HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Kamerafråga
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Jonne
Member

1102 Posts

Posted - 2008/07/31 :  20:22:37  Show Profile Send Jonne a Private Message
Hej



Finns det några digitala systemkameror som gör mer,vet inte riktigt vad jag ska kalla det "Färdiga bilder" direkt ur kameran eller är alla lite försiktiga i bildhanteringen och kräver bearbetning i efterhand.

Prisklass Kamerahus 4500-7000 kr

Edited by - Jonne on 2008/07/31 21:03:30

qvisten
Member

123 Posts

Posted - 2008/07/31 :  20:48:05  Show Profile Send qvisten a Private Message
i det analoga fältet så finns ju holga och diana(OBS inga systemare utan så kallade toycameras som fotar i mediumformat)

Diana kort:
http://www.holgarepublic.com/dianagalry.html

Holga kort:
http://www.holgarepublic.com/holgalry.htm
Go to Top of Page

j3n5
Member

58 Posts

Posted - 2008/07/31 :  20:52:43  Show Profile Send j3n5 a Private Message
Alla systemkameror, även proffshus, har lägen som är mer eller mindre automatiska. På enklare systemkameror så är det bara att ställa ratten på grönt och köra..

Aurum Cantus M-102, Nuprime, Audeze.
Go to Top of Page

Jonne
Member

1102 Posts

Posted - 2008/07/31 :  21:24:00  Show Profile Send Jonne a Private Message
quote:
Alla systemkameror, även proffshus, har lägen som är mer eller mindre automatiska. På enklare systemkameror så är det bara att ställa ratten på grönt och köra.


Jo det vet jag


Go to Top of Page

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2008/07/31 :  21:40:42  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message
Det finns mig veterligen ingen kamera som levererar "färdiga" bilder direkt ur kameran, så enkelt är det, det är bara du som vet hur du vill att din bild skall se ut, det är med andra ord du som får spaka till bilden i Photoshop eller vad du nu har tillgång till

Livet är för kort för mono
Go to Top of Page

Jonne
Member

1102 Posts

Posted - 2008/07/31 :  21:52:09  Show Profile Send Jonne a Private Message
Ja det är nog det

Många kompaktkameror har väldigt kontrastrika klatchiga bilder direkt ur kameran.Min fundering var att det kanske hade blivit så på en del systemkameror också.

Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2008/07/31 :  22:27:09  Show Profile Send Roq a Private Message
quote:
Många kompaktkameror har väldigt kontrastrika klatchiga bilder direkt ur kameran.Min fundering var att det kanske hade blivit så på en del systemkameror också.


Svårt att svara generellt på sådär.
Jag har en Canon Powershot A640 som jag fotar i jpeg med. Den ger aningen "klatschiga" bilder, d.v.s lite mycket kontrast och skärpa ibland. Färghanteringen och vitbalansen sköter den mycket bra tycker jag.
Med min Nikon D300 så är "default"-inställningen precis som du säger, lite försiktigare men det finns ju inställningar där så att du kan få det resultat du vill direkt ur kameran. Nu ägnar jag gärna tid åt mina bilder så det blir bara RAW nu för tiden så jag har inte testat så mycket jpeg-inställningar på systemaren.
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2008/07/31 :  22:48:57  Show Profile Send Lovan a Private Message
Jag tror att det är större chans att få "färdiga" bilder ur kameran om du kollar på nyare instegsmodeller av DSLR. Dessa brukar rikta sig åt att ha nåt mellanting mellan vanliga kompaktkameror och de större systemkamerornas bildhantering. Jag skulle nog titta mycket åt Olympus, Sony, Konika Minolta och kanske inte så hårt mot Canon och Nikon.
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2008/08/01 :  00:25:00  Show Profile Send edison a Private Message
I standardläge är de flesta digitala systemkameror "aningen tama"/"neutrala" men likaledes de flesta kan ställas in med tex högre färgmättnad/kontrast/skärpning, dvs så som kompakter brukar vara i normalläge....

