HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Att sälja sin bil
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

John K
Member

112 Posts

Posted - 2008/07/29 :  09:23:43  Show Profile Send John K a Private Message
Jag har för första gången lagt ut min bil på annons för försäljning http://www.blocket.se/vi/17317577.htm

Orsak till försäljning är att vi använder den inte så mycket samt att det kommer bli kvar pengar (kan hoppas) till upgradering av STEREON

Tidigare har jag bara lämnat in den som delbetalning vid nyköp (otroligt egentligen, då jag ägt minst en 15-tal olika bilar).
Har läst lite om fallgropar, men är det något som man ska akta sig för? Verkar finnas ganska många oseriösa bilköpare/säljare

Har ni några erfarenheter?

Ta ut glädje i förskott!
- Det ända som kan hända är att du varit glad i onödan!

Jamo
Member

724 Posts

Posted - 2008/07/29 :  11:03:12  Show Profile Send Jamo a Private Message
Ett råd: Gör bara kontantaffär.

Hälsningar Jamo
Go to Top of Page

John K
Member

112 Posts

Posted - 2008/07/29 :  11:34:11  Show Profile Send John K a Private Message
Sant där Jamo

Tänkte mig att en postväxel bör vara ok, eller tillsammansgå till banken

Ta ut glädje i förskott!
- Det ända som kan hända är att du varit glad i onödan!
Go to Top of Page

j0akim
Member

1387 Posts

Posted - 2008/07/29 :  11:40:59  Show Profile  Visit j0akim's Homepage Send j0akim a Private Message
Du får ett ganska bra "humm" om vad det är för personer som är intresserade genom att prata med dom i telefon innan ni möts upp.
Det finns otroligt mycket idioter där ute som man kan stöta på. Men genom att prata med dom så märker du om det är "normala" köpare.
Sen som Jamo skriver, kontant eller postväxel.

Ett tips är att du borde lägga ut en bild på bilen, personligen så söker jag inte ens på annonser utan bilder, framförallt inte när det gäller ett bilköp.. Lycka till!

Oppo BDP-93>Mac Air/Imac>Bladelius DAC->Onkyo PR-SC5507->Nuforce MCH-3SE-C7->Nordost Baldur->Martin Logan Spire, Martin Logan Theater-i, 4*SVS SSS02, SVS AS-EQ1->2*SVS PC13-Ultra DSP

Imac->Apogee Duet->Denon AH-D7000 Lawton mod
Mitt galleri
Go to Top of Page

Magoo
Member

509 Posts

Posted - 2008/07/29 :  11:46:35  Show Profile Send Magoo a Private Message
Det funkar att ringa och kolla om postväxeln är ok. Men det kräver att köpet görs upp på dagen. Allt för ofta så är det kvällstid som gäller. Jag har för mig att det finns kvitto-templates att skriva ut på konsumentverkets hemsidahttp://www.bilar.konsumentverket.se/mallar/sv/kopguide1.asp?lngCategoryId=1444
Men jag kunde inte hitta dem nu. Annars finns det lite info på länken ovan.

comfortably numb
Go to Top of Page

Jamo
Member

724 Posts

Posted - 2008/07/29 :  11:48:57  Show Profile Send Jamo a Private Message
Javisst, postväxel är bättre än 100-lappar, rekommenderas varmt för att det är nog ett säkrare betalningssätt än sedlar. Jag menar att man ska undvika delbetalningsaffärer med privatpersoner som man inte känner.

Hälsningar Jamo
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2008/07/29 :  12:35:35  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Sitt alltid själv med i bilen vid provkörning, det blir ett knepigt läge rättsligt annars om spekulanten försvinner med din bil eftersom man frivilligt lämnat ifrån sig bilen till annan (besittningsrätten), ord mot ord när man ska ta tillbaks den.

Den som först lämnar över pengarna får bilen. Det många lökar där ute som annars lovar att komma, "håll på bilen", men inte dyker upp.

Min anläggningstråd

Edited by - guy gadbois on 2008/07/29 12:36:17
Go to Top of Page

John K
Member

112 Posts

Posted - 2008/07/29 :  12:57:32  Show Profile Send John K a Private Message
Börjar ångra mig Nä, det ska bli skönt att inte "måste" ta bilen ner till närköpet ...

Det var riktigt bra tips, tack ska ni ha


Ta ut glädje i förskott!
- Det ända som kan hända är att du varit glad i onödan!
Go to Top of Page

CarlssonH
Skämtsam

1265 Posts

Posted - 2008/07/29 :  14:34:59  Show Profile Send CarlssonH a Private Message
Jag har själv sålt ett antal bilar via blocket och annonsdirekt.

Det första man ska se upp med är spekulanter som försöker pruta direkt över telefonen utan att ha sett bilen, har hänt mig varje gång, och då är de inte så seriösa utan arbetar ofta själva som bilhandlare (oftast med kontoret på fickan) eller arbetar för någon bilhandlare.

Lycka till med försäljningen

A balanced diet is a cookie in each hand.

Edited by - CarlssonH on 2008/07/29 14:35:51
Go to Top of Page

John K
Member

112 Posts

Posted - 2008/07/29 :  18:50:50  Show Profile Send John K a Private Message
Joakim: Bra där, skrev att jag skulle komma med bilder, men har visst glömt det...
Då är det bara ut å fotografera

Ta ut glädje i förskott!
- Det ända som kan hända är att du varit glad i onödan!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000