HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Det dåliga ljudet....
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Cyrus
Member

734 Posts

Posted - 2008/07/28 :  15:35:01  Show Profile Send Cyrus a Private Message
Vad tycker ni själva? Jag tycker inte om att gå på bio, pga ljudet
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=578&a=808426

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2008/07/28 :  15:59:15  Show Profile Send B-200 a Private Message
förnekelse från mannen att han behöver en hörapparat var metabudskapet jag uppfattade i hans artikel.

Jag går inte på bio personligen, inte för att jag inte gillar bild och ljud men jag står inte ut med prasslet och skrikandet från ungarna och vuxna till och med "ååå kolla här man tror han är död men han kommer tillbaks i slutet" 5 minuter in i filmen...
Sen biografen i stan har kass bild och kasst ljud visserligen, men i malmö är det mycket bättre med ljud och bild. Det är bara dessa störande moment som gör att frugan får gå med sina vänner på biografen. För mitt fall är bio bäst hemma. Iallafall upplevelsen av filmen.

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

miaber
Member

1345 Posts

Posted - 2008/07/28 :  16:39:52  Show Profile  Visit miaber's Homepage Send miaber a Private Message
Jag har aldrig haft några problem på bio med att uppfatta tal, men jag stör mig mer på hur man lägger nivåerna på:
1. Reklamavbrott i TV. Mitt i filmerna kommer reklamavbrott som är betydligt högre utstyrda än filmen. Jobbigt om popcornskålen inte behöver fyllas på, och man blir sittande kvar.
2. Nivån på musiken i radion, som oftast är betydligt högre än talet mellan låtarna. Gäller även om det är ett snackis-program, där tyngdpunkten ska ligga på det som sägs.
3. Telefonintervjuer, också i radio. Say no more! Där sitter man i bilen och lysnar på nyheter, där man lagt in en telefonintervju. Troligtvis för att någon har något viktigt att säga. Man måste vrida upp rejält för att höra vad som sägs. Speciellt jobbigt om det är direktintervju från studion. Frågorna ligger på distnivå och svaren strax under hörtröskeln.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098
Go to Top of Page

Bogus
Member

332 Posts

Posted - 2008/07/28 :  16:48:25  Show Profile Send Bogus a Private Message
Att vi i Sverige inte dubbar utländska program och filmer är helt underbart. Man kan dra vissa paralleller med dubbade program och dåligt utövande av engelska, då man lätt märker att fransoser, tyskar, italienare, ja i princip alla länder där det dubbas, är nivån på engelskan ganska låg. Att Sveriges television valde att texta sina program när tv:n gjorde sitt intåg i folkhemmet (vilket då var en ekonomisk fråga) har bara hjälpt vårt land att bli så erkänt bra på engelska som vi är idag.
Det är ju dessutom ganska skrattretande att se en dubbad film. Ingenting stämmer.
Jag tror du har helt rätt Asimov, han försöker bara mörka att han behöver en hörapparat.

Jobbar på Hifi Consult i Sävedalen!
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2008/07/28 :  19:58:43  Show Profile Send OcA a Private Message
Anledningen till att reklamen är högre än TV-programmen beror enligt en källa på TV4 på att man i reklamen använder dynamisk kompression för att allt ska höras och hålla samma nivå. Programmen i sig använder inte det och därför blir det "högre" ljud när reklamen drar igång... Kan man tycka vad man vill om (jag avskyr det), men det är iaf förklaringen...

Tele-intervjuer på radio i bilen är också ett störande moment. Man hör inget alls.

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

audiojan
Member

91 Posts

Posted - 2008/07/30 :  09:43:51  Show Profile Send audiojan a Private Message
Bio är verkligen ingen höjdare... frugan tycker att både bilden och ljudet är urkasst på bio jämnfört med hemmabion i källaren... och det är ju bara att hålla med.

Att sedan biograferna drar till sej hela Sveriges idioter är ju nästa femma.

"Plötsligt slog mej tanken att mitt tak är någon annas golv"-Nils Ferlin
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2008/07/30 :  11:52:21  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Hur ser bilden ut på en biograf? Hur låter ljudet på en biograf?
Förstås skiftar det.
Jag undviker vissa biografer med för små salonger som ofta har dålig bild.
Men jag går absolut på bio.

mvh/Harry

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2008/07/30 :  11:52:33  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Jag stör mig mest på andra i biosalongen än ljudet och bilden, även om det också brukar vara rätt så medelmåttigt

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

hipstern
Starting Member

7 Posts

Posted - 2008/07/30 :  13:39:22  Show Profile Send hipstern a Private Message
jag älskar ljudet på vår biograf och bilden är helt ok. men han som har bion där jag bor e själv hifi och ljud intresserad. och han har verkligen kalibrerat in sina saker. men övriga publiken mm gör att jag ser film hemma. fram för mer mobildödare.

ingen skall säga att en liten högtalare ger samma punch i magen som en stor.
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2008/07/30 :  13:41:27  Show Profile Send B-200 a Private Message
mobildödare och gaffatejp över truten på jobbiga människor. Och VARFÖR säljer biogrqafer godis i prasselförpackningar? serlöst?

