alla fall. Informationen om detta faktum brukar dock vara usel.
Det går att välja en lägre hastighet och slippa betala för överhastighet, men då blir det ju lite långsammare för steget under brukar väl vara 8/1 eller nåt åt det hållet.

(13 MB/s är för övrigt mer än 100 Mbit/s. )

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2008/08/02 :  19:10:12  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Jag tycker nog att frågan om var man ska ha bredbandet är högst avhänging just hur koppartrådens kvalitet, längd ser ut och den utrustning som finns i telestationen. Sedan är väl även frågan vad man ska ha uppkopplingen till, för att surfa räcker ju 8/1 eller så. Ska man göra en del annat är det lämpligt med mer.

ComHem skulle väl för övrigt komma med någon rallyvariant av sitt bredband på vissa adresser men det lär väl kosta därefter. Är man ute efter högre hastighet uppströms är det väl också ComHem som gäller för på vissa ställen går det att få 10 mbit/s uppströms, något som inte går med ADSL. Bredbandsbolaget har för övrigt lanserat VDSL2 men det finns väl endast tillgängligt på få platser. Den tekniken ger också bättre fart om man nu kan få det vill säga.

Telefonin är väl knappast någon "killer app" om man inte ringer löjligt mycket. En mobil och en handsfree räcker rätt långt med ett vettigt abbonemang. Det är klart att om man vill ha fast telefon av andra anledningar än strikt ekonomiska, det kan vara skönt att slippa mobilen och att alltid ha "fullt batteri", så är det väl en annan femma.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

henrickpettersson
Member

359 Posts

Posted - 2008/08/02 :  19:51:15  Show Profile Send henrickpettersson a Private Message
Jag har Bredbandsbolaget, 24 Mbit/s och när jag testar ligger jag runt 13 Mbit/s beroende när på dygnet jag testar. Betalar 350 kr/månad då ingår telefon, blir inte billigare om jag avsäger mig telefon abonnemanget.

Inkopplingen tog 2 veckor om jag kommer i håg rätt och jag tror inte att det skilde mer än 1 dag på preliminär inkopplings dag och när det egentligen kopplades in. Kundservice är inga problem att komma i kontakt med, även på kvällen.

Installationen av bredbandet var hur enkelt som helst, bara att stoppa i installations CD:n och följa instruktionerna. Kraschar Internet är det bara att köra reparationsverktyget och så funkar det igen, sist det hände när datorn var igång kan jag inte komma ihåg.

Lite sökning på nätet verkar BBB ligga i topp på klagomålslistan. Jag har inget att klaga på allt har funkat helt felfritt förutom en liten miss från deras sida. Skulle byta kryptering på mitt trådlösa nätverk, den guiden jag fick var för XP inte för Vista. Comhem verkar inte ligga i topp dom heller i alla fall inte denna sommar.

När det gäller Comhem valde jag bort detta företag medvetet, trotts att jag bor i ett Comhem hus, då de i september förra året (2007) försökte tvinga mig att betala för Kabel TV en gång till, dom stängde av EuroSport.

Nu har inte jag försökt mig på att byta Internet leverantör, så jag vet inte hur BBB funkar då.

Telia är inte helt hundra heller när det gäller att flytta abonnemang. En kompis skulle flytta från en ort till en annan och ta med sig abonnemanget. Det slutade med att han bytte Internet leverantör eftersom dom tog så lång tid på sig. Kan dom inte erbjuda tjänsten uppfyller inte Telia deras del i avtalet resonerade han, vilket Telias kundservice var tvungen att hålla med om.

HD TV har jag inte, ej heller någon erfarenhet att dela med mig av. Men tydligen skulle det kosta mig 250 kr extra i månaden för 8 st HD favoriter i övrigt samma typ av abonnemang enligt Comhems hemsida.