Känn på de du tycker har den övriga spec du behöver/önskar, och kolla upp just vad som kan ställas in specifikt angående bildparametrar som tex de ovan nämnda.




SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.
Go to Top of Page

j3n5
Member

58 Posts

Posted - 2008/08/01 :  09:34:39  Show Profile Send j3n5 a Private Message
Vad jag menar är att auto-lägen är till för att få färdiga bilder ur kameran, även på dslr.. Jag fick jättebra bilder från auto-lägen på min första Canon 300D, jättebra ur Canon 20D, jättebra ur Nikon D200, D80 och D50. Gillar man kontrastrika bilder så är det ju bara att ställa om detta i kameran..

Jag tycker dock att kamerans ljusmätning är viktig för att de flesta bilder ska bli så bra som möjligt. De flesta dslr har bra ljusmätning, men jag personligen upplevde ett ordentligt lyft när jag bytte från Canon 20D (med div Sigma EX optik, bla 24-70/2,8, 70-200/2,8, 120-300/2,8) till Nikon D200. Jag tycker att Nikon är strået bättre på ljusmätning, helt enkelt. Bra ljusmätning ger fler bra bilder.

De absolut flesta dslr som finns hos användare används i auto-lägen och tankas i jpeg till dator eller fotofirma. Kameratillverkarna vet detta och anpassar självklart kameror efter detta. Det är längesedan dslr var något endast för entusiasten. Kamerorna är självklart anpassade efter dessa målgrupper...

Att bilderna är "tama" i auto-lägen tycker jag till stor del beror på att man betraktar dem på datorskärm. På datorn är vi van att betrakta kontrastrik media. När bilderna kommer ut på papper så är det inte lika roligt med förstärkta kontraster...

Aurum Cantus M-102, Nuprime, Audeze.

Edited by - j3n5 on 2008/08/01 09:37:48
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2008/08/01 :  11:34:26  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Du kan ställa in en del sådant i kameran, kontrast, skärpa, storlek, färger och så vidare. Olympus har en bra standard återgivning av färger. Jag kör en e420 med pannkaksgluggen, det blir lätt och litet, sen färger i neutralläge, blir kalas, kan visa exempel på det.

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

Jonne
Member

1102 Posts

Posted - 2008/08/01 :  18:34:22  Show Profile Send Jonne a Private Message
quote:
Vad jag menar är att auto-lägen är till för att få färdiga bilder ur kameran, även på dslr


Ok!
Go to Top of Page

Jonne
Member

1102 Posts

Posted - 2008/08/01 :  18:36:15  Show Profile Send Jonne a Private Message
quote:
Jag kör en e420 med pannkaksgluggen, det blir lätt och litet, sen färger i neutralläge, blir kalas, kan visa exempel på det.


Gärna det,Vart faktiskt lite intresserad av just det kitet du har.
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2008/08/02 :  18:18:27  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
PM skickat med länkar till dig Jonne.

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2008/08/03 :  00:51:41  Show Profile Send edison a Private Message
Angående "Autolägen" som det skrivs om ovan (j3n5):

Jag fattar det som att du skriver om autoläget på "programratten" eller vad som brukar kallas "P" (och/eller "Auto" som på de flesta inkl. Canon/Nikon kunde kallas "grönt läge" då det är grönmärkt...)

Det gäller ju (iaf nästintill) enbart exponeringen.
Trådskaparens frågeställning avser om jag förstått rätt att finna kamera som har inställningar/justeringar *möjliga*, vilka kan ge "kompaktkamera-snärten" utan större mått av efterbehandling.Sant att även de ställs lite olika i "P" och "Grönt" läge vs grundläget i övriga lägen (A, T, S, M), men det är som regel genom egna val man kan få till den "extra snärten" även vid hel eller halvautolägen (såsom P, A, S, T beroende på märke)

Det är ingen större skillnad i hur "high grade" resp billigare DSLR är inställda i deras "mittläge" (default) tex en Nikon D80 vs en D60X ger mkt likartade bilder vid "ingen ändring av standardläget". Skillnaderna (vad gäller finesser) finns främst i annat, som hur mkt man KAN justera samt diverse valbara custommöjligheter.

