HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Fråga om spolar och induktans.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2008/07/28 :  11:09:42  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Jag behöver en spole på 0.12mH med en tråd på 22AWG. Men har lite svårt att hitta detta. Alternativen jag ser är att köpa en spole på 0.12mH men med en tråd på 18AWG. Spelar trådtjockleken någon roll?

Andra alternativet är att köpa en spole på 0.14 (eller mer) med rätt AWG och linda av lite tråd. Men jag saknar instrument att mäta så det blir rätt värde. Hur kan man gå till väga där?

Tredje alternativet är att linda själv, men så var det det där med att mäta...

Fjärde är om någon vet om någon (företag eller privatpers.) som kan linda upp och mäta så det blir rätt.

Andra tips är välkommna?

Ryssen
100.000-klubben

8604 Posts

Posted - 2008/07/28 :  11:38:21  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Tror att t.e.x Hifikit lindar av på bestsällning.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7938 Posts

Posted - 2008/07/28 :  12:02:31  Show Profile Send Fuling a Private Message
22AWG är vad jag förstår tunnare än 18AWG, är resistansen viktig så kan du ju alltid rätta till den med ett passande seriemotstånd.
0,12mH är väldigt lite induktans så det kan inte handla om särskilt många varv tråd, förmodligen är resistansskillnaden försumbar i sammanhanget.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2008/07/28 :  14:08:45  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Okej, tack. Skall ta och höra med Hifikit.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000