Det var det lilla jag hade att dela med mig av

Edited by - henrickpettersson on 2008/08/02 19:53:25
Go to Top of Page

Cyrus
Member

734 Posts

Posted - 2008/08/02 :  19:51:16  Show Profile Send Cyrus a Private Message
Comhems support är den absolut sämsta support jag NÅGONSIN haft med att göra. Kan och vet ingenting. Har haft stora problem med dem, frågat 5 olika personer samma fråga och fått 4 olika svar.
Har 24 Mb och det fungerar sådär. Hänger sig eller går otroligt sakta i minst 1-3 gånger i månaden Hänger sig även på jobbet där vi också har comhem och då är det en annan kommun

Jag var utan internet i TRE månader , pga klantig personal och slö hantering hos comhem.

COMHEM ÄR SVERIGES SÄMSTA FÖRETAG ALLA KATEGORIER ENLIGT MIN UPPFATTNING.


Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2008/08/03 :  10:59:09  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Comhem får inga fina omdömmen minst sagt. 13 Mb/s var det jag menade. Visst vet jag att det är "upp till" 24 men det är ändå rent skit. Nivån under är 12 Mb/s, jag tror inte det är någon slump att man får 13 Mb/s. De resonerar så att man får mer än den undre, då ska man vara nöjd. Cyniskt som bara den säger jag. Jag önskar jag hade stadsnät indraget, kompisen betalar runt 250 kr för 100/10 och får drygt 90 Mb/s för det. Suck.

Jo, en grej till är att få in det snabbt är en fördel. Där kanske alla är lika dåliga?

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

Jonne
Member

1102 Posts

Posted - 2008/08/03 :  11:28:13  Show Profile Send Jonne a Private Message
Jag har comhem tv-bredband-telefoni allt fungerar jättebra.
Har 24MB/s ibörjan var hastigheten låg ca.10-12MB/s Efter felanmälan om för låg hastighet blev det mycket bättre.Enligt Comhem under 16MB/s så är det felanmälan.Jag ligger på 19-21 MB/s nu så jag är nöjd.
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2008/08/03 :  12:19:59  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Ok, det låter ju bra. De lovar en vecka med vilket är vad jag vill ha. :)

Får väl svälja stoltheten och ta det.

Mitt trassel är att uttaget sitter med tvjacket, för comhem alltså. Där står hifin. Valet är då trådlöst wifi som jag faktiskt inte vill ha, störningar för hifi, störningar på mig med undviker gärna den strålningen jag kan undvika. Så#168;, då blir det en lång jäkla sladd istället, har en 15 sladd cat5e som är skärmad, får nog bli den lösningen tror jag.

Basstationer för wifi brukar ha en varning på sig att man inte ska sitta närmare än 1.5 meter från dem så jag vill inte ha det i mitt hem.

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

henrickpettersson
Member

359 Posts

Posted - 2008/08/03 :  14:36:09  Show Profile Send henrickpettersson a Private Message
quote:
Basstationer för wifi brukar ha en varning på sig att man inte ska sitta närmare än 1.5 meter från dem så jag vill inte ha det i mitt hem.


Var hittar du det Jag sitter 90 cm ifrån min.

Även jag är besviken att jag inte har Stadsnätet indraget till mig

Detta trotts att ÖBO har dragit in det till alla sina bostäder och jag bor i ett område strax utanför där ÖBO bostäder finns.

Mindre än 16 MB/s, hmm, då kanske man skulle jaga BBB lite och se vad som händer.
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2008/08/03 :  19:38:41  Show Profile Send Lovan a Private Message
Jag blev tvingad att gå över till comhems kabel-uppkoppling och måste säga att jag är positivt förvånad. Jag får ut 28/10 MBit/s så jag klagar inte över hastigheten.
Deras kundtjänst verkar dock behöva slipas lite. Jag ringde tre olika gånger till dom och fick tre olika bud för priset på modemet. Klart att jag tog det lägre som var ca 500kr mot det högsta budet på 1000kr...
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2008/08/04 :  12:01:34  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
hp..Ja, det stod i manualen till den wifibastation vi hade när jag jobbade i Dublin, kommer nu inte ihåg vad det var för märke eller modell. Men jag hade gissat att det är samma för alla eftersom det är samma uteffekt? Eller? I vilket fall som helst, jag vill inte ha in det hos mig.j

En fråga till, jag bor ju i ett comhem hus, så jag får något "gratis"utbud på tv från comhem. Kan jag då köra telias digitaltv, och kanske HD tv, eller måste jag köra comhem? Det hade jag glömt bort att kolla. Så, jag kanske är låst till comhem för all tv?