-------------

Att Nikon är ljusmätningschampions kan jag enbart hålla med dej om!!!
(Har själv en Digital EOS som funkar bra mht ljusmätning, men den slår inte någon Nikonmodell på fingrarna där...)


SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2008/08/03 01:02:01
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2008/08/03 :  12:22:43  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Grönt läge och P ska inte förväxlas. I grönt läge så dummar väl kameran till det så mycket att den kör "vivid färger" och så vidare, du kan inte ens justera det? I P så justerar du allt utom enbart tid och bländare, men du kan välja kombinationerna så länge exponeringen blir samma.

Så tror jag det är, använder inte grönt läge, köpte första SLRn för egna pengar när jag var 12, så foto"teknik" kan jag, men fotograf är jag inte något vidare om ni förstår skillnaden.

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2008/08/04 :  02:18:53  Show Profile Send lennartj a Private Message
Jag har just bytt upp mig från Olympus E-300 till E-520.
Där kan jag bland annat justera brusreducering, skärpning, kontrasthantering och så mycket mer att jag blir matt, när jag tänker på hur många tester jag skulle behöva göra för att hitta den optimala kombinationen för mina utskrifter.
Till att börja med följer jag förslaget från en test jag hittat på nätet att minska brusreduceringen ett steg och behålla standardinställningarna för övriga parametrar, och tycker bilderna i svagt ljus ser betydligt bättre ut än med E-300.
Dessa inställningar gäller alltså oavsett om programratten står på Auto, P eller något annat.

Jonne,
jag ber om ursäkt om du redan svarat på frågan om vad vad "färdiga bilder" är för dig, men jag kan inte se det nu.
Gäller det färdiga för att visas som bildspel eller utskrift?

Som andra redan nämnt är samma inställningar inte optimala för båda ändamålen.
En möjlighet är att spara både Jpeg och RAW, optimera Jpeg för visning på skärm och ha RAW-filerna för bilder som man vill jobba med och göra stora fina utskrifter av.

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"
Go to Top of Page

Jonne
Member

1102 Posts

Posted - 2008/08/04 :  08:08:52  Show Profile Send Jonne a Private Message
quote:
Gäller det färdiga för att visas som bildspel eller utskrift?



Det gällde utskrift

Ska tillägga att jag har aldrig använt en dslr och därav frågan
Jag har en en Nikon Coolpix 5400 som jag har använt i 4år och där har jag gjort tusenstals utskrifter via diverse fotolab och och fått mkt bra resultat utan några som helst efterbehanlingar ifrån min sida.

Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2008/08/04 :  19:13:02  Show Profile Send edison a Private Message
Claes Ireland:
Yes, "P" är inte exakt samma som "Grönt läge", sant.Exponering (val av bländare och tid) sker på samma vis i grunden, men man kan göra diverse andra egna val i "P" som "Grönt" inte tillåter, hur mkt man kan dribbla själv i "P" kan ju skilja ngt på olika kameror, men inte mkt.

Kan kanske summeras som:
"Om man vill köra på "automatik" allmänt, men ändå ha "kompaktkamera-snärt" på bilderna för tex utskrift så kör man på "P" men gör egna val av kontrast/mättnad etc, samtidigt som man "slipper" välja tid/blädare själv om man kanske tycker det är sånt man inte behärskar fullt ut...

VET man att aktuell kameramodell ger just denna "extra mättnad" etc redan på det "fasta gröna läget" ja då kör man Grönt"...