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2008/07/30 :  13:44:25  Show Profile Send gcs a Private Message
Det där med höga nivåer på reklaminslagen är ett otyg. Men jag vet att man inom SVT/UR och jag tror också att TV4 är med i ett samarbete med hur man ska kunna kontrollera så att man får ungefär samma loudness i alla programmen. Det är kulturministern som har krävt att man gör något för alla hörselskadade och detta ingår i samma paket. Det är inte lätt vill jag lova men man jobbar på detta. TV4 har ju också sina annonsöre att tänka på, tyvärr. Jag själv vägrar konsekvent att titta på reklamkanaler. Jag går inte heller just på bio eftersom jag störs av både dålig bild och oftast alldeles för starkt ljud. Film tittar man helst på hemma och då kan man pausa när man vill. SF bio som nästan har monopol på allt i bioväg har hoppat av THX avtalet så vi får väl räkna med att kvaliteten på sikt kommer att sjunka.
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2008/07/31 :  01:09:38  Show Profile Send edison a Private Message
För egen del gillar jag att gå på bio, men tyvärr störs jag ibland av den som regel på tok för höga allmänna ljudnivån ur ljudsystemet där jag brukar se bio.Ofta brötig bas dessutom, inte kul.Obalanserad bas gör ju inte direkt att dialog hörs bättre...och för högt ljud hjälper inte till åt rätt håll...

Detta får mej ändå inte att generellt stanna hemma - när jag väl fått lust se nån rulle på bio så tar jag mej dit, och hoppas, hehe...

Det mesta PC Jersild skriver kan jag hålla med honom om, ja utom att dubbning skulle vara nåt bra...
En dålig sak utbytt mot en annan? Nej tack...

Det är väldigt ofta i tex svensk film samt drama som just dialogen är ytterst luddigt inspelad, och/eller skådespelarna helt enkelt inte ens försöker tala någorlunda uppfattbart.Man undrar nästan om regisören själv kan ha hört vad dom sagt under inspelningen...

Å andra sidan kan man inte heller begära *övertydlig* artikulation, det skulle kunna bli fånigt/oanturligt.Dock tycker jag att man gott kan kräva att få slippa *undertydlig* densamma...

Detta eländet är ju inte *alltid* fallet, men alldeles för ofta.

Att PC J skulle larva sej genom att försöka mörka att hörseln blivit sämre? Hehe, jaja, han hör antagligen sämre än för 15 år sen, men det han skriver om och påtalar är ju inte precis nåt som enbart "äldre" eller folk med skadad hörsel har strul med.

-----------------

Ang reklaminslag:
Bland det värsta jag hört i röstväg/taskig ljudutformning är mannen som gapar i (bl a) JYSKs reklam, han låter som ett sandpapper och jag har svårt tro det är den verkliga klangen hans röst har.Nåt skit gör dom, inte enbart dynamikkomprimering...och det är inte utan att man kunde skita i att handla hos dom enbart för detta fullständigt usla närmast plågsamma ljud man utsätter potentiella kunder för.Alldeles oavsett hur kassa eller bra produkterna månde vara...

Tur man inte är utlämnad åt att titta på reklam-TV.

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2008/07/31 01:21:19
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2008/07/31 :  18:50:34  Show Profile Send gcs a Private Message
quote:
Att PC J skulle larva sej genom att försöka mörka att hörseln blivit sämre? Hehe, jaja, han hör antagligen sämre än för 15 år sen, men det han skriver om och påtalar är ju inte precis nåt som enbart "äldre" eller folk med skadad hörsel har strul med.
Ja just det även äldre ska ju kunna titta på TV eller film med behållning. Människor med hörapparat är också väldigt känsliga för olika nivåer och därför måste dom hela tiden sänka och höja vid TV tittande. Nu för tiden är det ofta så att man dubbar eller rättare sagt eftersynkar dialogerna i svenska filmer. En scen kan ju bestå av flera tidsmässigt ihop klippta tagningar. Då kan bakgrunden spela en hel del spratt eller om filmen utspelas i annan tidsmiljö då det inte fanns bilar och annat modernt. Det svenska språket är inte heller lika tydligt som engelskan. I amerikat så eftersynkas sedan flera decennier nästan all film.
Go to Top of Page

Wizard
Member

408 Posts

Posted - 2008/08/02 :  21:29:39  Show Profile Send Wizard a Private Message
Tiden verkar ha stannat i alla biosalonger med avseende på bra ljud och bild.

Wizard
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000