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2008/08/04 :  12:43:31  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Clas_Ireland: Du kan i princip nöja dig med ComHems - analoga - grundutbud ur de tre hålen i väggen och Telias digital TV via telefonjacket därutöver. Hur det blir med kopplingar av antennkablar för att få alla signaler in i TV:n har jag ingen aning om. Kanske är det busenkelt - SCART/HDMI från Telias digital-TV och vanlig antennkabel från ComHem-uttaget Misstänker emellertid att det kan bli en del kablar att dra om tele- och ComHem-uttagen sitter på olika ställen...

Har f ö ComHem digital-Tv och Telia ADSL-bredband 8/1Mb/s. Båda fungerar alldeles utmärkt och 8/1Mb/s räcker alldeles utmärkt för våra behov. Har ett urgammalt 100Mb/s trådburet LAN inom lägenheten för att vi alla ska kunna dela på Internetsanslutningen.

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.
Go to Top of Page

henrickpettersson
Member

359 Posts

Posted - 2008/08/04 :  12:57:14  Show Profile Send henrickpettersson a Private Message
quote:
Båda fungerar alldeles utmärkt och 8/1Mb/s räcker alldeles utmärkt för våra behov


Beror alldeles på vad man skall ha det till, det är egentligen den där ettan på slutet som är mest intressant att få upp lite

Edited by - henrickpettersson on 2008/08/04 14:29:48
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2008/08/04 :  15:18:50  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Tja, den är intressant att få upp när jag laddar upp bilder på pixbox.se eller om jag ska ftpa upp något stort, annars tycker jag det räcker till, om bara svarstiden är snabb så att säga. En vanlig HTTP req är ju inte så jäkla stor.

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2008/08/04 :  15:20:32  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Trasslet här är att för data, alltså internet så sitter telejacket bättre till än det tredje hålet som finns i vardagsrummet, där är inte internetbehovet lika stort. Men, vill nog ha det på båda ställena så vad jag än väljer blir det kabel att dra. Bah. Trådlöst blir det inte. Inte nära mig, inte nära hifin.

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2008/08/04 :  16:31:33  Show Profile Send Kmj a Private Message
Jag har bredbandsboladet (20ner, 3 upp) och får runt 17mbit så det stämmer bra i mitt fall, det är dock sämre om man kör trådlöst med det är ju inte så konstigt. Jag har inga problem alls och funderar på att behålla mitt adsl+telefon via dem efter en kommande flytt trots att fiber finns i den nya lägenheten (ej bbb dock).

Telia är ju dyrare men som i det mesta annat när det gäller dem så verkar kvalité och support vara utomordentligt.

Comhem har jag haft som bredbandsleverantör och även om det var stabilt så var supporten obefintlig och de som jobbade med det kunde absolut inget.

Sen så det där med hd-tv....
Det har jag inget över för, iallafall inte när det gäller comhem.
Kolla länken och om du orkar även alla länksamlingarna högst upp på sidan.
http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=186980&st=30&start=30

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2008/08/04 :  18:18:38  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message
Vi bildade en ekonomisk förening och grävde eget fibernät
Jag valde Blixtvik 100/10 det funkar klockrent.
TV och telefon väntar jag med ett tag.
Vi har två fiber in och det känns famtidssäkert.
Åska är ett stort problem på landet och nu behöver vi inte oroa oss för modemet.

Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000