Och vill man ha så neutralt man kan få, då ställer man in efter den önskan, rimligen genom att ta reda på hur den aktuella kameran uppför sej i de olika valbara lägena.

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2008/08/04 :  22:03:00  Show Profile Send lennartj a Private Message
Utan att ha kollat en massa tester på Coolpix 5400, ska jag inte uttala mig säkert, men enligt min erfarenhet av ännu äldre Coolpix, 950 så hade den ingen överdriven skärpning och resultatet från nya DSLR i standardläge är snarlikt, fast mer högupplöst och med mindre brus i skuggorna.
Om du ska köpa en billig DSLR bör du vara medveten om att flera stora tillverkares billigaste "kit"-objektiv inte är skarpa nog att utnyttja mer än 6-8 Mpixels.
Olympus "kit"-objektiv är bra nog för de 10 Mpixels man har i de aktuella kamerahusen.
Live-view är dumt att avstå från, och likaså bildstabilisering när man köper nytt, tycker jag.

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"
Go to Top of Page

Jonne
Member

1102 Posts

Posted - 2008/08/04 :  22:33:31  Show Profile Send Jonne a Private Message
quote:
Om du ska köpa en billig DSLR bör du vara medveten om att flera stora tillverkares billigaste "kit"-objektiv inte är skarpa nog


Jag har börjat förstå det nu när man läser allt hit och dit.
Olympus kiten har fått bra kritik i alla fall.
Men det lutar åt ett kamerahus och ett skarpt beg.objektiv.
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2008/08/05 :  09:49:04  Show Profile Send edison a Private Message
Att "utnyttja" DSLR-husets pixelantal gm köpa vassare optik ger störst utbyte om man tex tänker göra pappersbilder större än "albumbilder 10 x 15 cm".

För den lilla storleken blir det oftast bra med även de simplare kitgluggarna, såvida det inte handlar om att göra delförstoringar som sen ska ut på papper.

Ska inte läsas som att jag menar att 'bra optik' inte alls gör skillnad i små storlekar på bilder, men det märks inte så mkt.
Så fort man gör större bilder eller vill se delar av bilder då ger 'bra optik' ett resultat som mkt lätt är synbart bättre.

Märkte för min del att när jag skaffat ett bättre normalzoomobjektiv än "kitgluggen" till min dåvarande 6 megapixlars DSLR så blev det mkt enkelt upptäcka kvalitetskillnaden/förbättringen när jag gjorde kopior i 18 x 24 eller större.

Givetvis syns såna skillnader även vid "100%-tittar" på skärmen, men det är ju inte huvudsaken...iaf inte för min del.


SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2008/08/07 :  00:10:59  Show Profile Send lennartj a Private Message
Inte ens "gamla fina" småbildsobjektiv är skarpa nog när digitalkamerorna inte har fullformatssensor och 10 Mpixel och däröver. Nämner bara detta så att du inte förväntar dig för mycket jämfört med Nikon Cooolpix 5400.
En fråga är ju - varför DSLR i stället för integrerad/kompakt kamera?
Tillgång till vidvinkligare objektiv?
Skärpdjupskontroll?
Bättre i befintligt ljus, lägre brus, ljusstarkare objektiv?
Många köper en tyngre, klumpigare och dyrare DSLR i onödan.

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"
Go to Top of Page

Jonne
Member

1102 Posts

Posted - 2008/08/07 :  09:30:22  Show Profile Send Jonne a Private Message

quote:
En fråga är ju - varför DSLR i stället för integrerad/kompakt kamera?


Det finns några smågrejor jag stör mig på 5400 och det är att den saknar AF lampa det gör den väldigt svårjobbad i svagt/dåligt ljus.Manuell fokusering är omständigt så det faller bort.Skärmen är ganska liten 1.5" och sökaren stämmer inte alls.


Dom kompakter jag provat under sämre ljusförhållanden i tex: en kyrka har inte blivit bra

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000